AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Del Skrevet 4. oktober 2021 Jeg føler at hver gang jeg lager mat blir jeg stående i minst en time å lage mat + en halvtime med oppvask (har ikke oppvaskmaskin). Og så skal man jo handle også før alt dette. Hele prosessen med å lage mat tar så sykt lang tid for meg. Har noen tips på veldig enkle og gode middager slik at jeg kan få effektivisert hverdagen litt? Spiser alt, men gjerne vegetarisk Anonymkode: 777d1...b64 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Del Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg føler at hver gang jeg lager mat blir jeg stående i minst en time å lage mat + en halvtime med oppvask (har ikke oppvaskmaskin). Og så skal man jo handle også før alt dette. Hele prosessen med å lage mat tar så sykt lang tid for meg. Har noen tips på veldig enkle og gode middager slik at jeg kan få effektivisert hverdagen litt? Spiser alt, men gjerne vegetarisk Anonymkode: 777d1...b64 Jeg lager større porsjoner og fryser ned Gulrot og ingefærsuppe med byggryn 600 g Gulrøtter 2 Store sjalottløk 3 fedd Hvitløk 1 l Vann/grønnsakskraft 0.25 Chili 2 ts Fersk ingefær 0.5 Appelsin, saften Byggryn -Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme. -Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk en romslig kjele med litt olje. -Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt. Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt. Server med kokte byggryn Kikertgryte (Chana masala) 2 gule løk 4 fedd hvitløk 1 dl rapsolje 4 ss garam masala 2 ts gurkemeie 1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til) 4 bokser hakka tomater 2 boks kikerter, skylt og avrent (evt 3 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre) litt salt (smak til) -Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele. -Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent. -Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med evt mer krydder og salt. Linsegryte 250 gr. røde linser 1 l. kokende vann 1 stor løk, hakket 2 hvitløksfedd, finhakket 2 ts revet ingefærrot 2 ss. tomatpuré grønnsaksbuljong gurkemeie basilikum cayennepepper karri salt -Stek løk, hvitløk, og ingefær til de er myke. Tilsett gurkemeie og tomatpuré. Hell over 5dl vann og linsene samt en terning/ca 1ss (pulver) grønnsaksbuljong. -Kok opp under omrøring, senk varmen og la gryta småkoke i 30 minutter. Tilsett krydder noen minutter før du fjerner gryta fra varmen. -Tilsett f.eks. brokkoli, sukkererter, gulrot, blomkål osv. Server gjerne med litt godt brød til. Vegetarisk gryte med kokosmelk 2 stk gulrøtter 1 stk løk 0,5 stk chili 1 ss rapsolje 1 ss karri 1 boks kikerter , hermetiske 1 boks bønner , hermetiske 1 boks linser , hermetiske 8 dl kokosmelk 0,5 pose grønnkål salt og pepper(Kan sløyfes,evt byttes med spinat) 2 stk vårløk(valgfritt) frisk koriander(valgfritt) -Fres gulrøttene, løken og chilien i olje i en kjele i 2 minutter. -Ha i karri og la frese i ytterligere 2 minutter. -Ha kikerter, bønner og linser i en sil og skyll raskt i vann. La renne av og ha alt i kjelen. -Ha i kokosmelk og la koke til gryten tykner og du har den konsistensen du ønsker -Ha i grønnkålen og la trekke i 2 minutter før servering Smak til med salt og pepper. Ha vårløk og frisk koriander over retten før servering(valgfritt) Søtpotetgryre 2 søtpoteter 2 bokser kikerter 2 bokser hakkede tomater 2 dl vann 2 dl quinoa 1 grønnsaksbuljong terning Salt og pepper -Kok quinoa etter anvisningen på pakken. -Kutt søtpotet i terninger – kok til de er møre. -Tilsett hakkede tomater, kikerter, buljong og vann i en kjele og kok opp. -Tilsett søtpoteten og quinoa i gryten med de andre ingrediensene. -La småputre i ca. ti minutter. -Smak til med salt og pepper. Anonymkode: ad5eb...fc4 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28441022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Del Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lager større porsjoner og fryser ned Gulrot og ingefærsuppe med byggryn 600 g Gulrøtter 2 Store sjalottløk 3 fedd Hvitløk 1 l Vann/grønnsakskraft 0.25 Chili 2 ts Fersk ingefær 0.5 Appelsin, saften Byggryn -Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme. -Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk en romslig kjele med litt olje. -Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt. Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt. Server med kokte byggryn Kikertgryte (Chana masala) 2 gule løk 4 fedd hvitløk 1 dl rapsolje 4 ss garam masala 2 ts gurkemeie 1/4 - 1/2 ts chilipulver (smak til) 4 bokser hakka tomater 2 boks kikerter, skylt og avrent (evt 3 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre) litt salt (smak til) -Fres hakka løk og hvitløk i olje i en kjele. -Tilsett krydderet, la det frese litt. Rør! Det skal ikke bli brent. -Sleng oppi tomater og kikerter, la det koke ca 10 min. Smak til med evt mer krydder og salt. Linsegryte 250 gr. røde linser 1 l. kokende vann 1 stor løk, hakket 2 hvitløksfedd, finhakket 2 ts revet ingefærrot 2 ss. tomatpuré grønnsaksbuljong gurkemeie basilikum cayennepepper karri salt -Stek løk, hvitløk, og ingefær til de er myke. Tilsett gurkemeie og tomatpuré. Hell over 5dl vann og linsene samt en terning/ca 1ss (pulver) grønnsaksbuljong. -Kok opp under omrøring, senk varmen og la gryta småkoke i 30 minutter. Tilsett krydder noen minutter før du fjerner gryta fra varmen. -Tilsett f.eks. brokkoli, sukkererter, gulrot, blomkål osv. Server gjerne med litt godt brød til. Vegetarisk gryte med kokosmelk 2 stk gulrøtter 1 stk løk 0,5 stk chili 1 ss rapsolje 1 ss karri 1 boks kikerter , hermetiske 1 boks bønner , hermetiske 1 boks linser , hermetiske 8 dl kokosmelk 0,5 pose grønnkål salt og pepper(Kan sløyfes,evt byttes med spinat) 2 stk vårløk(valgfritt) frisk koriander(valgfritt) -Fres gulrøttene, løken og chilien i olje i en kjele i 2 minutter. -Ha i karri og la frese i ytterligere 2 minutter. -Ha kikerter, bønner og linser i en sil og skyll raskt i vann. La renne av og ha alt i kjelen. -Ha i kokosmelk og la koke til gryten tykner og du har den konsistensen du ønsker -Ha i grønnkålen og la trekke i 2 minutter før servering Smak til med salt og pepper. Ha vårløk og frisk koriander over retten før servering(valgfritt) Søtpotetgryre 2 søtpoteter 2 bokser kikerter 2 bokser hakkede tomater 2 dl vann 2 dl quinoa 1 grønnsaksbuljong terning Salt og pepper -Kok quinoa etter anvisningen på pakken. -Kutt søtpotet i terninger – kok til de er møre. -Tilsett hakkede tomater, kikerter, buljong og vann i en kjele og kok opp. -Tilsett søtpoteten og quinoa i gryten med de andre ingrediensene. -La småputre i ca. ti minutter. -Smak til med salt og pepper. Anonymkode: ad5eb...fc4 Tusen takk for dette! Anonymkode: 777d1...b64 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28441643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Del Skrevet 4. oktober 2021 Enkleste middagen vi spiser er frittatta. Jeg tar en pose frossen lapskausblanding eller pyttipanneblanding i en ildfast form. Visper sammen 8-12 egg med en halv boks kesam og krydder jeg liker, og hakker opp litt skinke/pølser/rester. Heller eggeblandingen over og tar ost på toppen. Inn igjen i ovnen på 200 i ca 30-40 min. Det tar jo litt tid i ovnen, men krever ekstremt lite oppvask og forberedelser. Anonymkode: a8cc0...89a 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28442025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Del Skrevet 4. oktober 2021 Fried rice kok opp en stor kjele ris (SKYLL RISEN), sett evnt rester i kjøleskap god porsjon olje i stekepanna på høy varme stek risen ha i american blend Knekk noen egg smak til med evnt siracha Anonymkode: 0f7a2...4c6 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28442133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Del Skrevet 4. oktober 2021 Vil bare skyte inn her; for å spare oppvask, hva med å prøve one pot middager? Trines matblogg og Fru Timian (spesielt sistnevnte) har mange slike gryter. Det sier vel seg selv at det blir svært lite oppvask etterpå, og grytene er kjempegode! Bare å søke på "one pot" på sidene deres 😊 Anonymkode: 3fd72...090 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28442159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Del Skrevet 4. oktober 2021 Mine go to når jeg må lage noe kjapt og enkelt og uten mye oppvask; En pose lapskausblanding og pølser i biter. Har oppi buljong. Sper ofte på med gulrøtter/poteter/løk etc alt etter hva jeg har i kjøleskapet som må brukes opp (krever dog litt lenger koketid da). Enkleste i verden - men kanskje ikke det sunneste alternativet da. Et par pakker tortellini/annen fult pasta og et glass tomatsaus. Det tar maks 10 min og krever kun to kjeler (evt en kjele om du bare varmer sausen i samme gryte som tortellinien mens den ligger i dørslaget). Alt i form. Hiver ofte laksebiter, poteter, grønnsaker etc i en form og setter i ovnen. Superenkelt og lite oppvask, men krever jo litt tid. Kan variere med annen fisk, kylling... Egentlig krever alt i ovn lite krefter og oppvask. Potetbåter og feks panert fisk, fiskepinner, fiskeburger etc.. ellers spiser vi mye fullkornspasta og karbonadedeig i ulike varianter. Stekt ris er godt. Anonymkode: 8ffa8...fe6 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28442836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 4. oktober 2021 #8 Del Skrevet 4. oktober 2021 Løksuppe. Sikkert det billigste alternativet som finnes. Godt og sunt er det også. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1519081-tips-p%C3%A5-rask-enkel-billig-og-god-middag/#findComment-28443666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå