Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ikke barn selv, så kan ikke så mye om småbarn.

Jeg har to spørsmål jeg lurer på:

- Blunker babyer på samme måte som voksne, eller er det vanlig at de har et annet blunkemønster?

- Hvilke farger er det vanlig at babyer og spedbarn har på øynene? (Samme som når de vokser opp, lysere/mørkere?)

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 7d970...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan ikke si jeg noen gang la merke til at instinktet til å blunke var noe annerledes på barnet mitt da han var baby. Jeg går ut fra at de blunker når øyet trenger fukt, som alle andre mennesker i ulike aldere.

Hvilken farge et barn får på øynene er ingen fasit på, for det kommer jo an på arv etter foreldre og besteforeldre.

Min sønn ble født med knallblå øyne, og blå er noe de fleste andre norske barn blir født med. De fleste barn av nordisk (eller hvitt, arisk) opphav blir født med blå øyne, som så endrer seg etter hvert.

Jeg kunne imidlertid fra veldig tidlig av se en skygge av gråbrunt over irisen i øynene hans, men bare når jeg så øynene i profil under amming. Det var ingen som trodde meg da jeg sa at han kom til å få brune øyne, fordi de mente at så knallblå øyne umulig kunne bli brune. Til og med min egen mor, som hadde sett alle sine egne unger få brune øyne etter blå, sa det. 

På bilder kan jeg se at sønnen min har endret seg til grønne øyne når han er åtte måneder gammel. Grønt er en lysere variant av brunt. Så på andre bilder, når han var ett år, er de plutselig blitt brune. 

Jeg har brune øyne selv, og det samme har alle brødrene mine. Men vi ble alle født med blå øyne. Min mor har grønne og min far har blågrå øyne, men de fikk fire unger med brune fordi de begge to var bærer av genet for brunt (farmor hadde brune øyne, samme hadde mormor).

Så hvis du lurer på hvilken farge ditt barn vil få på øynene, må du se på slekten :) (og til tross for arv og gener, kan det komme overraskelser) 

Endret av Million
Skrevet

Noen fler?

Er det normalt at babyer har svarte øyne, ikke blunker og løfter hodet selv på dag to-tre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen fler?

Er det normalt at babyer har svarte øyne, ikke blunker og løfter hodet selv på dag to-tre?

Ja.

Anonymkode: 81bf8...8fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 81bf8...8fb

Kan du utdype?

Skrevet

Min blunket vanlig. Kanskje noe mer enn en voksen person pga sterkt lys på utsiden av magen. Nå sover jo babyer 90% av dagen når de er så små og har vel i snitt 15min våkentid eller noe i den dur. 

Tror de fleste babyer har ganske mørke øyne når de er helt ferske fordi regnbuehinna ikke er helt utviklet enda (som tarmene heller ikke er). Det sies at fra de er mellom 6-12 mnd ser man den permanente øyenfargen. Hos oss var det ikke overraskende at han fikk blå øyne siden vi begge har blå øyne, men hans blåfarge er mye mer knæsj akkurat som pappaen. Øynene til baby var mørk, mørk blå - nesten på grensa til sort da han ble født. 

Min baby løftet ikke hodet selv (annet enn refleks når han var sulten og skulle ammes) i starten, men etter noen mnd ble nakken sterkere sånn at hodebevegelsene ble mer stabile og viljestyrte 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...