Gå til innhold

Lapskaus vegetar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i mange år nå og det er ikke så mye jeg savner. Men hver høst/vinter får jeg så utrolig lyst på skikkelig brun lapskaus. Er det noen av dere som lager en god vegetar som vil dele oppskrift? Trenger ikke inneholde noe erstatning for kjøttet

Anonymkode: e9816...1a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingredienser: 

1 pakke lapskausblanding(jeg bruker Findus sin«perfekt til lapskaus», )eller kutt opp ønskede grønnsaker selv 
4 ss eldorado margarin 
3 ss hvetemel                                                        3-4 Ts buljongpulver(eller 2 terninger grønnsaksbuljong 
7 dl kaldt vann 
Vegansk kjøtterstatning om ønskelig ( selv bruker jeg soyachunks) 
noen dråper sukkerkulør

Tilbered ønsket kjøtterstatning og sett tilside.
Ha margarinen i en gryte og smelt den. Ha i hvetemelet og rør godt. Tilsett vannet litt etter litt og ha i buljongen.Tilsett så grønnsakene og evt kjøtterstatningen og la det koke opp. Skru ned varmen og småkok i ca. 10 minutter, til grønnsakene er møre. Smak til med pepper.Drypp i litt sukkerkulør for ønsket brunfarge.

Anonymkode: 0c306...2b1

Skrevet

Jeg kutter opp gulrot, purre, kålrabi og poteter, og steker det i margarin littegranne. Så har jeg alt i en kjele med buljong+vann. Lar det koke til grønnsakene er møre, har så oppi vegetardag pølser(på slutten for de eser seg sånn opp). Enjoy!

Anonymkode: 168cf...c57

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer så lenge at jeg ikke husker helt hvordan lapskaus var. 

Men jeg lager noe jeg tror ligner litt sånn: 
En halv desiliter brune linser i en halv liter vann og 2-3 ts grønsaksbuljongpulver, koke i 30 minutter. 
Underveis hiver jeg oppi ei potet og en halv purre (oppkutta, såklart). 
Når det er ca. 10-15 minutter hiver jeg oppi ei oppkutta gulrot og ei vegetardag pølse kutta i småbiter. Pølsa kan fint sløyfes, men den gir den en slags røkt smak, så jeg liker å ha den med. 
Når det er 3-4 minutter igjen hiver jeg oppi noen biter brokkoli. 
Innimellom der en plass har jeg masse pepper oppi også. 

Anonymkode: 61884...86d

Skrevet

Brun lapskaus har oksekjøtt og oksekraft i seg. De erstatningene som er foreslått er mer lys lapskaus.

Skrevet
Brunello skrev (48 minutter siden):

Brun lapskaus har oksekjøtt og oksekraft i seg. De erstatningene som er foreslått er mer lys lapskaus.

Det er jeg helt enig i, og så "skal" den lages på skikkelig god, kraftig brun saus. Å, det er lenge siden jeg har hatt brun lapskaus, tror sannelig det må lages en dag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...