Lorieen Skrevet 7. oktober 2021 #201 Del Skrevet 7. oktober 2021 «Tallene fra Rikshospitalet viser at de som sliter med kjønnsidentitet også sliter mye psykisk. Over halvparten av de som kommer til behandlingstjenesten for transseksualisme har vært fulgt opp på barnepsykiatriske poliklinikker (BUP) for noe annet enn kjønnsinkongurens, forteller Wæhre. – De fleste har hatt lette depresjoner og sosial angst. Men det er også noen som har hatt mer komplekse tilstander, for eksempel Aspergers syndrom, alvorlige depresjoner, traumer og selvskading, sier Wæhre.» Nok et sitat fra din egen artikkel, @Jentegutt. Kanskje du burde lese det du deler først? 😂 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 7. oktober 2021 #202 Del Skrevet 7. oktober 2021 Jentegutt skrev (1 minutt siden): Tenker systemet vi har tar seg godt av det 😊 Trenger ikke å sette i gang hele systemet, selv om et barn ytrer ønske om å være et annet kjønn. For mange barn og unge går det rett og slett over. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentegutt Skrevet 7. oktober 2021 #203 Del Skrevet 7. oktober 2021 (endret) Lorieen skrev (4 minutter siden): Fra artikkelen du linker til: «– Men det som finnes av forskning, er stort sett på de barna som har hatt en opplevelse av å være et annet kjønn lenge før puberteten. For dem vet vi at det er viktig å stoppe puberteten og gi hormoner. Men vi vet ingenting om denne nye gruppa som kommer nå. Derfor er vi forsiktige, mener Wæhre. Hun er bekymret for at mange av disse som i dag tar kontakt, vil angre et kjønnsskifte om 10–20 år.» …. and with that one I rest my case. Systemet som alle må igjen er ganske omfattende, og det brukes mye tid og ressurser, tiden vil vise, men man føler det man føler og er man ikke syk så er det virkeligheten det reflekterer for den det gjelder. Endret 7. oktober 2021 av Jentegutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. oktober 2021 #204 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Trenger ikke å sette i gang hele systemet, selv om et barn ytrer ønske om å være et annet kjønn. For mange barn og unge går det rett og slett over. Hva om det ikke går over da? Skal man la de gå gjennom feil pubertet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 7. oktober 2021 #205 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lorieen skrev (3 minutter siden): «Tallene fra Rikshospitalet viser at de som sliter med kjønnsidentitet også sliter mye psykisk. Over halvparten av de som kommer til behandlingstjenesten for transseksualisme har vært fulgt opp på barnepsykiatriske poliklinikker (BUP) for noe annet enn kjønnsinkongurens, forteller Wæhre. – De fleste har hatt lette depresjoner og sosial angst. Men det er også noen som har hatt mer komplekse tilstander, for eksempel Aspergers syndrom, alvorlige depresjoner, traumer og selvskading, sier Wæhre.» Nok et sitat fra din egen artikkel, @Jentegutt. Kanskje du burde lese det du deler først? 😂 Og statistikken viser at risikoen for selvmord er like stor, etter en kjønnskorrigerende operasjon. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentegutt Skrevet 7. oktober 2021 #206 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Trenger ikke å sette i gang hele systemet, selv om et barn ytrer ønske om å være et annet kjønn. For mange barn og unge går det rett og slett over. Ja da er det ikke noe problem da, er ikke de det er snakk om, fatter ikke hva du vil frem til 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jentegutt Skrevet 7. oktober 2021 #207 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Og statistikken viser at risikoen for selvmord er like stor, etter en kjønnskorrigerende operasjon. Det er en helt annen sak og kan ha mange grunner, kanskje holdningen dine er en av dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #208 Del Skrevet 7. oktober 2021 Gjenferdet skrev (14 minutter siden): Hva om det ikke går over da? Skal man la de gå gjennom feil pubertet? Enig. Faktisk tall viser at bare 1-2 % angrer. Hvorfor skal de andre da straffes? Jeg er selv trans og måtte bøte med å gjennomgå feil pubertet til jeg var 19. Turte aldri å komme ut selv om jeg visste fra tidlig alder. Livet mitt i dag hadde vært enklere om jeg fikk begynne den behandlingen som 12-13. Anonymkode: b82ae...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. oktober 2021 #209 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig. Faktisk tall viser at bare 1-2 % angrer. Hvorfor skal de andre da straffes? Jeg er selv trans og måtte bøte med å gjennomgå feil pubertet til jeg var 19. Turte aldri å komme ut selv om jeg visste fra tidlig alder. Livet mitt i dag hadde vært enklere om jeg fikk begynne den behandlingen som 12-13. Anonymkode: b82ae...76c Jeg føler med deg. Jeg er selv cis, så jeg kan nok ikke relatere meg 100 %, men jeg kan tenke meg at det må være et voldsomt traume å se at kroppen endrer seg til noe som føles helt fremmedgjort. Jeg tror jeg hadde følt meg vanvittig ensom om det var meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilmar Skrevet 7. oktober 2021 #210 Del Skrevet 7. oktober 2021 Jeg bare lurer. Kan man ha jentepenis og guttevagina? Slik at man slipper den operasjonen? Jeg har forstått det slik at å lage vagina er hinsides vondt og at ny penis ikke kan bli hard. Kan noen som vet noe om dette svare? For på meg høres det ut som en god løsning. Ikke for alle da men, kanskje noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 7. oktober 2021 #211 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skal inrømme du har hatt gode argumenter tidligere selv om jeg ikke er enig med deg. Nå derimot synes jeg du bare er usmakelig. Sitter og gjør narr på virkelige liv og situasjonen. Anonymkode: b82ae...76c Les artikkelen jentegutt deler litt lenger opp her. Som jeg har poengtert gjennom hele tråden - veldig mange av de som hevder å ha kjønnsinkongruens i dag, har i realiteten helt andre problemer. Men har fått for seg at løsningen er å endre kroppen sin til å bli en annen. Og så tror de at alt skal bli bra, bare puppene forsvinner eller penis blir vrengt og invertert. Hvorfor tror du det er sånn at antallet JENTER som ønsker å bli menn, nå utgjør 2/3 av alle henvendelser til Riksen, mens bare for noen få år siden var 2/3 av henvendelsene fra gutter/menn som ønsket å bli kvinner? Tror du det er tilfeldig? Det tror ikke jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 7. oktober 2021 #212 Del Skrevet 7. oktober 2021 Gjenferdet skrev (47 minutter siden): Hva om det ikke går over da? Skal man la de gå gjennom feil pubertet? Forstår du konsekvensene av å stoppe et barns pubertet? Å stoppe utvikling av kropp og hjerne på barnenivå for deretter å gi dem motsatte kjønnshormoner? Forstår du hva det gjør med en jentes kropp å stoppe puberteten (vi har NULL forskning på dette fordi det er uetisk og forbudt å eksperimentere på barn) for deretter å gi henne testosteron og kirurgisk fjerne hennes friske bryster? Vet du hva testosteron er og hva det gjør men en jente/kvinnes kropp? I løpet av uker så får jenta permanent endring av stemme, hårtap, skjeggvekst, økt kroppshår og vekst av klitoris. Det er ikke noe "angre seg" som er mulig her. Vet du at det medfører sterilitet, at denne flotte medisinske behandlingen i praksis er sterilisering av barn/unge? Vi gjør ikke dette i Norge per i dag, fordi vi har en ansvarlig, sentralisert, offentlig behandling med faktiske eksperter, men det gjøres i mange andre land og Benestad og andre transaktivister jobber på for å få avviklet og desentralisert dette systemet slik at "transeksperter" kan overta. Benestad sier helt åpent at han vil gi pubertetsblokkere til barn og testosteron til tenåringsjenter. Over 90%! av barn/unge med kroppsdysmorfi (hvis det i det hele tatt kvalifiserer som det) vokser det hele av seg i puberteten, mange er lesbiske og homofile. Dette er de barna som skal på pubertetsblokkere og kjønnshormoner før de i det hele tatt har hatt muligheten til normal modning. Over 60% av barn/unge som søker "kjønnsbekreftende" behandling har autisme, adhd, angst, depresjon, spiseforstyrrelser, selvskading, har familieproblemer, sosiale problemer og/eller har vært utsatt for seksuelle overgrep. Dette er de barna som transaktivister vil få snarest mulig på pubertetsblokkere og kjønnshormoner uten å ofre én tanke på disse svært alvorlige komorbiditetene. Så nei, vi som fremsetter en seriøs kritikk av det som foregår (ikke "hva er greia med trans egentlig, bla, bla" dusteri) har ikke noe i mot transpersoner, folk med kroppsdysmorfi, homofile eller unge med diverse "identiteter", tvert i mot så er det dem vi snakker for. Vi snakker om den største medisinske skandalen i moderne tid. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 7. oktober 2021 #213 Del Skrevet 7. oktober 2021 Hannah80 skrev (1 time siden): Trenger ikke å sette i gang hele systemet, selv om et barn ytrer ønske om å være et annet kjønn. For mange barn og unge går det rett og slett over. Det er åpenbart helt klin umulig å få folk til å skjønne hva vi snakker om og at dette handler ikke å være "i mot transpersoner". Hva er det som skal til egentlig? HVA er det som vil få dem til å lytte til det vi faktisk sier? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #214 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lorieen skrev (På 5.10.2021 den 20.22): Nei. Jeg sammenligner det med å være FAKE transkjønnet, som det er moderne blant barn og unge å være nå. Reell transkjønnethet finnes, i likhet med homofili. Homofili er en legning Anonymkode: bc90d...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 7. oktober 2021 #215 Del Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Homofili er en legning Anonymkode: bc90d...601 Ja, om du leser videre i tråden ser du at jeg poengterer nettopp det. Homofili er legning, kjønnsinkongruens er en diagnose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #216 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lorieen skrev (2 minutter siden): Ja, om du leser videre i tråden ser du at jeg poengterer nettopp det. Homofili er legning, kjønnsinkongruens er en diagnose. Sitat Kjønnsinkongruens er mangel på samsvar mellom det kjønn kjønnsorganene tilsier og personens egen oppfatning om hvilket kjønn vedkomende har. Om man for eksempel har penis, men føler seg som kvinne, er det et eksempel på kjønnsinkongruens. Ofte kan man si at den subjektive kjønnsopplevelsen eller kjønnsidentiteten ikke samsvarer med det kjønn vedkommende fikk tildelt ved fødselen. Kjønnsinkongruens vil omfatte alle diagnoser som tidligere begynte med «trans-». Dette så nær som at noen av dem som oppfatter seg som transvestitter, vil si at deres drivkraft ikke har noe med kjønnsidentitet å gjøre. Personer som avviser kjønn for egen del (agender), vil likevel regnes som en del av inkongruensspekteret. Personer som opplever kjønnsinkongruens vil ofte ha behov for kroppsjusterende, kjønnsbekreftende behandling med hormoner og/eller kirurgi. Behov for skjegg og kroppshår fjerning med laser eller elektrolyse er også vanlig. I arbeidet med å videreutvikle Verdens Helseorganisasjons nye diagnose-manual, ICD-11, har fagmiljøene blitt enige om: Å erstatte de forskjellige transdiagnosene (transseksualisme, kjønnsidentitets-forstyrrelse) med en ny betegnelse: Gender incongruence, som på norsk vil være kjønnsinkongruens eller manglende kjønnssamsvar. Kjønnsinkongruens-kategoriene i ICD10 flyttes ut av kapitlet for mentale forstyrrelser i delkapitlet personlighetsforstyrrelser, til et nytt og eget kapittel i ICD11 om problemstillinger eller utfordringer knyttet til kjønn og seksuell helse. Link https://sml.snl.no/kjønnsinkongruens Det er ikke en mental lidelse, men en diagnose slik at de som har den har rett til å få behandling til å endre kjønnet sitt. Det er forskjellen Anonymkode: b82ae...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 7. oktober 2021 #217 Del Skrevet 7. oktober 2021 Wilmar skrev (55 minutter siden): Jeg bare lurer. Kan man ha jentepenis og guttevagina? Slik at man slipper den operasjonen? Jeg har forstått det slik at å lage vagina er hinsides vondt og at ny penis ikke kan bli hard. Kan noen som vet noe om dette svare? For på meg høres det ut som en god løsning. Ikke for alle da men, kanskje noen? Her er svaret: Nei. Selvsagt har ikke jenter penis og gutter skjede. Selve definisjonen på ordene jente/gutt er kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. oktober 2021 #218 Del Skrevet 7. oktober 2021 Artemisia skrev (14 minutter siden): Forstår du konsekvensene av å stoppe et barns pubertet? Å stoppe utvikling av kropp og hjerne på barnenivå for deretter å gi dem motsatte kjønnshormoner? Forstår du hva det gjør med en jentes kropp å stoppe puberteten (vi har NULL forskning på dette fordi det er uetisk og forbudt å eksperimentere på barn) for deretter å gi henne testosteron og kirurgisk fjerne hennes friske bryster? Vet du hva testosteron er og hva det gjør men en jente/kvinnes kropp? I løpet av uker så får jenta permanent endring av stemme, hårtap, skjeggvekst, økt kroppshår og vekst av klitoris. Det er ikke noe "angre seg" som er mulig her. Vet du at det medfører sterilitet, at denne flotte medisinske behandlingen i praksis er sterilisering av barn/unge? Vi gjør ikke dette i Norge per i dag, fordi vi har en ansvarlig, sentralisert, offentlig behandling med faktiske eksperter, men det gjøres i mange andre land og Benestad og andre transaktivister jobber på for å få avviklet og desentralisert dette systemet slik at "transeksperter" kan overta. Benestad sier helt åpent at han vil gi pubertetsblokkere til barn og testosteron til tenåringsjenter. Over 90%! av barn/unge med kroppsdysmorfi (hvis det i det hele tatt kvalifiserer som det) vokser det hele av seg i puberteten, mange er lesbiske og homofile. Dette er de barna som skal på pubertetsblokkere og kjønnshormoner før de i det hele tatt har hatt muligheten til normal modning. Over 60% av barn/unge som søker "kjønnsbekreftende" behandling har autisme, adhd, angst, depresjon, spiseforstyrrelser, selvskading, har familieproblemer, sosiale problemer og/eller har vært utsatt for seksuelle overgrep. Dette er de barna som transaktivister vil få snarest mulig på pubertetsblokkere og kjønnshormoner uten å ofre én tanke på disse svært alvorlige komorbiditetene. Så nei, vi som fremsetter en seriøs kritikk av det som foregår (ikke "hva er greia med trans egentlig, bla, bla" dusteri) har ikke noe i mot transpersoner, folk med kroppsdysmorfi, homofile eller unge med diverse "identiteter", tvert i mot så er det dem vi snakker for. Vi snakker om den største medisinske skandalen i moderne tid. Absolutt et viktig og velskrevet innlegg. Jeg er enig med deg i de tilfellene hvor barnet faktisk IKKE er trans, men bare kjenner på disse følelsene som en fase. Disse skal selvsagt ikke bli satt på hormoner. EKTE transpersoner, derimot, skal ikke måtte straffes fordi andre kanskje angrer. De skal få behandling. Så er det å skille på hvem som er trans og hvem som bare kjenner på det forbigående. Det er ikke lett, men det er den største jobben til Rikshospitalet. Det ER en skandale å ødelegge unge mennesker med kjønnskorrigerende behandlinger hvis de ikke er trans. På samme måte som det er en skandale å la ekte trans gå gjennom feil pubertet med de irreversible endringene som da oppstår i kroppen. Man må ha to tanker i hodet samtidig. Både verne om transpersoner, og samtidig beskytte de som ikke er trans mot å bli ødelagt av feilbehandlinger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. oktober 2021 #219 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lorieen skrev (11 minutter siden): Ja, om du leser videre i tråden ser du at jeg poengterer nettopp det. Homofili er legning, kjønnsinkongruens er en diagnose. Kjønnsinkongruens er en diagnose, men det er ikke en sykdom. Det er klassifisert som en diagnose fordi det må være noe kontroll på hvem som får utskrevet hormoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #220 Del Skrevet 7. oktober 2021 Det er flere i barnas omgangskrets som er i denne kategorien. For barna er det ikke noe rart, men for oss voksne er det for den ene vanskeligere å huske det når vi i 11 år kjente henne som jente og nå det siste året skal huske at han er gutt. Det kom litt overraskende på oss foreldre. Et annet barn har vi aldri kjent som noe annet enn det han definerer seg som. Det tok to år før vi foreldre fikk vite at han faktisk var født som jente, ingen tenkte noe over at han skulle være noe annet enn en gutt. Jeg kjenner han ikke godt nok til å vite hvordan det går med puberteten. Selv kan jeg ikke forstå hvordan disse barna føler seg, men de må ha følt mye for å være så unge og tydelige i sine følelser, det er ikke enkle valg og de er ikke påvirket av miljøet rundt. Jeg ser ikke noe problem og er glad for at disse barna får mye støtte av familie og venner. Anonymkode: 80a53...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå