Gå til innhold

Drittlei fordommer mot uvaksinerte

Jadzia

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
Example skrev (2 timer siden):

Tror nok du overvurderer folks aksept og respekt for vaksinemotstandere. Det er i liten grad en sak fordi det ser ut til å gå bra nå, men dersom korona igjen blir et problem som krever tiltak, er det neppe så mye respekt å hente. Da blir det nok et krav om hvem som skal byrden for tiltakene, slik vi ser i en del andre land.

Er nok heller du som overvurderer dine egne evner til å sette deg inn i fakta og din egen viktighet. 

Da får du heller miste respekten for alle menneskene som klemmer, fester, reiser som faktisk sprer smitten - vaksinerte som uvaksinerte. Det er like frivillig som å ta vaksinen, forskjellen er at det er her smitten sprer seg. 

Alt du ønsker er aksept for at du har gjort noe positivt for samfunnet, når du i grunn bare har gjort det for deg selv. At du bryr deg om andre mennesker har du tydelig vist at du ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Er nok heller du som overvurderer dine egne evner til å sette deg inn i fakta og din egen viktighet. 

Da får du heller miste respekten for alle menneskene som klemmer, fester, reiser som faktisk sprer smitten - vaksinerte som uvaksinerte. Det er like frivillig som å ta vaksinen, forskjellen er at det er her smitten sprer seg. 

Alt du ønsker er aksept for at du har gjort noe positivt for samfunnet, når du i grunn bare har gjort det for deg selv. At du bryr deg om andre mennesker har du tydelig vist at du ikke gjør. 

De aller fleste som reiser, fester og klemmer har gjort sitt, tatt vaksine. De må få lov til å leve normalt nå, men selvfølgelig være obs på symptomer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Ja, noen tror det samme som deg. Men noen med lik bakgrunn tror da også det motsatte av deg.

Da foreslår jeg at du slenger med en link til den eksperten som mener noe annet enn dette. Det er foreløpig ingenting som tyder på at smitten forsvinner med det første i verden. Ny smitte vil finne veien til Norge, det har vi god erfaring med allerede, og man har en del villige verter for dette viruset (de uvaksinerte), samt en del uvillige (de vaksinerte som vaksineeffekten ikke har vært så god på).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (24 minutter siden):

De fleste overlever korona, ingen tvil om det. Så spørs det på alder, helse osv. Jeg finner det bare litt spesielt at man velger det foran vaksinen. 

Det sier bare sitt om hvor usikker jeg føler vaksinen er.  Jeg sier ikke jeg vet bedre enn forskere eller at jeg tror på konspirasjonsteoretikerne. Men jeg har gjort meg opp en mening etter all informasjon jeg har fått med meg, og den har gjort sitt til at jeg har tatt mitt valg. 

Jeg håper for alle vaksinerte og uvaksinerte at pandemien snart er over, og at det verken er fremtidige ukjente bivirkninger av vaksinen eller sykdommen som kommer til å plage folk i årevis fremover.  

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (8 minutter siden):

Da foreslår jeg at du slenger med en link til den eksperten som mener noe annet enn dette. Det er foreløpig ingenting som tyder på at smitten forsvinner med det første i verden. Ny smitte vil finne veien til Norge, det har vi god erfaring med allerede, og man har en del villige verter for dette viruset (de uvaksinerte), samt en del uvillige (de vaksinerte som vaksineeffekten ikke har vært så god på).

Hva hjelper det å slenge med en link til noen som tror det samme som meg? Vi vet da ikke noe sikkert av den grunn ...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (12 minutter siden):

Hvem er det som reiser? Uvaksinerte eller vaksinerte? 

Jeg blir like forundret hver gang jeg leser at noen har tatt vaksinen i solidaritet..bullshit. 99.9% har tatt vaksinen for egen del - nettopp for å kunne reise fritt, feste fritt, gjøre som de vil..det handler om egoisme. 
Hadde dette handlet om solidaritet, hadde vi kjøpt inn vaksiner til de uprivilegerte landene - FØR vi reiste ned til dem og smittet dem. 
Flere av brukerne her inne snakker som om pandemien kun finnes i Norge. Solidaritet? Neppe. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (23 minutter siden):

Hva hjelper det å slenge med en link til noen som tror det samme som meg? Vi vet da ikke noe sikkert av den grunn ...

Sannsynlighet kan man fint snakke om..

Det er greit å forberede seg på å bli smittet dersom man ikke tar vaksine. Det bør være med i beregningen når man vurderer hvorvidt man skal droppe å vaksinere seg eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Sannsynlighet kan man fint snakke om..

Det er greit å forberede seg på å bli smittet dersom man ikke tar vaksine. Det bør være med i beregningen når man vurderer hvorvidt man skal droppe å vaksinere seg eller ikke.

At det er høyere sannsynlighet som uvaksinert enn vaksinert er det da få som nekter for ...

Det du påstår er imidlertid at det er 100% sikkert, hvilket selvsagt er en særdeles tvilsom påstand uansett om noen er enige i den.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (17 minutter siden):

Hvem er det som reiser? Uvaksinerte eller vaksinerte? 

Jeg blir like forundret hver gang jeg leser at noen har tatt vaksinen i solidaritet..bullshit. 99.9% har tatt vaksinen for egen del - nettopp for å kunne reise fritt, feste fritt, gjøre som de vil..det handler om egoisme. 
Hadde dette handlet om solidaritet, hadde vi kjøpt inn vaksiner til de uprivilegerte landene - FØR vi reiste ned til dem og smittet dem. 
Flere av brukerne her inne snakker som om pandemien kun finnes i Norge. Solidaritet? Neppe. 

Absolutt enig at den beste grunnen til å vaksinere seg er for seg selv. Samtidig er det å ta vaksine en solidarisk handling og en nødvendighet i bekjempelse av ulike sykdommer, som med korona nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Absolutt enig at den beste grunnen til å vaksinere seg er for seg selv. Samtidig er det å ta vaksine en solidarisk handling og en nødvendighet i bekjempelse av ulike sykdommer, som med korona nå.

Men blir det ikke ganske dobbeltmoralsk å vaksinere seg, og hevde at det gjøres i solidaritetens navn - og deretter reise til et upriviligert land som har 10% vaksinedekning - og potensielt føre smitte til landet deres? Hvor solidarisk er det? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger fullvaksinerte har pustet meg i nakken eller presset seg inn i en full heis og når jeg eller andre har reagert, så kommer standardsvaret «jeg er fullvaksinert jeg» gjerne etterfulgt av «så jeg er immun». Jeg elsker en meters regelen! Jeg har hatt noia av folk som skal puste meg i nakken i kø i mange år. Enmeteren var en frelse! 

jeg gjør fremdeles mitt beste for å holde litt avstand til folk jeg ikke kjenner. Men hva hjelper vel det når de som er vaksinerte har sånne holdninger? 

jeg fikk og kommentar over her på at jeg velger hvem jeg deler vaksinestatusen min med. Og jada i privatlivet så gjør jeg det. Men hver gang jeg er hos lege, tannlege, legevakt, foreldremøte, seminar, kurs osv, så dukker spørsmålet opp. Og da må jeg forklare. Ikke bare en gang til legen nei. Men først på telefonen, så i luka  og til slutt inne hos legen (ikke fastlegen siden han kjenner meg). Det er stigmatiserende å måtte stå å forklare dette gang på gang på gang, gjerne foran fulle venterom i tillegg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (29 minutter siden):

At det er høyere sannsynlighet som uvaksinert enn vaksinert er det da få som nekter for ...

Det du påstår er imidlertid at det er 100% sikkert, hvilket selvsagt er en særdeles tvilsom påstand uansett om noen er enige i den.

Kall det gjerne en tvilsom påstand. Samtidig er det noe man bør være forberedt på. Det er vaksine eller slippe unna, men vaksine eller sykdom. Det bør en ha klart for seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Kall det gjerne en tvilsom påstand. Samtidig er det noe man bør være forberedt på. Det er vaksine eller slippe unna, men vaksine eller sykdom. Det bør en ha klart for seg.

Man bør være forberedt på mye, men påstanden blir ikke mindre tvilsom av det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (31 minutter siden):

Men blir det ikke ganske dobbeltmoralsk å vaksinere seg, og hevde at det gjøres i solidaritetens navn - og deretter reise til et upriviligert land som har 10% vaksinedekning - og potensielt føre smitte til landet deres? Hvor solidarisk er det? 

De færreste gjør det. Det fortsatt en stor risiko å ta personlig å reise til et land herjet av Covid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Man bør være forberedt på mye, men påstanden blir ikke mindre tvilsom av det.

Man får tenke på det på samme måte som om man forventer å gå gjennom livet uten vannkopper, bare at det ikke er vannkopper, men korona.

Folk ønsker livet sitt tilbake, og tenker at man har gjort sitt med vaksinen. Så har de uvaksinerte tatt sitt valg, og må forvente at man blir smittet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Man får tenke på det på samme måte som om man forventer å gå gjennom livet uten vannkopper, bare at det ikke er vannkopper, men korona.

Folk ønsker livet sitt tilbake, og tenker at man har gjort sitt med vaksinen. Så har de uvaksinerte tatt sitt valg, og må forvente at man blir smittet.

Ja, det kan man jo gjøre. Det er ikke uvanlig å gå gjennom livet uten å ha hatt vannkopper. Muligens vært smittet, men ikke syk. Litt som covid.

Personlig kan jeg ikke si jeg har opplevd coronatiden særlig annerledes enn tiden før ...

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan man jo gjøre. Det er ikke uvanlig å gå gjennom livet uten å ha hatt vannkopper. Muligens vært smittet, men ikke syk. Litt som covid.

Personlig kan jeg ikke si jeg har opplevd coronatiden særlig annerledes enn tiden før ...

Nettopp, vært smittet. 

Nei, da lever du kanskje et liv med lite sosial omgang som gjør at du i mindre grad eksponeres for smitten som er der i samfunnet. Så om du tenker at du vil fortsette med det i årene fremover, kan det være du slipper unna. Kanskje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Nettopp, vært smittet. 

Nei, da lever du kanskje et liv med lite sosial omgang som gjør at du i mindre grad eksponeres for smitten som er der i samfunnet. Så om du tenker at du vil fortsette med det i årene fremover, kan det være du slipper unna. Kanskje. 

Nettopp. Altså er påstanden din om at alle vil bli smittet særdeles tvilsom. Og du innser det selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...