AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Er ungdom, og jeg vil tjene litt over 60 000 kr. Har frikort fra før av. Trenger jeg å fylle ut skattekort, eller skal jeg bare vente til skatteetaten kommer og sier hvor mye jeg skyller? Anonymkode: d92bf...d91
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Du vil tjene over frikortgrensa. Da er det likegreit å fylle ut skattekort og betale litt i skatt med en gang, ellers får du det i baksmell på skatten neste år. Du kan logge inn på skatteetaten og fylle ut inntekten på skattekortet ditt uten å bekrefte. Da vil du se nederst på sida hva de mener du skal betale i skatt i løpet av året, og hvor mange prosent av lønna di fra nå av som vil dekke den skatten. Ingenting endrer seg før du trykker at du vil legge inn endringene, så her kan du sjekke først hvor mye du må betale. Alle penger du har tjent har blitt rapportert inn til skatteetaten, veldig vanskelig å vri seg unna. Enten betaler du litt i skatt hver måned fra nå av, eller så betaler du alt på en gang når du får de kronene i baksmell neste år. Anonymkode: 1d0c3...160
Gjest Føsleguri Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Når du har brukt opp frikortet ditt skal arbeidsgiver trekk 50 % hvis du ikke bestiller nytt skattekort. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil tjene over frikortgrensa. Da er det likegreit å fylle ut skattekort og betale litt i skatt med en gang, ellers får du det i baksmell på skatten neste år. Du kan logge inn på skatteetaten og fylle ut inntekten på skattekortet ditt uten å bekrefte. Da vil du se nederst på sida hva de mener du skal betale i skatt i løpet av året, og hvor mange prosent av lønna di fra nå av som vil dekke den skatten. Ingenting endrer seg før du trykker at du vil legge inn endringene, så her kan du sjekke først hvor mye du må betale. Alle penger du har tjent har blitt rapportert inn til skatteetaten, veldig vanskelig å vri seg unna. Enten betaler du litt i skatt hver måned fra nå av, eller så betaler du alt på en gang når du får de kronene i baksmell neste år. Anonymkode: 1d0c3...160 Har ikke så mye imot denne "baksmellen" da jeg har svært få utgifter. Jeg fylte ut som du sa, og jeg kommer ikke til å tjene veldig mye over grensa. Tipper ca. 10 000 over grensa, med overslagsregning. Dersom jeg får feriepengene i år etter arbeidsavtalen kan det hende jeg tjener opptil 18 000 over grensa. 😔 Føsleguri skrev (2 minutter siden): Når du har brukt opp frikortet ditt skal arbeidsgiver trekk 50 % hvis du ikke bestiller nytt skattekort. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/ Takk for opplysning. Betyr det at jeg må fylle ut på "Lønnsinntekter hele året" hva jeg tror jeg kommer til å tjene, og trykke "Send inn endringer"? Anonymkode: d92bf...d91
Gjest Føsleguri Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ikke så mye imot denne "baksmellen" da jeg har svært få utgifter. Jeg fylte ut som du sa, og jeg kommer ikke til å tjene veldig mye over grensa. Tipper ca. 10 000 over grensa, med overslagsregning. Dersom jeg får feriepengene i år etter arbeidsavtalen kan det hende jeg tjener opptil 18 000 over grensa. 😔 Takk for opplysning. Betyr det at jeg må fylle ut på "Lønnsinntekter hele året" hva jeg tror jeg kommer til å tjene, og trykke "Send inn endringer"? Anonymkode: d92bf...d91 Hvis du ikke vil bli trukket 50 % i skatt resten av året så må du gjøre det, ja.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Føsleguri skrev (5 minutter siden): Hvis du ikke vil bli trukket 50 % i skatt resten av året så må du gjøre det, ja. Den er good. Men jeg ville teoretisk sett vel fått det tilbake på skatten neste år? Anonymkode: d92bf...d91
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Og trenger jeg å gjøre endringer, dvs. når jeg tror jeg vil tjene mer, øke beløpet? Eller bare la være? Anonymkode: d92bf...d91
Gjest Føsleguri Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den er good. Men jeg ville teoretisk sett vel fått det tilbake på skatten neste år? Anonymkode: d92bf...d91 Ja, da er det stor sannsynlighet for at du får penger til gode på skatteoppgjøret neste år.
Million Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Den er good. Men jeg ville teoretisk sett vel fått det tilbake på skatten neste år? Anonymkode: d92bf...d91 Nei, du skal jo skatte. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år da. Dersom du tjener over frikortgrensen, må du skatte av HELE beløpet du tjener i år, ikke bare det som går over frikortgrensen. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år, for skatt må vi alle betale når vi tjener over et visst beløp i året. Grensen er satt, og den kommer man ikke utenom.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #10 Skrevet 5. oktober 2021 Million skrev (19 minutter siden): Nei, du skal jo skatte. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år da. Dersom du tjener over frikortgrensen, må du skatte av HELE beløpet du tjener i år, ikke bare det som går over frikortgrensen. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år, for skatt må vi alle betale når vi tjener over et visst beløp i året. Grensen er satt, og den kommer man ikke utenom. Det er minstefradrag (min. kr. 31 200,-) og personfradrag (kr. 52 450,-) som gjør at man i praksis ikke skatter for hele inntekten. Fra frikortgrensen og opp til kr. 84 250,- betaler man bare trygdeavgift. I tillegg er nedre grense for trygdeavgift kr. 59 650,- og beregnet trygdeavgift skal ikke overstige 25 % av den delen av personinntekt som overstiger kr. 59 650,-. Trygdeavgift for ungdom er 5,1 %. Anonymkode: 9511b...3e0
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 Million skrev (3 timer siden): Nei, du skal jo skatte. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år da. Dersom du tjener over frikortgrensen, må du skatte av HELE beløpet du tjener i år, ikke bare det som går over frikortgrensen. De gir deg ikke tilbake alt sammen neste år, for skatt må vi alle betale når vi tjener over et visst beløp i året. Grensen er satt, og den kommer man ikke utenom. Nå skjønner jeg ikke... Vil man ikke få tilbake på skatten eller betale restskatt neste år, slik at det blir riktig uansett hva man gjør? Jeg har sendt inn skattekort og fylt ut hvor mye jeg tror jeg kommer til å tjene i løpet av 2021. Anonymkode: d92bf...d91
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå skjønner jeg ikke... Vil man ikke få tilbake på skatten eller betale restskatt neste år, slik at det blir riktig uansett hva man gjør? Jeg har sendt inn skattekort og fylt ut hvor mye jeg tror jeg kommer til å tjene i løpet av 2021. Anonymkode: d92bf...d91 Ikke bry deg om innlegget du siterte, det er bare forvirrende. Neste år får du en skattemelding med en utregning av skatt du skal betale. Da får du vite om du har blitt trukket for mye eller for lite skatt i år. Anonymkode: 9511b...3e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå