AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Ja, som tittelen sier. Hvordan kan en vite det etter å ha sett huset kanskje én gang? Hvordan vite om det er verdt å investere flere millioner på? vi er på husjakt, og har vært på utallige visninger, men ingenting føles riktig. I tillegg må vi jo bestemme oss så fort. Det er en så stor avgjørelse å ta på så kort tid... hvordan visste du/dere at huset dere kjøpte var noe dere ønsket å investere i? Anonymkode: 17e26...cad
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Du setter opp prioriterte kriterier og krysser av på de ulike kriteriene for hver visning. Når tilstrekkelig antall visninger er oppfylt, så byr du på huset. Anonymkode: 296ae...536 2
Myrmica Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Ingen hus er nødvendigvis "det rette". Du finner noen kriterier du MÅ ha, og noen du helst vil ha. Så byr du på bolig ut i fra det. Den boligen du får tilslag på, gjør du til den rette selv 😊 2
Niny Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Vi har vært på mange visninger. Tidligere på leiligheter og ifjor på hus. Da vi bydde på leiligheten vi kjøpte, så var det første jeg sa til samboer når vi gikk derifra at her VIL jeg bo, og kjente på en skikkelig godfølelsen med tanken. Da var det rett for jeg følte meg bedrøvet om jeg ikke fikk bo der. Huset vi bor i nå kjøpte vi i vinter som var. Hadde alle punktene vi ønsket, og til og med enda et punkt som jeg hadde sett for meg som drømmescenario (eget vaskerom +2 bad, selv om jeg hadde vært fornøyd med 1 hovedbad og kun 1 toalett utenom f.eks på et vaskerom). Samme der. Når vi gikk derifra stod vi igjen med følelsen at den ville vi ha. Der kan vi bo lenge og ha det helt topp. Var mange på visning så var allerede da skuffet med tanke på at det sikkert ble vanskelig å få huset. Vi endte med å by, fikk kun 1 motbud før det ble vårt 🤩 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Det må selvfølgelig være en liste du har over ting du MÅ ha, ting du gjerne vil ha men kan klare deg uten, og ting som fjerner boligen helt fra ønskelisten. Det siste er ting du ikke kan gjøre noe med, som for eksempel en stor bygning som skygger for hele sola på hagesiden av huset. Eller beliggenheten - den får man aldri gjort noe med hvis den er feil. Beliggenhet er ofte høyt oppe på folks ønskelister eller kravlister for boligen de ser etter. Man har jo gjerne sett seg ut et område man ønsker å bo i. Eller SKAL bo i, pga avstand til skole og skolekrets, samt barnehage for barna, eller reiseavstanden til arbeidsplasser for de voksne. Du bør kanskje sette deg ned med mannen din og lage dere en liste over ting som MÅ være på plass for at dere skulle ville bo i den boligen. For eksempel, beliggenhet. Og skal det være alt på ett plan, eller er to-tre etasjer ok? Hvor mange soverom må dere ha? Er det et krav med stort nok kjøkken til skikkelig spisebord der? Skal det være eget vaskerom, eller kan vaskemaskinen stå på badet? Må det være to bad, ikke bare ett? (kan bli viktig når ungene blir tenåringer og bruker badet lengre om morgenen) Forslag ovenfor bare, dere vet jo selv hva som må på plass for at boligen skal bli en dere ønsker å bo i, når dere har fått tenkt grundig gjennom det og skrevet ned alt. Ta kopier av listen, ta med en kopi på hver visning og hak av for de kravene som blir truffet. Når dere kommer hjem, kan dere sjekke listen og bli enige om dere kan leve uten de kravene som IKKE ble haket av for, og vurdere hvor viktige de er. Anonymkode: 4ad46...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Beliggenhet er viktigere enn selve huset. Huset kan du fikse slik du vil over tid så lenge det oppfyller de kriteriene som er viktige for dere. Vi bomma skikkelig på vårt første huskjøp. Ble blendet av det fine, store huset men overkjørte oss selv totalt på beliggenhet. Og i tillegg så fant vi jo ut at det å bo i enebolig er totalt pyton, så vi solgte etter 3 år. Tjente heldigvis greit på det, hvis ikke hadde det blitt ekstremt kjipt. Anonymkode: c7be3...318
