Gå til innhold

Er det uhøflig å ikke spise samme mat som resten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av en annen tråd her inne. Er det uhøflig for vegetarianere og veganere og ta med en liten substitutt for kjøttet når de spiser middag hos andre? Skal man heller bare spise tilbehøret? Hva med når det er høytider?

Anonymkode: c29fc...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det. Hvis de som inviterer ikke tar hensyn til hva folk spiser og ikke, så er det jo bare å være løsningsorientert om man tar med litt mat. Men det kan være lurt å unngå mat som trenger å varmes i hjemmet du er invitert i. 

• Liker 10
Skrevet

Å bare møte opp med medbragt mat synes jeg er uhøflig. Det naturlige er å ta det opp med verten på forhånd og gjerne tilby seg å ta med, men gi vertskapet muligheten til å finne en løsning De aller fleste med noenlunde sosiale antenner ønsker jo å servere gjestene sine noe de faktisk kan spise.

• Liker 40
Skrevet

Jeg og barnet kan ikke ha gluten eller laktose. Sier ifra  på forhånd at hvis maten inneholder dette så må vi ta med eget alternativ. Om vi er frekke eller ikke? Sikkert i noens hode. Vil ikke bli syk så ja. Mer frekt å forvente at noen bare skal spise tilbehør

Anonymkode: 64eed...b71

• Liker 16
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Så lenge de ikke lager et alternativ, så er det ikke uhøflig. Men ville gitt beskjed om det, slik at de ikke lager unødvendig mye mat.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og barnet kan ikke ha gluten eller laktose. Sier ifra  på forhånd at hvis maten inneholder dette så må vi ta med eget alternativ. Om vi er frekke eller ikke? Sikkert i noens hode. Vil ikke bli syk så ja. Mer frekt å forvente at noen bare skal spise tilbehør

Anonymkode: 64eed...b71

Synes ikke dette er frekt😊 så lenge man sier ifra på forhånd slik at man tar det med i beregningen og ikke lager masse mat dere ikke spiser.

Anonymkode: c5920...8db

• Liker 4
Skrevet

Vi har to percetarianere i kretsen, og jeg tilrettelegger alltid noe til disse. Hadde de da dukket opp med et substitutt uten å si noe, så hadde jeg blitt litt irritert, da jeg faktisk ville ha handlet inn og laget egen mat til de.

Men så klart, om jeg hadde invitert en stor gjeng på noe konkret, som feks fårikål, og de da hadde tart kontakt på forhånd og takket for invitasjonen, og at de da gjerne kom men om de kunne varme noen vegisterkaker, så hadde såklart det ikke vært frekt. 

Anonymkode: ca9d0...2e2

• Liker 7
Skrevet

Så flott å ta med egen mat i stede for å forvente at verten legger til rette tenker jeg. Hadde jeg vært vert så hadde jeg nok tilrettelagt, men satt pris på om vedkommende spurte om de skulle ta med. Å kreve at en vegetarianer skal spise kjøtt/ fisk borte eller pirke i maten er helt bak mål. 

Anonymkode: 106bd...44e

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke det og det gjelder om du er gluten/laktose allergiker, muslim eller vegetarianer/veganer etc. Selv ønsker jeg jo at alle skal få spise god mat når jeg er vert så jeg sørger alltid for å lage noe absolutt alle kan spise. Selvfølgelig har det hendt at jeg har glemt meg på noe (fort gjort), men da klarer jeg som regel å diske opp et alternativ i en fei. Nå har jeg heldigvis svært lite dømmende/vanskelige venner/familie så det er ingen som reagerer på disse "uhøflighetene" som stadig dukker opp i KG (gjerne for å lage litt veganer-hat). 

Anonymkode: 4688b...f57

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at om det er noe du ikke kan eller vil spise så tar du kontakt med verten og spør om det er greit at du har med et alternativ og om du evt kan tilberede det på kjøkkenet deres. Ofte vil nok verten tilby seg å ordne dette for deg uten at du trenger å ta med noe. Andre ganger kan det være komplisert. Uansett synes jeg det er mest ryddig å orientere om det på forhånd.

Anonymkode: 2ab5a...a06

Skrevet

Blir litt som å ta med "padde" med egen film om du blir bedt med på kino og du ikke liker filmen.

Skrevet
5 minutter siden, Whistler said:

Blir litt som å ta med "padde" med egen film om du blir bedt med på kino og du ikke liker filmen.

Om det er die hard som blir satt på og poden på 5 år er med så er det helt greit at hen tar med padden for å se noe annet som egner seg for hen tenker jeg da. 

Anonymkode: 4688b...f57

• Liker 7
Skrevet

En venninne av meg tok en gang med en egen boks med pasta til sitt (kresne) barn uten å si fra på forhånd.

Jeg hadde lagd middag til dem etter beste evne, og ble faktisk fornærmet. Hun hadde ikke gitt beskjed på forhånd om at barnet bare likte pasta, og jeg hadde dermed ingen forutsetninger for å vite det. Det medførte også at jeg lagde for mye mat. Ja, jeg synes det er uhøflig om man ikke sier fra på forhånd. 

• Liker 7
Skrevet

Ja det er uhøflig. Jeg tilpasser mat til gjester med cøliaki eller sitrusallergi f.eks, da syns jeg det er frekt om de tar med egen mat og forventer å styre på mitt kjøkken. Veggiser og andre særinger med selvvalgt diett bare unnlater jeg å invitere, hvilken interesse skal egentlig vegetarianere ha av å kommet på jaktaften der vi spiser hjort og elg fra årets jakt? Eller rekeaften for de som ikke spiser reker? Eller lutefikslag for de som ikke spiser fisk? Nope, de blir ikke bedt. 

Anonymkode: 3b082...8d6

• Liker 8
Skrevet

Jeg tilrettelegger for alt. Og tar det som en utfordring å lage vegetarretter, glutenfritt etc

Men jeg setter pris på at de informerer meg om det i forkant. Veldig kjedelig å oppdage at en er vegetarianer når jeg står der med kyllingsuppe.. 

Anonymkode: 8f48e...08e

• Liker 3
Skrevet

Nja, det spørs, tilbyr man å ta med mat selv så er det ikke noe problem. 😄 Jeg er ikke vanskelig når det kommer til mat, men vegansk mat sliter jeg med å få til, dessuten så er det selvvalgt så da tilbyr man å ta med seg noe. Uansett så er det alltid flott å få beskjed om det er noe en ikke spiser. 

Allergi tar jeg hensyn til uansett, bare å gi beskjed om hva man ikke tåler så dropper jeg det. 

Har en egen liste med mat som folk ikke tåler eller liker nå så innretter jeg meg litt etter den når vi har besøk av venner til guttungen. Der er det så mange som har sære matvaner at for å holde orden måtte jeg lage en liste. :P 

• Liker 1
Skrevet

Matsnobber vegetarianere og folk med innbilte allergier mot det ene og det andre de kutter jeg kjapt ut. De får omgås sin gruppe med alternative vaksinemotstandere og SV tilhengere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er uhøflig. Jeg tilpasser mat til gjester med cøliaki eller sitrusallergi f.eks, da syns jeg det er frekt om de tar med egen mat og forventer å styre på mitt kjøkken. Veggiser og andre særinger med selvvalgt diett bare unnlater jeg å invitere, hvilken interesse skal egentlig vegetarianere ha av å kommet på jaktaften der vi spiser hjort og elg fra årets jakt? Eller rekeaften for de som ikke spiser reker? Eller lutefikslag for de som ikke spiser fisk? Nope, de blir ikke bedt. 

Anonymkode: 3b082...8d6

Det sosiale? :klo:

• Liker 19
Skrevet
Trøndere1 skrev (1 time siden):

Matsnobber vegetarianere og folk med innbilte allergier mot det ene og det andre de kutter jeg kjapt ut. De får omgås sin gruppe med alternative vaksinemotstandere og SV tilhengere. 

Hvordan luker du dem ut? Ber du om dokumentasjon for folk sine allergier før du tillater deg å omgås dem?

Og hva har veggiser og allergier med vaksinemotstandere å gjøre?

• Liker 11
Skrevet

Hvis man ikke har snakket med vert, så ja, da er det uhøflig. Hvis jeg hadde invitert så hadde jeg ordnet slik at de med allergier og preferanser hadde fått mat også. Hvis jeg ikke hadde hatt en klar plan så hadde jeg snakket med de som kom med beskjeden slik at vi kunne ordnet noe for den personen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...