Gå til innhold

Hvordan fikk dere legging til å bli koselig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg til legging hver kveld :( Halvannen time med grining og herjing. Hater det! En bedriten avslutning på egentlig fine dager. Skulle ønske vi fikk til å snu det til en trivelig stund istedet.

Anonymkode: 67c89...922

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Faste rutiner og god tid har vist seg nyttig her. Og så er det obligatorisk å lese en bok. Da barnet var mindre pleide jeg å synge en godnattsang.

Anonymkode: 2b850...0a7

Skrevet

Hun er 2,5 år og først nå er det trivelig 😂  Snart 3 år faktisk, og de siste 3 mnd har pappaen fatt hver legging for det er bare rabalder når jeg gjør det. Men nå har det begynt å løsne når jeg legger også, så nå ser vi litt i en bok og peker og prater om det vi ser, synger og sier god natt. Inntil nå har det bare vært noe å holde ut. 

Anonymkode: 02329...d33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet?

Faste rutiner og god tid har vist seg nyttig her. Og så er det obligatorisk å lese en bok. Da barnet var mindre pleide jeg å synge en godnattsang.

Anonymkode: 2b850...0a7

7mnd. Føler at vi gjør det samme hver kveld. Kveldsstell, ammer litt, synger en sang, koser litt og legger i sengen. Prøver å ta det når hun er trøtt men før hun blir overtrøtt, men det er egentlig ikke noe tidspunkt som er bedre enn andre, hun bruker liksom en evighet på å roe seg uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun er 2,5 år og først nå er det trivelig 😂  Snart 3 år faktisk, og de siste 3 mnd har pappaen fatt hver legging for det er bare rabalder når jeg gjør det. Men nå har det begynt å løsne når jeg legger også, så nå ser vi litt i en bok og peker og prater om det vi ser, synger og sier god natt. Inntil nå har det bare vært noe å holde ut. 

Anonymkode: 02329...d33

Åhhhh tuller du? 2 år til med denne driten?😭 Hufffff, at vi orker😅

Skrevet

Koselig? Legging har aldri vært koselig, er kun en tålmodighetsprøve. Det begynte å bli hyggeligere når vi sluttet å forvente at ungen skulle sovne fort. Så rundt 3 år.

Anonymkode: 89ce6...7fc

• Liker 3
Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Gruer meg til legging hver kveld :( Halvannen time med grining og herjing. Hater det! En bedriten avslutning på egentlig fine dager. Skulle ønske vi fikk til å snu det til en trivelig stund istedet.

Du bør endre din holdning til å glede deg til å legge ungen din uansett hvor mye ungen griner. En halvtime hver kveld, i syv dager i 52 uker utgjør 182 timer i et år. Og vi snakker kanskje 3 år med grining, så rundt en 500-600 timer med ditt barn du skal lalle han/henne til sengs.

Du kan velge selv om du vil gjøre de 500-600 timene dere har sammen til en viktig og sunn ting for både deg og ikke minst ditt barn, eller hate ungen din litt hver kveld som du gjør nå.

Energi smitter og hvis du gleder deg til å legge barnet ditt, kanskje barnet ditt vil glede seg til de små magiske minuttene med sin mamma/pappa før de dratt inn i en dyp og god søvn. Holdningen og måten du håndterer barnet ditt på har alt å si.

Endret av umAxa
  • Liker 5
Skrevet

Her hadde jeg rutiner så ungene visste til enhver tid hva som skulle skje. Middag, 30 minutter tv, bading og/eller stelling for natta. Leste bok. La barnet, sang en sang og gikk ut. Faste rutiner ga de en trygghet. Jeg kunne ha enkelte kvelder hvor rutiner ikke ble fulgt fordi vi f.eks. var borte og kom sent hjem. Det fungerte fint å legge de selv da.

Anonymkode: 76177...27f

Skrevet

Høres ut som babyen din ikke har så lett for å roe seg ned. La meg si det slik, ting forandrer seg fort. Plutselig blir hun veldig lett å legge. 

Har hun noe kosedyr, smokk, en behagelig måte å ligge på, en uro som fascinerer henne litt? 

Med første ammet jeg henne i søvn, med nr to er det kun smokken som gjelder, og at han får klemme meg i nesa. 

Finn deres greie. Samtidig er hun bare syv måneder, så om du har litt alternative måter, som vugge, byssing, biltur, spesielle lyder eller noe, så er det helt innafor, plutselig trenger dere ikke dette 😊

Anonymkode: b5c5f...316

• Liker 3
Skrevet

Hos oss ordnet det seg når han var 1.5 år. Maks fem eller ti minutter før han sover som en stein.  Så hvis du er heldig er det bare et år igjen med kaos 😅

Anonymkode: 8458b...ea8

• Liker 1
Skrevet
umAxa skrev (19 minutter siden):

Du bør endre din holdning til å glede deg til å legge ungen din uansett hvor mye ungen griner. En halvtime hver kveld, i syv dager i 52 uker utgjør 182 timer i et år. Og vi snakker kanskje 3 år med grining, så rundt en 500-600 timer med ditt barn du skal lalle han/henne til sengs.

Du kan velge selv om du vil gjøre de 500-600 timene dere har sammen til en viktig og sunn ting for både deg og ikke minst ditt barn, eller hate ungen din litt hver kveld som du gjør nå.

Energi smitter og hvis du gleder deg til å legge barnet ditt, kanskje barnet ditt vil glede seg til de små magiske minuttene med sin mamma/pappa før de dratt inn i en dyp og god søvn. Holdningen og måten du håndterer barnet ditt på har alt å si.

5-600 timer grining, for en deprimerende tanke😅 Jeg har nok en vei å gå med innstillingen min. Jeg prøver å tenke at det kommer til å ta tid og at det er greit. Og det går fint så lenge det bare er fjas og prat. Men når det blir grining og ingenting jeg gjør hjelper, da... hater jeg livet og ungen og meg selv, ja.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye soves det på dagtid da?

Her ble legging vesentlig lettere når vi kunne gå over til en blund. 

Myyye tull og fysisk uro om det ble sovet for mye på dag, men det kunne også bikke feil vei med for lite søvn på dagen. Det er ikke alltid så lett å finne balansen.

Anonymkode: ba58f...cba

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes fremdeles legging er et styr på min 3 åring. Hun har vært kjempevanskelig siden hun var liten baby, hun er så sta og seig og tuller sånn, selv om vi har vært konsekvente med rutiner hele tiden. Nå går det som regel ok to tredjedeler av tiden, så det er fremskritt.  På nr 2 som er 3 mnd har vi akkurat begynt med leggerutine på kvelden, gruer meg selv om jeg tror det blir lettere med denne! 

Anonymkode: 4427d...678

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her hadde jeg rutiner så ungene visste til enhver tid hva som skulle skje. Middag, 30 minutter tv, bading og/eller stelling for natta. Leste bok. La barnet, sang en sang og gikk ut. Faste rutiner ga de en trygghet. Jeg kunne ha enkelte kvelder hvor rutiner ikke ble fulgt fordi vi f.eks. var borte og kom sent hjem. Det fungerte fint å legge de selv da.

Anonymkode: 76177...27f

Vi har hatt nøyaktig samme leggerutine på 2-åringen siden han var 4 mnd. Likevel er legging et helvete. Så rutiner løser ikke alle problemer for alle. 

Anonymkode: 2d10f...866

• Liker 9
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har hatt nøyaktig samme leggerutine på 2-åringen siden han var 4 mnd. Likevel er legging et helvete. Så rutiner løser ikke alle problemer for alle. 

Anonymkode: 2d10f...866

Takk. 

Skrevet

vi lærte barnet å sove selv når han var 6 mnd, og siden det har legging vært veldig enkelt, kjekt og koselig. Det er mange måter å gjøre det på, men det er mye som skal klaffe. Soving på dagtid, nok mat på dagtid, at babyen klarer å finne smokken selv, fin og konsistent leggerutine, akkurat passe vindu mellom siste luren og sovetid osv. Men det er veldig verdt det! 

Anonymkode: d0338...c7d

Skrevet

Med første barn hørte jeg på podcast på det ene øret etter at vi var ferdige med noen faste sanger og ord. Det tok tid før hun sovnet, så jeg var godt oppdatert på podcaster. Men jeg gledet meg litt til den lange, men rolige (så lenge jeg ikke prøvde å gå ut av rommet) leggestunden etter hvert. 

Andre barn har "alltid" vært lett å legge, hun finner roen raskt. Da er det aller koseligste når hun sovner i armkroken. Det har hendt jeg har valgt å gjøre det sånn fremfor å legge henne i sengen, synge og gå ut, selv om hun sovner uansett. 

