AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Hei! jeg synes Gordon setter er så nydelig! Hvordan er den hunderasen? Krever den mye? Er den lettlært? Har aldri hatt hund selv før, men har vokst opp med en chichuaua. Anonymkode: cdef0...6c8
enkefru Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Det er en fuglehund som krever MYE, både mosjon (løpe!) og hjernetrim. Bør brukes i jakt. Stressa bikkjer (fleste av de jeg har vært borti) 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Det er en hunderase som trenger "a mission", altså en oppgave eller flere i det daglige. Noe å gjøre, mye mosjon. En jakthund som nevnt ovenfor, og de har instinktene i seg, og er alltid på jakt. Kan ikke løpe løs, som regel, fordi de kan oppfatte en lukt og løpe etter den. Har ikke tall på alle de gangene jeg har kommet over løse og eierløse hunder løpende på skogsveier på tur, og det har ALLTID vært jakthunderaser som nettopp settere og pointere. Begriper ikke at disse eierne tør å slippe dem løs i det hele tatt. De bør ikke slippes når de har så mye jakt og rastløshet i seg. Var jeg deg ville jeg valgt en annen rase, dersom du ikke lever et slikt friluftsliv som denne hunderasen trenger. Anonymkode: 37907...fe5 3
Durinur Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Les deg godt opp på rasen før du skaffer deg en! Gorden setter er en rase som krever veldig mye mosjon, og egner seg best for folk som er veldig glad i å være ute i naturen. De krever også en del mental aktivisering for å trives. Men den er lettlært ja, men du må uansett bruke mye tid på trening for dens egen del. Her har du litt lesestoff for å bli kjent med rasen: - https://dyreliv.no/hund/gordon-setter/ - https://www.nkk.no/raser/gordon-setter-article8178-815.html - https://gordonsetter.no/ Dette er ikke en rase du bør kjøpe uten å ha satt deg skikkelig godt inn i behovene dens. Det er nok ikke en rase jeg ville anbefale personer som bare vil ha en hund, og synes gordon setter er pen. Denne passer best for folk som elsker friluftsliv eller jakter på fugl. 2
Arx Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Flott rase om du driver med jakt, hundekjøring eller lignende. Har et familiemedlem som har adoptert flere settere fra barnefamilier som ikke har fått brukt de nok, så lenge de får brukt seg er de fine hunder. Men ingen hund for en barnefamilie som vil rusle på koseturer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Som andre sier, de krever en god del. Ei venninne har to, og mannen bruker de i jakt på høsten, og hun trener med de hver dag, tar de med på fjellet og bruker de i trekk (ski og sykkel). Det viktigste å tenke på når man får seg hund, er om energinivået til hunden vil passe inn i hverdagen til eieren. Jeg ser at mange som ønsker hund sier noe ala "hunden kan få tur før jobb og etter jobb, også liker jeg å gå på fjellet i helgene, så jeg trenger en hund som tåler noen timer i fjellet". Greia er jo den at de aller fleste hunderaser fint klarer noen timer i fjellet i helgene. De fleste hunderaser vil elske å løpe rundt på fjellet i noen timer. Men ikke alle hunderaser klarer å kun gå 1-2 turer hver dag på 1-2 time tilsammen i hverdagen. Det blir for lite, hunden blir understimulert og begynner å utvikle adferdsproblemer. Så, det er viktig å tenke på hva du kan tilby en hund av fysisk og mental aktivitet i hverdagen, og finn en rase som passer inn i det. Velg heller en rase med mindre aktivitetsbehov enn hva du kan tilby, enn mer aktivitetsbehov enn hva du kan tilby. Anonymkode: efd69...ba6 5
Whistler Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Gordonsetter er en fuglehund som også brukes som "interiørhund" til å pynte opp i glossy interiør-, hus- og hyttemagasiner. Som nevnt over er det en jakt- og friluftslivhund.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg vet om én gordon setter og har et veldig dårlig inntrykk av rasen, dessverre. Det kan være individet, men den var forferdelig. Ekstremt aggressiv, gneldrete og ulydig. Den måtte til slutt avlives. Gikk forbi huset deres(ca.150-200 meter fra det) med min hund og den bikkja var ute i bånd. Den hoppet i båndet, knurra og gneldra i ett hakka kjør. Jeg satte opp farten fordi jeg var livredd for at den skulle rive seg løs og angripe oss. En annen gang gikk jeg forbi eieren når hun gikk på tur med den. Vi stoppet opp og prata, og etter ca.5-6 sekunder hoppet den opp og glefset etter meg! Både jeg og eieren var i totalt sjokk. Det var ikke første gang den oppførte seg slik og den ble avliva kort tid etterpå. Eierene var godt erfarne(har hatt typ bullmastiff og rottweiler før denne) og var svært aktive, så jeg vet ikke om den hadde en hjerneskade eller noe, eller om rasen bare er aggressiv🤷🏼♀️ Anonymkode: eb023...83a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Syns de har for mange helseproblemer (kloløsning, allergi, lavt stoffskifte, hjerte) Skal du ha fuglehund uten å være proffjeger, men mer sånn «jeg vil lære», hadde jeg heller fått meg en breton. ellers er det ikke helt uvanlig at eldre jakthunder omplasseres. Har overtatt endel gamle slitne oppigjennom. Både es, vorsteher og enkelte bretons og de er trivelige enkle hunder. Ofte går de veldig fint sammen med andre hunder, noe jeg liker. Men som nevnt allerede må de være i bånd og de krever mosjon. Kanskje du bør dra på litt fuglehundtreff før du bestemmer deg 😊kanskje du får en flott ny hobby ☀️ Anonymkode: b71b4...2c6
Julie Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! jeg synes Gordon setter er så nydelig! Hvordan er den hunderasen? Krever den mye? Er den lettlært? Har aldri hatt hund selv før, men har vokst opp med en chichuaua. Anonymkode: cdef0...6c8 En god start på et lykkelig hundehold er å velge hund etter egenskaper og ikke utseende. Dersom du ikke er jeger ville jeg vurdert noe annet enn jakthundraser. Det finnes definitivt mer lettlærte raser der ute. Hos en fuglehund vil du ofte ha en «konkurrent» i omgivelsene når dere er utendørs. Ved slipp må du også påregne at en fuglehund går ut i store søk, da er den «på jobb» om det går an å si det. 1
enkefru Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er enig med TS i at hunden er nydelig, eller….. det er jo fargene som gjør det for meg, og det er flere andre raser som også kommer i slike black & tan som har helt andre egenskaper, som en kan velge i (hvis det som for meg er fargene som gjør det da).
Howl Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Gordon setter er en aktiv fuglehund som trenger mye stimuli både fysisk og psykisk. Jeg oppfatter dem som litt enkle i hodet, surrete, men stort sett blide og trivelige hunder. Så verdens vakreste på jobb her om dagen, og den gjorde et skikkelig inntrykk. Men eier går 1-2 timer i skogen hver eneste dag, sykler med hunden og jakter om høsten, så de må absolutt brukes. Hvis man bare vil ha en "litt aktiv familiehund" så hadde jeg heller sett mot retriever eller de små spisshundene. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Ikke skaff deg brukshund hvis du ikke planlegger å bruke den til det den er avlet for! Anonymkode: 6442e...f8a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå