Gå til innhold

Flere med trasse unger (3-4år) på butikken? Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid når jeg ser andre med barn på butikken så oppfører de seg…. Men skal ikke si at jeg egentlig ser SÅ mange barn på butikken heller. Handler dere uten ungen/e ? 😂 

var på butikken idag og ungen løp rundt i hele butikken, nektet og høre på meg, nektet å sitte i vognen, nektet å trille vognen. 
kom til kassen der han løp bak for å vente på varene, til tross at jeg hadde sagt at han måtte stå med meg. Så prøver han å løpe ut av butikken og jeg har ikke fått varene i posen en gang og måtte løpe etter. 

i det vi skal gå ut så ser han en liten vogn, han SKAL ha den med seg for han skal handle… jeg sier til han at nå skal vi gå, du kan få bruke den lille vognen neste gang. Han nekter og setter seg på bakbeina og jeg må bære han ut, men det går ikke for han legger seg ned. 

oppgitt.. ingenting jeg sier eller gjør funker. Så hva gjør dere? Jeg kan ivertfall aldri handle alene med 2 barn. Det hadde aldri gått.. 😂

Anonymkode: ad31a...6d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med det første barnet skjedde det en gang eller to at vi satte varene fra oss i butikken, og gikk hjem uten. Jeg  tror det gjorde inntrykk.

Minste er en annen type, jeg kan ikke huske at han har trasset under handling.

Anonymkode: 3d345...3bf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med det første barnet skjedde det en gang eller to at vi satte varene fra oss i butikken, og gikk hjem uten. Jeg  tror det gjorde inntrykk.

Samme her. Satte fra meg alt, løftet ungen og bar han ut… 

• Liker 9
Skrevet
Fjugur skrev (Akkurat nå):

Samme her. Satte fra meg alt, løftet ungen og bar han ut… 

Og dette funket for dere til at de oppførte seg resten? Når slutter de med dette tullet? Regner med nestemann begynner og snart. Så det skal bli veldig kjekt! 😅

• Liker 1
Skrevet

Vi prøver å unngå kamp fra start og unngå å si nei og pekefinger og alt det der rett og slett for å unngå selve anfallet. 

Det krever en del, for vi må basicly leke oss igjennom hele butikken på hennes nivå. Ha henne med fra start. Typ jeg har hørt at Gruffaloen er på butikken i dag og vi må snike oss stille rundt og du må hjelpe meg å finne alt vi skal ha osv. Å nei nå har mamma glemt hvor mange bananer 5 stk er kan du telle med meg. Altså de tmå helt ned på bakken, spesielt når hun er sliten.

Har skaden allerede skjedd så er det bare å fjerne seg fra situasjonen og prøve igjen senere. Nytter ikke å komme seg igjennom det rett og slett. 

I de tilfellene hvor man ikke har noe valg så er stikkordet bestikkelse 🙃

Anonymkode: f8eb6...033

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tre barn på 3-4-7 år, og det er ytterst sjelden de får være med på butikken, og ihvertfall alle tre 😂 men, når det er sagt, så er det å være med på butikken så spennende at de jobber veldig hardt for å få lov. Noen ganger tar jeg med en av de, og da er det jo slik at hvis de ikke oppfører seg, så får ikke de være med en annen gang. (Sier aldri «neste gang, for det er en slags turtaking her og ofte drar jeg bare alene) 

og hvis de mot formodning skulle slå seg vrange så drar vi igjen uten å få handla. Det har skjedd et par ganger, særlig med eldstemann da han var yngre.

Anonymkode: bc30b...838

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ofte hatt med barna på matbutikken og også hatt en del storhandling med et eller flere barn. Men jeg har nok vært på mitt mest tydelige og konsekvente i slike settinger, da det er helt uaktuelt for meg å ha med meg barn som løper og bråker i butikken (om de gjentatte ganger ikke hadde hørt etter, hadde jeg nok ikke hatt dem med fullt så ofte). Når de har vært små, typisk opp til tre år, har jeg ofte hatt dem i bæresele på ryggen (på magen da de var babyer). Eller hatt dem i det setet på vogna, men syns de har hatt mer tålmodighet i bæresele. De har fått lov til å gå med egen vogn når jeg har følt at de har vært store nok til å høre etter og ikke bli utslitte halvveis. Min yngste på 3,5 har akkurat begynt med det, men får sitte i setet på min vogn om han blir veldig sliten (lang handling). Jeg har alltid vært veldig konsekvent på å ikke tillate løping og roping, de må gå rolig, de får oppgaver, legger på båndet osv. Og ofte, men ikke alltid, har de fått kjøpe noe godt (ikke godteri, de vet at det ikke nytter å mase om det), som en banan, smoothie eller yoghurt.

Sånt kan jo kreve litt øving. Men for min del, og kanskje særlig fordi jeg har hatt med meg flere barn, er det viktig å være veldig klar på dette med tilløp til herjing. Hvis de først begynner med det, er det veldig vanskelig å roe ned. Men om jeg hadde hatt et barn som bare ikke hørte etter, kanskje fordi han er så sliten, hadde jeg gjort kort prosess og handlet kun det mest nødvendige og båret barnet ut.

For meg har det vært viktig å kunne handle med barna, så jeg ikke blir helt låst dersom mannen jobber lenge eller er bortreist. Men om man ikke må det og det etter gjentatte ganger ikke går, hadde jeg sikkert ventet litt og prøvd igjen om en stund. Men samtidig vært veldig tydelig på reglene.

• Liker 1
Skrevet

Før vi går inn får ungen vite om hun kan velge seg noe (is, yoghurt el lignende), ved mas tar jeg henne ut i bilen, og betaler/avslutter handlingen (ser an).

Anonymkode: 7e608...b74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alltid når jeg ser andre med barn på butikken så oppfører de seg…. Men skal ikke si at jeg egentlig ser SÅ mange barn på butikken heller. Handler dere uten ungen/e ? 😂 

var på butikken idag og ungen løp rundt i hele butikken, nektet og høre på meg, nektet å sitte i vognen, nektet å trille vognen. 
kom til kassen der han løp bak for å vente på varene, til tross at jeg hadde sagt at han måtte stå med meg. Så prøver han å løpe ut av butikken og jeg har ikke fått varene i posen en gang og måtte løpe etter. 

i det vi skal gå ut så ser han en liten vogn, han SKAL ha den med seg for han skal handle… jeg sier til han at nå skal vi gå, du kan få bruke den lille vognen neste gang. Han nekter og setter seg på bakbeina og jeg må bære han ut, men det går ikke for han legger seg ned. 

oppgitt.. ingenting jeg sier eller gjør funker. Så hva gjør dere? Jeg kan ivertfall aldri handle alene med 2 barn. Det hadde aldri gått.. 😂

Du får sette deg i respekt. Hater foreldre på butikken som ikke klarer det. 

Anonymkode: 3d3a7...8fb

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det gjorde jeg også, ellers måtte jeg bare ha gitt opp å få handlet utenom lunsjen.  Han oppførte seg pent etterpå.  Samme metode brukte jeg om vi var på kafé.  Han elsket å gå dit og forsto at han måtte oppføre seg.  Det var aldri noe problem med det andre barnet her heller.   Jeg synes de fleste oppfører seg greit i butikkene, men de som ikke vil, blir jo lagt merke til.  

Skrevet

Jeg sluttet å ha med meg min på butikken når hun nærmet seg 2. hun er nå 3,5. Jeg har fortsatt teamet etter en handling der det klikket helt, så jeg handler alltid før jeg henter i bhg. Ellers handler jeg ved en butikk en venn av meg bor, hun kommer ned i bilen og passer ungen mens jeg handler. Tenkte prøve ha hun meg på handling når hun er over denne grusomme trassingen. 

jeg bryr meg ikke om hva folk rundt tenker, men jeg blir direkte uvel av det og barnet mitt blir totalt utslitt. Hun har ikke noe godt av å gå på butikken, hun får så mye inntrykk av alle mennesker og alle ting som er der at hun blir trøtt og grinete resten av dagen.

Anonymkode: ab37d...04f

Skrevet

Barnet mitt er stort sett alltid grei i butikken.. Og hun er med veldig ofte.

Vi snakker om hva vi skal kjøpe og hun er med å hjelpe til. Hun går ved siden av meg og skravler eller har sin egne lille vogn. 

Hun ber ikke om godteri hvis det ikke er lørdag, men hun kan mase om tyggis. 

Har ingen tips annet enn å involvere ungen i prosessen. "Nå skal vi ha egg, kan du finne eggene?...."Vi tar de grønne eggene for da får høna gå løs ute" osvosv

Skrevet

Lager avtale før vi drar, typ han kan velge hvilken butikk vi skal dra på, hvilken type vogn han skal bruke, hva som skjer om det blir tull.

Lar han bestemme en del av det vi handler, typ om vi skal kjøpe epler eller bananer, fiskepuddig eller fiskekaker o.l. Ber om hjelp til å lete, hente osv.

Lar han scanne varene på selvbetjeningskassen, i alle fall legge de opp på scanneren.

Har hatt to utbrudd den siste tiden. Første fordi han ikke fikk bruke sånn trillekurv. Da tok jeg han med ut, roet ned, og han fikk velge om han skulle kjøre liten vogn, stor vogn eller dra hjem. Endte med stor vogn. Andre gangen ble han meget fornærmet fordi jeg ville betale i en betjent kasse. Da vsr det bare å få unnagjort betalingen og komme seg ut ned en hylende gutt på armen. Men stort sett går det fint, han er med på butikken kanskje 2-3 ganger i uka. 

Anonymkode: 0ad02...272

Skrevet

jeg husker jeg bestemte meg for å ta en ordentlig runde med å vise butikken og hva den er og hva vi gjør der og hva vi ikke gjør. Hentet tidlig i barnehagen den dagen, hadde med en banan slik at han ikke var sulten, avtalte hva vi skulle kjøpe i butikken, og så aksepterte jeg at han skulle få stoppe og studere absolutt alt han ville, uansett hvor lang tid det tok. Tror vi sto en halv time ved godterihylla, men vi kjøpte ingenting, for det var det var ikke godteri vi hadde avtalt. Det gikk fint, og etter dette gikk handleturene greitt. 

Anonymkode: 3e6e5...c4f

• Liker 1
Skrevet

Det går fint, ho hjelpe meg å handle. Eg gir ho oppdrag, finn ditt og finn datt. Ho kan og velje seg EIN ting ho vil ha. Vi har grei økonomi, ofte velje ho kurv med jordbær eller mango. Ein gong postit lappar xD 

Det blir meir trass og syting om ho ikkje blir involvert. Trur mange barn ikkje liker å væra vedheng på turen. 

• Liker 1
Skrevet

Det har skjedd en gang og vi bare dro tilbake til bilen. Da var det ikke noe handling eller lørdagsgodt den dagen. Har ikke trasset siden. 

Men vi forbereder barnet tidlig. Er med på å plukke varer og finne dem. Siste på handlelisten er lørdagsgodt. Det er en fin belønning. 

Anonymkode: 05a06...cfe

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mamma til en 4 åring og jeg jobber i butikk. 

Gutten min var værst da han var 2-3 år. Da kunne han rase om han ikke fikk is eller kjeks. Kunne løpe over hele butikken. Sant mareritt å ha med seg. Løpte ut døren før jeg har rukket å pakke ned varene mine. Ble helt svett. 

Satte ned foten og ga advarsler. Avtalte i bilen på forhånd hva vi skulle kjøpe. Var han flink og oppførte seg så skulle han få en yoghurt eller et rundstykke. Var konsekvent. Det ble marsj rett hjem om han ikke hørte etter. Da fikk han være hjemme mens jeg handlet. 

Nå handler jeg helst etter jobb alene 🙋‍♀️

men ser dette daglig siden jeg jobber i matbutikk. Helt vanlig og vi får trøste oss med det 😊

Anonymkode: 82f3c...ecd

• Liker 1
Skrevet

Avbryter handlingen, og bærer ungen ut av butikken.

Anonymkode: 6ef86...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

min oppfører seg relativt fint men han har en tendens til å bare plukke alt ting han gar lyst på og legger det oppi vognen og så må jeg hele tiden ta det ut det vi ikke skal ha og si at sånn skal vi ikke ha nå og det aksepterer han jo ikke med en gang så da tar han det på nytt igjen eller noe snnet og kan finne på å og løpe avgårde med ting. Men han blir sjelden grinete, han bare løper rundt og gjør at handlingen tar dobbelt så lang tid. Han pleier etter en stund å roe seg når hsn får lov å hjelpe meg å legge varene på kassa.

Skrevet

Veit ikke hvordan min yngste blir enda da han fortsatt er baby. 

Min eldste er en drøm å ha med i butikken når det kun er meg. Drar hun med pappaen sin, maser hun på å få og få og få. Hun er fire år. 

Hun spør meg også, men jeg sier nei To tre ganger så er det greit. 

Anonymkode: b3e8a...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...