Med eldste som ikke var lett å legge, hjalp det også å prøve å endre fokus. Fra at jeg gruet meg, det var slitsomt og spiste opp partid og egentid på kvelden, til at tiden går fort og en dag sitter jeg ved ved/i sengen med henne for siste gang. En dag er hun for stor og legger selg selv, en dag flytter hun ut. Når jeg tenkte etter, var det et etterlengtet barn, og på et plan, under all irritasjonen, var jeg glad jeg fikk bruke tiden min på legging.

Anonymkode: c9976...790

• Liker 5
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

5-600 timer grining, for en deprimerende tanke😅 Jeg har nok en vei å gå med innstillingen min. Jeg prøver å tenke at det kommer til å ta tid og at det er greit. Og det går fint så lenge det bare er fjas og prat. Men når det blir grining og ingenting jeg gjør hjelper, da... hater jeg livet og ungen og meg selv, ja.

Jepp 500-600 timer er mye.

Det er 16 uker på jobb.

4 måneder med ferie.

Setter du det i perspektiv forstår du hvorfor jeg sier at du har bare å tjene på å gjøre om disse små halvtimene hver dag til en positiv stund for ditt barn og deg. Din holdning til leggetid vil forme ditt barns følelser om leggetid, og effektene av det vil vare i mange år etterpå også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som babyen din ikke har så lett for å roe seg ned. La meg si det slik, ting forandrer seg fort. Plutselig blir hun veldig lett å legge. 

Har hun noe kosedyr, smokk, en behagelig måte å ligge på, en uro som fascinerer henne litt? 

Med første ammet jeg henne i søvn, med nr to er det kun smokken som gjelder, og at han får klemme meg i nesa. 

Finn deres greie. Samtidig er hun bare syv måneder, så om du har litt alternative måter, som vugge, byssing, biltur, spesielle lyder eller noe, så er det helt innafor, plutselig trenger dere ikke dette 😊

Anonymkode: b5c5f...316

Det har løsna en del om natta i det siste så når hun først sovner så roer hun seg selv og våkner bare ordentlig for amming/flaske 1-2 ganger. Det er leggingen som er ille fortsatt. Hun har smokk, liker å ligge på siden når hun skal sove men finner ikke helt roen så hun bare ruller frem og tilbake. Prøver noen ganger å holde henne på siden, støtte litt men det funker sjeldent. Funker ikke å amme i søvn lenger. Har ikke brukt kosedyr pga. har lest at de ikke skal ha noe i senga 😕

Hvor mye soves det på dagtid da?

Her ble legging vesentlig lettere når vi kunne gå over til en blund. 

Myyye tull og fysisk uro om det ble sovet for mye på dag, men det kunne også bikke feil vei med for lite søvn på dagen. Det er ikke alltid så lett å finne balansen.

Anonymkode: ba58f...cba

Det kommer an på hvordan det klaffer. Ofte bare 3 dupper på 30min, men iblant 1,5time hvis hun kommer seg over "kneika". Noen ganger blir timingen feil så det blir for lang eller for kort tid mellom siste dupp og leggetid, så hun legges en eller annen gang mellom 18.30 og 20😬

vi lærte barnet å sove selv når han var 6 mnd, og siden det har legging vært veldig enkelt, kjekt og koselig. Det er mange måter å gjøre det på, men det er mye som skal klaffe. Soving på dagtid, nok mat på dagtid, at babyen klarer å finne smokken selv, fin og konsistent leggerutine, akkurat passe vindu mellom siste luren og sovetid osv. Men det er veldig verdt det! 

Anonymkode: d0338...c7d

Lærte hvordan da? Ved å følge en metode?

Skrevet
umAxa skrev (36 minutter siden):

Jepp 500-600 timer er mye.

Det er 16 uker på jobb.

4 måneder med ferie.

Setter du det i perspektiv forstår du hvorfor jeg sier at du har bare å tjene på å gjøre om disse små halvtimene hver dag til en positiv stund for ditt barn og deg. Din holdning til leggetid vil forme ditt barns følelser om leggetid, og effektene av det vil vare i mange år etterpå også. 

Jeg skjønner. Har en jobb å gjøre med holdningen min. Huff, stakkars baby :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...