Gå til innhold

Hva i all verden kan hjelpe? Tinnitus, svimmelhet og lyder

Anbefalte innlegg

Skrevet

For halvannet år siden begynte det med tidvise pipelyder. Ikke hver dag,men flere ganger i uken. 

Det tok seg opp, så legen sendte meg til hørselstest. Ingen merkbare hørselsskader, og legger godt merke til høyfrekvente lyder (No shit! Jeg blir sinnsyk av TV'en f.eks fordi det er en høyfrekvent lyd i bakgrunnen når den er på). ØNH-spesialist anbefalte å prøve høreapparat, så jeg fikk det. Det var mye prøving og feiling og fant til slutt en propp som passet bra. Men ingen ting bedret seg. Faktisk ble det verre i perioder. 

Fikk beskjed om å ikke bruke det og se om det gikk over av seg selv. (Dette er iver en 6-8 mnd periode). 

De siste månedene siden i sommer nå er det hver bidige dag, hele tiden. Jeg kan ikke ha det stille rundt meg for da er pipingen nesten uutholdelig. Jeg får perioder med svimmelhetsanfall hvor både når øynene er igjen og åpen føles det som en karusell. 

Dere vet den følelsen når man legger seg på stigende rus? Sånn føles det. Det varer alt fra minutter, timer til av-og-på i dager. 

Har tenkt det er BT-fall noen ganger, men det kommer også når jeg ligger rolig og ikke bare ved å reise meg opp. 

Jeg vet ikke lenger hvordan jeg kan legge det frem for legen min for vi har jo prøvd masse. Jeg er så vár for lyder, støy og det er hemmende i hverdagen. Alt forsterkes. Typ biler som kjører forbi, grus under beina, barn som snakker/ler, glass/bestikk. 

Hva kan hjelpe? Kiropraktor? Manuellterapi? Jeg klikker snart😭

Anonymkode: 16467...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt stillhet på 17år nå! De siste 6 årene har jeg fått spikes hver høst hvor det blir værre, beste du kan gjør er å holde deg unna koffein og sukker.

Denne hjelper meg veldig, du må finne en som passer din tinnitus best men for meg fjerner den lyden i noen minutter og gjør at jeg kan sove.

https://www.youtube.com/watch?v=4LZv3ta13Ws 

En mindre studie har også vist at flere fikk reduksjon i tinnitus etter å ta tablettene under, jeg synes selv de ga positiv effekt men dosen som ga best resultater, Jeg bruker høyere dose enn anbefalt men da synes jeg du skal snakke med legen din først så du evt kan følges opp med blodprøver.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20657537/

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/plantebaserte-legemidler-og-naturmidler/bio-pycnogenol,5007449

Anonymkode: 10e81...168

Skrevet (endret)

Anbefaler deg å bli henvist til Karl Nordfalk på Nordfalk ØNH. Det er verdt turen om reisen til Oslo er lang. 

Om du ikke har noen vestibulære lidelser i bunn kam han videresende deg til feks audiopedagog (du kan også henvises til begge deler samtidig). 

Han tar utredning både på ørene og på svimmelheten (sjekker krystaller osv). 

Men du har nok misofoni eller hyperakusis uavhengig av hva som trigger svimmelheten. Og akkurat det kan audiopedagog hjelpe med. De kan ikle utrede svimmelheten. 

Nordfalk sjekker for Menieres, krystallsyke, mulig vestibulær migrene, mulig sscd (buegangsdechisens) etc. Han er en av få som har god kompetanse både på øre og svimmelhet. Samt behandler det. 

Endret av Fløff
Skrevet
Fløff skrev (10 minutter siden):

Anbefaler deg å bli henvist til Karl Nordfalk på Nordfalk ØNH. Det er verdt turen om reisen til Oslo er lang. 

Om du ikke har noen vestibulære lidelser i bunn kam han videresende deg til feks audiopedagog (du kan også henvises til begge deler samtidig). 

Han tar utredning både på ørene og på svimmelheten (sjekker krystaller osv). 

Men du har nok misofoni eller hyperakusis uavhengig av hva som trigger svimmelheten. Og akkurat det kan audiopedagog hjelpe med. De kan ikle utrede svimmelheten. 

Nordfalk sjekker for Menieres, krystallsyke, mulig vestibulær migrene, mulig sscd (buegangsdechisens) etc. Han er en av få som har god kompetanse både på øre og svimmelhet. Samt behandler det. 

Takk!

Skal sjekke det ut! Har han driftsavtale eller helprivat? Ved driftsavtale vil jeg jo få dekt pasientreiser, og turen til Oslo er ikke lenger ett et fly unna. 

Den mentale helsen blir fullstendig nedkjørt av det her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk!

Skal sjekke det ut! Har han driftsavtale eller helprivat? Ved driftsavtale vil jeg jo få dekt pasientreiser, og turen til Oslo er ikke lenger ett et fly unna. 

Den mentale helsen blir fullstendig nedkjørt av det her. 

Han har driftsavtale, men relativt lang ventetid.

Jeg hadde best om henvisning til både audiopedagog og ham. 

På hans kontor er det private som kan sjekke og behandle krystallsyke - jeg har en langvarig variant og går der. 

Ambefaler da Anna Lejerstedt :) 

Tinnitus kan komme av krystallsyke også, også ekstrem lydfølsomhet (og lys).

Men, dette med å høre masse eksterne lyder ekstremt høyt og vegre seg over det er mer i gata misofoni/hyperakusis. 

Å høre sine egne lyder plagsomt mye er typisk sscd. 

Nordfalk må du vente endel måneder på dessverre, men da får du den beste utredningen her i landet vil jeg tippe. Selv om den er kort :P Men altså, hangar kompetansen og utstyr. 

Jeg skal til audiopedagog etterhvert (her i Oslo) på Linderud. Men det går jeg utfra kanskje kan finnes nærmere der su bor offentlig. Hvis ikke anbefales dem. Ikke SÅ lang ventetid der. 

For mistanke om Menieres kan man prøve Stemetil eller Betaserc ved svimmelhetsanfall. Hjelper ikke meg med krystaller (skader heller ikke forsåvidt), men dette kan du spørre legen om å teste eventuelt. 

Skrevet

Hvor gamle er dere som plages med tinnitus og svimmelhet?

Anonymkode: 5a0fc...445

Skrevet

Ts

Jeg er 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...