AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er 24 år og bor hjemme, og syns pengene bare flyger ! Og da har jeg ikke husleiekostnader eller noe slikt. Kun mobil, klær, mat her og der og busskort. Jeg jobber i matbutikk og kan nesten ikke se en framtid med leilighet og barn, fatter ikke at folk har så god råd. Jeg har timelønn med lønnsnivå 3 og syns det er altfor lite til å spare til leilighet/framtid. Noen tips til meg?? Dere som tjener greit, gi meg litt håp. 😌 Anonymkode: 520fb...a00
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Få deg mer utdanning. Det er hovednøkkelen til suksess på resten. Anonymkode: f9f32...e3c 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Sett av månedlig sparing i BSU eller fond. Ikke rør pengene. Lag en oversikt over hvor mye du bruker på hva i mnd og slik lag et budsjett og spar så mye du klarer og jobb så mye du kan. Her er vi to med utdannelse og jobb innen det vi er utdannet til. Jeg var lavtlønnet innen yrket mitt med fikk økt lønn da flere andre truet med å gå over til konkurenten. Jeg har spart hele livet. Mamma og pappa åpnet fond til meg da jeg ble født og den sto å vokste i over 20 år. Så traff jeg en partner som er likedan. Vi hadde akkurat råd til hus på landet, en gammel bruktbil og nå snart to barn. Anonymkode: dff05...f37 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Vi er 35 år begge to👆 Anonymkode: dff05...f37
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Utdanning, arbeid i 100%, spar deg opp egenkapital når du bor hjemme. Ikke unn deg drit du egentlig ikke trenger, ikke bruk 2-3 k på byen en helg. Ikke tenk at ferie er noe du skal unne deg. Spar spar spar. Etableringsfasen kan være krevende for mange, men det er selvfølgelig fult mulig. Regner med du på sikt skal ha en partner å lage barn med, da er dere plutselig 2 om økonomien. Boligkjøp er som regel alltid gunstig, og blir en slags sparing. Det er sjelden dumt å komme seg på markedet selvom det ikke er ditt «forever home». For min egen del er jeg en 29 år gammel tobarnsmor, arbeider som sykepleier i 100% stilling, eier et hus og to biler sammen med mannen. Vi kjøpte oss en leilighet sammen når vi var rundt 22 år, solgte etter 5 år med gevinst som kunne brukes som egenkapital i ny bolig. Vi har romslig økonomi den dag i dag, men det har ikke alltid vært sånn. Anonymkode: b19eb...086 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg maksa selv BSU hvert år med bare en butikkjobb 3-4 dager i uka mens jeg gikk på skolen. Ta en kikk i bankappen for å se hvor pengene blir av og sett opp ett budsjett. Ikke waist penger i den alderen du er nå hvis du ønsker å spare. Jeg selv kjøpte skjelden klær, sminke ect (nå skal det sies at jeg har 0 behov for sminke til hverdags). Anonymkode: 76bf0...058
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Høyere Utdannelse = høyere lønn Anonymkode: 96541...bc3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Her er ikke bare lønnsnivået et problem, det høres ut som du sløser mye! Du har ikke engang boutgifter og likevel bruker du opp hele lønna di hver måned? Se et par episoder Luksusfellen og sett opp et budsjett. Og så holder du deg til det. Anonymkode: f6ac5...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er 24 år og bor hjemme, og syns pengene bare flyger ! Og da har jeg ikke husleiekostnader eller noe slikt. Kun mobil, klær, mat her og der og busskort. Jeg jobber i matbutikk og kan nesten ikke se en framtid med leilighet og barn, fatter ikke at folk har så god råd. Jeg har timelønn med lønnsnivå 3 og syns det er altfor lite til å spare til leilighet/framtid. Noen tips til meg?? Dere som tjener greit, gi meg litt håp. 😌 Anonymkode: 520fb...a00 1) Ikke kjøp mat ute. Matbudsjett iflg Sifo er på rundt 3000 for en voksen. 2) Shoppestopp. Hvorfor handle klær hver måned?! 