AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Noen gjetninger? Synes dere at en gammel traver fortjener å vinne, eller bør det heller være et ukjent og spennende navn? Hvem heier du på? Hvem tror du får den? 🍿📖🥳 Anonymkode: d39b7...e8a
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Japanerne har ventet på Murakami i evigheter. Hvor lenge skal man la dem lide? Enten får han prisen, ellers så må de distribuere dolker til en del japanere slik at de kan løse problemet på tradisjonelt vis hjemme hos seg selv. Selv har jeg ventet på John Irving, vår tids Dickens. Helt egen stil. Gudene vet hvem som vinner? Ofte er det eneste de har til felles at de er selvhøytidelige og blottet for humor. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg har ingen tillit til denne prisen etter alt som har skjedd med svenska akademien. Fy faen. Jeg håper på Anne Carson, men jeg bryr meg ikke lenger uansett, kjenner jeg. Akademiet burde vært lagt helt ned og bygget opp igjen med helt nye komitémedlemmer. Anonymkode: 5a706...b8a
Entern Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Det er en skam at Murakami ikke har fått den enda. 😠
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen tillit til denne prisen etter alt som har skjedd med svenska akademien. Fy faen. Jeg håper på Anne Carson, men jeg bryr meg ikke lenger uansett, kjenner jeg. Akademiet burde vært lagt helt ned og bygget opp igjen med helt nye komitémedlemmer. Anonymkode: 5a706...b8a Ble de ikke nesten det etter disse voldtektsspekulasjonene for noen år siden? 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Michaelhe skrev (Akkurat nå): Ble de ikke nesten det etter disse voldtektsspekulasjonene for noen år siden? Hva hjelper nesten? De tok en liten pause, de gode med integritet dro og eklingene satt igjen. Horace feks. Som sagt, kommer ikke til å ha tillit til de på lenge. Anonymkode: 5a706...b8a 1
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva hjelper nesten? De tok en liten pause, de gode med integritet dro og eklingene satt igjen. Horace feks. Som sagt, kommer ikke til å ha tillit til de på lenge. Anonymkode: 5a706...b8a Hvor mange av dem er det? 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Ble de ikke nesten det etter disse voldtektsspekulasjonene for noen år siden? Spekulasjonene? Arnault ble dømt for voldtekt. Anonymkode: 5a706...b8a 2
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spekulasjonene? Arnault ble dømt for voldtekt. Anonymkode: 5a706...b8a Jeg vet ikke detaljene. Jeg ville bare ikke påstå ting som jeg ikke hadde dekning for. Jeg var forsiktig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 En pris som ikke er av betydning. Anonymkode: c19a6...fcf 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke detaljene. Jeg ville bare ikke påstå ting som jeg ikke hadde dekning for. Jeg var forsiktig. Ok, det går bra Konflikten var enorm og omfattende, du kan google den hvis du vil. Men gjengen med integritet forlot først og fremst akademiet i protest. Ryggradsløse ble sittende igjen, sammen med grisen Horace. Man må gjerne glede seg til utdeling av prisen selv om ikke jeg gjør det. Anonymkode: 5a706...b8a 2
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En pris som ikke er av betydning. Anonymkode: c19a6...fcf Mindre viktig nå enn før. Det kommer av at det er så mye som skrives, helt enorme mengder. En måtte de kunne gjøre seg relevante er å trekke inn nye deler av verdens litteraturen. Enkelte land har aldri fått noe oppmerksomhet. Da ville de fått en viktigere funksjon. Ikke bare lovprise europeisk snobberi.
Hunmedham Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 Siden 2013 er prisen gitt til Europa og Nord-Amerika. Jeg tror den må havne et annet sted i år, selv om det har vært lengre perioder med europeiske vinnere enn dette. Alice Munro fra Canada fikk i 2013, mens den havnet i USA i 2016 og 2020. Jeg tror det gjør det vanskelig å la Anne Carson få den i år, ikke minst siden den gikk til en poet i fjor også. Maryse Condé fra Guadeloupe vil altså passe perfekt, men jeg aner ingenting om henne. For de fleste vil en slik pris bli en politisk korrekt tildeling som få vil lese og mange vil glemme, mens de venter på neste års vinner. Kanskje det er greit innimellom, å ha slike ikke-kommersielle men fortjente tildelingen? Men dette kan også bli Murakamis år, ut ifra samme resonnement. Men jeg tror det ikke. Noe av problemet er at litt for mange av bøkene hans er så lette. Jeg har lest det meste, jeg liker ham, men jeg innrømmer jo at bare noen av dem er virkelig stor litteratur. Drapet på kommandanten er f.eks. mange hakk under Trekkoppfuglen. Da kan det heller skje at Jon Fosse får den. Septologien har den fordelen at den har vært litteratur over flere år, samtidig som den siste delen ble ferdigstilt nylig. Både etablert og ferskvare på én gang, altså, i tillegg til et tidligere betydelig forfatterskap. Norge har heller ikke fått prisen siden Sigrid Undset i 1920. Milan Kundera - fremfor alle! - Yan Lianke og Hilary Mantel burde nevnes som kandidater. Det er en skam at Kundera ikke har fått den. Det hadde også vært gøy om de ga prisen til Louis-Ferdinand Celine posthumt. Det hadde rettet opp i gammel urett. 1
Michaelhe Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Hunmedham skrev (7 minutter siden): Siden 2013 er prisen gitt til Europa og Nord-Amerika. Jeg tror den må havne et annet sted i år, selv om det har vært lengre perioder med europeiske vinnere enn dette. Alice Munro fra Canada fikk i 2013, mens den havnet i USA i 2016 og 2020. Jeg tror det gjør det vanskelig å la Anne Carson få den i år, ikke minst siden den gikk til en poet i fjor også. Maryse Condé fra Guadeloupe vil altså passe perfekt, men jeg aner ingenting om henne. For de fleste vil en slik pris bli en politisk korrekt tildeling som få vil lese og mange vil glemme, mens de venter på neste års vinner. Kanskje det er greit innimellom, å ha slike ikke-kommersielle men fortjente tildelingen? Men dette kan også bli Murakamis år, ut ifra samme resonnement. Men jeg tror det ikke. Noe av problemet er at litt for mange av bøkene hans er så lette. Jeg har lest det meste, jeg liker ham, men jeg innrømmer jo at bare noen av dem er virkelig stor litteratur. Drapet på kommandanten er f.eks. mange hakk under Trekkoppfuglen. Da kan det heller skje at Jon Fosse får den. Septologien har den fordelen at den har vært litteratur over flere år, samtidig som den siste delen ble ferdigstilt nylig. Både etablert og ferskvare på én gang, altså, i tillegg til et tidligere betydelig forfatterskap. Norge har heller ikke fått prisen siden Sigrid Undset i 1920. Milan Kundera - fremfor alle! - Yan Lianke og Hilary Mantel burde nevnes som kandidater. Det er en skam at Kundera ikke har fått den. Det hadde også vært gøy om de ga prisen til Louis-Ferdinand Celine posthumt. Det hadde rettet opp i gammel urett. Afrikanerne snakker om Ngugiwa Thiongo. Jeg hadde ham på pensum da jeg studert post-colonial literature på 90-tallet. Men jeg husker ikke hva han skrev. Ingenting Men de skriker og roper fortsatt. Det er også mange språk som i liten grad har blitt oversatt. Disse kan ha en stor litteratur som eksisterer i periferien. Små språk i afrika er jo often fem ganger så store som norsk i antall brukere. 1
Hunmedham Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Ifølge Nobels testamente skal nobelprisen i litteratur gå til «den som innenfor litteraturen har produsert det mest utmerkede i idealistisk retning». Kanskje det er grunnen til at Murakami ikke får den? 1
Entern Skrevet 7. oktober 2021 #16 Skrevet 7. oktober 2021 Jaja da så gikk prisen til en postkolonialistisk nisse🙄 Jaja det var vel det eller en tilfeldig svenske😬
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå