AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Min baby er 6 uker gammel. Foreløpig har vi ingen rutiner for noe som helst😅 jeg og pappaen er veldig lite rutinemennesker. Er det vanlig å ha faste kveldsrutiner på denne alderen? Når starter dere med å legge barnet? Foreløpig så sitter vi av og til oppe med henne til hun tilfeldigvis sovner (på puppen som regel), men noen kvelder, hvis hun virker til å aldri sovne, kan vi bruke lang tid på få henne til å sove. Hun våkner ofte når hun blir lagt i sin egen seng. Vi samsover noen dager, hvis vi trenger å stå opp tidlig. Hun legger seg alt mellom kl 22 og 03. Av og til sover hun bare i de vanlige klærne sine, om vi ikke har fått på pysj. Er dette en helt sprø måte å holde på foreløpig?🤪 er det passelig å starte med ordentlige kveldsrutiner når hun bikker 3 mnd? Hva har dere andre gjort? Anonymkode: 54d61...e32
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Hvis hun virker å aldri sovne har dere tydeligvis venter for lenge. Hun trenger tydeligvis hjelp til innsovning. Prøv dere frem. Og ta kveldsstell på kvelden, bare så dere selv venner dere til rutinen og for den gode kontakten på stellebordet. Anonymkode: 5bfab...0c5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Vi startet tidlig, like etter fødsel faktisk. For oss fungerte det fint å legge henne til fast tid hver kveld, selv om hun skulle ha mme hver 3-4.time også om natten. Men fra 3 mnd alder hadde vi en baby som sov hele natten igjennom, det var deilig. Anonymkode: 2ac38...0ad
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Vi har alltid hatt pysj på natta, dempet belysning og stille på kvelden siden fødselen, også introdusert flere rutiner senere Synge sang, lese en bok osv. Nr1 var raskt ute med å sove greit på natta i egen seng, bare våkner et par ganger for å amme, men hun var turbo på kvelden og brukte lang tid på å sove Nr 2 er litt over 3 mnd nå og vi har begynt å ha ham på soverommet og mest mulig i egen seng fra 20-21 tiden på kvelden. Han er roligere og sovner mye lettere på kvelden, men vil helst ligge inntil. Nå våkner han, dier og sovner igjen istedet for å være våken et par timer midt på natta som han ofte var tidligere. Før 3 mnd så har vel babyer i utgangspunktet ingen fysisk forutsetning å forstå forskjell på natt og dag, så de fleste anbefaler å ikke forvente så mye før etter passert 3 mnd. Jeg ville ikke stresset med det, gjør det som passer dere enn så lenge Det dere kan begynne å tenke litt på etterhvert, etter 3mnd, er hvor lang tid det er mellom de siste lur og når dere prøver legge for kvelden. Hvis våkentiden mellom siste lur og legging blir for lang eller kort er det vanskelig å få barnet til å sove. Her må man prøve å feile litt hva som funker, ingen barn er like Anonymkode: 5c50d...556
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Vi startet med rutiner samme dagen vi kom hjem, ene og alene for at vi skulle bli vandt til det. Anonymkode: ef9d3...b0d
RockyRose Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Vi byrja med leggerutiner frå dag 1, både for vår del og babyen sin del. Dei første 2-3 mnd sov han som regel på meg i stova før vi gjekk opp ilag. Men etter 3 mnd la vi han på rommet i 18-19-tida etter kveldsstell. Veldig greitt no når han er 6 mnd så sovnar han til same tidspunkt kvar kveld
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Anbefaler absolutt å begynne med leggerutiner tidlig. Gjør det som føles riktig for dere først og fremst! Vi begynte kjempetidlig, kanskje da baby var 5-6 uker. Lagde rutine med kveldsstell, drakk melkeflaska i senga vår, og la henne i bedsidecrib. Lå ved siden av henne til hun sovnet og listet oss ut av rommet. Vi var «heldige» med en baby som sov natta gjennom like etter det, men ellers så matet vi bare i senga vår når hun trengte det. Baby var tidlig ganske tydelig på at hun trengte ro på kveldstid, og jeg er glad vi forsto det tidlig. Uten denne roen var det skriking i timesvis. Jeg tror at rutinene var helt avgjørende for at vi har hatt en baby som nesten ikke har hatt våkenetter. Nå er hun 1,5 år og fortatt like godt sovehjerte. Har sagt det så mange ganger, at gode rutiner fra start er noe av det viktigste vi har gitt henne ❤️ Så vil absolutt anbefale det sånn om dere ønsker det - det gjør hverdagen lettere både for dere og henne, og det gir litt tid til avslapning på kveldene etter hvert 😊 Anonymkode: 0be5d...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå