Gå til innhold

Flere som ikke er så engasjert i klima, co2 utslipp, co2 kvoter og Paris avtalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er etter min egen mening, relativt bra engasjert i miljøet. Forsøker å ha et bevisst forhold til dette med forbruk, gjenbruk, plast, klær med polyester, forsøpling, rasering av naturområder, fjellheim og skjærgård, vannkvalitet i fjordene, nedgang i fiskebestand, kortreist mat etc. 

Dette pratet om elektrifisering av sokkel, stanse eksport av gass, som blir erstattet av kull, fornying av bilparken og havvind ser jeg på som Molbo tiltak. Ting som ikke har noe å si for det globale klima, og gjerne ødelegger mye natur på veien. Det irriterer meg å høre på, at folk snakker seriøst om dette, særlig de som forvalter våre skattekroner, og våre natur ressurser.

Elektrifisering sv sokkel, de har energi som et biprodukt av oljeproduksjon. Vi har den reneste oljeproduksjon i verden, og verden kommer til å bruke olje i fremtiden også. Batteriproduksjon, har enorme utslipp, raserer natur i svake deler av verden, med påfølgende livskvalitet og sykdom for de som bor der. Det fjerner også begrensede naturressurser. 

Vi kan redusere utslipp fra privatbilisme, men en slik fornying av bilparken har større spor på utslipp da forbruket blir stimulert og derfor går opp. 

Vindmøller raserer naturen, om det er til vanns eller land. Hvilke globale utslipp som nyter godt av dette, er heller minimalt. Produksjon, transport og montering er co2 rik, det samme med vedlikehold og avfall etter endt levetid. 

Ser ingen vei ut av klima krisen, annet enn av forbruket må ned. Eller kjernekraften må opp. Vil vi egentlig ha kjernekraften opp, med den avfalls problematikken dette medfører?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Solaire
Skrevet (endret)

Det trengs føringer på globalt nivå. Kina må slutte med kullkraftverk, India må slutte å pælme 5 tonn med plastsøppel rett i Ganges hver eneste dag. Det hjelper fint lite at den lille fisen Norge bruker pappsugerør fremfor plastsugerør. Jeg syns samtlig at det er ufattelig smålig av griske nordmenn som sutrer over strømprisene og ikke vil slippe den utenlands. Er man virkelig så naiv og egoistisk at man heller vil at England skal fyre opp kullkraftverkene sine for å produsere sin egen strøm? Norge produserer noe av den reneste strømmen i verden og vi blir som 3-åringer og "vil ikke dele" fordi verdens rikeste land vil ha billig strøm for oss selv? Er det virkelig en menneskerett at norske unger skal få løpe rundt i bare trusa inne når det er midtvinters ute? Tror folk virkelig at Norge ikke affekteres f eks av økende ekstremvær og tilhørende økende kriminalitet i f eks USA? 

Jeg er altså svært interessert i holdningen til b la Kina og India når det gjelder forurensning. Men det ligger ufattelig mye penger i dette og rike, mektige mennesker og selskaper har ingen planer om å forstå. Havet stiger og tregrensene stiger, men her skal det spys ut med kull, olje og plast for å kunne fortsette forbrukshysteriet i (ville) vesten. Drit i at barnebarna mine skal få smake laks eller leve i en verden uten ekstremvær, for JEG vil spise biff, kjøre dieselbilen min til hytta og kjøpe nye sofaputer og pyntefigurer av mikroplast på nille tre ganger i året!

Jeg er sterkt bekymret og drar klare paralleller til hvordan orkesteret på Titanic fortsatte å spille livlig helt til skipet sank rett til bunns.

Endret av Solaire
Skrevet
Madame Butterfly skrev (24 minutter siden):

Jeg er etter min egen mening, relativt bra engasjert i miljøet. Forsøker å ha et bevisst forhold til dette med forbruk, gjenbruk, plast, klær med polyester, forsøpling, rasering av naturområder, fjellheim og skjærgård, vannkvalitet i fjordene, nedgang i fiskebestand, kortreist mat etc. 

Dette pratet om elektrifisering av sokkel, stanse eksport av gass, som blir erstattet av kull, fornying av bilparken og havvind ser jeg på som Molbo tiltak. Ting som ikke har noe å si for det globale klima, og gjerne ødelegger mye natur på veien. Det irriterer meg å høre på, at folk snakker seriøst om dette, særlig de som forvalter våre skattekroner, og våre natur ressurser.

Elektrifisering sv sokkel, de har energi som et biprodukt av oljeproduksjon. Vi har den reneste oljeproduksjon i verden, og verden kommer til å bruke olje i fremtiden også. Batteriproduksjon, har enorme utslipp, raserer natur i svake deler av verden, med påfølgende livskvalitet og sykdom for de som bor der. Det fjerner også begrensede naturressurser. 

Vi kan redusere utslipp fra privatbilisme, men en slik fornying av bilparken har større spor på utslipp da forbruket blir stimulert og derfor går opp. 

Vindmøller raserer naturen, om det er til vanns eller land. Hvilke globale utslipp som nyter godt av dette, er heller minimalt. Produksjon, transport og montering er co2 rik, det samme med vedlikehold og avfall etter endt levetid. 

Ser ingen vei ut av klima krisen, annet enn av forbruket må ned. Eller kjernekraften må opp. Vil vi egentlig ha kjernekraften opp, med den avfalls problematikken dette medfører?

Enig med deg! :) 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Solaire said:

Det trengs føringer på globalt nivå. Kina må slutte med kullkraftverk, India må slutte å pælme 5 tonn med plastsøppel rett i Ganges hver eneste dag. Det hjelper fint lite at den lille fisen Norge bruker pappsugerør fremfor plastsugerør. Jeg syns samtlig at det er ufattelig smålig av griske nordmenn som sutrer over strømprisene og ikke vil slippe den utenlands. Er man virkelig så naiv og egoistisk at man heller vil at England skal fyre opp kullkraftverkene sine for å produsere sin egen strøm? Norge produserer noe av den reneste strømmen i verden og vi blir som 3-åringer og "vil ikke dele" fordi verdens rikeste land vil ha billig strøm for oss selv? Er det virkelig en menneskerett at norske unger skal få løpe rundt i bare trusa inne når det er midtvinters ute? Tror folk virkelig at Norge ikke affekteres f eks av økende ekstremvær og tilhørende økende kriminalitet i f eks USA? 

Jeg er altså svært interessert i holdningen til b la Kina og India når det gjelder forurensning. Men det ligger ufattelig mye penger i dette og rike, mektige mennesker og selskaper har ingen planer om å forstå. Havet stiger og tregrensene stiger, men her skal det spys ut med kull, olje og plast for å kunne fortsette forbrukshysteriet i (ville) vesten. Drit i at barnebarna mine skal få smake laks eller leve i en verden uten ekstremvær, for JEG vil spise biff, kjøre dieselbilen min til hytta og kjøpe nye sofaputer og pyntefigurer av mikroplast på nille tre ganger i året!

Jeg er sterkt bekymret og drar klare paralleller til hvordan orkesteret på Titanic fortsatte å spille livlig helt til skipet sank rett til bunns.

Det er greit nok, men hva skal gjøres? Hva synes du om det jeg kaller symbolpolitikken norske myndigheter snakker om i Paris avtalen sitt navn? 

Hva skal gjøres globalt og hva kan du gjøre. 

Når man snakker om symboltiltak tenker jeg avskaffelse av dagens 17. Mai feiring. Det er frotsing i forbruk. Flagg til kr 1,-, ballonger, idiot gevinster i plastikk, shippet inn fra Kina. Jeg vil jo helst kutte all den type forbruk. Gjør hele vesten det, er vi et stykke på vei. Tror det er viktigere enn å parkere fullt gode biler, fordi de er for avgiftsbelagt til å brukes.

Gjest Solaire
Skrevet (endret)
Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Det er greit nok, men hva skal gjøres? Hva synes du om det jeg kaller symbolpolitikken norske myndigheter snakker om i Paris avtalen sitt navn? 

Hva skal gjøres globalt og hva kan du gjøre. 

Når man snakker om symboltiltak tenker jeg avskaffelse av dagens 17. Mai feiring. Det er frotsing i forbruk. Flagg til kr 1,-, ballonger, idiot gevinster i plastikk, shippet inn fra Kina. Jeg vil jo helst kutte all den type forbruk. Gjør hele vesten det, er vi et stykke på vei. Tror det er viktigere enn å parkere fullt gode biler, fordi de er for avgiftsbelagt til å brukes.

Jeg har ikke satt meg nok inn i saken. Men jeg tenker at det er ingen menneskerett å eie 20 forskjellige vesker, å kjøpe ny elektronikk hver femte måned eller å fly til London hvert år for å shoppe. Ting må lages av bedre kvalitet og det må bli billigere å reparere enn å kjøpe nytt. Jeg tror overhodet ikke at folk er mer glade dag, hvor man drukner i overforbruk, enn på 60-, 70- og 80-tallet hvor man hadde langt færre ting som man var mye mer glad i og tok vare på. Folk hadde mye bedre tid fordi ikke begge foreldre måtte jobbe fulltid for å finansiere denne evige kjøpefesten.

Jeg vil overforbruket til livs og jeg syns også at man kan kutte kraftig ned på rødt kjøtt. Jeg er mer enn villig til dette da jeg ønsker en god og trygg fremtid for barn, barnebarn, oldebarn og så videre.

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor så mange syns det er viktigere å kjøre dieselbil, å kjøpe ny telefon hvert år, å lasse stua full av plastikkpynt fra nille og å kjøpe den tiende turbuksen, fremfor at ens egne barne- og oldebarn skal få vokse opp i en trygg verden uten ekstremvær og millioner av klimaflyktninger. Dette er toppen av egoisme slik jeg ser det. "Jeg driter i ungene og barnebarna mine bare jeg sjøl kan få kjøpe større TV tredjehvert år, spise biff og ha billig nok strøm til å ha 25 grader i stua midtvinters".

Jeg er helt enig med deg i at Vesten kan gjøre ufattelig mye. Vi kan slutte å shoppe oss fra sans og samling, vi kan satse på reparasjon og gjenbruk. Når etterspørselen etter plastikkræl opphører, så vil det også bli langt mindre behov for forurensende transport, barnearbeidere i butikker og produksjon av tull som ingen trenger. 

Endret av Solaire
Skrevet (endret)

Miljøsaken er for stor til at den enkelte av oss kan utgjøre noen forskjell. Det hjelper ikke en dritt i den store sammenhengen at vi velger vegetartaco på fredag. Politikerne må løse dette gjennom internasjonale avtaler som må overholdes. Bedrifter i alle land må tvinges til å utvikle miljøvennlige løsninger og produkter. Vi vanlige dødelige må styres til å ta miljøvennlige valg, enten med forbud eller med avgifter som svir. 

Så lenge det er mulig å velge noe "ikke-miljøvennlig" så vil folk gjøre det. 

Det kommer aldri til å bli noe bedre. Det blir med møter, konferanser og papirer som til syvende og sist ingen følger opp. Det får ingen konsekvenser for noe som helst hvis vi ikke når målene i avtalene, bortsett fra at miljøet går til helvete da. 

Alle forsøk på å tvinge befolkningen til å velge miljø kommer til å ende med bråk. Også fordi vi har en liten, men høylytt gruppe som fortsatt mener at klimaendringene ikke skjer. Eller at de hvertfall ikke har noe med menneskets aktivitet å gjøre. I alle tilfeller så vil alt press bare føre til at slike folk trasser enda mer. 

Barnebarna våre får et hardt liv. 

Endret av Optimo
Gjest Solaire
Skrevet (endret)
Optimo skrev (7 minutter siden):

Miljøsaken er for stor til at den enkelte av oss kan utgjøre noen forskjell. Det hjelper ikke en dritt i den store sammenhengen at vi velger vegetartaco på fredag. Politikerne må løse dette gjennom internasjonale avtaler som må overholdes. Bedrifter i alle land må tvinges til å utvikle miljøvennlige løsninger og produkter. Vi vanlige dødelige må styres til å ta miljøvennlige valg, enten med forbud eller med avgifter som svir. 

Så lenge det er mulig å velge noe "ikke-miljøvennlig" så vil folk gjøre det. 

Det kommer aldri til å bli noe bedre. Det blir med møter, konferanser og papirer som til syvende og sist ingen følger opp. Det får ingen konsekvenser for noe som helst hvis vi ikke når målene i avtalene, bortsett fra at miljøet går til helvete da. 

Alle forsøk på å tvinge befolkningen til å velge miljø kommer til å ende med bråk. Også fordi vi har en liten, men høylytt gruppe som fortsatt mener at klimaendringene ikke skjer. Eller at de hvertfall ikke har noe med menneskets aktivitet å gjøre. I alle tilfeller så vil alt press bare føre til at slike folk trasser enda mer. 

Barnebarna våre får et hardt liv. 

Vi kan fremelske gode influensere som f eks Jenny Skavlan. Vi kan fronte vegetarmat og gjenbruk. Alle kan gjøre noe. Man kan stille krav på arbeidsplassen hvor man jobber; kildesorteres det? Kan man velge leverandører som produserer mindre emballasje til produktene man kjøper?

Man kan bli med på strandrydding, man kan kjøpe god kvalitet og ta vare på det. Mennesker er flokkdyr. Snakk varmt om å kjøpe brukt, om å begrense matsøppel. Lik og del innlegg fra miljøvennlige organisasjoner, meld deg inn og bidra økonomisk.

Det nytter ikke å si at det ikke funker, samtidig som man bestiller seg sydentur med den ene hånden og klikker hjem vase nr 20 fra Kid Interiør med den andre.

Endret av Solaire
Skrevet
Solaire skrev (Akkurat nå):

Vi kan fremelske gode influensere som f eks Jenny Skavlan. Vi kan fronte vegetarmat og gjenbruk. Alle kan gjøre noe. Man kan stille krav på arbeidsplassen hvor man jobber. Man kan bli med på strandrydding, man kan kjøpe god kvalitet og ta vare på det. Mennesker er flokkdyr. Snakk varmt om å kjøpe brukt, om å begrense matsøppel. Det nytter ikke å si at det ikke funker, samtidig som man bestiller seg sydentur med den ene hånden og klikker hjem vase nr 20 fra Kid Interiør med den andre.

Det eneste det der hjelper for er å gi deg selv god samvittighet. 

Altså, hvis alle mennesker på kloden gjorde sånn så ville det så klart hjelpe. Men det gjør de ikke. Det hjelper ingen verdens ting hva vi her oppe gjør med forbruket vårt, vi er en mygg i den store sammenhengen. 

Alle må bidra. Derfor må dette løses politisk på internasjonalt nivå, og det kommer ikke til å skje. Det er for mange motstridende interesser, og miljøtiltak er dyrt. 

Skrevet

@Solaire Jeg er enig med du 👍

Bortsett fra dieselbilen. Forbruket og forurensningen øker ikke ved å ta vare på den bilen man har, i forhold til å kjøpe ny bil. Dette med st alle skal hs ny bil, en elbil er med på å øke bruk og kast løpet vi befinner oss i. 

Det er et sterkt intensiv til å bosse bilen msn har, å erstatte den med ny elbil. 20,- kroner literrn gir høye drift kostnader, mange har også bompenge regninger som svir, som man blir kvitt med en elbil. Det er sterke føringer på dette økte forbruket. Det vil neppe redde planeten, det er bedre det skjer naturlig utfasing av dieselbilene, om man i det hele tatt landet på st det er fn total miljøgevinst med elbiler. 

Gjest Solaire
Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

@Solaire Jeg er enig med du 👍

Bortsett fra dieselbilen. Forbruket og forurensningen øker ikke ved å ta vare på den bilen man har, i forhold til å kjøpe ny bil. Dette med st alle skal hs ny bil, en elbil er med på å øke bruk og kast løpet vi befinner oss i. 

Det er et sterkt intensiv til å bosse bilen msn har, å erstatte den med ny elbil. 20,- kroner literrn gir høye drift kostnader, mange har også bompenge regninger som svir, som man blir kvitt med en elbil. Det er sterke føringer på dette økte forbruket. Det vil neppe redde planeten, det er bedre det skjer naturlig utfasing av dieselbilene, om man i det hele tatt landet på st det er fn total miljøgevinst med elbiler. 

Ja jeg var utydelig, jeg mener jo ikke at man skal skrote fungerende biler. Men at man må fase ut fossilt brennstoff på sikt. Men dette må jo vurderes fra land til land. I Nederland f eks hvor vel 90 % strøm lages med kullkraftverk, så er det naturligvis ikke noe poeng å få en stor nasjonal elbil-park. Men man ser jo hvor villige folk ertil å endre seg dersom det kommer nasjonale føringer. Bare se hvordan elbilsalget har eksplodert i Norge. Bare se hvordan land har akseptert endringer i forbindelse med corona. Det er så dumt, for det føles som om man kjører mot avgrunnen i 500 km/t, på tross av at flesteparten ikke har behov for å kjøre i mer enn 50. 

Skrevet

Er opptatt av miljø og klima. Men ikke av den grad at vi må senke levestandarden alt for mye. Er heller ikke glad i den radikale grønne politikken som blandt annet MDG bedriver. Vi befolkninga blir piska til å gjøre det politikerne vil. Dem vil også prøve å kutte ut privatbilismen, selvom biltrafikk bare gir 3% elns av verdens totale utslipp, dem gjør bare livet vårt surt vanskelig, hverdagen blir bare mye vanskeligere..... men dem bruker jo alltid det som unnskyldning "for at vi skal nå målene våre, og klare paris-avtalen så MÅ vi gjøre disse tiltakene"

syntes Norge bør melde seg ut av parisavtalen. 

• Liker 1
Gjest Solaire
Skrevet (endret)
realityfire skrev (14 minutter siden):

Er opptatt av miljø og klima. Men ikke av den grad at vi må senke levestandarden alt for mye. Er heller ikke glad i den radikale grønne politikken som blandt annet MDG bedriver. Vi befolkninga blir piska til å gjøre det politikerne vil. Dem vil også prøve å kutte ut privatbilismen, selvom biltrafikk bare gir 3% elns av verdens totale utslipp, dem gjør bare livet vårt surt vanskelig, hverdagen blir bare mye vanskeligere..... men dem bruker jo alltid det som unnskyldning "for at vi skal nå målene våre, og klare paris-avtalen så MÅ vi gjøre disse tiltakene"

syntes Norge bør melde seg ut av parisavtalen. 

MDG er altfor radikale. Men de har likevel satt miljøet på agendaen og tvinger frem et standpunkt fra de andre partiene, noe som er bra. Jeg har mye mer tro på å slutte den eviglange kjøpefesten av dilldall som ingen egentlig trenger. Tenk så mange spennende yrker og utdannelser som vil komme med det grønne skiftet! Det er så viktig at vi ser muligheter og ikke begrensninger. Og så må Ola nordmann slutte å tro at alle som bryr seg om miljøet er magre hippier som hater biler og bare spiser gress!

Endret av Solaire
Skrevet

Jeg tror også de fleste er lei av å høre om CO2 og togradersmålet. Det blir veldig abstrakt for mange. Dessuten må vi se på hva vi kan gjøre for å forvalte ressursene våre på en bedre måte. Sirkulærøkonomi og fritak for moms er en god start. Hvorfor skal folk gidde å reparere når det koster mye mer enn å kjøpe det nytt? Tror slike saker er mye viktigere å snakke om siden det handler om noe konkret; ressurser, forbruk og søppelet det blir etter kort tid. 

Gjest Solaire
Skrevet (endret)
Rosa Dartle skrev (14 minutter siden):

Jeg tror også de fleste er lei av å høre om CO2 og togradersmålet. Det blir veldig abstrakt for mange. Dessuten må vi se på hva vi kan gjøre for å forvalte ressursene våre på en bedre måte. Sirkulærøkonomi og fritak for moms er en god start. Hvorfor skal folk gidde å reparere når det koster mye mer enn å kjøpe det nytt? Tror slike saker er mye viktigere å snakke om siden det handler om noe konkret; ressurser, forbruk og søppelet det blir etter kort tid. 

Enig. Det er jo helt horribelt at det er billigere å kjøpe nytt enn å reparere. Dersom folk i vestlige land shopper mye mindre så vil det også automatisk skape globale endringer i fht overforbruk (f eks sterk reduksjon i barnearbeid og forurensende transport av produkter som ingen egentlig trenger). Men reklame for dilldall burde begrenses sterkt. Ikke rart at folk fristes når man presenteres for skreddersydd produktreklame straks man titter på telefonen sin. 

Selskaper må evne å fornye seg. Man må evne å se mulighetene og ikke bare begrensningene. Det må produseres varer av utmerket kvalitet, det må fokuseres masse ressurser inn i fornybar energi. Nye markeder må skapes. Vegansk og vegetarisk mat er nydelig, fargerikt, sunt og kjempegodt. Utdanninger som fokuserer på bærekraft, produksjon av miljøvennlig emballasje, destillering av vann osv. Man har rikelig med muligheter for å dra inn astronomiske pengesummer også på bærekraft!

Endret av Solaire
Skrevet
Optimo skrev (16 timer siden):

Det eneste det der hjelper for er å gi deg selv god samvittighet. 

Altså, hvis alle mennesker på kloden gjorde sånn så ville det så klart hjelpe. Men det gjør de ikke. Det hjelper ingen verdens ting hva vi her oppe gjør med forbruket vårt, vi er en mygg i den store sammenhengen. 

Alle må bidra. Derfor må dette løses politisk på internasjonalt nivå, og det kommer ikke til å skje. Det er for mange motstridende interesser, og miljøtiltak er dyrt. 

Kan være enig i at det den enkelte gjør, i form av mindre forbruk, kjøpe brukt, sortere osv, er en dråpe i havet. Men skal det skje noe globalt, så krever det veldig mye innsatsvilje fra nettopp den enkelte. Det er helt umulig for myndigheter og regjeringer å igangsette omfattende, allmenngyldige tiltak, hvis du og jeg ikke er villig til å gjøre innsatsen for å få det til. 

Så jeg tenker at det å være bevisst egne handlinger og valg også i det små, i hverdagen, er veldig viktig for å danne grunnlaget for den innsatsen som må til hos alle, før eller siden. Forhåpentligvis før, men det går så tregt, så blir nok siden dessverre.

Skrevet

Kunne ikke vert mer enig. Å tenke miljø er èn ting, men å handle er noe anna. Uansett hvordan vi snur og vender på det, det hsr utslipp. Hjelper ikke en dritt å kjøre rundt i en foliert Tesla og ikke slippe ut eksos, lokalt. Det er bare som fly etter sin egen hale hele tida.

• Liker 1
Skrevet

De som er barnløse og gamle er vel ikke så interessert...

Gjest Solaire
Skrevet (endret)
MorTil2 skrev (På 5.10.2021 den 6.45):

Kan være enig i at det den enkelte gjør, i form av mindre forbruk, kjøpe brukt, sortere osv, er en dråpe i havet. Men skal det skje noe globalt, så krever det veldig mye innsatsvilje fra nettopp den enkelte. Det er helt umulig for myndigheter og regjeringer å igangsette omfattende, allmenngyldige tiltak, hvis du og jeg ikke er villig til å gjøre innsatsen for å få det til. 

Så jeg tenker at det å være bevisst egne handlinger og valg også i det små, i hverdagen, er veldig viktig for å danne grunnlaget for den innsatsen som må til hos alle, før eller siden. Forhåpentligvis før, men det går så tregt, så blir nok siden dessverre.

Ja jeg syns at vi i vesten godt kan få kniven på strupen. Slutte med denne kroniske kjøpegalskapen. Vi kjøper nye elektroniske duppeditter stadig vekk, vi tar ikke vare på tingene våre eller reparerer dem. Men det er jo denne individuelt tilpassede reklamen i sosiale medier som får oss til å tro at vi ikke blir lykkelige om vi ikke shopper på Bergans nå som det er salg der, som lurer oss til å kjøpe masse drit vi strengt talt ikke trenger når det er Black Friday (eller Black November som det har utviklet seg til), man ser hverandres perfekte hjem på instagram og tror at en selv er mislykket fordi man kanskje fremdeles er glad i sin 7 år gamle stripete Kählervase, osv. Det må produseres mye mindre lavkvalitetsprodukter og det må være lov å være trofast mot sin egen stil uten å bli latterliggjort. Produkteklame burde rett og slett forbys. Hvorfor kan ikke folk heller jobbe med fornybar energi, bærekraft, utvikling av solceller, reparasjonsverksteder, produsere robuste og holdbare leker og klær, plante skog, forske og dyrke på vegetarisk og vegansk mat osv? Man må ikke bare se begrensninger når det finnes så utrolig mange muligheter.

Og ikke minst så tror jeg vi kommer til å få se en MYE mer robust generasjon vokse frem, dersom ikke alle foreldre må jobbe fulltid++ for å kunne finansiere kjøpegalskapen sin, og man i stedet får tid til å lage hjemmelaget mat og å være sammen med barna sine og bli kjent med dem fremfor å bestikke dem med pc slik at man selv får tid til oppvask/klesvask/husvask/innkjøp før leggetid.

Endret av Solaire

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...