AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Nå har det seg slik at barnefar avlyser samvær hele tiden. Jeg har sett meg lei av det og ga han derfor beskjed at siden han ikke kan ha barnet 40% som vi har på kontrakt, så får det holde med annenhver helg. Vært det en god stund nå siden far avlyser samværene i ukedagene. Nei da klikket han og nå skal han dra meg for retten. Han kan avlyse akkurat slik han vil, men når jeg settet ned foten er det plutselig ikke greit. Ga han beskjed at sønnen vår blir så skuffet gang på gang når pappa nok engang ikke henter som avtalt. For å skape litt forutsigbarhet og beskytte han fra å bli skuffet så måtte jeg bare sette en strek. Jeg sa til barnefar at når han avlyser hele tiden så tyder det på at han ikke klarer noe utvidet samvær. Har prøvd mekling, men barnefar nekter å signere noe ny kontrakt. Han sier at jeg kommer til å nekte å endre på kontrakten til en senere tid og han må betale mer barnebidrag. Det hadde han ikke råd til mente han.. Jeg forstår meg ikke helt på han. Kjenner jeg blir så frustert. Barnet er 5 år og har autisme/adhd. Veldig avhengig av rutiner og forutsigbarhet. Anonymkode: 2fe52...c39 11
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Noen som har erfaring med barnefordelingssaker? Og kanskje saker spesielt hvor barnet har en diagnose ? ts Anonymkode: 2fe52...c39
regine Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg syns du har gjort helt rett, TS, ditt fokus må og skal være barnet og barnets beste, ikke føye deg etter fars nykker. Det jeg håper du allerede har, er en oversikt over alle gangene far har kuttet samværet, altså avlyst. Det er superviktig at du kan dokumentere hva som har skjedd, for hvis du bare sier «ofte kommer han ikke» vil han lett kunne vri det til at det bare er en sjelden gang og du overdriver. Så skriv ned alle slike hendelser og ta også mest mulig kommunikasjon om slikt skriftlig - det vil hjelpe deg videre. Så kontakter du advokat, ikke fordi DU skal sette igang med noe som helst, men fordi du trenger kompetent juridisk rådgivning og det får du ikke på KG. Det er viktig at du kjenner regelverket og også kjenner rettspraksis, det er viktig dersom saken går videre. Deretter lener du deg tilbake og avventer fars videre handlinger, altså basert på at du nå har kuttet samværet så ungen slipper de evige skuffelsene. Far må jo da kalle inn til mekling. Man må ha meklingsattest for å kunne gå til sak, men meklingstime er kun en forsmak og det betyr ingenting om man møter eller ikke. Skjer det ikke noe sånt, så vil det neppe skje noe mer heller, da er det typis sånn greie med at DU ikke lenger gjør som far vil, og så truer han med ditt og datt, men følger ikke opp. og så er det jo alltid så sjarmerende med menn som ikke har «råd» til å betale for sine egne barn - det er noe med at med rettigheter følger plikter og det inkluderer faktisk det å være økonomisk medansvarlig for sitt eget barns oppvekst. Fortsett å sett barnets beste først. Det er alltid uvisst hva en rettssak fører til, skulle det gå så langt, men har du dokumentasjon på fars manglende oppfølging over tid og barnet har en diagnose og er avhengig av rutiner etc, så er det iallfall positive momenter for deg. 21
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 regine skrev (11 minutter siden): Jeg syns du har gjort helt rett, TS, ditt fokus må og skal være barnet og barnets beste, ikke føye deg etter fars nykker. Det jeg håper du allerede har, er en oversikt over alle gangene far har kuttet samværet, altså avlyst. Det er superviktig at du kan dokumentere hva som har skjedd, for hvis du bare sier «ofte kommer han ikke» vil han lett kunne vri det til at det bare er en sjelden gang og du overdriver. Så skriv ned alle slike hendelser og ta også mest mulig kommunikasjon om slikt skriftlig - det vil hjelpe deg videre. Så kontakter du advokat, ikke fordi DU skal sette igang med noe som helst, men fordi du trenger kompetent juridisk rådgivning og det får du ikke på KG. Det er viktig at du kjenner regelverket og også kjenner rettspraksis, det er viktig dersom saken går videre. Deretter lener du deg tilbake og avventer fars videre handlinger, altså basert på at du nå har kuttet samværet så ungen slipper de evige skuffelsene. Far må jo da kalle inn til mekling. Man må ha meklingsattest for å kunne gå til sak, men meklingstime er kun en forsmak og det betyr ingenting om man møter eller ikke. Skjer det ikke noe sånt, så vil det neppe skje noe mer heller, da er det typis sånn greie med at DU ikke lenger gjør som far vil, og så truer han med ditt og datt, men følger ikke opp. og så er det jo alltid så sjarmerende med menn som ikke har «råd» til å betale for sine egne barn - det er noe med at med rettigheter følger plikter og det inkluderer faktisk det å være økonomisk medansvarlig for sitt eget barns oppvekst. Fortsett å sett barnets beste først. Det er alltid uvisst hva en rettssak fører til, skulle det gå så langt, men har du dokumentasjon på fars manglende oppfølging over tid og barnet har en diagnose og er avhengig av rutiner etc, så er det iallfall positive momenter for deg. Har notert ned alt i en notatbok. Pluss har alt dokumentert på messenger i tillegg. Så følger godt med på samværet. Nå har barnefar begynt å hakke på meg som mamma og hvordan jeg oppdrar barnet. Jeg har klare og tydelige grenser som barnet forstår. Istedenfor å kjefte så forklarer jeg på en rolig måte. Kjeft skaper bare større problem. Prøvd å forklare barnefar dette og han vil ikke høre på meg 🤷♀️ Har meldt han på foreldrekurs i regi av BUP. Jeg mente vi hadde hatt godt av å dra dit sammen. Men det nekter han.. så gir fullstendig opp.. kurset kan gi han en bedre forståelse av barnets diagnose og lære gode verktøy i å håndtere barnet. ts Anonymkode: 2fe52...c39 7
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har notert ned alt i en notatbok. Pluss har alt dokumentert på messenger i tillegg. Så følger godt med på samværet. Nå har barnefar begynt å hakke på meg som mamma og hvordan jeg oppdrar barnet. Jeg har klare og tydelige grenser som barnet forstår. Istedenfor å kjefte så forklarer jeg på en rolig måte. Kjeft skaper bare større problem. Prøvd å forklare barnefar dette og han vil ikke høre på meg 🤷♀️ Har meldt han på foreldrekurs i regi av BUP. Jeg mente vi hadde hatt godt av å dra dit sammen. Men det nekter han.. så gir fullstendig opp.. kurset kan gi han en bedre forståelse av barnets diagnose og lære gode verktøy i å håndtere barnet. ts Anonymkode: 2fe52...c39 Han viser ingen tegn til samarbeid eller ønske om mer informasjon om barnets diagnose. Da kommer han ingen vei i rettssystemet. Dessuten må han først ha en gyldig meklingsattest før han kan saksøke. Og hvis/når han saksøker, er det først saksforberedende møter. Det er ikke sånn at en kan saksøke også Vipps sitter du i rettssalen. Fortsett med dokumenteringen din. Det er bra! Anonymkode: ece93...5cb 8
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg støtter deg her, TS - men det kommer nok til å bli et lite spetakkel før far gir seg. Du må vende deg til å svare på trusler om ditt og datt med "ses i retten", eller "vi møtes på familievernkontoret" eller lignende.
regine Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Bra at du har alt skriftlig - det er viktig. Så: Slutt å dill med far. Hvorfor iall verden har du så mye kontakt med han at han kan «hakke» på deg og din rolle som mor? Du trenger ikke ha kontakt med han utover at det som handler om barnet. Hvis forholdet mellom dere to er vanskelig, så er det mye bedre for alle involverte at dere har minst mulig med hverandre å gjøre. Du melder DERE på kurs hos BUP? Fin tanke - men det er faktisk helt opp til far selv om han mener dette er noe han vil prioritere eller ikke. Du må gjerne syns han er dust som nekter og mene at han trenger det, men du får faktisk ikke gjort noe med det - så kutt ut å bruke energi på sånt. Altså forsøke å «oppdra» far. Det er ikke din oppgave så mye bedre at du lar det ligge. Sørg for at DU har de verktøyene du trenger ifht barnet og så overlater du ansvaret for at far gjør det samme til far. Som sagt - det er ikke din oppgave å oppdra han, han er en voksen mann og burde selv vise interesse for sitt barn. Uten at tilrettelegger i hue og ræva for far. Hvorfor skal en voksen mann, som krever samvær, måtte veiledes av barnets mor for at ting skal fungere?? Nei, TS, konsentrer deg om det viktigste: BARNET. Ikke bruk tid energi og krefter på far. Det sliter du deg bare ut på og du får ikke endret noe som helst. 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 regine skrev (4 minutter siden): Bra at du har alt skriftlig - det er viktig. Så: Slutt å dill med far. Hvorfor iall verden har du så mye kontakt med han at han kan «hakke» på deg og din rolle som mor? Du trenger ikke ha kontakt med han utover at det som handler om barnet. Hvis forholdet mellom dere to er vanskelig, så er det mye bedre for alle involverte at dere har minst mulig med hverandre å gjøre. Du melder DERE på kurs hos BUP? Fin tanke - men det er faktisk helt opp til far selv om han mener dette er noe han vil prioritere eller ikke. Du må gjerne syns han er dust som nekter og mene at han trenger det, men du får faktisk ikke gjort noe med det - så kutt ut å bruke energi på sånt. Altså forsøke å «oppdra» far. Det er ikke din oppgave så mye bedre at du lar det ligge. Sørg for at DU har de verktøyene du trenger ifht barnet og så overlater du ansvaret for at far gjør det samme til far. Som sagt - det er ikke din oppgave å oppdra han, han er en voksen mann og burde selv vise interesse for sitt barn. Uten at tilrettelegger i hue og ræva for far. Hvorfor skal en voksen mann, som krever samvær, måtte veiledes av barnets mor for at ting skal fungere?? Nei, TS, konsentrer deg om det viktigste: BARNET. Ikke bruk tid energi og krefter på far. Det sliter du deg bare ut på og du får ikke endret noe som helst. Jeg får bare la ting ligge. Han møter uansett ikke opp på møter. Men værste er at han lyver i etterkant og påstår at han ikke har fått innkalling… barnehagen og bup er innforstått hvordan barnefar opererer. Jeg gidder ikke å minne han på møter, han får innkalling per post eller Digipost. Mine foreldre passer barnet iblant når jeg må jobbe kveld. Har skjedd et par ganger at han har forfulgt min mor og tatt bilde av henne og sønnen vår. Sendt til meg for å true meg. Sier han skal ta barnet og slikt.. vurderer å anmelde for dette nå.. burde jeg gjøre det ? ts Anonymkode: 2fe52...c39 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Blondie65 skrev (12 minutter siden): Jeg støtter deg her, TS - men det kommer nok til å bli et lite spetakkel før far gir seg. Du må vende deg til å svare på trusler om ditt og datt med "ses i retten", eller "vi møtes på familievernkontoret" eller lignende. Prøver å ignorere han når han begynner å true meg. Føler jeg bare forer han med mer brensel om jeg svarer han 🤷♀️ ts Anonymkode: 2fe52...c39
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg får bare la ting ligge. Han møter uansett ikke opp på møter. Men værste er at han lyver i etterkant og påstår at han ikke har fått innkalling… barnehagen og bup er innforstått hvordan barnefar opererer. Jeg gidder ikke å minne han på møter, han får innkalling per post eller Digipost. Mine foreldre passer barnet iblant når jeg må jobbe kveld. Har skjedd et par ganger at han har forfulgt min mor og tatt bilde av henne og sønnen vår. Sendt til meg for å true meg. Sier han skal ta barnet og slikt.. vurderer å anmelde for dette nå.. burde jeg gjøre det ? ts Anonymkode: 2fe52...c39 Jeg tenker at du kan fortelle han at hvis han ikke slutter med trakasseringen blir han anmeldt for nettopp trakassering. Men da er det viktig at du gjennomfører. Enda bedre hadde det vært om din mor anmeldte.