AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Hvis en person opplever en skremmende nær-døden-opplevelse vil jo vedkommende gjerne tenke på det en stund umiddelbart etterpå. Men hvis f.eks. en antilope må løpe fra en gepard eller noe annet, vil den dvele ved denne episoden i det hele tatt etterpå? Eller vil den bare glemme hele hendelsen nærmest med én gang ettersom de ikke har noen bevissthet rundt liv og død og hva det innebærer? Anonymkode: c1ac1...d5c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis en person opplever en skremmende nær-døden-opplevelse vil jo vedkommende gjerne tenke på det en stund umiddelbart etterpå. Men hvis f.eks. en antilope må løpe fra en gepard eller noe annet, vil den dvele ved denne episoden i det hele tatt etterpå? Eller vil den bare glemme hele hendelsen nærmest med én gang ettersom de ikke har noen bevissthet rundt liv og død og hva det innebærer? Anonymkode: c1ac1...d5c Dyr har vel en form for bevissthet rundt liv og død de også, ellers hadde de jo ikke brydd seg med å sentrere hele livet sitt rundt overlevelse. De har jo en bevissthet som oss (bare litt annerledes) og ikke bare rå instinkter. Men om dyr har tid og overskudd til å dvele ved filosofiske spørsmål er en annen sak. Det kan jo hende i noen tilfeller? Anonymkode: b6250...a4a
Gjest Lawyam Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Tror ikke de dveler, men de husker farlige og ubehagelige situasjoner når de oppstår. Tur til dyrlege, å bades (hvis de ikke liker det) kjøre bil. Tviler på at de våkner om morgenen og er redd for at det skal skje noe ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Tja, ene katten min klarte å stikke av gjennom en liten sprekk i vinduet når hun var for liten til å være ute, da ble hun banket av en stor hankatt og jeg oppdaget det ved å høre skrik utenfor. Jeg løp ut og da hadde hun bæsjet på seg, hele baken var full av diaré og hun hadde fått hull i huden etter klørene til hankatten. Hun var helt skjelven lege etterpå. Så badet jeg henne og hun var fortsatt berørt og trengte nærhet. Varte i noen timer altså før sjokket la seg. Anonymkode: 41568...0bb
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Nei, dyr dvelver generelt ikke ved så mye gitt. De lærer, som i at hjerne og nervesystemet husker hendelser som er skumle for dem, så de instinktivt forsøker å unngå lignende hendelser i fremtiden (som regel). Men generelt så er mange dyr svært dumme sammenlignet med oss, og de tenker ikke på samme måte. De baserer seg mye mer på rene instinkter, de går ikke rundt og lurer på om det blir fint vær i dag eller om verden kommer til å rase sammen. Anonymkode: d0e28...551
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Nei, dyr dvelver generelt ikke ved så mye gitt. De lærer, som i at hjerne og nervesystemet husker hendelser som er skumle for dem, så de instinktivt forsøker å unngå lignende hendelser i fremtiden (som regel). Men generelt så er mange dyr svært dumme sammenlignet med oss, og de tenker ikke på samme måte. De baserer seg mye mer på rene instinkter, de går ikke rundt og lurer på om det blir fint vær i dag eller om verden kommer til å rase sammen. Anonymkode: d0e28...551 Jeg vil heller si at det er vi som er dumme sammenlignet med dyr. Det er ikke akkurat en god og smart egenskap å gå rundt og bekymre seg hele tiden. Anonymkode: f277d...9fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå