Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det bare er meg, men dagens unge innehar en sytekultur hvor alle skal bli hørt og sett for sitt til enhver tid, skal ikke mye motgang til før tastaturet taes i bruk og likes skal innhentes. 

Influenser Therese Charlotte Nielsen, TCMN, åpnet opp på Instagram om utfordrende barseltid – NRK Troms og Finnmark – Lokale nyheter, TV og radio

Bare det å ta seg en dusj, pusse tennene eller skrolle på mobilen ble vanskelig. Egentid eksisterte ikke lenger.

Anonymkode: 48bcd...6f0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du reagerer på her? 🤷‍♀️ Det å ta en dusj KAN være utfordrende med en nyfødt baby som krever kroppskontakt 24/7. Er det noe nytt for deg? 🤔

Anonymkode: 5c957...60e

• Liker 7
Skrevet

Det er vel bare greit at man får frem at barseltid ikke er en dans på røde roser. Før hørte man aldri slike her historier, og mange nybakte mødre ble fortvilt over å tro at de ikke strekker til. Ja til mer åpenhet!

• Liker 13
Skrevet

Barseltiden har vel aldri vært noe enkel tidligere i historien heller. Snarere tvert imot. Forskjellen er vel at man i dag har sosiale medier, der mange mødre legger ut glansbildeversjonen av hvordan barseltiden er, og man kan sammenligne seg med andre. Endel gravide og nybakte mødre tar nok dette veldig til seg, og har store forventninger til barseltid og høye krav til seg selv. For mange blir nok derfor fallhøyden stor når ting ikke blir som de ønsket/trodde.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare uttrykk for manglende egentid. Akkurat som om min mor sikkert ville sagt at hun nesten ikke hadde tid til å lese Hjemmet eller se på TV-shop en gang.

Anonymkode: 86557...96b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare uttrykk for manglende egentid. Akkurat som om min mor sikkert ville sagt at hun nesten ikke hadde tid til å lese Hjemmet eller se på TV-shop en gang.

Enig. Mobilen brukes jo også til mye forskjellig, ikke bare sosiale medier. Man betaler både regninger, søker jobber og bestiller legetimer med mobilen. Den er et arbeidsverktøy. 

Anonymkode: bbc74...089

• Liker 3
Skrevet

Nei de er jo ikke som i de gode gamle dager da ungene ble lagt i åkerkanten mens de jobbet 16 timers dager for å kanskje slippe å sulte så mye over vinteren....

Anonymkode: 9828a...b26

• Liker 2
Skrevet

Enig, synes også det innlegget ble sutrete 'ingen fortalte meg at det skulle bli sånn..' Tenker at folk må lære seg å ta ansvar for seg selv og ikke forvente at andre skal fortelle de hvordan livet blir.

Anonymkode: d8d28...56e

• Liker 3
Skrevet

«Dagens unge» har de sagt i alle generasjoner. Det blir folk av de fleste uansett. ;) 

• Liker 4
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. Mobilen brukes jo også til mye forskjellig, ikke bare sosiale medier. Man betaler både regninger, søker jobber og bestiller legetimer med mobilen. Den er et arbeidsverktøy. 

Anonymkode: bbc74...089

Dette! Man driver jo ikke nødvendigvis bare å "scroller" meningsløst. Virker som at noen eldre tror at man kun driver med tullete ting fra mobil. Mye av kontakt med venner skjer via mobil, jeg jobber mye fra mobilen da det er lettere enn å dra frem ben laptop, i tillegg til å ordne mye som du sier - netthandel, legetimer, banktjenester, kundeservice-chat, planlegge reiseruter, lese seg opp på ting man må vite,  osv.

Anonymkode: 563fe...e79

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei de er jo ikke som i de gode gamle dager da ungene ble lagt i åkerkanten mens de jobbet 16 timers dager for å kanskje slippe å sulte så mye over vinteren....

Anonymkode: 9828a...b26

Nå må du forstå at man bare skal klage på en generasjon bak. Ellers blir jo TS beskyldt for det hennes foreldregenerasjon beskyldte henne for 🙈

• Liker 2
Skrevet

Jeg er til dels enig med deg, samtidig om jeg tror det kan være viktig da «dagens unge» vokser opp med Instagram hvor folk eksponerer i det vide og brede, og en ung mor i dag har kanskje et urealistisk bilde av hvordan spedbarn/småbarnstiden er, en skal kunne gå på kafé, delta i barselgruppe, følge opp timer på helsestasjon osv. en har kanskje høye forventninger til seg selv, samtidig som det ser ut som «alle andre» får til alt mulig. Jeg ble mor som 21 åring, er 26 i dag, og hadde nok et bilde av at babyer sov mer, at jeg kunne trille turer, rekke å dusje å vaske klær etter turen, og ettersom jeg «bare» gikk hjemme så hadde jeg også en forventning om at huset skulle være mer eller mindre på stell. Vel det ble vel ikke helt sånn med et barn som sov 15 min 2 ganger om dagen og uten om dette krevde min fulle oppmerksomhet hele tiden. Jeg ønsker ikke sympati, jeg tror vel kanskje ikke det er målet til de som «klager» men kanskje heller skape et litt mer realistisk bilde av hvordan hverdagen er for veldig mange nybakte mødre.

Anonymkode: 7edbc...067

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 10.51):

Mulig det bare er meg, men dagens unge innehar en sytekultur hvor alle skal bli hørt og sett for sitt til enhver tid, skal ikke mye motgang til før tastaturet taes i bruk og likes skal innhentes. 

Hvem er det som syter, influencer eller TS?

Skrevet
On 10/4/2021 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

Influenser Therese Charlotte Nielsen, TCMN, åpnet opp på Instagram om utfordrende barseltid – NRK Troms og Finnmark – Lokale nyheter, TV og radio

Bare det å ta seg en dusj, pusse tennene eller skrolle på mobilen ble vanskelig. Egentid eksisterte ikke lenger.

Anonymkode: 48bcd...6f0

Hvorfor reagerer du?? Har du barn selv?? Jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget og tråden. 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Gjenferdet said:

«Dagens unge» har de sagt i alle generasjoner. Det blir folk av de fleste uansett. ;) 

Før ville det vært ett legitimt argument, men nå har vi internett og some som menneskeheten aldri før har hatt. Vi er på en måte blitt en ny "rase" med veldig mange nye muligheter direkte fra hånden (all verdens informasjon tilgjengelig på sekundet via mobilen). 

Vi gjennomfører for tiden det største globale eksperiment i mennesket historie. Vi har ingen anelse eller noe særlig data på hva dette gjør med mennesker over tid. Noe har vi allerede fått og den peker i negativ retning (google siste facebook lekkasje, bare få dager siden)

Jeg vil allerede tilbake i tidsmaskinen selv for folk og samfunn blir bare sykere og sykere. Er bare 34 og har lyst å si alt var bedre før, men den skal jeg holde meg for god for 😅 Kanskje går det bra, kanskje ikke.

Gjest Alterego666
Skrevet
ytmnd skrev (20 minutter siden):

Jeg vil allerede tilbake i tidsmaskinen selv for folk og samfunn blir bare sykere og sykere. Er bare 34 og har lyst å si alt var bedre før, men den skal jeg holde meg for god for 😅 Kanskje går det bra, kanskje ikke.

Hvilken tidsepoke er -etter din mening- den beste? 
Hvilket år ville du stilt tidsmaskinen på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...