AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Stebarnet på 16 er kresen.. Hun liker nesten ingenting. Fellesbarn på 9 år er lik.. Men jeg praktiserer på den måten at om de ikke liker maten får de plukke ut det de liker eller så får de spise brødskive istedet om de er sultne. Stedatter liker ikke brødskive heller, men jeg har kjøpt inn knekkebrød og polarbrød. Hun er vanligvis hos oss bare på helg og da ordner jeg som regel mat hun liker (taco, lasagne osv) . Men nå har hun vert borte fra skolen i en periode med hjemmeskole og har vert hos oss på midtuke. Hun liker jo ingenting av det jeg lager, så middag går det lite av. Nå har hun klaget til sin mor om at hun ikke får ordentlig mat her. og mor har klaget til far. Faren tok opp dette med meg i går og spurte meg om vi kunne ha mer av maten hun liker nå som hun er her. Jeg fortalte han at det var helt uaktuelt for meg å lage kjøttdeigmat hver dag og at det er uaktuelt at hun får ordne egen middag fordi hun ikke liker det hun får servert siden samme regler gjelder for niåring. Her er valget enkelt. Spis det hun får servert eller dra til sin mor for å spise i midtuken. Nå er det drama i heimen fordi 16 åring har fått penger fra mor til å kjøpe inn egne middager som hun skal lage. Jeg er rasende på mor for å ha stelt istand dette og jeg er er rasende på far for å ha kjørt hun til butikken. Hva gjør jeg nå? Streiker jeg og drar på restaurant? Anonymkode: 17fd7...6bf 23
Populært innlegg Svigermor Skrevet 4. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 4. oktober 2021 En sekstenåring har da bare godt av å lage sin egen middag hvis hun vil det. Skjønner ikke hvorfor du ble så sint for der. 108
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Hæææææ! Mannen din må være en komplett idiot! Ta med barnet ditt og dra på McDonalds bare dere to. Anonymkode: 87719...a11 32
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 4. oktober 2021 Håper dette er en spøk? Det går ikke an å være så lite løsningsorientert som du er nå. Hvis barnet sjeldent er hos dere i hverdagen så kan du vel klare å lage mat hun liker de gangene hun er der? Men når du nekter det så har mor kommet med en kjempegod løsning, som er at barnet lager egen mat for mor sine penger. Også blir du sur for det også? Håper du tuller, eller så bør du virkelig slutte å lage drama og dårlig stemning over ingenting. Anonymkode: ac87e...cb1 68
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 At mor skal legge seg opp i middag dere har hjemme er uhørt. Jeg hadde latt de seile sin egen sjø. Far kan lage middag til kresne unger. En annen ting.. Er å ta med ungene på middags planlegging. Anonymkode: 8f672...6c4 47
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Latt dette med egen mat gå for denne uka, men krevd at hun deler med lillesøster. Og gitt klart beskjed om at dette ikke skjer igjen. Dialog om hva slags middager hun ønsker. Om det kun er kjøtt og kjøttdeigmat er jeg enig med deg i at det ikke går, og en 16 åring bør ha fått med seg dette med bærekraft og dyrevelferd. Men alle har godt av nye impulser innimellom, så kanskje dere kan finne noen nye og spennende retter som alle liker. Jeg synes faktisk det er feil å sende kresne barn i brødskuffa. Og at det er ren latskap å ikke gå runden og finne sunne retter alle liker. Anonymkode: aadfb...938 16
Gjest DramaTheLama Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg ville fortsatt med å lage middag til familien, så får vinlagring sin egen. Da lærer hun å lage mat, rydde og vaske opp etterpå. Jeg hadde bare himlet med øynene.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Ser heller ikke hva som er problemet med et par middager i uken med kjøttdeig? Hadde reagert mer om hun ville på McDonald's.. Og hvor mange år til hun ikke bor der lenger? Og bor allerede så sjelden der.. Om hun i tillegg lager middag! Jeg hadde jublet og sagt ja takk kjempegod lasange!! Anonymkode: a98e2...e35 12
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Greit at hun lager egen mat vel. Bare bli enig med far om hun skal stille opp ved måltidene dere lager, om storesøster skal lage til dere alle eller seg og niåring, eller kun seg selv osv. Slikt må man jo avtale og bli enig om og snakke om fra dag til dag uansett, det går sjelden bra at én er matansvarlig og general og har siste ord, man må jo få det til å funke, på den ene eller andre måten. Istedenfor å være rasende kan du jo være glad far og datter tar ansvar. Krev at de lager mat til deg også, felles måltider, så får far sørge for at det blir nok grønt og sunt og fisk. Anonymkode: 977f2...be3 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper dette er en spøk? Det går ikke an å være så lite løsningsorientert som du er nå. Hvis barnet sjeldent er hos dere i hverdagen så kan du vel klare å lage mat hun liker de gangene hun er der? Men når du nekter det så har mor kommet med en kjempegod løsning, som er at barnet lager egen mat for mor sine penger. Også blir du sur for det også? Håper du tuller, eller så bør du virkelig slutte å lage drama og dårlig stemning over ingenting. Anonymkode: ac87e...cb1 Dette er et barn som skal oppdras! Hvorfor skal hun få yndlingsmiddager hver gang hun er hos far?? Skal det være "bursdag" hver gang man er hos far? Her duller mor og far for mye med datteren! Anonymkode: bb126...4a2 71
