Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Drakk dere kaffe/iskaffe i svangerskapet? Hvor mye?

Jeg drikker en Tine iskaffe hver dag. Er det innafor?

Anonymkode: 7f905...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntaket av koffein bør være under 200mg pr. dag. Sjekk varedeklarasjonen på iskaffen så ser du hvor mye den inneholder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei.

Ja 😊 

Anonymkode: 4827c...a4b

• Liker 1
Skrevet

En stk iskaffe er vel innafor anbefalingene. Egentlig litt rart at ikke Tine har kommet med en koffeinfri variant🤔 Ser at Cola nylig har kommet med det.

Anonymkode: 7e3df...ca4

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk to kopper kaffe om dagen 😊

Anonymkode: fb472...6f0

Skrevet

1-2 kopper kaffe per dag er jo ok, så drikker du ingenting av det vil jeg tro en iskaffe per dag er greit. Selv drikker jeg kun koffeinfri kaffe nå, og med koffein kanskje 1x/uke om jeg får det servert, men jeg brukte flere år på å prøve å bli gravid så tar virkelig ingen sjanser nå. Men det er jo vist at 1-2 kopper kaffe per dag ikke har noe som helst negativ effekt, så er bare jeg som er hysterisk der 🙄😅

Anonymkode: e3f54...403

Skrevet

Jeg holdt meg til helsemyndighetenes anbefalinger i starten, og holdt meg til rundt 150mg daglig. Men har lest for mye anbefalinger fra nyere forskning, andre land osv og ble bekymret for mengden jeg drakk, så de siste ukene har jeg kuttet ned til nesten 0 (er i uke 21). Litt Cola drikker jeg fremdeles, kanskje 3 ganger i uka, men det er lite koffein i Cola og har bare drukket 1 boks per gang.

En Tine iskaffe kan det ikke være så mye koffein i, det er jo mest melk?

Anonymkode: c4c75...22e

• Liker 1
Skrevet

Ok ser Tine sier at latte iskaffe inneholder koffein tilsvarende en kopp kaffe, så da er det vel fordi det er espresso i den. Men det er iallfall under anbefalt dagsmengde fra norske helsemyndigheter :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg holdt meg til helsemyndighetenes anbefalinger i starten, og holdt meg til rundt 150mg daglig. Men har lest for mye anbefalinger fra nyere forskning, andre land osv og ble bekymret for mengden jeg drakk, så de siste ukene har jeg kuttet ned til nesten 0 (er i uke 21). Litt Cola drikker jeg fremdeles, kanskje 3 ganger i uka, men det er lite koffein i Cola og har bare drukket 1 boks per gang.

En Tine iskaffe kan det ikke være så mye koffein i, det er jo mest melk?

Har du kilder?! Var veldig forsiktig de første tolv ukene og drakk så ig si ingenting med koffein i, men nå er jeg i uke 16 og drikker en kopp te om dagen.

Anonymkode: a5108...d25

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har du kilder?! Var veldig forsiktig de første tolv ukene og drakk så ig si ingenting med koffein i, men nå er jeg i uke 16 og drikker en kopp te om dagen.

Anonymkode: a5108...d25

Har trykket på diverse linker her på forumet + googlet og lest litt artikler her og der + hvilke råd de gir i andre land (det var mye av nysgjerrighet), men har dem ikke lagret. Har ikke gjort noe grundig research her altså, og er virkelig ikke sikker på hvor reelt det er heller og vil ikke gå ut og gi noe slags "råd" som går i mot det helsemyndighetene sier, skrev bare hva jeg gjorde nå :) En kopp te er jo ganske lite koffein da, jeg også tar en kopp te eller en cola som nevnt i blant og tenker likevel at jeg "ikke drikker koffein" fordi jeg var vant til å drikke så mye før.. Men det er jo ikke 0mg.

• Liker 1
Skrevet

I og med at det kan føre til sammentrekninger i livmor hadde jeg nulltoleranse i mitt risikosvangerskap med første. 

Med andre bodde vi i Danmark og der var det heller ikke anbefalt. 

Men jeg tenker at en iskaffe om dagen i et problemfritt svangerskap burde gå greit

Anonymkode: abbcc...f98

• Liker 1
Skrevet

Baby har ikke godt av koffein så hadde droppet det. Selv om det går greit betyt det ikke at det er bra

Anonymkode: 8a529...b77

Skrevet

På KG er det nulltoleranse for paracett og koffein, mens barnet skal gjerne sitte i beltestol fra 3 års alder. 

Anonymkode: 45d34...f00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei.

Ja drakk jevnlig coca cola med mine og det har gått bra med de bortsett fra at energinivået er noe høyt 🤭

Anonymkode: 685f0...2ed

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Kan ikke tro noe på at det er like mye koffein i en iskaffe som en kopp kaffe! Den fungerer jo ikke oppkvikkende i det hele tatt, mens når jeg lager meg en halv kopp kaffe (andre halvparten er forbehold melk) føler jeg at jeg våkner mye mer. 

For å svare på spørsmålet: Jeg starter alltid dagen med en sånn halvkopp, lyseblå ali frokostkaffe. Så tar jeg meg enten en halv kopp til iløpet av dagen, en iskaffe, ellers så blir det med den halve :) Avogtil to halve på morgen og dag, og en iskaffe på jobb hvis jeg jobber sent. Men den funker jo ikke, den er bare god :) 
Nulltoleranse for kaffe synes jeg blir litt rart, mødrene våre drakk jo kannevis på 80tallet og det gikk helt fint. Men holder meg langt under koffeingrensen. Noe kaffe må jeg likevel ha for å holde tritt med treåringen her ^^

Skrevet

Har det i kjøkkenskapet, jeg.

Anonymkode: 60f41...11a

Skrevet

Ville vært bekymret for alt det sukkeret i iskaffen, ikke koffeinen.

Anonymkode: 1c50b...157

Skrevet

Drakk ikke kaffe i svangerskapet, men det er fordi jeg ikke er noe glad i det. Drikker kanskje en kopp i året..

Drakk derimot cola zero hver dag, opptil 1 l. Så holdt meg innenfor mengden.

Skrevet
skruttveig skrev (3 timer siden):

Kan ikke tro noe på at det er like mye koffein i en iskaffe som en kopp kaffe! Den fungerer jo ikke oppkvikkende i det hele tatt, mens når jeg lager meg en halv kopp kaffe (andre halvparten er forbehold melk) føler jeg at jeg våkner mye mer. 

For å svare på spørsmålet: Jeg starter alltid dagen med en sånn halvkopp, lyseblå ali frokostkaffe. Så tar jeg meg enten en halv kopp til iløpet av dagen, en iskaffe, ellers så blir det med den halve :) Avogtil to halve på morgen og dag, og en iskaffe på jobb hvis jeg jobber sent. Men den funker jo ikke, den er bare god :) 
Nulltoleranse for kaffe synes jeg blir litt rart, mødrene våre drakk jo kannevis på 80tallet og det gikk helt fint. Men holder meg langt under koffeingrensen. Noe kaffe må jeg likevel ha for å holde tritt med treåringen her ^^

Man ser det ikke nødvendigvis på individnivå sånt da. At det tilsynelatende gikk helt fint med enkeltpersoner betyr ikke at man ikke ser sammenhenger med negative effekter på gruppenivå 🤔 Og noen effekter vises ikke før etter tid.

Anonymkode: 7e3df...ca4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...