AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Min datter bor hjemme og studerer på universitetet. Hun har hatt en jobb i en kiosk. Har jobbet ca 10-15 dager i måneden. Pga jobben søkte hun ikke lån eller stipend. Men nå har en annen kjøpt og tatt over kiosken. I dag fikk hun vite at hun kun skal jobbe når det trengs. Ingen faste dager som får. Og det kunne bli bare ett par dager i måneden eller kanskje ingen. Hva gjør hun nå? Hun skal selvfølgelig søke jobber. Men kan jo ta tid. Kan hun få dagpenger når hun studerer? Sosialstønad? Hun bor gratis hjemme men må ha litt å leve av Anonymkode: a0597...2f3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Man får selvfølgelig ikke dagpenger eller sosialstønad når man studerer? Anonymkode: e6aef...4af 9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Nei, hun må søke om lån og stipend som andre studenter. Man har ikke rett til støtte fra NAV som student, det finnes selvfølgelig unntak - men normen er ikke slik. Anonymkode: feede...6a0 9
Million Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 https://www.nav.no/aap Alternativ 2: Minstesats hvis du har hatt lav eller ingen inntekt Hvis du har hatt liten eller ingen inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent, vil du likevel kunne få en minste årlig ytelse. Dette kaller vi for minstesats. Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G. Hvis du har en inntekt som gir deg et lavere beregningsgrunnlag enn minstesatsen, øker vi beregningsgrunnlaget til minstesatsen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 2 minutter siden, Million said: https://www.nav.no/aap Alternativ 2: Minstesats hvis du har hatt lav eller ingen inntekt Hvis du har hatt liten eller ingen inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent, vil du likevel kunne få en minste årlig ytelse. Dette kaller vi for minstesats. Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G. Hvis du har en inntekt som gir deg et lavere beregningsgrunnlag enn minstesatsen, øker vi beregningsgrunnlaget til minstesatsen. Dette gjelder ikke for studenter. Anonymkode: 92de4...ac2 12
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Million skrev (1 minutt siden): https://www.nav.no/aap Alternativ 2: Minstesats hvis du har hatt lav eller ingen inntekt Hvis du har hatt liten eller ingen inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent, vil du likevel kunne få en minste årlig ytelse. Dette kaller vi for minstesats. Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G. Hvis du har en inntekt som gir deg et lavere beregningsgrunnlag enn minstesatsen, øker vi beregningsgrunnlaget til minstesatsen. Dette er jo ikke relevant for datteren til TS, da hun ikke har nedsatt arbeidsevne... Anonymkode: feede...6a0 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Hun kan søke om lån og stipend fra Lånekassen helt frem til 15. november, så det er bare å søke det. Anonymkode: 92de4...ac2 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Million skrev (2 minutter siden): https://www.nav.no/aap Alternativ 2: Minstesats hvis du har hatt lav eller ingen inntekt Hvis du har hatt liten eller ingen inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent, vil du likevel kunne få en minste årlig ytelse. Dette kaller vi for minstesats. Hvor mye du får i minstesats avhenger av alderen din: Hvis du er 25 år eller eldre, er minstesatsen på 2G (2 ganger folketrygdens grunnbeløp, per år). Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 2/3 av 2G. Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 2G. Hvis du har en inntekt som gir deg et lavere beregningsgrunnlag enn minstesatsen, øker vi beregningsgrunnlaget til minstesatsen. Hva har aap å gjøre med å få redusert sin stilling på jobb? Dessuten er datteren forstatt student. Anonymkode: e6aef...4af 3
Million Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo ikke relevant for datteren til TS, da hun ikke har nedsatt arbeidsevne... Anonymkode: feede...6a0 Jeg trodde AAP var en sekkebetegnelse for alle som søker enten det er pga mistet jobb eller er pga sykdom. Men uansett, noen over her skriver at dette ikke gjelder for studenter med deltidsjobb, så da spiller det ingen rolle. Jeg trodde studenter som mistet jobben hadde like rettigheter, men den gang ei. Endret 4. oktober 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Million skrev (1 minutt siden): Det gjelder jo for alle som søker om AAP, enten det er pga mistet jobb eller er pga sykdom. Men uansett, noen over her skriver at dette ikke gjelder for studenter med deltidsjobb, så da spiller det ingen rolle. Jeg trodde studenter som mistet jobben hadde like rettigheter, men den gang ei. Dessverre, mange triste skjebner der ute. Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam | FriFagbevegelse Anonymkode: e6aef...4af
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Søk jobb som barnevakt. De skriker etter barnevakter i de store byene. Min niese registrerte seg som bruker på en nettside og hun ble nedringt. Anonymkode: 25896...36d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Million skrev (4 minutter siden): Jeg trodde AAP var en sekkebetegnelse for alle som søker enten det er pga mistet jobb eller er pga sykdom. Men uansett, noen over her skriver at dette ikke gjelder for studenter med deltidsjobb, så da spiller det ingen rolle. Jeg trodde studenter som mistet jobben hadde like rettigheter, men den gang ei. Nei Aap er for de som har fått nedsatt arbeidsevne, punktum. Ikke de som bare har mistet jobb. Anonymkode: ad741...070 6
Gjest 07.27 Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Søknadsfristen hos Lånekassen for høstsemesteret er 15. november, så hun kan fortsatt søke om støtte derfra. Da kan hun også velge å søke om bare stipend, så slipper hun å eventuelt ta opp lån hun ikke trenger, all den tid hun vil få utbetalt penger fra august og frem til nå. Mulig det holder til å dekke henne økonomisk resten av året.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 Hun får søke lån og stipend som alle andre. Anonymkode: ad741...070 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Hun har vel dessuten tre måneders oppsigelse? Da har hun tid til å søke nye jobber, og om hun ikke får napp kan hun søke lån/stipend fra neste semester. Men fristen for å søke for dette semesteret er enda ikke forbigått. Anonymkode: e6aef...4af
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun har vel dessuten tre måneders oppsigelse? Da har hun tid til å søke nye jobber, og om hun ikke får napp kan hun søke lån/stipend fra neste semester. Men fristen for å søke for dette semesteret er enda ikke forbigått. Anonymkode: e6aef...4af Er nok litt andre regler når bedriften blir solgt enn når man «bare» blir oppsagt. Anonymkode: 67d33...02a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Fristen for lån og stipend for lånekassa i høst er ikke utløpt, hun må bare hive seg rundt. Aap er ikke relevant her, det gjelder ved langtidssykdom. Anonymkode: e01b0...e28 2
TLR Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 Hun kan søke om dagpenger hvis utdannelsen hennes er utover vanlig arbeidstid har jeg hørt. Kveldsskole i fra kl 17 til 21 er ok. Jeg tror ikke at nav er så vanskelige. Snakk med dem. De vet best
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er nok litt andre regler når bedriften blir solgt enn når man «bare» blir oppsagt. Anonymkode: 67d33...02a Oia, det visste jeg ikke. Da jeg var tenåring selv ble også min arbeidsplass solgt og arbeidsstokken halvert. Jeg fikk likevel full lønn i tre måneder, selv om jeg kun fikk jobbe de tre første ukene. Kanskje jeg bare var heldig med arbeidsgiver da. Anonymkode: e6aef...4af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå