Gå til innhold

Storesøster 3,5 år ignorerer lillesøster på 1 år helt fullstendig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og mannen min har to jenter på 1 og 3,5 år. Helt siden lillesøster kom til verden i august i fjor har storesøster vært fullstendig uinteressert i lillesøster. Hun hadde henne på fanget dagen vi kom hjem fra sykehuset. Dette er første og siste gangen hun har holdt/rørt ved henne. Jeg har hele tiden tenkt at dette er noe som vil gå seg til, og det er også det venner/familie har betrygget meg med. Når jeg mener at hun ignorerer henne så er det helt bokstavelig det hun gjør. Hun har aldri på eget initiativ nærmet seg lillesøster. Hun ser aldri på henne eller gir henne blikkontakt. Lillesøster prøver hele tiden og få kontakt med storesøster, men da bare skriker storesøster at hun må gå vekk eller at vi må fjerne henne. Om lillesøster tar på/tar tak i hennes ting, river hun det sporenstreks fra henne. Om lillesøster rører ved storesøster så skriker hun også. Vi har prøvd på alle mulige måter å få henne interessert, men ingenting nytter. Jeg kjenner at det river i hjertet når jeg ser lillesøster som så desperat prøver å få kontakt, men bare blir ignorert. Hun lyser opp når hun ser storesøster og ler seg i hjel om storesøster gjør noe morsomt (mot/til oss). Men storesøster nekter å se hennes vei. Jeg blir også lei meg for at storesøster tydelig har det så vanskelig med lillesøster. I barnehagen ignorerer hun henne også. Er dette noe som vil gå seg til? Eller kan det være/bli så ille at de aldri får et godt forhold? Har noen liknende erfaringer? Blir det bedre når minstemann kan snakke/gå/«brukes til noe»? Blir bare så fortvilt og lei meg. Det skal sies at storesøster aldri har vist noe interessere for barn som er mindre enn henne eller babyer. Hun søker seg veldig mot eldre barn, og har vært veldig tidlig ute motorisk og verbalt. Hun blir ofte forvekslet for å være eldre enn hun er pga dette og at hun er mer eller mindre et hode høyere enn de andre på hennes alder. Huff. Håper noen har noen erfaringer å dele. 

Anonymkode: 49f9a...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere foreldre mulighet til å ha litt mer alenetid med storesøster? Kan være en form for sjalusi? 

Anonymkode: f6914...123

• Liker 7
Skrevet

Dette er et godt eksempel til alle som innbiller seg at søsken automatisk får et godt forhold.

Anonymkode: b8dc3...86e

• Liker 31
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi det tid 😄 her var heller ikke storebror særlig interessert, det er lett å se av alle de "påtvugne" søskenbildene jeg prøvde ta av de 🙈 det løsnet mer og mer ettersom lillesøster fikk språk og forstand, og ikke ødela det han bygde eller tok lekene hans. Nå er de snart 6 og 3 år og har mer og mer glede av hverandre, selv om lillesøster ofte ypper til drama. 

Anonymkode: 241bf...851

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et godt eksempel til alle som innbiller seg at søsken automatisk får et godt forhold.

Anonymkode: b8dc3...86e

Man kan ikke si noe om søskenforholdet så tidlig.. De er veldig små enda. 

Anonymkode: 241bf...851

• Liker 7
Skrevet

Hmmm dette høres ikke helt normalt ut kanskje? 

Sier ikke det for å være slem altså! 

Her er storesøster 4 år og lillebror 4 mnd, storesøster ELSKER han over alt, hun leker med han nesten hele dagen, lar han få dra henne i håret å klipe i ansiktet så mye han bare vil... gjør alt hun kan for å få han til å le.

Hun er også av typen som har søkt seg til større barn før og er veldig veslevoksen... 

Men det kan jo tenkes at barn bare er som oss, noen har stor empati og omsorgsfølelse, mens noen ikke liker babyer og vil ha noe med det å gjøre. 

Håper det blir bedre snart iallefall, for jeg skjønner at dette er vondt.

• Liker 3
Skrevet

Har du snakket med helsesøster om dette? 
kanskje de har noen gode råd? 

Forstår at dette er vanskelig..! 
Stor klem ❤️❤️

Anonymkode: ae90d...cc0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei!

Jeg og mannen min har to jenter på 1 og 3,5 år. Helt siden lillesøster kom til verden i august i fjor har storesøster vært fullstendig uinteressert i lillesøster. Hun hadde henne på fanget dagen vi kom hjem fra sykehuset. Dette er første og siste gangen hun har holdt/rørt ved henne. Jeg har hele tiden tenkt at dette er noe som vil gå seg til, og det er også det venner/familie har betrygget meg med. Når jeg mener at hun ignorerer henne så er det helt bokstavelig det hun gjør. Hun har aldri på eget initiativ nærmet seg lillesøster. Hun ser aldri på henne eller gir henne blikkontakt. Lillesøster prøver hele tiden og få kontakt med storesøster, men da bare skriker storesøster at hun må gå vekk eller at vi må fjerne henne. Om lillesøster tar på/tar tak i hennes ting, river hun det sporenstreks fra henne. Om lillesøster rører ved storesøster så skriker hun også. Vi har prøvd på alle mulige måter å få henne interessert, men ingenting nytter. Jeg kjenner at det river i hjertet når jeg ser lillesøster som så desperat prøver å få kontakt, men bare blir ignorert. Hun lyser opp når hun ser storesøster og ler seg i hjel om storesøster gjør noe morsomt (mot/til oss). Men storesøster nekter å se hennes vei. Jeg blir også lei meg for at storesøster tydelig har det så vanskelig med lillesøster. I barnehagen ignorerer hun henne også. Er dette noe som vil gå seg til? Eller kan det være/bli så ille at de aldri får et godt forhold? Har noen liknende erfaringer? Blir det bedre når minstemann kan snakke/gå/«brukes til noe»? Blir bare så fortvilt og lei meg. Det skal sies at storesøster aldri har vist noe interessere for barn som er mindre enn henne eller babyer. Hun søker seg veldig mot eldre barn, og har vært veldig tidlig ute motorisk og verbalt. Hun blir ofte forvekslet for å være eldre enn hun er pga dette og at hun er mer eller mindre et hode høyere enn de andre på hennes alder. Huff. Håper noen har noen erfaringer å dele. 

Anonymkode: 49f9a...3ae

Avsnitt

Anonymkode: 77b92...0ac

• Liker 1
Skrevet

Dere er med og veileder i hvordan de kan drive med noe sammen ikke sant? Dere lærte henne hva hun kunne gjøre med babyen/for babyen? Tenker bare om dere ikke har gåte aktivt inn for det så kanskje hun ikke aner HVA hun skal gjøre stakkars… 

vi har 25 mnd mellom våre og det tok er par mnd før storesøster turte ta på babyen… vi brukte mye tid på å vise hvordan og hva hun kunne gjøre. Men i starten så syns hun nok det var vanskelig å forstå hva dette lille mennesket var for noe ja…

nå er de 3,5 og 5,5 og perlevenner vanligvis ❤️ 

Anonymkode: 79227...4d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hentet inn veileder som kan gi råd om andre måter å knytte kontakt på.

Dette kan jo ikke være sunt for storesøster heller. 

Anonymkode: 2cc34...f2e

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenkte med en gang sjalusi og vonde følelser hos storesøster. Godt forslag å gjøre ting alene med henne, gi henne god plass og oppmerksomhet. Ellers ville jeg lest meg opp på det, og også prøve å «bonde» dem, eks snakke om hvor kul lille syns hun er og at hun hermer etter henne eller alltid ser etter henne etc.

og evt snakke om det? Fortell at det kan være vanskelig at det plutselig kommer en til inn i familien og at man kan føle seg sint og lei seg på samme tid. Lese bøker om å få søsken? 

• Liker 5
Skrevet
Barem skrev (38 minutter siden):

Hmmm dette høres ikke helt normalt ut kanskje? 

Sier ikke det for å være slem altså! 

Her er storesøster 4 år og lillebror 4 mnd, storesøster ELSKER han over alt, hun leker med han nesten hele dagen, lar han få dra henne i håret å klipe i ansiktet så mye han bare vil... gjør alt hun kan for å få han til å le.

Hun er også av typen som har søkt seg til større barn før og er veldig veslevoksen... 

Men det kan jo tenkes at barn bare er som oss, noen har stor empati og omsorgsfølelse, mens noen ikke liker babyer og vil ha noe med det å gjøre. 

Håper det blir bedre snart iallefall, for jeg skjønner at dette er vondt.

Huff da, denne var litt ugrei..som om din har empati og ts sin ikke har det…😱
TS: det er sikkert sjalusi. Gi det tid. Det går over. 

Anonymkode: 977e2...3c3

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Avsnitt

Anonymkode: 77b92...0ac

Hvor flaut er det ikke med voksne mennesker som kommenterer slikt?👆🏻

Forstår du virkelig ikke at det fins mennesker som kanskje har skrivevansker eller ikke klarer å bruke avsnitt? 

Anonymkode: f0409...8a1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Huff da, denne var litt ugrei..som om din har empati og ts sin ikke har det…😱
TS: det er sikkert sjalusi. Gi det tid. Det går over. 

Anonymkode: 977e2...3c3

Ikke sant? Som om hun driver å konkurrerer med ts🤦🏻‍♀️ 

Anonymkode: f0409...8a1

• Liker 17
Skrevet

Vi har 2 år mellom våre og var litt sjalusi og sånn i starten. Det var ikke lett å forstå at mamma måtte amme og være med mini og ikke alltid var med slik som før. Etterhvert som mini begynte å gå, leke mer systematisk og ikke minst snakke gikk det seg til. Men baby var særdeles lite interessant den første tiden 😆 Var litt stas å få lov å trille vognen bare 

Anonymkode: 6649f...fb7

Skrevet

Hun er sannsynligvis redd. Jeg kunne vært "storesøster" da jeg var barn. Husker den dag i dag at da vi fikk besøk av småunger (altså yngre enn jeg) så rømte jeg som best jeg kunne. Jeg var vel omtrent 2.5 år da jeg gikk ut og satte meg i en snøskavl rett og slett for jeg hadde fått rede på at noen venner av foreldrene mine skulle komme innom med sin ettåring. Jeg var så panisk at jeg rett og slett ble sendt til bestemor som bodde like ved. 

Samme reaksjon hadde jeg på alle småbarn jeg traff. Jeg kan ikke huske hva som var så skremmende ved dem. Jeg tror det delvis hang sammen med at de gråt og var høylytte og at jeg syntes det var fryktelig skummelt for jeg kunne ikke få dem til å stoppe. 

Anonymkode: 7c91b...d04

• Liker 6
Skrevet

Sjalusi eller ei, det høres ikke normalt ut. 

Anonymkode: 7a424...f4f

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan skjønne at noen storesøsken er sånn i starten, men et helt år? Og liksom helt konsekvent ikke bryr seg om lillesøster? Begge går i barnehagen? Ofte er storesøsknene veldig stolte når småsøsknene begynner i barnehagen og vil gjerne «passe på» de, har du spurt barnehagen om hvordan det er når du ikke er tilstede? Ville snakket med helsestasjonen, og passet på at både storesøster, men også lillesøster får alenetid med dere 😊 

Anonymkode: d14a0...3a4

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker også at såklart er det sikkert sjalusi, men nå har det gått såpass lang tid og da tenker jeg at det er greit å sette grenser rundt dette og, at det er faktisk ikke greit å skrike eller være ufin mot lillesøster, det er jo ingen hyggelig opplevelse for den minste heller.. 

Anonymkode: d14a0...3a4

• Liker 1
Skrevet

Mange som er tidlige på noen ting er tregere på andre.. empati / medmenneskelighet kommer på ulike tidspunkt .. noen barn har det fra svært tidlig alder mens andre lever i sin egen egosentriske boble i lang tid..

Anonymkode: e9222...d08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...