3) Ikke gå på byen om du gjør det. Hva er lønna di per måned? Anonymkode: 9ff1b...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Du er jo i en alder der man gjerne sløser litt mer da, på shopping, cafe, øl ute osv. Jeg tjener ok+ og jeg kjøper nesten aldri nye klær og sko, bare det nødvendigste og ikke det dyreste. Bruker også lite penger på velværeprodukter og sminke. Går til frisøren 0-2 ganger i året, fikser aldri negler, vipper, bryn og slikt jeg ser mange unge gjør. Det jeg sløser på er mat, alkohol ute og hobby. Men ja, det går mye penger på leilighet og alle faste utgifter. Så da har man jo litt mindre til overs å sløse. Men det er stor forskjell på å tjene 3-400k i året og 6-700k i året, man har mer penger og råd til mer. (Men jeg ser jo folk som jeg antar har rundt samme inntekt som meg som har biler og barn og hus og reiser og står på og jeg lurer jo på hvordan de har råd. Men man må jo bare forholde seg til den inntekt og de utgifter man har og så regulere etter det, sette opp budsjett osv også bruker de sikkert mindre penger på noen ting som jeg bruker mer på) Anonymkode: 1a3ae...702
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Du behøver ikke «klær og mat her og der» hver måned. Skal du spare til bolig så bruker du de klærne du har, spiser ikke ute og bruker ikke penger på dill som negler, hår, bryn eller vipper. Anonymkode: f44bc...e60
Fru Uperfekt Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er 24 år og bor hjemme, og syns pengene bare flyger ! Og da har jeg ikke husleiekostnader eller noe slikt. Kun mobil, klær, mat her og der og busskort. Jeg jobber i matbutikk og kan nesten ikke se en framtid med leilighet og barn, fatter ikke at folk har så god råd. Jeg har timelønn med lønnsnivå 3 og syns det er altfor lite til å spare til leilighet/framtid. Noen tips til meg?? Dere som tjener greit, gi meg litt håp. 😌 Anonymkode: 520fb...a00 Kutt ut mye av unødvendigheter. Hvor stor stillingsprosent har du?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er 24 år og bor hjemme, og syns pengene bare flyger ! Og da har jeg ikke husleiekostnader eller noe slikt. Kun mobil, klær, mat her og der og busskort. Jeg jobber i matbutikk og kan nesten ikke se en framtid med leilighet og barn, fatter ikke at folk har så god råd. Jeg har timelønn med lønnsnivå 3 og syns det er altfor lite til å spare til leilighet/framtid. Noen tips til meg?? Dere som tjener greit, gi meg litt håp. 😌 Anonymkode: 520fb...a00 Da har du rett og slett et alt for høyt forbruk. Hvis du jobber 100% og ikke klarer å sette av penger til bolig. Litt for dyre klær. Mat her og der koster skjorta. Lager du niste eller kjøper du lunch hver dag? Og sikkert masse stæsj på badet til sminke, dyre kremer osv. Hvor stort er hår budsjettet pr mnd? Så skal du fortsette et slikt luksus liv, må du enten få deg en utdannelse der inntekten står til forbruket eller gå konkurs. Hjemme værende 24 åring bør kunne sette av ca 12-14 000 pr mnd minst. På 10mnd hadde du hatt 140.000kr i egenandel. Anonymkode: ff689...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Jeg klarte å spare til leilighet selv med husleie, bil og snusavhengighet. Klarer du ikke hvor det unødvendige forbruket ditt kommer fra så er det ikke håp. Anonymkode: 77cd1...24e 1
asterix Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Du må ta utdanning og så jobbe minst 100% og det aller viktigste, du må prioritere hva du ønsker å bruke penger på.
newman01 Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 Gjennomsnittlig lønn som butikkmedarbeider er ifølge utdanning.no sånn ca. 380'000 i året for full stilling. Om du ikke klarer å spare noe med den lønna har du rett og slett ALTFOR høyt forbruk uten boutgifter... Om du ikke jobber 100% bør du øke den stillingsprosenten 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå