AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 vi ha ikke barn, så separasjonstiden er på 1 år. finnes det mulighet for å kunne få innvilget skilsmisse før dette året er omme? jeg ønsker ikke å skilles, men ektefelle ønsker det, og h*n kommer ikke til å endre mening. jeg ønsker derfor ikke å gå i dette limboet 1 ett år, men ønsker bare å få prosessen ferdig så raskt som mulig. jeg vet om unntakene der det har vært tvanggifte/vold etc,... men om man kun ønsker prosessen ferdig raskt, kan man f.eks kontakte fylkesmannen å be om fritak for seperasjonstiden? Anonymkode: 03f82...8d5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Det er bare ved unntakene du nevner at man kan få skilsmisse ved dom. Alle andre må vente et år.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Quote Du trenger ikke søke om separasjon før du tar ut skilsmisse hvis: du og ektefellen har allerede bodd fra hverandre på forskjellig adresse i 2 år (må ha dokumentasjon på dette) og er enige om at dette er et samlivsbrudd du har blitt tvunget inn i et ekteskap ektefellen har truet, mishandlet eller forsøkt å drepe deg/barna ektefellen har giftet seg med noen andre mens dere fremdeles var gift Så lenge dere er separerte er dere fortsatt gift. Flytter du sammen med ektefellen din igjen, faller separasjonen automatisk bort. https://www.skilsmisse.net/separasjon/hvordan-gaa-frem.html Anonymkode: 5ccb9...1c1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Nei dessverre, kun unntakene over. Kunne også gjerne tenkt meg å bli ferdig med det. Anonymkode: 21e3e...335
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Du får ikke fritak uten veldig god grunn, som vold. Du må vente ett år som separert, og så det 1-2 mnd behandlingstid når du sender inn søknad om skilsmisse. Det går kjappere om begge skriver under søknaden. Anonymkode: a1334...4ba
Million Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Som nevnt ovenfor er det en gitt liste med årsaker som er eneste mulighet for å få skilsmisse innvilget før det obligatoriske separasjonsåret. Jeg skilte meg for fem år siden. Det var også behandlingstid etter at man sender inn skilsmissesøknaden på noen uker. Søke om skilsmisse kan man gjøre når det er gått ett års separasjon, så pluss saksbehandlingstid på skilsmissesøknaden, så tar det gjerne 13-14 mnd før man er skilt fra separasjon ble tatt ut. Man må bo på forskjellige adresser for at separasjonen skal være gyldig. Nevner dette siden du skriver "ønsker derfor ikke å gå i dette limboet 1 ett år", noe som kan virke som du mener at dere skal gå hjemme begge to og glo på hverandre under separasjonen. Det går ikke. Dere må flytte fra hverandre. Enten selge boligen og flytte til nytt sted hver for dere, begge to, eller en kjøper ut den andre fra nåværende bolig. Da jeg separerte meg, måtte vi dokumentere at mannen min hadde flyttet, enten i form av leiekontrakten hans eller kjøpsbevis på boligen han bodde i (de ville ha bevis på at separasjon var inngått). Han hadde bare flyttet hjem på gutterommet hos mor, så det ble en gammel, skjør og gulnet kjøpskontrakt tilhørende svigermor, datert på 60-tallet, vi kunne sende med kopi av. De godtok det, faktisk. Etter nesten ett års separasjon, la vi boligen ut for salg, og den ble solgt omtrent i samme veiva som vi kunne sende inn søknad om offisiell skilsmisse. Jeg mener å huske det tok seks uker for meg å få innvilget søknaden, men dette var midt på sommeren, så det kan ha vært treghet pga ferieavvikling eller noe. Endret 4. oktober 2021 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå