Gå til innhold

Lærlingetid, allerede jobbet endel. Betydning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange år siden jeg gikk Barne og ungdomsarbeid. Jobbet ett år på skole (elevassistent), men har ingen papirer hvor det står detaljert hva jobben gikk ut på. Senere har jeg hatt flere andre jobber på helt andre steder.

Og så jobbet jeg tilsammen over ett år, i løpet av flere år, som assistent i bhg og som lærervikar, assistent i skole og på sfo. 4-5 år siden sist.

Ingen detaljerte papirer fra noe av dette. Bare info om %stilling, datoer for kontrakter osv.

Er det ikke sånn at man må vise til en viss tid med ulike oppgaver?

Hvor mye må man ha jobbet for å forkorte lærlingetiden litt? Må jeg belage meg på full lærlingeperiode?

Må jeg jobbe i både bhg og på skole da?

Anonymkode: 1dd64...630

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det er forskjell på om du tar fagbrev som privatist eller om du tar det igjennom skole.

Skrevet

Du kan ta det som praksiskandidat. Har du jobbet i 5 år et sted (kan også være mindre, men 5 år er hovedregelen), eller om du jobber de 5 årene etterpå eller hva i 100% stilling, så tar du en teorieksamen for praksiskandidater. Når du har tatt den teorieksamen og jobbet så mange år du trenger (må dokumenteres), går du opp til fagprøven ☺️

Jeg tror du må ringe fylkeskommunen angående dette, da 🤔

Skrevet

for å svare nærmere på ditt spørsmål. jeg tror det er nok med den dokumentasjonen du har om omfang. 

de skal se om du har jobbet relevant for måkene til fagbrevet, og her har du jo prøvd deg i varierte stillingene som er for barne og ungdomsarbeider. både Sfo, skole og barnehage. de behøver ikke mer detaljert da. i lærlingperioder så der det ofte disse stedene man har praksis i

Anonymkode: 54a66...244

Skrevet

Du må vanligvis ha jobbet fem år fulltid for å slippe læretid. 

Vil tro sporadiske deltidsjobber ikke kan påvirke læretiden noe. Har aldri hørt om det. 

Anonymkode: c5b1e...f1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må vanligvis ha jobbet fem år fulltid for å slippe læretid. 

Vil tro sporadiske deltidsjobber ikke kan påvirke læretiden noe. Har aldri hørt om det. 

Anonymkode: c5b1e...f1a

Ok. Så det er 5 år jobb, og slippe hele lærlingperioden. Men ikke f.eks ca 2 år jobb, og slippe ca et halvårs tid som lærling?

Skal kontakte inntakskontoret.

Anonymkode: 1dd64...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...