Gå til innhold

Dere med borderline som går i behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er hverdagen for deg nå i motsetning til før du gikk i gruppe symptommessig? 

ts 

Anonymkode: cf23c...96b

Bedre, men jeg skulle hatt mer behandling. Jeg har fra gruppe lært meg en del teknikker og blitt mer var på mine egne følelser. Det gjør at jeg raskere innser når jeg overreagerer, tenker negativt og lignende og kan takle de dårlige følelsene lettere.

Jeg er ikke frisk, men jeg er mye bedre.

Anonymkode: 86501...74e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bedre, men jeg skulle hatt mer behandling. Jeg har fra gruppe lært meg en del teknikker og blitt mer var på mine egne følelser. Det gjør at jeg raskere innser når jeg overreagerer, tenker negativt og lignende og kan takle de dårlige følelsene lettere.

Jeg er ikke frisk, men jeg er mye bedre.

Anonymkode: 86501...74e

Takk for svar :) Om du ønsker å svare, hva ønsker du hjelp til videre? 

Anonymkode: cf23c...96b

Skrevet

Jeg har borderline (og en del andre diagnoser) og har 50% ufør, men det er etter en bilulykke (så fysisk skade) så borderlinen min har ingenting med uførheten å gjøre. Jeg får i dag ingen behandling, men skulle gjerne hatt det, men det er jeg ikke syk nok til 🙈

Anonymkode: 0e3d5...e3c

Skrevet

Har Emosjonell ustabil pf og ikke direkte borderline varianten, vet ikke om du skiller de to. Har gått MBT gruppe, individuell og kurs. Det var et kombinert tilbud med 3 dager i uken. Fint å få kunnskap og forståelse for hvorfor jeg er som jeg er og hva andre tenker, føler etc. Men det gjorde meg ikke friskere, det bare ga enda mer skam og skyldfølelse og jeg ble sykere på et vis. For jeg lærte at sånn er jeg, og sånn skal jeg ikke være og de rundt meg fortjener bedre. Selv om at jeg ikke er en av dem som skader de rundt meg, annet enn at jeg avviser alle og slipper ingen inn. 

Mine problemer har stor vekt på PTSD, kompleks PTSD settes ikke fordi den står ikke i ICD-10, men når den nye kommer så vil det bli endret til kompleks PTSD. Min PTSD er godt knyttet opp mot PF'en. 

Så nå går jeg i traumeterapi og det funker bedre. For det hjelper jo ikke å fikse adferden og tankegangen, uten å fikse hovedårsaken til at jeg er som jeg er. Årsaken til avvisingen, relasjonsskader, mangel på kontroll på følelser, følelse regulering osv. Årsaken er jo traumer og skader. Så traumebehandling er absolutt det som funket best, for meg. Jeg skal tilbake til MBT senere igjen, når jeg er ferdig med traumebehandling. 

Anonymkode: 5b8b7...b2e

• Liker 1
Skrevet

Bor dere i store byer, dere som går til gruppetimer? Jeg kan aldri se for meg å gå i grupper, bor på en relativt liten plass og jeg vil ikke bli "stemplet" ved å gå i gruppe med folk som 100% kjenner noen som kjenner meg. 

Anonymkode: ce8c7...26e

Skrevet

Jeg gikk i et behandlingsprogram for personer med borderline , stepps og stairways heter de. Det er den beste form for behandling og læring jeg har vært igjennom. Jeg vet ikke om de har dette behandlingstilbudet overalt i norge, jeg bor i trondheim så jeg vet med sikkerhet at de har behandlingsprogrammet der. Jeg lærte så mye om jeg selv og diagnosen. Det er dessverre slik at veien for å bli frisk er lang og tung å det er bare du som kan gjøre deg selv frisk. I stepps og stairways får du de verktøyene og læringen du trenger for å bli bedre. Jeg har merket stor forskjell på meg selv etter behandlingprogrammet og jeg vet at andre har merket stor forskjell på meg. Du deltar i gruppetimer også har du individuell samtaler. Jeg anbefaler deg å høre med legen din om de har dette behandlingsprogrammet der du bor. Det er ikke enkelt å leve med borderline og det er veldig mange som ikke har kunnskap om dette. Jeg jobber hver dag for å bli friskere. Det er en tung jobb, men jeg tenker at det er værre å ikke gjøre jobben for å bli friskere. Til slutt har man lært seg å bruke verktøyene og lærdommen man har fått å da kan man leve normalt uten å merke noe til diagnosen. Det som er så positivt med denne diagnosen er at man kan faktisk bli frisk og/eller bedre, men det betyr ikke at det er enkelt! Jeg ønsker deg masse lykke til på veien videre 

Anonymkode: e2d14...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...