AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Har termin i slutten av november, og min mann har fått forespørsler om besøk med overnatting i desember. Ikke pga baby, men pga folk som trenger et sted å krasje for å slippe å betale for hotell. En venninne av han skal f.eks. på jobbreise til byen vi bor i, og ønsker derfor å overnatte her i midten av desember. Det samme gjelder en kompis som bor i utlandet og kommer hit en helg i starten av desember for å delta på et venne-julebord. Min mann er også med på dette julebordet, og kompisen pleier å overnatte her hos oss hvert år. Men denne gangen har jeg bedt min mann melde ut til kompisen at det blir vanskelig å tilby overnatting her i år. Vi har ingen gjesterom, og det eneste stedet overnattende gjester kan sove, er på sofaen i stuen. Vi har kjøkkenet i samme etasje som stua, og man må passere stua for å komme til kjøkkenet. Å ha sovende gjester i stua medfører automatisk at jeg ikke kan bruke denne etasjen som jeg ønsker. F.eks må vår 3 år gamle datter, som ofte våkner i 06-tiden og vil opp i stua, holdes tilbake i etasjen der soverommene er om folk ligger i stua og sover. Jeg ser derfor for meg at dette med overnattingsgjester bare blir en ekstra belastning i barseltiden. Men min mann mener det vil gå helt greit. Er det jeg som bare er alt for stresset rundt dette? Føler meg på en måte lite gjestfri, men på den annen side i posisjon til å sette foten ned med god samvittighet akkurat i år. Hva tenker dere? Anonymkode: 8fb09...022
Ananas. Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Enig med deg, det hadde vært helt uaktuelt for meg. Man aner ikke hvordan babyen er om natten, eller dagen for den saks skyld. At de har lyst til å overnatte i samme leilighet/hus som en baby under slike forhold er vel egentlig også mer enn jeg klarer å forstå.. Skulle alt gå helt fint med dere og du likevel tenker «det kunne jo gått, og til og med vært hyggelig», så er det fullt mulig å si ifra til gjestene på kort varsel om at det går an likevel. Stå på ditt. Endret 4. oktober 2021 av Ananas. 28
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Hadde ikke orket det personlig. Hadde selv besøk med overnatting av mine søsken og mot og far. Andre ville jeg ikke hatt besøk av. Du både blør, har kanskje smerter i underlivet, og ammer hele tiden. Hadde syntes det ville vært ubehagelig i en slik fase hvor man er sårbar at kolleger av mannen satt i stuen. Anonymkode: ec67a...9d5 7
Gjest Alterego666 Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har termin i slutten av november, og min mann har fått forespørsler om besøk med overnatting i desember. Ikke pga baby, men pga folk som trenger et sted å krasje for å slippe å betale for hotell. Slike folk hadde jeg takket pent nei til rett etter fødsel. Glatt.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Hadde vært helt uaktuelt her. Men du skriver at venninna er på jobbreise. Betaler ikke jobben hennes for hotell? Anonymkode: 6c7a7...9b3 10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Hadde vært uaktuelt ja. Jobbreise? Overnatting betaler vel da jobben? Kompisen kan sikkert finne en annen kompis å krasje hos. Anonymkode: 0a65b...b4d 6
ValarMorghulis Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Hadde vært fullstendig uaktuelt her. Hadde dere hatt gjesterom ville saken muligens vært en annen, men fortsatt veldig usikker på om jeg hadde godtatt det. Det kan jo være komplikasjoner ifm fødsel, eller kanskje du blir gående over termin og nettopp har kommet hjem fra barsel når kompisen kommer. Ville ønsket å ha huset for meg selv/familien så nært etter en fødsel. 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Vi er alle ulike. For meg hadde det gått helt greit sånn i utgangspunktet. Men jeg hadde absolutt ikke disket opp med noe, de fikk ta det som det er. Går 3 åringen ned i stuen, så får det bare være sånn. Men rart om ikke arbeidsgiver kan dekke overnatting. Anonymkode: 3bb65...01a 3
Rosatoast Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har termin i slutten av november, og min mann har fått forespørsler om besøk med overnatting i desember. Ikke pga baby, men pga folk som trenger et sted å krasje for å slippe å betale for hotell. En venninne av han skal f.eks. på jobbreise til byen vi bor i, og ønsker derfor å overnatte her i midten av desember. Det samme gjelder en kompis som bor i utlandet og kommer hit en helg i starten av desember for å delta på et venne-julebord. Min mann er også med på dette julebordet, og kompisen pleier å overnatte her hos oss hvert år. Men denne gangen har jeg bedt min mann melde ut til kompisen at det blir vanskelig å tilby overnatting her i år. Vi har ingen gjesterom, og det eneste stedet overnattende gjester kan sove, er på sofaen i stuen. Vi har kjøkkenet i samme etasje som stua, og man må passere stua for å komme til kjøkkenet. Å ha sovende gjester i stua medfører automatisk at jeg ikke kan bruke denne etasjen som jeg ønsker. F.eks må vår 3 år gamle datter, som ofte våkner i 06-tiden og vil opp i stua, holdes