Festlig Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Du bestemmer ikke hva datteren til far skal spise , og du kan ikke nekte henne å lage sin egen mat. Så enkelt er det. Fars og mors problem. Men om det er smart å gjøre det sånn en er helt annen sak . Hvorfor hun ikke vil spise maten din har du ikke sagt noe om. Kanskje far skal lage litt mat når datteren er hos dere? Du tjener ingenting på å lage splid mellom deg og stedatter m foreldre. Å forklare en 9 åring at søsteren har en spiseforstyrrelse en ikke vanskelig. Så får tiden vise hva resultatet blir. Enten blir det bedre eller verre. Endret 4. oktober 2021 av Festlig 9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Hva med å inngå eit kompromiss med f.eks plantedeig? Mye sunnere, mer miljøvennlig og mye bedre for dyrene enn «vanlig» kjøttdeig. Så kan jo lasagne, taco osv enkelt lages sunt også. Anonymkode: 0c256...f66 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Barnemor kan ta seg en bolle, hun er 16 ikke 6.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Svigermor skrev (5 minutter siden): En sekstenåring har da bare godt av å lage sin egen middag hvis hun vil det. Skjønner ikke hvorfor du ble så sint for der. Man kan ikke la kresne unger lage sin egen middag, det skjønner du vel? Skal tenåringen sitte og spise pizza mens resten av familien spiser fiskepinner liksom? Hvis det er så viktig å tekkes stedatter så får far og datter sammen lage middag til hele familien disse dagene. Anonymkode: 87719...a11 43
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser heller ikke hva som er problemet med et par middager i uken med kjøttdeig? Hadde reagert mer om hun ville på McDonald's.. Og hvor mange år til hun ikke bor der lenger? Og bor allerede så sjelden der.. Om hun i tillegg lager middag! Jeg hadde jublet og sagt ja takk kjempegod lasange!! Anonymkode: a98e2...e35 hun er ikke interessert i å ordne til alle, kun til seg selv.. og når torolasagne, taco, toro mousaka, nachos er det eneste hun liker så går det faktisk ikke ann å ordne flere dager i uka. Vi har sånn mat på helg når hun er hos oss.. Festlig skrev (1 minutt siden): Du bestemmer ikke hva datteren til far skal spise , og du kan ikke nekte henne å lage sin egen mat. Så enkelt er det. Fars og mors problem. Men om det er snart å gjøre det sånn en er helt annen sak . Hvorfor hun ikke vil spise maten din har du ikke sagt noe om. Kanskje far skal lage litt mat når datteren er hos dere? Du tjener ingenting på å lage splid mellom deg og stedatter m foreldre. Å forklare en 9 åring at søsteren har en spiseforstyrrelse en ikke vanskelig. Så får tiden vise hva resultatet blir. Enten blir det bedre eller verre. jeg kan da bestemme regler i eget hus? Hun har heller ingen spiseforstyrrelse. hun er kresen.. og sta AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med å inngå eit kompromiss med f.eks plantedeig? Mye sunnere, mer miljøvennlig og mye bedre for dyrene enn «vanlig» kjøttdeig. Så kan jo lasagne, taco osv enkelt lages sunt også. Anonymkode: 0c256...f66 morsom du Anonymkode: 17fd7...6bf 33
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke la kresne unger lage sin egen middag, det skjønner du vel? Skal tenåringen sitte og spise pizza mens resten av familien spiser fiskepinner liksom? Hvis det er så viktig å tekkes stedatter så får far og datter sammen lage middag til hele familien disse dagene. Anonymkode: 87719...a11 Nå er en hjemmelaget pizza sunnere en butikkjøpte fiske pinner... Derfor jeg synes det er relevant hva slags mat disse kresne jentene liker. For min erfaring er at det alltid er mulig å kombinere kresen med sunt. Anonymkode: aadfb...938 11
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan ikke la kresne unger lage sin egen middag, det skjønner du vel? Skal tenåringen sitte og spise pizza mens resten av familien spiser fiskepinner liksom? Hvis det er så viktig å tekkes stedatter så får far og datter sammen lage middag til hele familien disse dagene. Anonymkode: 87719...a11 da blir det jo bare søppelmat som blir servert Anonymkode: 17fd7...6bf 2
Queen of the North Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Her hos oss er regelen at det er ok å ikke like maten, men det skal smakes på. Hvis du ikke liker maten kan du få ett annet alternativ som f eks å steke egg, eller ostesmørbrød. Tenåringen er ikke kresen, men liker ikke mat som smaker mye eller er sterkt. Balanserer det ut med å lage litt ekstra av middager hun liker, og når det er en porsjon restemat lager jeg noe dagen etter noe som dytter litt på smaksløkene så får hun smakt noe annet eller valget om restemat som hun liker. 6
Gjest padawan Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 Festlig skrev (5 minutter siden): Du bestemmer ikke hva datteren til far skal spise , og du kan ikke nekte henne å lage sin egen mat. Så enkelt er det. Jo, TS gjør det så lenge det er hun som står for matlagingen til familien.
Rosatoast Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er et barn som skal oppdras! Hvorfor skal hun få yndlingsmiddager hver gang hun er hos far?? Skal det være "bursdag" hver gang man er hos far? Her duller mor og far for mye med datteren! Anonymkode: bb126...4a2 Er det "bursdag" å spise mat med kjøttdeig? Fra hvilken verden kommer du fra egentlig, her hører jeg bare drama. Du er det man kaller stemor fra helvete, det er ikke DU som skal "oppdra" ste-datteren din uansett, så bare hold snavla en på 16 burde klare å lage middag selv, det er god læring for henne. Og når du nekter å lage normal mat som alle liker, da kan du virkelig ikke sette deg på bakbeina når mor og far kommer med løsninger, da får du heller holde kjeften din. Hvorfor skal 16-åringen lage middag til alle, når ikke du gidder det engang? Herregud, så mye styr. Må si du er ganske lavpanna. Endret 4. oktober 2021 av Rosatoast 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå