Gå til innhold

Noen som forstår svensk? Snakk om en Sverige tur til svinesund/strømstad

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er oversetteren riktig? Tolker jeg det riktig at jeg IKKE trenger å teste meg før eller etter innreise til svinesund og strømstad? Les vedleggene.

Jeg har ingen vaksiner forresten.

Screenshot_20211004-161853_Chrome.jpg

Screenshot_20211004-161417_Chrome.jpg

Screenshot_20211004-161331_Chrome.jpg

Endret av Visdomstannaverker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tolker det riktig. 

• Liker 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (22 minutter siden):

Du tolker det riktig. 

Takk for svar.

Vet noen om jeg må registrere reisen noen steder da? Vil ikke gjøre noe feil eller eventuelt bli avvist etter å kjøre 3 timer.

Skrevet

Du trenger ikke registrere reisen noen steder. Men i tilfelle noen overivrige kontrollører ikke har lest seg godt nok opp på reglene, er det kanskje lurt å ha lett tilgang på/utskrift av korona-sertifikat hvis du har vaksinert deg. Men dette er ikke påkrevd altså, bare i tilfelle noen blir vanskelige. Det er så mye regler og endringer at de som jobber på grensene nok kan bli forvirret avogtil 😅 

Ta også med deg passet ditt. Mange land har strengere grensekontroll nå, og selv om jeg ikke tror det skal påkrevd mellom nordiske land så var det dette med overivrige kontrollører... 

• Liker 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (1 time siden):

Du trenger ikke registrere reisen noen steder. Men i tilfelle noen overivrige kontrollører ikke har lest seg godt nok opp på reglene, er det kanskje lurt å ha lett tilgang på/utskrift av korona-sertifikat hvis du har vaksinert deg. Men dette er ikke påkrevd altså, bare i tilfelle noen blir vanskelige. Det er så mye regler og endringer at de som jobber på grensene nok kan bli forvirret avogtil 😅 

Ta også med deg passet ditt. Mange land har strengere grensekontroll nå, og selv om jeg ikke tror det skal påkrevd mellom nordiske land så var det dette med overivrige kontrollører... 

Takk for svar. Skrev annen tråd og da var det forskjellige svar så derfor skrev jeg ny med utskift av polisen.se.

Jeg har ikke vaksinert meg, men skal ta med passet mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg så den tråden ja, der var det litt av hvert.. Uansett har du ingenting å bekymre deg for. Innreiserestriksjoner til Norge, som karantene og testplikt, gjelder ikke fra grønne land. Hadde du vært vaksinert kunne du tilogmed sluppet dette om du kom fra røde/grå land, men alle - enten man er vaksinert eller uvaksinert - slipper å tenke på slikt når man kommer fra grønt land til Norge. Da slipper man også den registreringen som du nevner (den gjelder bare uvaksinerte ved innreise fra ikke-grønne land). 

Og når det gjelder ut av landet så er det jo veldig klart i utklippene du viser til, at man kan reise inn til Sverige fra Norge uavhengig av vaksinasjonsstatus eller testhistorikk 😊

• Liker 2
Skrevet
Ab_naturals skrev (2 timer siden):

Jeg så den tråden ja, der var det litt av hvert.. Uansett har du ingenting å bekymre deg for. Innreiserestriksjoner til Norge, som karantene og testplikt, gjelder ikke fra grønne land. Hadde du vært vaksinert kunne du tilogmed sluppet dette om du kom fra røde/grå land, men alle - enten man er vaksinert eller uvaksinert - slipper å tenke på slikt når man kommer fra grønt land til Norge. Da slipper man også den registreringen som du nevner (den gjelder bare uvaksinerte ved innreise fra ikke-grønne land). 

Og når det gjelder ut av landet så er det jo veldig klart i utklippene du viser til, at man kan reise inn til Sverige fra Norge uavhengig av vaksinasjonsstatus eller testhistorikk 😊

Nei, da håper jeg dette går på skinner. Usikker på om det blir tur i morgen eller i løpet av uka, men slik det ser ut pr dagsdago skal det gå greit inn til Sverige og ut av Sverige uvaksinert og utestet. Vet at man ikke kan ta color line uten å være fullvaksinert, men jeg skal bare kjøre 😁

Skrevet

Ja jeg glemte å presisere at oransje er det samme som grønt, ingen krav ved innreise herfra heller (men fargen tilsier at man må være obs på endring). Er Svinesund i et av de røde fylkene helt nederst?? Nå bor ikke jeg ved svenskegrensen, trodde det var mye lengre oppover grensen. Da var det uheldig, disse endringene i fargene kom for en måned siden ca 😔 grønne regioner ble oransje (ingen praktisk betydning i det oppdaterte regelverket) og noen få regioner helt nederst ble rød. 

Skrevet

Hei! Skal ta båten til Strømstad den 10/10 både jeg og min mann har tatt kun en vaksine, så kjører vi tilbake, slipper man i Norge igjen? Vi var der for en måned siden men grensen var åpent for norske folket. Men dem endrer disse reglene hele tiden.

• 2 uker senere...
Skrevet
Ab_naturals skrev (På 4.10.2021 den 23.59):

Ja jeg glemte å presisere at oransje er det samme som grønt, ingen krav ved innreise herfra heller (men fargen tilsier at man må være obs på endring). Er Svinesund i et av de røde fylkene helt nederst?? Nå bor ikke jeg ved svenskegrensen, trodde det var mye lengre oppover grensen. Da var det uheldig, disse endringene i fargene kom for en måned siden ca 😔 grønne regioner ble oransje (ingen praktisk betydning i det oppdaterte regelverket) og noen få regioner helt nederst ble rød. 

Litt seint svar, ja svinesjnd og strømstad var i rød region men nå har den blitt oransje har jeg hørt så da blir det tur etterhvert 😍

• Opprett ny...