Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det håp? Er i 3 pp, fått beskjed om at hjelp får jeg ikke før minst 6. pp, så må bare smøre meg med tålmodighet. Både temp og eltest sier jeg har el rundt 19cd men hvem vet med lang syklus og pcos. Noen mirakelhistorier her? 🙈

Anonymkode: ce334...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har pcos, og hadde laaaange sykluser, ble gravid flere ganger (7 tror jeg) uten hjelp men mista i sa,exu og ma. Fikk etterhvert pergo og metformin, mista første pergospira men neste ble en velskapt baby😊 måtte også ha hjelp til nr to. 

Nå er det forseint for min del, for jeg er ferdig med babyproduksjonen, men etter at jeg la om livsstilen min, kosthold med lavt innhold av fett og raske karbohydrater, samt en mer aktiv livsstil har jeg fått mer stabile sykluser og pcos symptomene er minimale.  

Lykke til

Anonymkode: 2e151...f2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Finnes det håp? Er i 3 pp, fått beskjed om at hjelp får jeg ikke før minst 6. pp, så må bare smøre meg med tålmodighet. Både temp og eltest sier jeg har el rundt 19cd men hvem vet med lang syklus og pcos. Noen mirakelhistorier her? 🙈

Med så lange sykluser har du mest sannsynlig ikke el, iallefall det gyn sa til meg, og bekreftet det ved ul.

Skrevet

Jeg har ikke pco men alltid hatt uregelmessige sykluser. Hos meg har alltid lange sykluser også hatt eggløsning og jeg har blitt gravid på dag 29 i en syklus som da skulle blitt 44. 
det eneste er at man må følge mer med på el. Jeg har pleid å både elteste med tester OG tempet og alltid funnet el. 

Skrevet

Jeg fikk metformin og dobbel dose Femar. Syklusen stabiliserte seg på 28 dager og jeg ble gravid etter 3 og 6 pp med Femar. Mistet den første, den andre ble født rundt nyttår. 🥰

Anonymkode: 766b0...726

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med så lange sykluser har du mest sannsynlig ikke el, iallefall det gyn sa til meg, og bekreftet det ved ul.

Så rart at gynekolog ikke sa noe til meg. Hun sa kun at det er mulig å bli gravid naturlig til tross for pcos, og derfor måtte jeg først prøve et halv år av meg selv før jeg fikk hjelp. Tenker jo at hun måtte ha sagt noe om hun så at det ikke var sjans?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk hjelp (letrozol) etter å ha sjekket etter en syklus at jeg ikke hadde eggløsning, måtte ikke vente et halvt år. 

Skrevet

Skulle gjerne kommet til din gynekolog da, lite jeg kan gjøre når gyn nekter å gi meg noe, selv om jeg forstår er det frustrerende og ønsker jo hjelp med engang 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så rart at gynekolog ikke sa noe til meg. Hun sa kun at det er mulig å bli gravid naturlig til tross for pcos, og derfor måtte jeg først prøve et halv år av meg selv før jeg fikk hjelp. Tenker jo at hun måtte ha sagt noe om hun så at det ikke var sjans?

Jeg fikk beskjed om å gå rett på ivf. 

Anonymkode: 422c3...988

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er rart at hun ikke tilbød deg noe hjelp. Jeg ble satt på letrozol med en gang fordi gyn visste at det kan ta lang tid med pcos.. Man vil jo helst bli gravid raskt og det skjønte gyn heldigvis veldig godt 😊

Anonymkode: efb9d...65f

Skrevet

Du burde bytte gynekolog. 

Skrevet

Har gått til en veldig høyt rata gyn på Volvat, privat. Har gått til lege i etterkant i forbindelse med at han skal skrive ut metformin i 6 pp. 
Mener dere virkelig at jeg burde bytte gynekolog? Tenkte at ja jeg har selvsagt lyst å få fortgang, samtidig som jeg har forståelse for at det er mulig og i så tilfelle best om det skjer naturlig. og tenkte da at dette var normal praksis

Skrevet

Ville gått til en annen gynekolog. Vi søkte ivf og prøvde metformin og letrozol/Femar mens vi ventet. 

Anonymkode: 766b0...726

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har gått til en veldig høyt rata gyn på Volvat, privat. Har gått til lege i etterkant i forbindelse med at han skal skrive ut metformin i 6 pp. 
Mener dere virkelig at jeg burde bytte gynekolog? Tenkte at ja jeg har selvsagt lyst å få fortgang, samtidig som jeg har forståelse for at det er mulig og i så tilfelle best om det skjer naturlig. og tenkte da at dette var normal praksis

Det er sikkert ulike meninger og praksis. Jeg var hos medicus, de ga meg tabletter for å hjelpe på syklusen med en gang. Så vidt jeg vet har de ingen særlig negativ effekt på kroppen siden de har så kort halveringstid (de går ut av kroppen igjen svært raskt). Men det er jo opp til dere om dere vil prøve selv først 😊 plutselig går det med en gang uten hjelp. Vi hadde ikke så veldig lyst til å vente og være usikre. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke hadde eggløsning så det ville vært en stor belastning å prøve et halvt år først (vi hadde allerede prøvd et par mnd). Det er dere som bestemmer. Hvis du er usikker anbefaler jeg å få en second opinion på en fertilitetsklinikk avhengig av hvor du bor. 