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 Det kan du aldri vite 100 % før du har kjøpt det, og bodd der en stund. Det beste du kan gjøre er at du under visning er grundig i undersøkelsene dine, ikke ser på det kosmetiske som lett kan endres, men mer på planløsning, tilstand, beliggenhet og alle de andre tingene som er mer komplisert å endre. Hvis alt dette er på plass er det lettere å gjøre boligen til et hjem du trives i. Anonymkode: d7353...eb8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 Når man kjøper enebolig er det en ting som teller, og det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Dersom det er noe annet så må det evt. være størrelsen på tomta samt om man har økonomi til å gjøre de utbedringene som evt. behøves. Ellers kan det meste endres ved en enebolig, og det behøver ikke være perfekt fra første stund. Så det dere bør spørre dere selv om er HVOR dere vil bo. Og da er ikke bare skolekrets/område en faktor, men beliggenhet ift. trafikkerte veier og annet som kan medføre støy osv. Anonymkode: 11d47...fc8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 Enig med de andre. Beliggenhet! For oss var gangavstand til sentrum i byen der vi bor viktigere enn NOE annet. Vi fant en bolig der med nok soverom, og gikk for den. Har mange ganger tenkt at vi kanskje kunne hat et litt større hus, eller enebolig i stedet for tomannsbolig, men jeg ville ikke byttet beliggenheten for noe annet, så dermed blir vi her Anonymkode: 98f25...ef7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Når alt det praktiske stemmer - beliggenhet, størrelse, behov - så er det godfølelsen som avgjør. Det er atmosfæren og følelsen av at man har lyst til å bo der. Vi brukte 3 år før vi fant vårt drømmehus. Bodde i en toroms leilighet i Oslo med to små barn og var egentlig desperate etter å komne oss ut. Men vi ventet på godfølelsen og er veldig glad for det i dag. Anonymkode: 5fc40...2fe
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg og mannen fikk en veldig god følelse når vi kjøpte i fjor, og den fikk vi ikke på andre visninger. Det, kombinert med at listen vår ble oppfylt på alle punkter bortsett fra ett. Og det ene negative punktet forsvinner om to år til. Da var det lett å legge inn bud Anonymkode: 1f530...851
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 Et tips er å ha med en bygningsekspert, eller en som i det minste har litt mer erfaring enn deg selv, så man unngår de verste overprisede eller katta-i-sekken-boligene. Selv om de færreste gjør det tror jeg. Det som ofte er feil og som ofte er dyrt å fikse er alt som har med vann å gjøre. Anonymkode: 5cef7...8ff
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 For min del er beliggenhet det viktigste. Alt det andre kan jeg fikse på. Jeg må bo skjermet fra trafikk i byggefelt og derfor ser jeg kun på hus som ligger i blindveier. Kunne aldri bodd med trafikkert vei utenfor huset. Jeg må også ha gangavstand til bibliotek, sentrum, skole og barnehage. Anonymkode: 7983e...4a8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 4 hours ago, Myrmica said: Den boligen du får tilslag på, gjør du til den rette selv 😊 Word. Så er det historisk sett bedre å kjøpe seg et hus selv om det ikke er helt perfekt, og se hva man kan gjøre, i motsetning til å sitte på gjerdet i evigheter og vente. Spesielt om man er i et dyrt og tøft marked der "alle" boliger som tikker alle bokser går langt over prisantydning og ut av ens rekkevidde. Anonymkode: ecd46...0af
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Som andre sier, lag en liste over MÅ, by ikke på hus som ikke oppfyller disse. Legg beliggenhet inn i den lista, sett deres kriterier. Da vi skulle kjøpe hus hadde vi "gangavstand til stasjon" på MÅ lista. Samt "gangavstand i barnehage". Uaktuelt for oss å være helt avhengige av bil. Og da aksepterte vi 10 minutter gange som gangavstand. Ikke 2 liksom, da måtte vi bodd klin på stasjonen og valgene av boliger hadde vært nesten fraværende...så man må jo tenke litt... Og så en liste over bør som dere mener er viktig for dere. Men allikevel - jeg skjønner hva du mener. Feelingen. Den bare er der, eller ikke. Vi har bare kjøpt to ganger i vårt liv, og da har vi ikke vært på særlig mange visninger. Huset vi kjøpte etter leiligheten så vi bare først tilfeldigvis på Finn.no. Det så SÅ koslig ut! Samt oppfylte alle "MÅ", og mange bør. Så dro vi på visning og jeg tror vi begge visste at der får vi det fint. Huset har svært god planløsning. Ingenting føltes irriterende. Det har god flyt. Det gjør mye! Og, vi har ekstra 10 cm takhøyde, 2,5 m i stedet for standard 2,4 m. Og man skulle ikke tro 10 cm har betydning. Men jammen meg. Standard hus føles så trange nå. Huset vårt så deilig og luftig at det er en glede å komme hjem. Og det er rart. Å være på besøk i eneboliger på 250-300 kvm og komme hjem til vårt lille hus på 120 kvm og tenke at "jøss, her var det god plass!". De på 250-300 har ofte en hel etasje med skråtak og...rett og slett...trangt. Og nesten alltid bare 2,40 under taket. Våre magiske 10 cm ekstra er helt gull. Så det er et tips herfra å sjekke, planløsning og "flyten" - og om alle rom er "hele" (dvs ingen skråtak!) og om det er god plass oppunder taket. Har selv vokst opp i en gammel leilighet i et gammel hus fra 1855 der det er nesten 3 meter til taket. Håpløst med gardiner, men magisk mye mer volum i et enkelt rom. Så se på høyder også, i tillegg til kvadratmeter, så kanskje dere finner noe som faktisk gir godfølelsen litt raskere. Anonymkode: 1b618...8c6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 Folk gir ofte følelser litt mer ansvar enn de fortjener. Lag en prioritert ønskeliste. Skill mellom "må ha" og "vil gjerne ha". Så går dere for boligen som kommer nærmest i å oppfylle kravene og ønskene. Det vil alltid være noen kompromiss man må inngå. Her vi bor nå, var vi i utgangspunktet ikke helt solgt etter å ha vært på visning. Det lå litt for usentralt og var litt mindre enn vi så for oss. Men samtidig hadde vi veldig få andre muligheter og vi kunne ikke vente stort lengre. Så vi slo til. Når vi nå har bodd oss til i noen år, savner vi fremdeles litt mer plass, men har funnet gode løsninger for lagring likevel. Vi har også fått testet boligen i alle sesonger og oppdaget at den har noen fordeler vi ikke hadde tenkt på i forkant. Som feks fantastiske solforhold og ekstremt hyggelig nabolag. Anonymkode: f31e4...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 Lei en leilighet en stund så merker dere fort hva dere trenger og savner. Vi kjøpte enebolig for 6 år siden. Vi trodde beliggenheten var perfekt. Men nesten for hver dag som fikk vi mer og mer avsmak over huset...Solgte å valgte å flytte i leilighet en stund. Så nå har vi faktisk leid i 2 år, å nå har vi begynt å bli mer bevist på hvordan vi vil ha det 🙂 Anonymkode: 5ffb1...c67
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lei en leilighet en stund så merker dere fort hva dere trenger og savner. Vi kjøpte enebolig for 6 år siden. Vi trodde beliggenheten var perfekt. Men nesten for hver dag som fikk vi mer og mer avsmak over huset...Solgte å valgte å flytte i leilighet en stund. Så nå har vi faktisk leid i 2 år, å nå har vi begynt å bli mer bevist på hvordan vi vil ha det 🙂 Anonymkode: 5ffb1...c67 Idiotisk råd. Hvordan finner dere ut hva dere ønsker ved å leie i årevis? Hva har du tapt på dette? Anonymkode: 48805...43a 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 For min del har jeg aldri hatt den "dette er huset" følelsen for noe sted jeg har kjøpt som bolig. Jeg har likevel aldri angret på et boligkjøp. For min del handler det nok mye om at bolig er en stor investering, og det handler om mye penger. Dermed er det ekstra skummelt. Som de fleste andre her, så har jeg også laget kravliste. Hva MÅ jeg ha, og hva ønsker jeg å få med. Og ikke minst, HVOR kan jeg akseptere å bo. Har bodd en periode utenfor det området jeg egentlig ønsket å bo i, og det var helt uaktuelt å gjøre igjen. Siden har jeg kun hatt boliger der beliggenheten trumfet helt, og noen av kravene ble redusert til "potensiale for". (Og selv det har vi ikke angret på.) Anonymkode: 273ba...d44 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Lei en leilighet en stund så merker dere fort hva dere trenger og savner. Vi kjøpte enebolig for 6 år siden. Vi trodde beliggenheten var perfekt. Men nesten for hver dag som fikk vi mer og mer avsmak over huset...Solgte å valgte å flytte i leilighet en stund. Så nå har vi faktisk leid i 2 år, å nå har vi begynt å bli mer bevist på hvordan vi vil ha det 🙂 Anonymkode: 5ffb1...c67 Eller bare kjøp en leilighet så du slipper å kaste penger ut av vinduet 😬 Vi gjorde forøvrig det samme, kjøpte en leilighet og det har faktisk vært veldig greit mtp å finne ut hva man ønsker og trenger videre. Kanskje fordi vi gikk fra stort hus til liten leilighet og derfor fikk en veldig brå sammenligning. Men, fordi vi kjøpte leiligheten og ikke leide så tar vi også med oss 800k i verdiøkning som venter på oss når rekkehuset vårt er ferdig bygget 😄 Anonymkode: c7be3...318
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå