Gå til innhold

Dere med borderline som går i behandling

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

KjøttOPP skrev (3 minutter siden):

Folk med borderline er, satt på spissen, ikke sykere enn dem gjør dem selv til. Litt som å leve i offerrollen i livet. Så nei, dette utløser ikke uførhet 

hyggelig sagt

Anonymkode: 5b8b7...b2e

• Liker 1

Annonse

I forhold til uførhet, kommer det jo an på hvor mye tilstanden preger de og hemmer de i hverdagen. Hvor etablert det er osv. særlig de som er eldre og har levd med denne sykdommen lenge har nok mer sannsynlig for å være ufør enn unge. Da det lenge har vært holdninger om at det ikke fins behandling for dette. Men nå vet vi bedre :) så man kan få behandling. Men mange sliter jo med tilleggsdiagnoser som angst, depresjon og mye selvskading. 

Anonymkode: 5c1d0...268

KjøttOPP skrev (17 minutter siden):

MBT og DBT har jeg hørt at brukes mot denne typen problematikk. Du skal ha lykke til med behandlingen, og jeg håper du ser på det som hjelp og ikke omsorg. 

KjøttOPP skrev (6 minutter siden):

Folk med borderline er, satt på spissen, ikke sykere enn dem gjør dem selv til. Litt som å leve i offerrollen i livet. Så nei, dette utløser ikke uførhet 

Slutt å spre tull. 

Anonymkode: 2e2c1...001

• Liker 4
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Får man ufør Hvis man har borderline?:) 

Anonymkode: 52697...27e

Ikke automatisk. Det er arbeidsevne som avgjør om man får uføre. Ikke diagnoser alene.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei man er ikke så syk med bare borderline. 

Anonymkode: a3c2f...de9

For noe fjas. Jeg har ei venninne som er uføretrygdet og ei annen som er på arbeidsavklaringspenger grunnet EUPF. Begge to er de sykeste vennene jeg har, og jeg har møtt de fleste av vennene mine i psykiatrien. 

Ellers får man uføretrygd på grunn av manglende arbeidsevne, ikke på grunn av diagnose. 

• Liker 4

Annonse

KjøttOPP skrev (1 time siden):

MBT og DBT har jeg hørt at brukes mot denne typen problematikk. Du skal ha lykke til med behandlingen, og jeg håper du ser på det som hjelp og ikke omsorg. 

Hvorfor antar du folk med EUPF tror behandling er omsorg og ikke help?

Anonymkode: 86501...74e

• Liker 2
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor antar du folk med EUPF tror behandling er omsorg og ikke help?

Dette er nettopp grunnen for tilbakeholdenheten med innleggelser for disse personene; de gjør seg selv avhengige av det som egentlig er ment for å være hjelp, og blir fortolket som omsorg i deres øyne. 

KjøttOPP skrev (59 minutter siden):

Dette er nettopp grunnen for tilbakeholdenheten med innleggelser for disse personene; de gjør seg selv avhengige av det som egentlig er ment for å være hjelp, og blir fortolket som omsorg i deres øyne. 

Selv om du er sucidal. Det er utrolig mye diskriminering ute å går blandt helsepersonell mot pasienter med EUPF. (Borderline)

Eksempel:

En del pasienter som innleggende lege vurderer som akutt suicidale, blir nektet innleggelse i psykiatrisk avdeling eller skrevet raskt ut. Som omtalt i en annen artikkel i dette nummeret av Tidsskriftet mener vi at en slik praksis uttrykker en unyansert holdning og manglende individuell vurdering (2). Kilde: https://tidsskriftet.no/2019/10/kronikk/pasienter-med-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse-trenger-tilpasset

Kan du dele en kilde på at det tolkes som omsorg fra EUPF å skulle bli lagt inn?

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk i gruppe, og ble bedre. Men fikk ikke forlenget tilbudet. Håper jeg kommer inn til privat behandler. (Må på henvisning)

Hvordan er hverdagen for deg nå i motsetning til før du gikk i gruppe symptommessig? 

ts 

Anonymkode: cf23c...96b

KjøttOPP skrev (3 timer siden):

For noe tull. Borderline er en diagnose knytter til svært stor indre lidelse, og de fleste med borderline (inklusiv meg) har andre diagnoser i tillegg. Dessuten, de fleste med den lidelsen har hatt en vanskelig og traumatisk oppvekst. 

Du vet åpenbart lite om denne diagnosen bortsett fra de typiske fordommer som er der ute. Litt som at alle mef schizofreni er farlige mennesker og tikkende bomber. Skikkelig uheldig (og feil) stigmatisering. 

Uansett så er det ikke diagnoser, men funksjonsnivå som avgjør uførhet. For å si det sånn det var ikke JEG som først sa at å komme ut i jobb kommer ikke til å gå per nå. Jeg har svært store utfordringer og det handler ikke om å være i noen offerrolle. Men de som kjenner meg vet at jeg er en sterk fighter, men at jeg har gjennomgått et helvete. Og jeg har tre andre diagnoser også 

• Liker 4
Purple_Pixiedust skrev (9 minutter siden):

For noe tull. Borderline er en diagnose knytter til svært stor indre lidelse, og de fleste med borderline (inklusiv meg) har andre diagnoser i tillegg. Dessuten, de fleste med den lidelsen har hatt en vanskelig og traumatisk oppvekst. 

Du vet åpenbart lite om denne diagnosen bortsett fra de typiske fordommer som er der ute. Litt som at alle mef schizofreni er farlige mennesker og tikkende bomber. Skikkelig uheldig (og feil) stigmatisering. 

Uansett så er det ikke diagnoser, men funksjonsnivå som avgjør uførhet. For å si det sånn det var ikke JEG som først sa at å komme ut i jobb kommer ikke til å gå per nå. Jeg har svært store utfordringer og det handler ikke om å være i noen offerrolle. Men de som kjenner meg vet at jeg er en sterk fighter, men at jeg har gjennomgått et helvete. Og jeg har tre andre diagnoser også 

Takk for at du skriver om dette. Jeg har mann som har borderline diagnose. Han har også hatt en traumatisk oppvekst, og nå er det plutselig KPTSD som vektlegges av diagnose. Vi har fått dårlig forklaring egentlig, bare at "det er mye likhet mellom de to diagnosene". Jeg blir veldig forvirret av det.

Min kjære har ikke noe offerrolle i livet. Symptomer fra borderline slår til når noe trigger hans traumer og han blir redd, men ellers er han veldig opptatt av å gripe livet med begge hender. Han er en veldig stå på person, og går på med livsglede og positivitet. Så lenge han føler seg trygg. Nå når vi alle er bevisst på hans frykt og triggere er det det meste av tiden. 

Ja jeg vil kalle ham også en sterk fighter. At han ikke ruser seg, ikke har knukket helt sammen, eller noe slikt, og stort sett er positivt og går på i livet, tross DE traumatiske opplevelser gjennom barndom og ungdom, det er imponerende. 

Men det er tøft når hans traume-triggere blir utløst. Forferdelig! 

Anonymkode: 2898b...73e

• Liker 2
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for at du skriver om dette. Jeg har mann som har borderline diagnose. Han har også hatt en traumatisk oppvekst, og nå er det plutselig KPTSD som vektlegges av diagnose. Vi har fått dårlig forklaring egentlig, bare at "det er mye likhet mellom de to diagnosene". Jeg blir veldig forvirret av det.

Min kjære har ikke noe offerrolle i livet. Symptomer fra borderline slår til når noe trigger hans traumer og han blir redd, men ellers er han veldig opptatt av å gripe livet med begge hender. Han er en veldig stå på person, og går på med livsglede og positivitet. Så lenge han føler seg trygg. Nå når vi alle er bevisst på hans frykt og triggere er det det meste av tiden. 

Ja jeg vil kalle ham også en sterk fighter. At han ikke ruser seg, ikke har knukket helt sammen, eller noe slikt, og stort sett er positivt og går på i livet, tross DE traumatiske opplevelser gjennom barndom og ungdom, det er imponerende. 

Men det er tøft når hans traume-triggere blir utløst. Forferdelig! 

Anonymkode: 2898b...73e

Ja, de to diagnosene har mange likhetstrekk og jeg som din mann har også fått den presentert av en annen behandler enn den jeg har. Noen behandlere holder seg til at den ikke er kommet inn i diagnosesystemet ennå. 

Veldig bra din mann har klart å holde seg unna det. Det klarte jeg i mange år, men nye traumer gjorde at jeg knakk helt på både den ene og andre måten. Men jeg reiser meg jo opp gang på gang. Og jeg behandler de rundt meg bra. Jeg drar ikke de inn i mine ustabile greier. Det gjør jeg alene.

Det er også en fordom. At alle med borderline er helt jævlig mot dem de har relasjoner til. Slik er det ikke for alle. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...