Skrevet

40 dagers syklus og EL på CD19 er ikke så aller verst. Mange pco'ere har ganske mye lenger syklus enn det. Så allerede ligger du ikke verst an. Bare fortsett og test og temp og ha sex når det gjelder.

Jeg har selv blitt gravid to ganger med EL på CD28-30. Men i prøving etter dette ble jeg lei lang syklus og sen EL og fikk hjelp. Først metformin (som jeg ble gravid på), men prøving på sistemann her nå i år krevde også letrozol.

Så som pcos'er og snart 4-barnsmor så vil jeg i høyeste grad si at det er håp! Masse lykke til til deg 🤞

Skrevet

Jeg hadde sykluser på mellom 120-150 dager. Ble gravid uten hjelp på første forsøk. Mistet i SA. Når vi skulle prøve igjen så gikk jeg til privat gynekolog, da det blir litt vel få forsøk med så lange sykluser. Viste ikke selv at jeg hadde pcos da. Hun så det med det samme, og ble satt rett på letrozol og metformin. Måtte ikke prøve noen sykluser først. Fikk da syklus på 29 dager, og eggløsning mellom dag 11-14. Ble gravid på 10 pp med dobbel dose, mistet igjen. Ble så satt på det samme igjen, ble da gravid på 4 pp, og ble mamma for 2 gang for 5 uker siden. Er 41 år, så hadde ikke oddsen på min side i forhold til alder heller, så letrozol virket bra her.

Anonymkode: ef36a...c9b

Skrevet

Vi ble satt på pergotime med første (satt på kur 5). Dobbel metformin og pergo med andre (satt kur 6, positiv test dagen før søknad om ivf)

Hadde prøvd i 1 år før vi ble henvist til gyn med første da siden legen mente lange sykluser var pga p-pillestopp og stress 

Anonymkode: 1a4af...0a5

Skrevet

Hei! Jeg gikk til gynekolog pga uregelmessig mens etter p-pilleslutt, og han mente at jeg hadde PCO (men kalte det Policystisk Ovariesyndrom, som jeg etterpå googlet meg til at tilsvarte PCOS). Dette fordi han så at jeg hadde veldig mange egg, og fordi jeg sa at mens var uregelmessig. Hadde også noen små mellomblødninger av og til. Har likevel aldri hatt noen av de andre PCOS-symptomene som økt hårvekst, kviser, vekt o.l., og blodprøvene viste normale nivåer av hormoner. Følte egentlig diagnosen ikke passet helt, og at de uregelmessige syklusene heller skyldtes kluss etter mange års p-pillebruk, men skjønner jo at jeg mest sannsynlig lever litt i fornektelse der😅 

Etter denne diagnosen bestemte samboeren og jeg oss for å droppe prevensjon, selv om vi ikke hadde noen hast med å få barn, ettersom vi tenkte at det sikkert kunne ta mange år. Vi hadde ikke lyst til å stresse med å tempe og teste etter EL, men heller kose oss med sex når vi hadde lyst og se hva som skjedde.

Vel, mindre enn en måned etter vi droppet prevensjon satt jeg med en positiv test. Litt panikk over hvor fort det gikk, kan du si🙈 Det endte i SA rundt uke 7, men ca 35 dager etter SAen fikk jeg ny mens, og rundt en måned senere satt jeg på ny med positiv test. Hadde litt panikk flere ganger i første termin pga små brune blødninger, og fikk progesteron av gyn «bare i tilfelle» som han sa. Placebo eller ei, det virket, og denne spiren endte i baby!

Nå hadde ikke vi sex annenhver dag heller eller testet etter EL, men tror jeg merker på kroppen at EL nærmer seg bl.a. ved at sexlysten blir mye større😂 Det gjorde det jo ganske lett å legge inn aksjer på rette tidspunkt. 

Poenget er at en 40-dagers syklus ikke trenger å bety at dere ikke får det til uten hjelp, det kan fortsatt klaffe! Men hvis dere har dårlig tid eller er utålmodige ser jeg ikke problemet med å prøve ulike medisiner for å få litt fortgang i prosessen heller☺️ Ønsker dere uansett masse lykke til! 

Anonymkode: 37075...f8c

Skrevet

Takk for svar dere ☺️

Jeg er «kun» 28, så har ikke dårlig tid eller no, men selvsagt er det utrolig slitsom å vente på behandling. Får bare prøve oss frem til 6. pp og håpe på et mirakel 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...