Gå til innhold

Timesprisene til selvstendig næringsdrivende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En snekker jeg kjenner tar ut en årslønn på 600.000 kroner. Timesprisene han tar for arbeidet tilsier han kan ta ut betraktelig mer. Betyr det han jobber redusert?
Har en venninne i velvære bransjen, hun tar svært høye timesprisene, men jobber redusert. Hun har ikke mye utbetalt, men vet jo ikke om det er selvvalgt.
Hva er i tilfellet poenget med å ta ut lite i lønn? Er det for å ha penger på bok i firmaet? 

Hva med feriepenger, sykepenger, arbeidsgiverperiode? Hvordan funker egentlig dette? 

Er det noe tommelfinger regel på dette med hvor mye lønn, hvor mye drift og hvor mye sparing?

En tredjedel hver? 

Anonymkode: 8fe65...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snekkeren har utgifter til bil, verktøy og mye annet... har du tatt det med i betraktningen?

Anonymkode: e3cc7...e5f

• Liker 7
Skrevet

Først må du trekke fra merverdiavgift på prisene.

Hvis han er selvstendig næringsdrivende (ENK) har han kostnader til verktøy, utstyr, bil, kontorhold, evt. regnskap, kurs osv. 

Deretter betaler han skatt av overskuddet.

Det som blir igjen er "lønn".

Har han AS er han vanlig lønnsmottaker.

Anonymkode: 88ff4...7bf

• Liker 2
Skrevet

Du vet forskjellen på omsetning og fortjeneste/lønn? 

Anonymkode: 7d4f0...345

• Liker 7
Skrevet

Mannen min fakturerer per arbeidstime, men disse inkluderer materialkostnader (f.eks. Glava isolasjon). I tillegg er det parkering, bilforsikring, ansvarsforsikring, arbwidsgiveravgift,f fffz4q  ?  personsforsikring, pensjonssparing, mva, skatt, arbeidsklær, bilkostnader (reparasjon, EU-kontroll, drivstoff, bompassering) o.l.

Anonymkode: f27c5...571

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mannen min fakturerer per arbeidstime, men disse inkluderer materialkostnader (f.eks. Glava isolasjon). I tillegg er det parkering, bilforsikring, ansvarsforsikring, arbwidsgiveravgift,f fffz4q  ?  personsforsikring, pensjonssparing, mva, skatt, arbeidsklær, bilkostnader (reparasjon, EU-kontroll, drivstoff, bompassering) o.l.

Anonymkode: f27c5...571

Hvorfor skal Glavaen bakes inn i timeprisen? Må gi et hinsides merarbeid og ulike timepriser.

Anonymkode: 64e52...7d6

• Liker 5
Skrevet

En arbeidstaker til 200 kr/t koster arbeidsgiver over 300 kr/t. Pensjon, feriepenger, arbeidsgiveravgift og andre såkalte sosiale utgifter. Vikar om den ansatte blir syk… 

Anonymkode: d018c...8fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En arbeidstaker til 200 kr/t koster arbeidsgiver over 300 kr/t. Pensjon, feriepenger, arbeidsgiveravgift og andre såkalte sosiale utgifter. Vikar om den ansatte blir syk… 

Anonymkode: d018c...8fb

Tallet er godt over 400.- pr time.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tallet er godt over 400.- pr time.

Nei, det er det ikke.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal Glavaen bakes inn i timeprisen? Må gi et hinsides merarbeid og ulike timepriser.

I hvertfall om det ikke skal isoleres 🤔🤔🤔

Skrevet

Jeg tar fra 380 til 450 kr i timen, og har ansatte som skal ha timelønn. Har ikke husleie heldigvis, og kostnad per time er min.270. Pleier regne 300. Da er regnskap, forsikring, bht,RVO, id-kort mm regnet inn. Er så vidt overskudd, så jeg føler liten motivasjon. Er dessverre syk og delvis sengeliggende og får bare gjøre det slik enn så lenge😌

Anonymkode: 7f893...a02

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tar fra 380 til 450 kr i timen, og har ansatte som skal ha timelønn. Har ikke husleie heldigvis, og kostnad per time er min.270. Pleier regne 300. Da er regnskap, forsikring, bht,RVO, id-kort mm regnet inn. Er så vidt overskudd, så jeg føler liten motivasjon. Er dessverre syk og delvis sengeliggende og får bare gjøre det slik enn så lenge😌

Da synes jeg du skal øke timeprisen. En driver jo business for å tjene penger.

Skrevet

Da jeg transkriberte intervjuer tok jeg i praksis 700 kroner i timen. Nå produserer jeg tekst, og med tempoet mitt tar jeg her omtrent 500 timen. Dette inkluderer ikke mva.

Såpass på det faktisk være, all den tid jeg ikke tjener opp feriepenger, pensjon eller sykepenger. 

Anonymkode: a611f...7ea

Skrevet

Som andre har nevnt så må man trekke ifra kostnader på inntekten. I tillegg er det sjelden at hele dagen hver dag er fullt opp med fakturerbare timer. Det går bort tid til kurs, møter osv i tillegg til dødtid der det ikke er noe å gjøre. 

Anonymkode: 1e1a7...2b8

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (5 timer siden):

Nei, det er det ikke.

Joda, det er det. Nøkkelordet her er "dødtid", som det dessverre skrives og fokuseres alt for lite på.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Joda, det er det. Nøkkelordet her er "dødtid", som det dessverre skrives og fokuseres alt for lite på.

Dødtid er ikke særlig aktuelt i håndtverkerbransjen. 

Det er heller ikke slik at en time med dødtid koster mer enn en annen arbeidstime. Om du derimot skal frem til at en time med dødtid nødvendigvis må finansieres har du helt rett, men det var ikke påstanden jeg opprinnelig svarte på.

Endret av PetterKanin
Skrevet
Smeltemann skrev (7 timer siden):

Da synes jeg du skal øke timeprisen. En driver jo business for å tjene penger.

Det er jeg enig med, men det ender ofte med at jeg mister kunder😌

Skulle jeg regnet timelønn for meg selv gjetter jeg ca 30,-. Men pga sykdom har jeg lite valg. Dette eller ingenting. Er 50% ufør.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jeg enig med, men det ender ofte med at jeg mister kunder😌

Skulle jeg regnet timelønn for meg selv gjetter jeg ca 30,-. Men pga sykdom har jeg lite valg. Dette eller ingenting. Er 50% ufør.

Anonymkode: 

Ikke vits i å betale for å drive med noe  heller. Er vel meningen en skal sitte igjen med penger.

Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Ikke vits i å betale for å drive med noe  heller. Er vel meningen en skal sitte igjen med penger.

Jo, jeg har jo fremdeles et lite håp om bedre helse. Og så trenger jeg litt normalitet i en syk hverdag😌

Har ikke alltid vært så dårlig overskudd. Og jeg er dessverre i en situasjon der jeg trenger de usle kronene jeg får. Og fradrag på bil for meg som er avhengig av den betyr mye.

Skrevet
PetterKanin skrev (6 timer siden):

Dødtid er ikke særlig aktuelt i håndtverkerbransjen. 

Det er heller ikke slik at en time med dødtid koster mer enn en annen arbeidstime. Om du derimot skal frem til at en time med dødtid nødvendigvis må finansieres har du helt rett, men det var ikke påstanden jeg opprinnelig svarte på.

Hvordan får du da inn betaling for den tiden som går til befaring og beregning av pristilbud som det aldri blir noen salg av? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...