Gå til innhold

Engelsk hjemme frem til norskspråklig barneskole – vil det gå greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo helt på trynet å ikke lære barn det språket som snakkes i landet barnet vokser opp i, spesielt om en av foreldrene har språket som morsmål. Det er jo bare å sørge for at barnet får en unødvendig tøff start på skolelivet. En ting er om barnet er f.eks født og delvis oppvokst i et annet land, f.eks USA som ene anonyme over her, men da mener jeg at om familien har planer om å flytte til Norge hvor den ene foreldren er fra, og som snakker norsk, så har man faktisk et ansvar for å sørge for at barnet kan språket. Om man bor i Norge og unnlater å lære et barn norsk fordi far ikke snakker norsk fordi man da mener at far ikke får deltatt i oppdragelsen er en ekstremt dårlig unnskyldning. Barn som vokser opp i tospråkelige hjem får like mye oppdragelse fra begge foreldrene selv om den ene snakker norsk og den andre engelsk f.eks. Da snakker mor med barnet på norsk når de er alene, far engelsk når han er alene med barnet og engelsk brukes som fellesspråk når hele familien er samlet, selv om det for fars skyld også burde brukes noe norsk da det faktisk er greit for ham å lære språket når han bor her.

Anonymkode: cfe48...1f1

• Liker 14
Skrevet

Har ikke lest hele tråden. Jeg fikk barn med en fransk mann. Jeg bodde der i flere år. Selvfølgelig snakket jeg norsk med henne. I dag, hun er flerspråkelig. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet ser knapt på tv, har nesten ingen norske slektninger og ingen venner. Mor tar seg av alt og mener barnet ikke trenger å kunne norsk for å begynne på skolen. 

Anonymkode: 910a8...98e

Hun har helt rett. Barnet trenger ikke å kunne norsk for å begynne på skolen. Barn som begynner på skole med nytt språk lærer språket oftest veldig raskt. 

Anonymkode: 563f1...c08

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet på skole hvor det dukket opp barn som ikke kunne ett ord norsk selv om de var født i Norge.

Var det vanskelig for dem? I all hovedsak ja! Gikk det seg til? For de fleste på et vis! Men alt hadde vært enormt mye enklere om de kunne norsk fra før. Føler foreldrene tar et valg for barna som overhodet ikke gagner barna, tvert i mot.

• Liker 11
Skrevet

Det ordner seg i løpet av få uker?? Svært kompetente barn vil klare seg i skolen, etterhvert, uten å kunne språket når de begynner. Men barn kan også få store vansker når de begynner med er så tydelig handicap. Det tar mange år å lære et språk godt. Det som beskrives her er rett og slett utrolig dårlig gjort mot barnet.

I tillegg er det ikke anbefalt at foreldre snakker et annet språk med barna sine enn morsmålet, fordi språket lett blir fattigere. Her kunne de løst dette ved at mor snakker norsk, andre med andre morsmål bør sende barna i barnehagen før skolestart.

Anonymkode: aa9d9...ba9

Å ikke kunne språket fra begynnelsen av kalles for et HANDICAP nå for tiden, seriøst?

Anonymkode: 563f1...c08

• Liker 2
Skrevet

Barnet ser knapt på tv, har nesten ingen norske slektninger og ingen venner. Mor tar seg av alt og mener barnet ikke trenger å kunne norsk for å begynne på skolen. 

I så tilfelle er barnets største problem neppe at det ikke kan språket. 

Et barn må sosialiseres før det er 6 år, ellers vil det i alle fall slite på skolen. 

Anonymkode: 327fc...95b

• Liker 7
Skrevet

Dette høres ut som en STOR bjørnetjeneste :( Det er helt klart problematisk for et barn å ikke kunne språket bår det begynner på skolen, det havner bakpå allerede fra dag en! Både faglig og sosialt. At noen velger dette helt bevisst er helt uforståelig 😮 

Anonymkode: 9cea0...20f

• Liker 9
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje Fordi all kommunikasjon med mannen min som også er far til barnet bare skjønner engelsk? Både jeg og far har foreldreansvar og da er det normalt og snakke et språk som alle skjønner og forstår,

eller mener du at jeg skal stå for oppdragelse alene og snakke norsk med barne og at far ikke skal kunne få gi oppdragelse Fordi han snakker engelsk?

Anonymkode: 09436...997

Her snakker også mannen bare engelsk og jeg er norsk. Jeg snakker bare norsk når jeg er alene med barnet eller om jeg er den som har kontakt med barnet (altså mannen er i samme rom oss, men leser en bok eller noe). Om vi begge er med barnet går det i engelsk og når mannen er alene med barnet er det også engelsk så klart.

Så er ikke slik at jeg står for all oppdragelse selv om jeg snakker norsk med barnet.

Anonymkode: 61117...d2d

• Liker 7
Skrevet

Mine barn har vokst opp i utlandet hvor vi begge snakket norsk med de hjemme og et annet språk i barnehagen (svensk) Bare prate det i barnehagen var ikke nok, vi merket at de knotet fælt siden språkene er ganske like.   To måneder etter at vi flyttet til Norge var all svensk borte og de snakket kun flytende norsk, men de hang etter. Det var ikke nok andre barn med norske foreldre til å få norskundervisning i kommunen (var to islandske barn som fikk)  De mestret norsk fordi de nå fikk det 24/7. 

Barna har flere barn i klassene sine som er født og oppvokst i Norge, men hvor foreldrene ikke snakker norsk, eller dårlig norsk og de snakker aldri norsk hjemme. Som 12-15 åringer er deres norsk heeeeelt elendig. Har hatt flere av de på besøk og synes nesten det er skremmende hvor lite norsk de har lært siden de er så mye hjemme uten å bli sosialisert. Hadde jeg gjettet på ene 15-åringen hadde jeg trodd han hadde bodd her 1-2 år bare.  

Anonymkode: 5a735...3c6

• Liker 6
Skrevet

Jeg er enig at barn må lære det språket, i det landet de bor. Har også jobbet i skolen. Jeg bodde i Frankrike. For meg var det naturlig å snakke norsk til mitt barn. Jeg er norsk. Hun, vi, hadde naboer som snakket fransk. Hun gikk på barnehage, alle snakket fransk rundt henne. Far. Hun lærte 2 språk, bare sådær. 

• Liker 3
Skrevet

Se på det fra et politisk perspektiv. Vi prøver å få innvandrere til å putte barna sine i barnehage fordi innvandrerbarn som har vært hjemme frem til skolestart ofte henger etter språklig. Mor burde introdusere norsk for barnet før skolestart. 

Anonymkode: 45e9a...826

• Liker 7
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er mor norsk? Veldig merkelig å ikke snakke morsmålet sitt med barnet. 

Anonymkode: 88d27...27e

Mor er norsk og far utenlandsk (et land der engelsk er en av språkene som snakkes). Far vil ikke lære seg norsk, han mener alle i Norge kan snakke engelsk så han fortsetter med det. Han jobber i en bedrift der folk snakker engelsk. Mor kan ikke kommunisere med ham på norsk, må velge engelsk, og så snakker de kun til barnet på engelsk. At dette kan bli et problem senere på skole og slikt ofrer de ikke en tanke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ei jeg kjenner har et barn som om noen få år skal begynne i første klasse. Hun snakker bare engelsk til barnet, grunnet at mannen ikke kan norsk. Barnet går ikke i (norsk) barnehage.
Jeg personlig lurer på om dette vil bli et problem for barnet angående språket norsk? 

Ja, barnet vil henge langt etter i mange år. Har erfaring med dette i klassen til sønnen.

Anonymkode: 7cabc...caf

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mor er norsk og far utenlandsk (et land der engelsk er en av språkene som snakkes). Far vil ikke lære seg norsk, han mener alle i Norge kan snakke engelsk så han fortsetter med det. Han jobber i en bedrift der folk snakker engelsk. Mor kan ikke kommunisere med ham på norsk, må velge engelsk, og så snakker de kun til barnet på engelsk. At dette kan bli et problem senere på skole og slikt ofrer de ikke en tanke. 

Men enda mer urovekkende enn dette:

Hvorfor isolerer de barnet fra andre barn?

Språk faller alltid på plass. Men de sosiale ferdighetene man får tidlig i livet vil aldri kunne læres. 

Anonymkode: 327fc...95b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Veldig, VELDIG, merkelig tankegang til begge to. 

Hadde satt det som et absolutt krav å lære seg norsk om man skal bli i landet og faktisk ha barn her. Det er tross alt ikke akkurat veldig vanskelig å lære seg såpass at en fungerer i dagliglivet. 

Anonymkode: 28e11...7a9

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Jeg mener, man må lære seg språket i det landet man bor i. Min erfaring. Fikk flerspråklig barn. Datteren kan norsk. Fransk. Engelsk. Og nå japansk. Eget ønske det siste da. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje Fordi all kommunikasjon med mannen min som også er far til barnet bare skjønner engelsk? Både jeg og far har foreldreansvar og da er det normalt og snakke et språk som alle skjønner og forstår,

eller mener du at jeg skal stå for oppdragelse alene og snakke norsk med barne og at far ikke skal kunne få gi oppdragelse Fordi han snakker engelsk?

Ok så fint for deg at det er det beste for dere. Men slik er det ikke hus oss. Og barnet vårt klarer seg kjempefint pa skolen. Barnet vårt har lært mye norsk på skolen🙂

Hvor står det at jeg ikke snakker noe norsk?? Vi prøver og snakke litt norsk men det mest naturlige blir og snakke morsmålet til mannen min som også er far og også har foreldre ansvar. Dessuten har vi tidligere bodd I usa så da er det jo normalt at barnet vårt snakker mer engelsk en norsk.

Ja hva så hva er feil med det? Er det et problem for deg?! Pass ditt eget liv.

Om du leser så nei. Det er bare meg barnet har en syk bestemor pa min side resten av familien er fra mannen min sin side of alle snakker engelsk.

Jo I usa.

Jeg kjenner faktisk barnet mitt bedre en det du gjør, of jeg vet selv at barnet mitt ikke lider selvom det ikke har norsk som morsmål. Og både hs og lærere har sagt at barnet vårt er et smart barn som lærer fort. Et blind og glad barn med mange venner.

Jøss. At du I det heletatt kan sitte og rakke ned på andre basert på et innlegg synes jeg er rart. Jeg vet hva som er best for mine barn og de har det helt bra selvom vi snakker engelsk og litt norsk hjemme. Når vi er ute prøver vi jo og snakke med norsk. Og mine andre barn går I norsk bhg nå som vi bor I norge.

Likevel gir det deg ingen rett til og rakke ned på andre basert på et innlegg.. det sier mer om deg en meg. Jeg vet hva som er best her og du kjenner verken meg eller hva jeg og min familie har vært I I gjennom.

Pass på deg selv👍

Anonymkode: 09436...997

Hvis du konsekvent snakker norsk til barnet og far engelsk, lærer barnet begge språk samtidig og begge foreldre kan kommunisere med og oppdra barnet på sitt språk? Det ekskluderer vel ikke far?

Anonymkode: 29a1c...7f8

• Liker 7
Skrevet

Som førsteklasselærer som har kjent denne problemstillingen på kroppen denne høsten vil jeg si at dette er en gedigen tabbe og legge opp til, og tilnærmet omsorgssvikt. 

Hvorfor vil man risikere å kaste barnet inn i et totalt ukjent miljø hvor det attpåtil ikke forstår en tøddel? Det er oppskrift på frustrasjon og konflikter med de andre barna. 

I første klasse vil vi gjerne lære barna å gå på skolen og vi vil gi de motivasjon til å lære. Det er sinnsykt dårlig gjort mot alle barna når en stakkars lærer + en assistent står alene med 20 barn med ulike behov. 5 som ikke snakker norsk og har ulikt morsmål, 2-3 som takler overgangen fra bhg særs dårlig og kanskje snuser på en ADHD diagnose, i tillegg til de 12-13 barna som er så klare for skolehverdagen og får dagen ødelagt av er nivå som er alt for lavt slik at barna som ikke forstår norsk skal ha sjans til å henge med. 

Å få et tilflyttet barn fra et annet land er nå en til, men at foreldre med viten og vilje lemper ansvaret for norsk språk på skolen, som ikke har ressurser til det, er utilgivelig. 

Anonymkode: a2353...add

• Liker 15
Skrevet

Jeg mener, uansett. Et barn må lære språket i landet der de bor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ei jeg kjenner har et barn som om noen få år skal begynne i første klasse. Hun snakker bare engelsk til barnet, grunnet at mannen ikke kan norsk. Barnet går ikke i (norsk) barnehage.
Jeg personlig lurer på om dette vil bli et problem for barnet angående språket norsk? 

Hva er alternativet? At hun ignorerer barnet? Du sier jo at hun IKKE kan norsk? SKal du ta fra mødre barna på dette grunnlaget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...