Gå til innhold

Språkutvikling/annen adferd i bhg enn hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker litt tanker og erfaringer rundt en problemstilling i barnehagen.

Har et barn på 2 år og 5 mnd. Han har siden oppstart i bhg hatt det vanskelig, på mange måter handlet det om å overleve for han de første 6 mnd (ped.leder sine ord). 

Språklig har han alltid vært litt bakpå, ikke ulikt faren som nesten ikke sa et ord før han var 3. Jeg jobber selv innen utdanning/spes.ped og har en del erfaring med språkvansker. 

Jeg har alltid vært bevisst på at han er bakpå, men ettersom forståelsen har vært god har jeg hatt roen. 

Vi har vært så utrolig glad for at han sosiale utvikling har eksplodert i barnehagen, og at han nå tar kontakt med og leker masse med andre barn.  

Hjemme merker vi at han forstår godt hva vi sier, og hentet ting vi ber han om, svarer på spørsmål osv. Han bruker også i underkant av 40 ord aktivt og riktig hjemme. 

MEN, i barnehagen sier han svært lite. Og barnehageansatte føler at han ikke forstår hva de sier. 
De ymtet en periode frempå at det kanskje var noe mer (typ autisme eller lignende) og da følte vi virkelig at de ikke ser barnet vårt, og at han gjerne ikke er helt seg selv i barnehagen. PPT ble så klart koblet på når disse bekymringene kom frem, men de slo med én gang fra seg at det var noe i den retningen.

Er det noen der ute som vil dele litt erfaringer med meg? Plutselig gikk gleden min ved at han trives så mye bedre i barnehagen nærmet i «knus». Siden det virker som at han ikke tør helt å være seg selv der. 
Når jeg sier til barnehagen at han babler og prater hjemme, samt tydelig forstår hva vi sier føler jeg meg nesten ikke trodd. 
Nå har jeg valgt å koble PPT på enda engang, med tanke på språkutviklingen. Barnehagen gjør svært lite aktivt for å jobbe med det.

Anonymkode: 87450...6e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke vurdert å utrede han for autisme? Autisme er ikke bare at et barn ikke forstår eller er non-verbal. Skjønner at det kan være hardt å få en sånn beskjed men som oftest er foreldre de siste til å forstå at det er noe, selvom de har spesped. utdanning, det har jeg sett mange eksempler på.

Anonymkode: 25090...5f0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ikke vurdert å utrede han for autisme? Autisme er ikke bare at et barn ikke forstår eller er non-verbal. Skjønner at det kan være hardt å få en sånn beskjed men som oftest er foreldre de siste til å forstå at det er noe, selvom de har spesped. utdanning, det har jeg sett mange eksempler på.

TS her.

Joda, med én gang bhg nevnte den type bekymring var PPT inne for vurdering av nettopp dette. De slo fort fra seg at det var snakk om den type problemstilling. 

Vi takker så klart ja til all utbredning osv. det er kun til fordel for barnet. 

Skrevet

TS her.

Joda, med én gang bhg nevnte den type bekymring var PPT inne for vurdering av nettopp dette. De slo fort fra seg at det var snakk om den type problemstilling. 

Har dere søkt om logoped? Nå som ppt kommer på banen igjen så vil sønnen deres forhåpentlig få noe hjelp i barnehagen, du får bare presse på og lytte etter magefølelsen :) 

• Liker 3
Skrevet

Det er virkelig ikke uvanlig at barn er annerledes i barnehagen enn hjemme. Er du 100% den samme personen sammen med mannen din som du er på jobb? Jeg er ikke det, jeg er mye mer "fri" hjemme enn ute blant folk hvor jeg er både klumsete og ganske sjenert. Hjemme er jeg sprudlende og full av energi.

Så altså, det handler ikke om at de ikke ser barnet ditt, det handler om at de nettopp gjør det. Fordi han er som han er i barnehagen så så de at han er annerledes enn andre barn. Så fant de jo ut at det ikke var pga autisme og det et jo bra.

Har du hatt foreldresamtale? Hva ble sagt der?

Jeg tror du kan ta det helt med ro, men du kan gjøre mye hjemme for å bedre din sønns dager i barnehagen. Snakke om de som er på avdelingen hans på en positiv måte med han, styrke hans evne til å leke med andre barn ved å leke mye hjemme og vær noen ganger uforutsigbar i leken som gjør at han lærer seg hvordan det er å leke med andre barn som plutselig kan leke noe annet, bruk mye språk når du leker med han -gjerne enkelt språk i starten, ikke rett på han når han sier feil men gjenta ordet riktig på en naturlig måte... Prøv å styrk han.

Leker han med venner utenfor barnehagen? :)

Hilsen pedagog som har jobbet 10år i barnehage.

Anonymkode: 20c85...ebd

• Liker 2
Skrevet

Minner om 5åringen som har autisme. Første barnehagen han gikk i, var ille bra for han. Han var helt annerledes hjemme der enn i barnehagen. Den han går i nå er mye mindre og 10 ganger bedre for han :) kan det være at barnet ditt ikke trives i den barnehagen? Finnes det en annen barnehage i nærheten? :)

Anonymkode: 0f346...715

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minner om 5åringen som har autisme. Første barnehagen han gikk i, var ille bra for han. Han var helt annerledes hjemme der enn i barnehagen. Den han går i nå er mye mindre og 10 ganger bedre for han :) kan det være at barnet ditt ikke trives i den barnehagen? Finnes det en annen barnehage i nærheten? :)

Ikke bra for han* skulle det stå 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her.

PPT har nødvendigvis ikke helt riktig kunnskap til å vurdere det. Hva med å heller få en henvisning til Bup så de kan gjøre en skikkelig vurdering?

Hilsen autismemammaen hvor hverken vi eller PPT så det samme som barnehagen og Bup gjorde.

Anonymkode: 09929...6cb

• Liker 2
Skrevet

Kan du snakke med PPT og at de veileder barnehagen? Min erfaring er at det er stor forskjell på barnehager (og skoler når den tiden kommer). Noen har bestemt seg for at de vet best og foreldrene ikke forstår. Da er det vanskelig å nå inn. Men om det kommer fra andre instanser som PPT er det lettere for de å ta til seg. 

Og tro på deg selv og din opplevelse, gjenta det positive og hvordan dere får til å møte barnet overfor barnehagen. Det er lett for at barnehagen har et problemfokusert syn på barn som skiller seg ut. De er presset på ressurser og har ikke alltid kompetanse til å møte barna på en god måte.

Også enig i AB over at det kan være lurt å sjekke ut andre barnehager, stor forskjell.

Anonymkode: 68c76...e39

Skrevet

PPT har nødvendigvis ikke helt riktig kunnskap til å vurdere det. Hva med å heller få en henvisning til Bup så de kan gjøre en skikkelig vurdering?

Hilsen autismemammaen hvor hverken vi eller PPT så det samme som barnehagen og Bup gjorde.

Anonymkode: 09929...6cb

Signerer denne. 

Bup er de eneste som kan gi deg et sikkert svar på om barnet har autisme eller ikke, og jo tidligere han får en skikkelig utredning jo bedre er det. Som en har nevnt her tidligere så rammer autisme i ulik grad, mange barn med autisme har både språk og god forståelse.

Hilsen mor til et barn med autisme.

Anonymkode: fd553...611

• Liker 5
Skrevet

TS igjen.

Da ppt var inne etter henvisningen dit, så kom BUP på en såkalt forenklet henvisning for å observere de punktene bhg hadde notert ned som kunne peke i retning autisme. For eksempel at han ikke deltar i samtaler under måltider, og kan da bli passiv. 

BUP konkluderte da med at grunnen til dette var at han hadde et underutviklet ordforråd, ettersom han ellers er svært sosial med andre barn. Deltar som regel i non-verbal lek, men det mente psykologen var naturlig med tanke på språket han har. 

BUP var altså innom en dag, og «overlot» videre utredning til PPT. PPT ønsket i første omgang å avvente en sakkyndig vurdering frem til han nærmer seg 3 år, da med tanke på om han kan ha en språkvanske. 

Det jeg savner litt fra bhg er konkrete tiltak som gjøres for å styrke språket, gjerne sammen med oss hjemme. Så vi kan styrke forståelsen på alle fronter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan du snakke med PPT og at de veileder barnehagen? Min erfaring er at det er stor forskjell på barnehager (og skoler når den tiden kommer). Noen har bestemt seg for at de vet best og foreldrene ikke forstår. Da er det vanskelig å nå inn. Men om det kommer fra andre instanser som PPT er det lettere for de å ta til seg. 

Og tro på deg selv og din opplevelse, gjenta det positive og hvordan dere får til å møte barnet overfor barnehagen. Det er lett for at barnehagen har et problemfokusert syn på barn som skiller seg ut. De er presset på ressurser og har ikke alltid kompetanse til å møte barna på en god måte.

Også enig i AB over at det kan være lurt å sjekke ut andre barnehager, stor forskjell.

Anonymkode: 68c76...e39

Vi har faktisk vurdert bytte av barnehagen tidligere, fordi de har enorme avdelinger. Det er 27 2-åringer på én og samme avdeling. Mye utskiftning/sykdom hos ansatte. 

Vi føler oss litt forbigått og lite hørt i situasjonen. Heldigvis hatt en svært god dialog med PPT, og jeg spurte PPT om de ikke ville komme hjem til oss for å observere han der også. 
Slik hun vurderte det nå, var det unødvendig, men at dersom språket ikke fortsetter utviklingen så vil det være et fint «neste steg». 

PPT var på mange måter enig i at hans tilbakeholdenhet i bhg kan være et resultat av at han ikke er helt trygg samt forsinkelser i språket. 

Det vi i all hovedsak har savnet er konkrete tiltak som settes i gang, for å bedre situasjonen før andre instanser kobles på. 
Barnehagen har aldri ytret noe bekymring før jeg tok det opp ved henting en ettermiddag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er virkelig ikke uvanlig at barn er annerledes i barnehagen enn hjemme. Er du 100% den samme personen sammen med mannen din som du er på jobb? Jeg er ikke det, jeg er mye mer "fri" hjemme enn ute blant folk hvor jeg er både klumsete og ganske sjenert. Hjemme er jeg sprudlende og full av energi.

Så altså, det handler ikke om at de ikke ser barnet ditt, det handler om at de nettopp gjør det. Fordi han er som han er i barnehagen så så de at han er annerledes enn andre barn. Så fant de jo ut at det ikke var pga autisme og det et jo bra.

Har du hatt foreldresamtale? Hva ble sagt der?

Jeg tror du kan ta det helt med ro, men du kan gjøre mye hjemme for å bedre din sønns dager i barnehagen. Snakke om de som er på avdelingen hans på en positiv måte med han, styrke hans evne til å leke med andre barn ved å leke mye hjemme og vær noen ganger uforutsigbar i leken som gjør at han lærer seg hvordan det er å leke med andre barn som plutselig kan leke noe annet, bruk mye språk når du leker med han -gjerne enkelt språk i starten, ikke rett på han når han sier feil men gjenta ordet riktig på en naturlig måte... Prøv å styrk han.

Leker han med venner utenfor barnehagen? :)

Hilsen pedagog som har jobbet 10år i barnehage.

Anonymkode: 20c85...ebd

Takk for svar! 
Helt enig med deg, at det ikke er å forvente at han er helt samme hjemme som i bhg. Det er selvfølgelig helt greit. 
Jeg synes bare det er sårt om han «ikke tørr» å ta plass slik som hjemme.

Jada, vi bor i byggefelt og leker masse sammen med andre barn. For han er det ikke samspill gjennom lek som er problemet, han leker godt sammen med jevnaldrende og justerer seg om det er yngre. 

På grunn av mitt eget yrke har jeg faktisk vært redd for at jeg presser han litt for mye med å mase «kan du si «ett eller annet», da vil han gjerne ikke. Men om vi sitter på gulvet og leker sammen (jeg benevner ting) og jeg sier «mamma leker med blå bil», da kommer det gjerne i retur «blå bil». Jeg har lært meg å stoppe opp der nå, og ikke be han gjenta det - for da blir det gjerne ikke noe. 

Skrevet

Er det mange barn på avdelingen? Han virker som en forsiktig type som krever lite, og kan komme bort i en stor gruppe. Min erfaring er at små grupper er det som fremmer utvikling aller best, og jeg praktiserer det, uansett hvilken type barnehage jeg jobber i. Det knytter vennskapsbånd på en helt annen måte, skaper trygghet for barna, og de som ikke tar så mye plass ellers, blomstrer gjerne opp. Det er lettere å heve dem fram i gruppa, og løfte fram det de er gode på. 

Kan du foreslå dette for barnehagen? Små grupper med voksenstyrt lek, hvor alle får roller, den voksne veileder og benevner alt som skjer, setter ord på konkreter, og driver dialogen videre. Det krever så klart voksne med god kompetanse på språk, samspill, relasjoner og systemutviklende lek. Jeg aner ikke noe om deres barnehage, så dette blir kun forslag ut fra hva jeg selv har god erfaring med.

Flott at du slutter å pushe han på å gjenta ord og begreper du vet han kan. Det føles nok ikke så meningsfylt for han. Og det virker som om det passive språket hans er såpass bra at det ikke gir noen bekymring for mer sammensatte språkvansker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Men PPT har vel egentlig ikke kompetanse på å bedømme dette? Det skal fastlege i såfall gjøre.

PPT setter kun dysleksi diagnose. Annen utredningskompetanse har de ikke (som instans).

Det kan absolutt være mange årsaker til at barnet ikke snakker mye i bhg. Tenker du at han er noe utrygg der? 

Når barnet er 3 år tror jeg det skal ha ca 500- 900 ord. Ta dette med en klype salt altså. Poenget er at ordforrådet eksploderer fra 2 til 3 år og hvis barnet har betydelig færre ord enn dette, bør man være bekymret.

Er hørsel sjekket?

:)

• Liker 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (6 minutter siden):

Er det mange barn på avdelingen? Han virker som en forsiktig type som krever lite, og kan komme bort i en stor gruppe. Min erfaring er at små grupper er det som fremmer utvikling aller best, og jeg praktiserer det, uansett hvilken type barnehage jeg jobber i. Det knytter vennskapsbånd på en helt annen måte, skaper trygghet for barna, og de som ikke tar så mye plass ellers, blomstrer gjerne opp. Det er lettere å heve dem fram i gruppa, og løfte fram det de er gode på. 

Kan du foreslå dette for barnehagen? Små grupper med voksenstyrt lek, hvor alle får roller, den voksne veileder og benevner alt som skjer, setter ord på konkreter, og driver dialogen videre. Det krever så klart voksne med god kompetanse på språk, samspill, relasjoner og systemutviklende lek. Jeg aner ikke noe om deres barnehage, så dette blir kun forslag ut fra hva jeg selv har god erfaring med.

Flott at du slutter å pushe han på å gjenta ord og begreper du vet han kan. Det føles nok ikke så meningsfylt for han. Og det virker som om det passive språket hans er såpass bra at det ikke gir noen bekymring for mer sammensatte språkvansker. 

Takk for svar! 
Avdelingen han går på består av 27 2-åringer. 
Følte du traff veldig «spikeren på hodet» med hvordan han er. Han tar ikke nødvendigvis mye plass i stor gruppe, men når de innimellom har små samlinger med bare 4-5 barn forteller de at han er i sitt ess. Han synger og danser - koser seg virkelig. Tror dessverre ikke bhg har ressursene til å gjøre dette altfor ofte. 
Men jeg skal absolutt nevne det for de. Han er veldig glad i å leke rollelek (der han foreksempel er en tiger). 

Barnehagen påpeker ofte at han er så enkel å ha med og gjøre. Trenger ikke hjelp til spising, kan sitte på vanlig stol (da de ikke hadde nok barnestoler til alle), at han kan hvile på en annen avdeling fordi han ikke lager noe styr ved legging. 

Takk for mange gode innspill! 

Skrevet
Jane Eyre skrev (6 minutter siden):

Men PPT har vel egentlig ikke kompetanse på å bedømme dette? Det skal fastlege i såfall gjøre.

PPT setter kun dysleksi diagnose. Annen utredningskompetanse har de ikke (som instans).

Det kan absolutt være mange årsaker til at barnet ikke snakker mye i bhg. Tenker du at han er noe utrygg der? 

Når barnet er 3 år tror jeg det skal ha ca 500- 900 ord. Ta dette med en klype salt altså. Poenget er at ordforrådet eksploderer fra 2 til 3 år og hvis barnet har betydelig færre ord enn dette, bør man være bekymret.

Er hørsel sjekket?

:)

Nja, PPT kan også eventuelt WISC-teste og andre typer kartleggingstester som går på språkutvikling. 

Nevnte et sted over at BUP var inne på én dags observasjon (forenklet henvisning gjennom PPT) på bakgrunn av bhg sine bekymringer. Som blant annet gikk på at han ikke deltar i samtaler rundt måltid - da soner han gjerne ut. 
BUP sin observasjon var at han er svært sosial, omsorgsfull, oppsøker andre barn og leker varierte (non-verbale) leker. Noe hun forklarte med at var naturlig med tanke på at han ikke bruker språket sitt spesielt aktivt enda. Under denne observasjonen konkluderte BUP med at en full henvisning til dem ikke ville være riktig instans, og at PPT skulle fortsette utredning med tanke på språket. 

Skrevet

Og ja - hørselen er testet 🙉 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 
Avdelingen han går på består av 27 2-åringer. 
Følte du traff veldig «spikeren på hodet» med hvordan han er. Han tar ikke nødvendigvis mye plass i stor gruppe, men når de innimellom har små samlinger med bare 4-5 barn forteller de at han er i sitt ess. Han synger og danser - koser seg virkelig. Tror dessverre ikke bhg har ressursene til å gjøre dette altfor ofte. 
Men jeg skal absolutt nevne det for de. Han er veldig glad i å leke rollelek (der han foreksempel er en tiger). 

Barnehagen påpeker ofte at han er så enkel å ha med og gjøre. Trenger ikke hjelp til spising, kan sitte på vanlig stol (da de ikke hadde nok barnestoler til alle), at han kan hvile på en annen avdeling fordi han ikke lager noe styr ved legging. 

Takk for mange gode innspill! 

27 småbarn er jo vilt...
Er det basebarnehage? Finnes det andre barnehager i nærheten som kan være aktuelle? Jeg har jobbet som pedagog i barnehage i over 20 år, og har erfaring fra ulike typer barnehager, og synes det er forferdelig at vi satser mer og mer på veldig store barnehager med store, uoversiktlige grupper. Alle vet at dette er stikk i strid med hva barn trenger. 

Ja, noen barn takler det greit, men mange andre, spesielt de som krever litt ekstra - både de stille og de mer utagerende - har det mye bedre i mindre grupper. Ditt barn er nok en av dem.

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har begynt sent i barnehagen, etter 3 år. Det som jeg merket, var at etter de begynte, ble språket dårligere. Det ene barnet spesielt, liker å herme etter de små eller de med diagnoser i barnehagen. Dermed gikk han fra å snakke 2 språk flytende med god forståelse, til å bruke mye tullete babyspråk og lyder. Det gikk over. Uansett, føler deg ikke barnehagen er noen god arena. Ikke så god som fremstilt ihvertfall. Bra du har egenkompetanse på dette feltet, så de ikke presser deg til å gi ingen diagnoser. Hovedproblemet ernok heller at de egentlig ikke har tid nok i barnehagen til å følge opp barna. Det er overhodet ingen grunn til å bare sende enhver påutrednong i tide og utide. 

Anonymkode: 9a27e...76f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...