tilbake i etasjen der soverommene er om folk ligger i stua og sover. Jeg ser derfor for meg at dette med overnattingsgjester bare blir en ekstra belastning i barseltiden. Men min mann mener det vil gå helt greit. Er det jeg som bare er alt for stresset rundt dette? Føler meg på en måte lite gjestfri, men på den annen side i posisjon til å sette foten ned med god samvittighet akkurat i år. Hva tenker dere? Anonymkode: 8fb09...022 Enig med deg, jeg hadde aldri villet hatt overnattingsbesøk i barselstiden, også når dere har en 3-åring fra før. Det høres stressende ut for deg, og for familien generelt. Mannen din er ignorant og tenker sikkert at DU får jo til alt.. Sett ned foten, si NEI til disse menneskene - så får mannen din eventuelt bli så sur han bare vil, men han skal stå ved din side som andre oppegående fedre. Mannen min hadde aldri sagt ja til slike ting i barselstiden vår. Herregud 2
Synne-Marie Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg syns ikke det er urimelig å takke nei til overnattingsgjester i stua 1-2 uker etter fødsel. Går du over tiden, er du kanskje enda på sykehuset når de kommer. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 TS her. Godt å se jeg ikke er den eneste som tenker som jeg gjør. Til dere som spurte om jobben i dekker utgifter til hotell for venninnen: Det gjør de, men hun ville heller bo her…For da kan hun benytte muligheten til å catche opp med min mann. ts Anonymkode: 8fb09...022
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Selvsagt 100% uaktuelt. Kun folk som er der for å hjelpe til får komme. Anonymkode: 1e4f4...17a 3
Luckie Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Selvfølgelig ser ikke han noe problem med det. Det er sikkert du som må opp og ordne alt uansett. Jeg hadde sagt nei med store bokstaver. Disse vennene hans kan ikke være spesielt oppegående heller, som ikke skjønner at det er upassende rett og slett. 2
RockyRose Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Heilt uaktuelt. Ein veit ikkje korleis det blir mtp amming, våkenetter, kolikk, bleieskift, og korleis formen din er i etterkant av fødsel. Det burde mannen din forstå 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 Har de ikke sosiale antenner nok selv til å innse at det er dårlig timing??? Jeg ville glatt sagt nei uten et fnugg av dårlig samvittighet. Og jeg synes ellers besøk i barseltiden er koslig og lar folk overnatte her om det trenger ellers, men her hadde jeg bare sagt at det går ikke. Anonymkode: f261b...8f2 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Det er så uaktuelt at du bør lage et helvete for mannen din dersom han så mye som underholder tanken på at han skal bruke boligen deres som AirBNB i barselperioden. Du kommer til å ha vondt, blø masse og ligge på sofaen 24/7 med puppen ute. Dersom mannen din er så tett i nøtta at han ikke forstår dette så får du noen til å hjelpe deg med å banke vett inn i skallen hans. Ferdig snakka! Anonymkode: 2c3ca...0ec 5
Concordia Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er gjestfri og sosial, men jeg hadde aldri godtatt overnattingsbesøk rett etter fødsel. Da er man i en unntakstilstand, og man skal slippe å måtte tenke på andre enn babyen, seg selv, far og eventuelle søsken. 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Luckie skrev (14 minutter siden): Selvfølgelig ser ikke han noe problem med det. Det er sikkert du som må opp og ordne alt uansett. Jeg hadde sagt nei med store bokstaver. Disse vennene hans kan ikke være spesielt oppegående heller, som ikke skjønner at det er upassende rett og slett. Han er ganske flink til å ordne opp i ting faktisk, både matlaging og andre praktiske gjøremål. Det skal han ha. Men jeg føler likevel det ikke gjør situasjonen noe enklere i det store bildet her. Ønsker ikke å ha folk for tett på i disse ukene. Svigers kommer til jul og det er nok føler jeg. Føler som du skriver at disse vennene ikke er så oppegående (er voksne folk på 40+), og tenker mest på seg selv egentlig. Min mann kjenner heller ikke til alle de kroppslige problemene som kan oppstå etter en fødsel. Renselse,smerter og sting var han lykkelig uvitende om, helt til jeg fortalte om det 😅. (Hadde planlagt ks sist). ts Anonymkode: 8fb09...022 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 Heeeeelt uaktuelt. Anonymkode: 88dcf...155 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er så uaktuelt at du bør lage et helvete for mannen din dersom han så mye som underholder tanken på at han skal bruke boligen deres som AirBNB i barselperioden. Du kommer til å ha vondt, blø masse og ligge på sofaen 24/7 med puppen ute. Dersom mannen din er så tett i nøtta at han ikke forstår dette så får du noen til å hjelpe deg med å banke vett inn i skallen hans. Ferdig snakka! Anonymkode: 2c3ca...0ec Har vurdert å få jordmor til å snakke med ham når hun kommer på hjemmebesøk. Han tar oftere til seg ting jeg har sagt om det i tillegg kommer fra en fagperson. ts Anonymkode: 8fb09...022
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå