Nolke Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Hei! Jeg har finansieringsbevis i banken, men mistet nylig jobben. Jeg har ikke problemer med å få inn inntekt da jeg har kan jobbe ekstra (offshore) så får inn det samme eller mer som jeg hadde fått om jeg var fast ansatt. Jeg vet jeg ikke får fornyet finansieringsbeviset siden jeg ikke er fast ansatt lenger, men har funnet et hus som jeg vil legge inn bud på før finansieringsbeviset går ut. Er jeg pliktet til å gi beskjed om at jeg ikke er i fast jobb lenger? Endret 4. oktober 2021 av Nolke
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Hva slags jobb hadde finansieringsbeviset? Anonymkode: 4ab7f...7b1 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Ja, å miste jobben er en vesentlig endring hos deg. Les vilkårene for finansieringsbeviset! Anonymkode: 5c78d...113 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Ja, du plikter å melde i fra og dette vil jo bli sjekket når du tar i mot finaniseringsbeviset. For kjøpet må jo godkjennes og du får et nytt vedtak på det egentlige lånet. Det skal stå i vedtaket om lånet at du må melde i fra om endring rundt inntekt og jobb. Anonymkode: e9036...f73 3
Nolke Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du plikter å melde i fra og dette vil jo bli sjekket når du tar i mot finaniseringsbeviset. For kjøpet må jo godkjennes og du får et nytt vedtak på det egentlige lånet. Det skal stå i vedtaket om lånet at du må melde i fra om endring rundt inntekt og jobb. Anonymkode: e9036...f73 Jeg har blitt sjekket, og fikk finansieringsbevist før jeg mistet jobben.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Nolke skrev (5 minutter siden): Jeg har blitt sjekket, og fikk finansieringsbevist før jeg mistet jobben. Finansieringsbeviset var jo basert på at du hadde fast jobb, dette må du spørre banken om. Anonymkode: 00f44...6df 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Nolke skrev (Akkurat nå): Jeg har blitt sjekket, og fikk finansieringsbevist før jeg mistet jobben. Vedtaket skal justeres ut i fra hva du faktisk bruker av lånet. Det er ikke for gitt at du bruker hele lånet. Om jobbsituasjonen ikke blir oppdaget da, så er det fortsatt enda en mulighet for å oppdage det. Nemlig via skatteetaten. Det vil bli oppdaget og blir du tatt i å bryte vilkårene så blir du straffet. Hva slags straff vet jeg ikke, fengsel, bot, mister lånet og mulighet for lån i fremtiden, alt er mulig. Men det vil bli oppdaget. Står det at du skal varsle om endring, så skal du det og gjør du ikke det så bryter du vilkårene for lånet/finansieringsbeviset. Det hjelper lite hva DU tenker om saken om fastjobb og inntekt og at betjeningsevnen din ikke påvirkes av å miste jobbe. Hva tror du alle med 12.000 kr i husleie for en leid bolig føler? De får ikke boliglån fordi banken mener de ikke kan betjene et lån som koster den 6000 kr i måneden, men husleie på det dobbelte, det evner de å betjene. Som sagt, spiller ingen rolle hva DU tenker, mener og føler om din økonomi. Det er de som har gitt deg lånet som bestemmer. Så du må melde inn, gjør du ikke det så blir det oppdaget og du vil bli straffet. Anonymkode: e9036...f73
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 7 minutter siden, Nolke said: Jeg har blitt sjekket, og fikk finansieringsbevist før jeg mistet jobben. Du risikerer at de sjekker igjen før de utbetaler lånet, og da sitter du der med en bolig som skal betales og ikke noe lån... jeg ville ikke tatt sjansen. Det står på finansieringsbeviset ditt at du skal gi beskjed om alle endringer som kan påvirke finansieringen, å miste jobben er en slik endring. Anonymkode: ed980...985 2
Nolke Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vedtaket skal justeres ut i fra hva du faktisk bruker av lånet. Det er ikke for gitt at du bruker hele lånet. Om jobbsituasjonen ikke blir oppdaget da, så er det fortsatt enda en mulighet for å oppdage det. Nemlig via skatteetaten. Det vil bli oppdaget og blir du tatt i å bryte vilkårene så blir du straffet. Hva slags straff vet jeg ikke, fengsel, bot, mister lånet og mulighet for lån i fremtiden, alt er mulig. Men det vil bli oppdaget. Står det at du skal varsle om endring, så skal du det og gjør du ikke det så bryter du vilkårene for lånet/finansieringsbeviset. Det hjelper lite hva DU tenker om saken om fastjobb og inntekt og at betjeningsevnen din ikke påvirkes av å miste jobbe. Hva tror du alle med 12.000 kr i husleie for en leid bolig føler? De får ikke boliglån fordi banken mener de ikke kan betjene et lån som koster den 6000 kr i måneden, men husleie på det dobbelte, det evner de å betjene. Som sagt, spiller ingen rolle hva DU tenker, mener og føler om din økonomi. Det er de som har gitt deg lånet som bestemmer. Så du må melde inn, gjør du ikke det så blir det oppdaget og du vil bli straffet. Anonymkode: e9036...f73 Det står ikke at jeg må gi beskjed om noe har forandret seg. Det står at dersom jeg skal fornye finansieringsbeviset må jeg oppgi om det er noen endringer.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Nolke skrev (2 minutter siden): Det står ikke at jeg må gi beskjed om noe har forandret seg. Det står at dersom jeg skal fornye finansieringsbeviset må jeg oppgi om det er noen endringer. Veldig rart, det er jo ganske standard. Har du lest riktig? Beste er å høre med banken. Du behøver ikke å miste finansieringsbeviset for det. Men du burde absolutt melde fra om det. Anonymkode: e9036...f73 1
Nolke Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig rart, det er jo ganske standard. Har du lest riktig? Beste er å høre med banken. Du behøver ikke å miste finansieringsbeviset for det. Men du burde absolutt melde fra om det. Anonymkode: e9036...f73 Ja det er nok best at jeg tar en telefon👍 Tror og håper dette vil gå greit, jeg har fått en sluttpakke som tlsvarer lønn i 6 mnd i tillegg til at det er mye ekstra arbeid som kan lede til fast ansettelse. Får krysse fingrene for det beste🤞☺️
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Hvis du ikke risikere å havne i trøbbel med betalingene så ville jeg bare lekt dum her altså. Det vil nesten garantert ikke bli oppdaget. Og skulle det tilfeldigvis bli det kan jeg ikke se for meg at konsekvensene vil bli så store. Anonymkode: 611f3...ed5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå