Gå til innhold

base barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal ha avstemning om ca en uke på hvordan barnehage vi skal bygge, jeg er for og beholde avdelinger da jeg ser store fordeler med det men noen prater om basebarnehager også, så jeg lurer da på om noen har posetive/negative erfaringer med base?

ser det som att en basebarnehage fort blir kaotisk om personalet ikke er helt på topp en dag.

en "dårlig" arbeider går mer utover andre da de må gjøre dens jobb.

de store barna må ta mere hensyn enn vanlig, noe som igjen går utover deres lek og bevegelsesfrihet.

lett konflikter om vilke pedagog som skal bestemme hva som skal gjøres og hvilken retning barna skal følge.(ingen er like veit du)

vanskeligere og fange opp de barna som trenger noe ekstra.

går utover mange om sykdom blandt personalet.

eller er dette bare grunnløse bekymringer? del deres erfaring da vel:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår bhg er det ingen avdelinger. De minste barna, opp til tre år, har sitt eget rom, noe jeg mener er nødvendig. Resten oppholder seg i samme store oppholdsrom, men er delt inn i tre grupper etter alder, og har hver sin "krok" (base), og hvert sitt personale. Dette fungerer veldig greit for både barn og personale :)

Skrevet

om de minste ikke blandes med de store inne kunne det fungert ja.

tingen her er att vi blir forespeilet en barnehage med et stort fellesrom og mange små rom, et bilrom, dukkerom, tegne rom osv osv.

alle er sammen uanseth alder og alle voksne har ansvar for alle barna (ikke primærbarn)

Skrevet

Vet at i de i Trondheim har mange slike barnehager. Kanskje noen her inne derfra som har noen erfaringer å dele?

Skrevet

Vi er en helt avdelingsløs barnehage. Og for oss fungerer dette kjempe greit.

Vi har delt inn barna i primærgrupper, hver primærguppe har en pedagog og egne assistenter. 1-2 dager i uka har vi gruppedager ellers er vi blandet.

De minste er for de meste for seg selv før jul, etter jul blander de seg mer og mer med de store, dette gjelder særlig 2-åringene.

Fordeler/Ulemper:

-Vi opplever oss som mer fleksible ved sykdom..

-Du kjenner din primærgruppe best, men kjenner også de andre barna godt (bedre enn før).

-Barna leker mer på tvers av gruppene.

-Intern informasjon er alfa og omega

-Samarbeidet oss i mellom er bedre, og må være godt for at det skal kunne fungere

-Vi drar større utbytte av hverandres sterke sider. Og vi er blitt flinkere til å la dette komme alle barna til gode ;)

Vi har laget oss et lese/musikk rom, et formingsrom, et baserom for de minste, et puterom, en dokkekrok og et rom for konstruksjonsleik.

Hos oss spiser barna i primærgruppene sine, på hvert sitt rom. Vet om en barnehage i kommunen der alle spiser i fellesrommet. De har ikke 0-3 år, og barnehagen er bygd med tanke på baser. Vet at de ansatte der er veldig fornøyd.

Barnehagen vår er ikke bygd med tanke på baser, så vi har måttet gjøre det noe anderledes ;)

Gjest Gjestis
Skrevet

Jeg har jobbet i en slik barnehage, og opplevde det som mest negativt. Primærgruppen spiste sammen, ellers var vi blandet. Jeg (og flere andre) opplevde det som stressende og uoversiktlig fordi vi hadde ansvar for så og så mange 'rom' (dukkerom, klosserom, kjøkkenkrok osv.), mens barna kunne gå fritt omkring. Da har man kun oversikten over de barna som er der man har ansvarsområde, og når de går et annet sted, vet man ikke hvor de er (hm, skjønte dere det?). Opplevde flere ganger at vi ikke visste hvor et barn var når mor eller far kom for å hente. Jeg har også jobbet i en 'tradisjonell' barnehage, så jeg har godt sammenligningsgrunnlag. Som barnehageansatt ville jeg valgt den 'tradisjonelle' barnehagen hver gang! :)

Som mor har jeg også opplevd begge deler, og har samme erfaring her.

Poden fikk først plass i en 'basebarnehage'. Jeg opplevde at han brukte lang tid på å bli kjent med de andre barna (han var 3 år) og de voksne, og nesten hver gang jeg kom for å hente ham, måtte jeg lete etter ham. De voksne hadde liten oversikt ('tror han er på puterommet'), også når de var ute.

Nå går poden i en 'tradisjonell' barnehage og stortrives. Her kom han mye fortere inn i gruppen, de voksne har full oversikt og det virker mye roligere og mindre kaotisk enn i den første barnehagen. Mellom de store avdelingene er det 'åpne dører', men de vet allikevel alltid hvor barna er. Jeg er storfornøyd! :)

Det finnes en 'basebarnehage' like i nærheten av der poden går i barnehage nå, og jeg kjenner fler som har barna sine der. Jeg har hørt både positive og negative ting fra dem, men det som er negativt er ofte de samme tingene; kaos, uoversiktlig (til det punkt hvor de har lett etter en unge i en halvtime før de finner ham...) og lite styring. Hvis dere tror dere kan løse disse tingene, så hvorfor ikke?

Både som barnehageansatt og mor ville jeg personlig valgt en 'tradisjonell' barnehage, men det er nå meg... ;)

Skrevet

Kan dere ikke fortelle litt mer rundt det med basebarnehager? Hvordan det praktisk foregår? Jeg har bestandig jobbet i tradisjonelt delte barnehager, men er nysgjerrig på dette med base.

I tillegg har jeg slengt ut et ønske i min barnehage om å kunne dele avdelingene inn etter alder. Dvs at barn fra 0 - 3 fremdeles er sammen på småbarnsavdeling, mens den ene avdelingen er for barn mellom 3- 4 år, og den tredje avdelingen er for barn som er 5 år.

På den måten tror jeg man lettere kan sette seg mål og nå mål forbundet til en spesiell aldersgruppe, i stedet for at man må tilpasse seg 3 aldersgruppers spekter, om dere skjønner.

Det at det jobber flere avdelingsledere, eller baseledere eller hva det nå kalles der, tror jeg vil være kaotisk om ikke arbeids- og ansvarsoppgaver er nøye diskutert og nedfelt.

Skrevet

Jeg tror det avgjørende for en base barnehage er at barnehagen er bygd slik at det skal være baser og ikke avdelinger. På den andre siden har alderen på barna veldig mye å si i forhold til dette.

Jeg mener at de aller minste 0-3 år bør "skjermes" da de har helt andre behov og forutsetninger enn de litt eldre barna.

Jeg er pedagogisk leder og har vært på kurs i barnehage som har base barnehage som sitt fokus. Det så ut til å fungere kjempe bra der, men de små barna var skjermet. De hadde først prøvd base for de små også - men gikk tilbake som avdeling for de.

Som råd til deg vil jeg si at du/dere bør besøke andre barnehager og få et innspill på hvordan det fungerer.

Skrevet

Jeg tror ikke man må være bygd som basebarnehage for å få det til.

Men jeg vet man må tenke mye helhet, hele tiden.

Det krever en god del organisering av de voksne, og det krever en del fleksibilitet.

At man opplever å måtte lete etter et barn i 30min er uakseptablet. Jeg tror også at det er fordi barnahagen er uorganisert, ikke nødvendigvis fordi den er basebasert istedenfor avdelingsbasert.

Skrevet

I tillegg har jeg slengt ut et ønske i min barnehage om å kunne dele avdelingene inn etter alder. Dvs at barn fra 0 - 3 fremdeles er sammen på småbarnsavdeling, mens den ene avdelingen er for barn mellom 3- 4 år, og den tredje avdelingen er for barn som er 5 år.

Syns du ikke det vil bli en veldig skjev arbeidsmengde hvis du skal dele inn slik som dette?

Jeg mener, når atten barn skal kles på, eller gå på tur, er det da MYE større jobb å ha tre og fire åringer, enn å ha bare førskolegruppa...... Eller hadde du tenkt ulike størrelser på gruppene?

Skrevet

jeg jobber i en base barnehage, vi har løst det med å bruke grupper på tvers av huset to-tre dager i uka. Da blir alle satt sammen etter aldersgrupper og forutsetninger som behov etter å ha noen å strekke seg etter. men vi har også egne avdelinger som noen bruker mer enn andre. Datteren min går på en basebarnehage med mange smårom og et stort fellesrom som de store barna bruker og et eget som de små bruker. Føler at det til nå har fungert veldig greit men er veldig spent på hvordan det blir videre, de er veldig mye ute så jeg har ikke opplevd å ikke finne henne enda.....

Det å dele barna inn i 3-4 åringer og egen 5 års gruppe har vi gjort. Det var veldig greit og lettere å tilpasse opplegg. på 5 års gruppa var det to voksne og på 3-4 tre voksne. arbeidet blir jo forskjellig men det går jo an å ønske seg dit en vil jobbe.Det viktigste er ihvertfall barna og deres behov.

Skrevet
Syns du ikke det vil bli en veldig skjev arbeidsmengde hvis du skal dele inn slik som dette?

Jeg mener, når atten barn skal kles på, eller gå på tur, er det da MYE større jobb å ha tre og fire åringer, enn å ha bare førskolegruppa...... Eller hadde du tenkt ulike størrelser på gruppene?

I vår barnehage er det så mange 5-åringer at de fyller en hel avdeling. Jeg har ikke tenkt noe på arbeidsmengde i forhold til alder. Jeg har bare slengt ut et forslag som jeg mener vi kan diskutere for og i mot. Dette er også et forslag for å kanskje bedre kunne jobbe ut i fra R.E.filosofien.

Skrevet
I vår barnehage er det så mange 5-åringer at de fyller en hel avdeling. Jeg har ikke tenkt noe på arbeidsmengde i forhold til alder. Jeg har bare slengt ut et forslag som jeg mener vi kan diskutere for og i mot. Dette er også et forslag for å kanskje bedre kunne jobbe ut i fra R.E.filosofien.

Akkurat. Tror du ikke at det vil bli en langt større arbeidsbyrde på de som har bare tre og fire åringer på avdeling?

Skrevet
Akkurat. Tror du ikke at det vil bli en langt større arbeidsbyrde på de som har bare tre og fire åringer på avdeling?

Jo, det er meget mulig at det vil bli. Men kanskje det finnes måter å organisere dette på som letter arbeidsmengden for de som har 3 og 4 åringer?

Dette er en tanke jeg har slengt ut og alt må jo diskuteres ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...