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Prøver å ignorere han når han begynner å true meg. Føler jeg bare forer han med mer brensel om jeg svarer han 🤷♀️ ts Anonymkode: 2fe52...c39 Ignorer eller bare skriv *notert* når han kommer med trusler. Ingen vits å svare på slikt. Her har også far kommet med trusler og trakassering. Har ignorert han hele veien. Etter flere runder i retten (han saksøker) preller alt av meg, og nå gidder han ikke engang å møte til samværet retten har fastsatt. 🙄 Flere år siden han har hat samvær uten sakkyndig til stedet. Anonymkode: ece93...5cb 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg får bare la ting ligge. Han møter uansett ikke opp på møter. Men værste er at han lyver i etterkant og påstår at han ikke har fått innkalling… barnehagen og bup er innforstått hvordan barnefar opererer. Jeg gidder ikke å minne han på møter, han får innkalling per post eller Digipost. Mine foreldre passer barnet iblant når jeg må jobbe kveld. Har skjedd et par ganger at han har forfulgt min mor og tatt bilde av henne og sønnen vår. Sendt til meg for å true meg. Sier han skal ta barnet og slikt.. vurderer å anmelde for dette nå.. burde jeg gjøre det ? ts Anonymkode: 2fe52...c39 JA! Du burde annmelde! Og jeg snakket av erfaring: Fortsett med dokumenteringen!! Ned til minste detalj!!! Føler med deg❤️ Anonymkode: 9f7ce...669 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 Gjør det iallefall ordentlig. Med brev evnt fra advokat, eller bare fra deg selv, så du har det skriftlig. Tror også du kan kreve bidrag for dager han ikke har barnet. Høres ut som han ønsker 40% for å betale minst mulig, og skofter samvær. Uansett så er det lurt å skrive kravet til han. Med begrunnelse. Hvis han går til sak, så har du dokumenter på dine henvendelser. Anonymkode: 89011...03c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Har far diagnose også? Anonymkode: 63aef...0e4 2
Gjest Smeltemann Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 En sak har bestandig 2 sider, veldig lett og føle sympati for TS. Men er det riktig da?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 Smeltemann skrev (11 minutter siden): En sak har bestandig 2 sider, veldig lett og føle sympati for TS. Men er det riktig da? Synes det virker som far her ikke er egnet og unngår ansvaret sitt som far. Mistenker at han tenker egoistisk. Betale minst mulig for sin sønn, ha sin sønn minst mulig. Anonymkode: 63aef...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Prøver å ignorere han når han begynner å true meg. Føler jeg bare forer han med mer brensel om jeg svarer han 🤷♀️ ts Anonymkode: 2fe52...c39 Lot meg bli trua og redd av far til mitt barn, man taper i lengden. La han gå for retten du, hva har du å tape? Anonymkode: b0274...0c8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 Smeltemann skrev (20 minutter siden): En sak har bestandig 2 sider, veldig lett og føle sympati for TS. Men er det riktig da? Litt spesielt at han er mer redd for å betale mer bidrag enn å miste tid med sitt barn. Anonymkode: b0274...0c8 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nå har det seg slik at barnefar avlyser samvær hele tiden. Jeg har sett meg lei av det og ga han derfor beskjed at siden han ikke kan ha barnet 40% som vi har på kontrakt, så får det holde med annenhver helg. Vært det en god stund nå siden far avlyser samværene i ukedagene. Nei da klikket han og nå skal han dra meg for retten. Han kan avlyse akkurat slik han vil, men når jeg settet ned foten er det plutselig ikke greit. Ga han beskjed at sønnen vår blir så skuffet gang på gang når pappa nok engang ikke henter som avtalt. For å skape litt forutsigbarhet og beskytte han fra å bli skuffet så måtte jeg bare sette en strek. Jeg sa til barnefar at når han avlyser hele tiden så tyder det på at han ikke klarer noe utvidet samvær. Har prøvd mekling, men barnefar nekter å signere noe ny kontrakt. Han sier at jeg kommer til å nekte å endre på kontrakten til en senere tid og han må betale mer barnebidrag. Det hadde han ikke råd til mente han.. Jeg forstår meg ikke helt på han. Kjenner jeg blir så frustert. Barnet er 5 år og har autisme/adhd. Veldig avhengig av rutiner og forutsigbarhet. Anonymkode: 2fe52...c39 Si ok da blir det retten. Så får han stå der og forklare da. Men jeg vil tenke at han har en diagnose, evt autisme og adhd. Adhd har jeg og, og det er vanskelig å huske ting, holde orden og organisere. Han trenger nok sms varsel på de møtene. Men de sender vel ikke ut det. Anonymkode: 63aef...0e4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 Han vil at du skal bli redd. Prøv å svare: «ja, da sees vi i retten». Så har han ikke det å true med lenger. Anonymkode: 5bd90...958 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå