Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den «beste alderen» å få barn? 
Jeg og samboeren min har snakket en del om barn i det siste. Vi vet vi ønsker flere barn og jeg er veldig redd for det at det kan ta lang tid å få det til å klaffe. 

Vi er jo fortsatt ganske unge (25 år), men har egentlig alt til rette. Ferdig å studere, gode jobber og bra inntekt, vært noen år i arbeidslivet og eier egen leilighet. Tenker kanskje å prøve om et par år.

Hva er deres erfaring/ hvis dere kunne valgt- når ville dere fått barn? 

Anonymkode: 8dbfc...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat fylt 19 år. Det var helt perfekt for oss. Nå er vi 37 år og elsker å ha dette barnet der vi fortsatt føler oss som unge foreldre ;) Og har fått flere søsken i ettertid.

Tror dog ikke det finnes noe "beste alder" å få barn i. Mange som ble foreldre unge er fornøyde med det, andre som fikk sent i 30-årene er fornøyd med det. Og så alle midt i. Det viktigste er at man selv føler seg klar og er enig med sin partner.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk min første og eneste datter når jeg var 37 år. Nå er jeg 45. Jeg hadde definitivt  startet tidligere hvis jeg hadde visst. To år etter at jeg fikk henne ble jeg syk og kunne ikke få flere. 

Jeg ville startet så snart dere føler dere er klar. Heller før enn senere, du vet aldri hva som skjer i livet. Lykke til!🥰

Anonymkode: e47a2...6f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er den «beste alderen» å få barn? 
Jeg og samboeren min har snakket en del om barn i det siste. Vi vet vi ønsker flere barn og jeg er veldig redd for det at det kan ta lang tid å få det til å klaffe. 

Vi er jo fortsatt ganske unge (25 år), men har egentlig alt til rette. Ferdig å studere, gode jobber og bra inntekt, vært noen år i arbeidslivet og eier egen leilighet. Tenker kanskje å prøve om et par år.

Hva er deres erfaring/ hvis dere kunne valgt- når ville dere fått barn? 

Anonymkode: 8dbfc...169

Vi var 21 og 22 år. har fire barn. Nå er vi 40 og 41 år. Lykkelig gift :) 

Anonymkode: a630b...48b

• Liker 2
Skrevet

Fikk 1 barn når jeg var 22 år og er nå 36 år og har to barn☺️

Anonymkode: 17b56...1df

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 30. Hadde nok fått første da jeg var 26-27 hvis alt hadde ligget til rette for det da. Syns slutten av 20-årene er det beste, hvis man har mulighet. Da har man fått levd noen år som voksen og "rast" litt fra seg, samtidig som man fortsatt er ung og sprek. De første månedene kan være veldig fysisk tunge, så det er en kjempefordel med en ung og sprek kropp som tåler en trøkk. 

Anonymkode: dd43f...fac

• Liker 1
Skrevet

Vi var 28 og 29, det var helt perfekt for oss.

Anonymkode: 2ea4c...ee8

• Liker 1
Skrevet

Dette er mine erfaringer 😊

Fikk første som 22 åring. Fordelen - ung, frisk, rask, mye overskudd som gjorde at jeg taklet lite nattesøvn godt, var veldig på og engasjert. Ulempen - skulle gjøre alt riktig som tok opp mye tid jeg heller kunne brukt med barnet. 

Fikk 2. Som 34 åring. Fordelen - mye mer rolig og avslappet, ikke like nøye med ting og bruker heller mer tid på barnet, ikke så stress, bedre råd. Ulempen - fikk komplikasjoner etter fødsel pga helsen, ikke like energisk og oppfinnsom, takler ikke lite søvn så godt. 

Vet ikke om det er tilfeldig, men førstemann ble veldig energisk. Andremann er veldig rolig og forsiktig. Begge like blid og herlige 🥰

Anonymkode: 64b18...cbc

Skrevet

Rent biologisk er vel midten av 20-åra helt ideelt. Jeg skulle gjerne vært 27-28 med første, det hadde passet perfekt for meg. Men livet blir ikke alltid som tenkt, gitt! Jeg er nå 34 og prøver på førstemann, er nettopp fylt 35 ved termin hvis det klaffer fort. Har et lite håp om to tette hvis det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 3ec45...94a

• Liker 1
Skrevet

23 år med første, 33 år med andre. 
Hadde betydelig mer energi med første, men var mye mer trygg i nyfødtfasen med siste. Student med første, god jobb, god økonomi, nytt hus, bil osv med nr.2. 
Lykkelig gift med samme mannen hele tiden😁

Anonymkode: 68033...1db

Skrevet

Kommer jo an på hvor mange barn dere skal ha. Jeg fikk mitt første barn når jeg var 27. Fin alder det. Kunne gjerne begynt før, men man skal jo finne riktig mann å få barn med også.

Anonymkode: be92c...351

Skrevet

Har tre barn, første kom da vi var 28 og sistemann nå da vi var 33. Det var helt perfekt for oss, anbefaler virkelig å starte sent i 20-årene - da er du fortsatt ung, og blir relativt tidlig ferdig hvis du skal ha flere barn. 

Anonymkode: 79129...8cb

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 26, nesten 27 og ønsket ikke flere barn. Nå er jeg 44 og føler at jeg fortsatt er forholdsvis ung og barnet er snart myndig. Så for meg var dette perfekt alder siden vi ikke hadde planer om flere barn. 

Anonymkode: c4cc6...a3e

Skrevet

Var 27 år og mannen 29 år når vi fikk første. Er glad jeg var såpass voksen da babyen kom 3,5 måneder for tidlig og var alvorlig syk. Vi måtte bo på sykehus i mange måneder. 

Anonymkode: ee089...e9c

• Liker 1
Skrevet

Fyllte 17 noen dager før❤️
Nå er han straks 15 år❤️

Anonymkode: d1b8c...dc4

• Liker 2
Skrevet

Fikk første som 27 år og andre som 30. Hadde jeg møtt en mann før og visst at å ha barn krever utrolig mye energi, så ville jeg KAnskje fått de tidligere. Tidlig 20 åra. Men samtidig ser jeg venninner som fikk barn tidlig og som lever ut "tapt ungdomstid" i 30 åra. Så neimen ikke sikker på hvilken alder som er best.

Anonymkode: 4ea59...fa5

Skrevet

Jeg 26, mannen 31. Vi ønsker 2-3 barn, og for min del ønsker jeg helst å få siste senest tidlig i 30-årene. Etter fylte 35 er uaktuelt. 

Anonymkode: 5d5db...e64

Skrevet

Er gravid med vår første nå og er 22. Mannen er en del eldre enn meg men vi har vært gift en stund og det føltes riktig for oss. Biologisk sett beste tid å gå gravid, og håper at jeg vil være en sprek og ung Mor 😁

Anonymkode: a601d...da9

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk første barn da vi begge var 30, da hadde vi vært sammen i tre år, hadde begge fast jobb og kjøpt bolig sammen.

Helt fin alder, eneste grunnen til at jeg kanskje ville hatt før er energinivå. Det hadde vært deilig å hatt litt overskudd. 

Det finnes forhåpentligvis et liv etter småbarnsperioden, men akkurat nå så tenker jeg at jeg er glad jeg ihvertfall fikk gjort en del med mannen min før vi fikk barn. Kunne ønske vi hadde treffes før og fått gjort mer sammen før det kom barn til. Med to små barn nå så føles det ut som vi ikke kommer til å ha noe kvalitetstid sammen på minst 15 år. 😬

Anonymkode: 862c3...ac6

Skrevet

Var 29. Skulle nok ønske jeg fikk begge to i tjueårene. Hadde mer energi og var mer tålmodig da enn nå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...