AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har diagnosen PTSD og K-PTSD, på grunn av gjentatte traumatiske opplevelser som barn og voksen. Jeg kjenner meg godt igjen i diagnosen. Jeg synes imidlertid at behandlingen jeg får av psykologen er mer triggende enn til hjelp - jeg har skrevet om det her inne før, det er ingen oppsummering, lekser, skjemaer, snakk om automatiske tanker, ingen spørsmål om hva jeg har opplevd og hvordan det påvirker meg osv. Jeg snakker bare om hva som er vondt nå og så avslutter vi. Etter at jeg sa fra om behandlingen, får jeg plutselig ikke timer lenger. Før gikk jeg en gang i uka, nå har hun det plutselig så «travelt» at jeg får time en gang i måneden. Og så vil hun utrede meg for personlighetsforstyrrelse - siden jeg mener behandlingen ikke fungerer, må det være noe med meg som gjør det. Jeg har lest om de ulike personlighetsforstyrrelsene, og ser at jeg kan ha trekk fra flere, men dette passer jo også med ptsd-diagnosen. For eksempel kan jeg ha vanskelig for å stole på folk, men ikke sykelig. Jeg kan også være tilbaketrukket sosialt, må liksom kartlegge folk litt noen ganger. Men jeg er ikke spesielt dramatisk, jeg er rolig, lite sinne, ikke selvskading. Jeg er mest redd med mange flashbacks og triggere. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig skal utredes for pf, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker ikke mer utredning, men behandling. Kognitiv terapi eller traumefokusert terapi - en eller annen metode. Nå vurderer jeg rett og slett å slutte, men kanskje prøve å skifte behandler først. Dette er på et dps. Hva tenker dere - høres dette opplegget normalt ut, er det noe galt med meg som ikke får noe utbytte av det? Tar gjerne mot tips til hva jeg kan gjøre og ev si som gjør at behandler forstår hva jeg mener uten å ta det personlig. Anonymkode: 1b3d3...c72
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Her tror jeg jeg ville bedt om en second opinion. Du skriver fornuftig og reflektert, om sammenhenger og symptomer, og det er dumt om dere skal bevege dere inn på et sidespor basert på meningen til en behandler. Anonymkode: 0bbc6...417 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Er det traumer i bunn så er det traumediagnose. Anonymkode: 40246...4f1 2
KjøttOPP Skrevet 4. oktober 2021 #4 Skrevet 4. oktober 2021 Alle har trekk som passer inn i de enkelte pf, men det er ikke en lidelse i seg selv før det medfører store sosiale og relasjonelle vansker, som medfører lidelse hos den enkelte. Ingen mennesker er A4, og jeg synes det er en uting å måtte diagnostisere alt som ikke passer inn i samfunnet og dets verdensbilde. De ulike trekkene er det som gjør oss til oss 5
Jøyemeg Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har akkurat det samme som deg bare omvendt. Jeg fikk blandet personlighetsforstyrrelse fordi jeg gir utslag i mer enn en forstyrrelse, men kjenner meg kjempegodt igjen i kptsd. Min løsning var psykolog 3 ganger i uka i 2,5 år. Det eneste jeg gjorde var å snakke om alt som var vondt og jeg så ikke poenget med det, mens psykologen bare: stol på meg, det vil bare ta tid. Og plutselig var triggere, traumer, kroppslige reaksjoner, følelser og alt mye bedre! Er ikke frisk, men behøver ikke behandling mer. Jeg klarer meg helt fint. 1
Michaelhe Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 Hva er en PF? Hva innbærer det? Jeg kan ikke se at det sier noe som helst? Begreper er der for å hjelpe. De er ikke der for plage deg, pålegge deg sosiale stigma eller gi deg skyldfølelse. De er relevante i den grad de hjelper, ikke noe mer.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Jøyemeg skrev (1 minutt siden): Det eneste jeg gjorde var å snakke om alt som var vondt og jeg så ikke poenget med det, mens psykologen bare: stol på meg, det vil bare ta tid. Men snakket du om traumene dine eller om det som var vondt nå? Jeg snakker liksom bare om alt jeg nå ikke mestrer lenger, enten fordi traumene mine har gjort meg så redd eller fordi den fysiske sykdommen jeg har fått hindrer meg. Hadde det enda vært noe forsøk på å bli bevisst tanker eller alternativer, men det er liksom bare å ramse opp alt jeg ikke klarer og så gå hjem. Anonymkode: 1b3d3...c72 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 Jøyemeg skrev (5 minutter siden): Jeg har akkurat det samme som deg bare omvendt. Jeg fikk blandet personlighetsforstyrrelse fordi jeg gir utslag i mer enn en forstyrrelse, men kjenner meg kjempegodt igjen i kptsd. Min løsning var psykolog 3 ganger i uka i 2,5 år. Det eneste jeg gjorde var å snakke om alt som var vondt og jeg så ikke poenget med det, mens psykologen bare: stol på meg, det vil bare ta tid. Og plutselig var triggere, traumer, kroppslige reaksjoner, følelser og alt mye bedre! Er ikke frisk, men behøver ikke behandling mer. Jeg klarer meg helt fint. 3 ganger i uka seriøst? Hvordan orket du det? Anonymkode: aaafa...47d 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Michaelhe skrev (1 minutt siden): Hva er en PF? Hva innbærer det? Jeg kan ikke se at det sier noe som helst? Begreper er der for å hjelpe. De er ikke der for plage deg, pålegge deg sosiale stigma eller gi deg skyldfølelse. De er relevante i den grad de hjelper, ikke noe mer. Slik jeg oppfatter begrepet handler det da om hva som er galt med deg og personligheten din, ikke ytre faktorer og hvordan de har traumatisert deg. For eksempel at jeg dramatiserer, overdriver, har lite kontroll og kontakt med egne følelser, er selvopptatt, unnvikende, konfliktsky osv. Det kan fortsatt ligge traumer i bakgrunnen, men da blir fokuset mer på hvordan de har forandret deg som person og hvordan du må endre deg for å få det bedre. For meg er dette veldig triggende, jeg har hørt at det er noe galt med meg hele livet og at det er derfor jeg har blitt utsatt for vold osv. Anonymkode: 1b3d3...c72 3
Jøyemeg Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 3 ganger i uka seriøst? Hvordan orket du det? Anonymkode: aaafa...47d Det var beinhard jobbing. Jeg skal være ærlig å si at jeg ville slutte hver gang, men jeg ville også bli bedre, så jeg måtte bare bite tennene sammen og snakke alt som gjorde vondt i senk. Og den harde jobben lønte seg!
Michaelhe Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slik jeg oppfatter begrepet handler det da om hva som er galt med deg og personligheten din, ikke ytre faktorer og hvordan de har traumatisert deg. For eksempel at jeg dramatiserer, overdriver, har lite kontroll og kontakt med egne følelser, er selvopptatt, unnvikende, konfliktsky osv. Det kan fortsatt ligge traumer i bakgrunnen, men da blir fokuset mer på hvordan de har forandret deg som person og hvordan du må endre deg for å få det bedre. For meg er dette veldig triggende, jeg har hørt at det er noe galt med meg hele livet og at det er derfor jeg har blitt utsatt for vold osv. Anonymkode: 1b3d3...c72 Ok, hvis du er slik, så er du slik. Jeg forholder meg likevel til deg, ikke til et ord. Du er mye viktigere enn ordet. Begrepet kan være nyttig for meg om det hjelper meg å skjønne ting jeg lurer på. Men det gir meg ingen kontrol over deg, og du har ingen plikt til å være noe annet enn deg selv. Hvis du er lei deg, får du likevel en klem. Selv om noen har satt en merkelapp på disse følelsene du har. Endret 4. oktober 2021 av Michaelhe
Jøyemeg Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slik jeg oppfatter begrepet handler det da om hva som er galt med deg og personligheten din, ikke ytre faktorer og hvordan de har traumatisert deg. For eksempel at jeg dramatiserer, overdriver, har lite kontroll og kontakt med egne følelser, er selvopptatt, unnvikende, konfliktsky osv. Det kan fortsatt ligge traumer i bakgrunnen, men da blir fokuset mer på hvordan de har forandret deg som person og hvordan du må endre deg for å få det bedre. For meg er dette veldig triggende, jeg har hørt at det er noe galt med meg hele livet og at det er derfor jeg har blitt utsatt for vold osv. Anonymkode: 1b3d3...c72 Traumer kan bidra til at personligheten ikke utvikler seg normalt altså det blir en forstyrrelse 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Dette er grunnen for at det er så ekstremt viktig at behandler ikke ser på PTSD og K-PTSD som ganske like diagnoser, for de er så ekstremt forskjellige, og kan heller ikke behandles likt. K-PTSD "tok" i stor grad over diagnosen som er regnet som storebror til PTSD - nemlig Vedvarende personlighetsforandringer etter katastrofale livshendelser eller det som er kjent som "konsentrasjonsleirsyndromet". Dette krever spesialkompetanse, som dessverre veldig få innehar i Norge. Mange tror at så lenge man kan behandle traumer og PTSD, så er man kvalifisert til å behandle K-PTSD også, noe som ikke er tilfelle. Man kan risikere å gjøre mer skade enn man gjør godt. K-PTSD endrer hele personen fra det dypeste dype, pga faktorer som har spilt inn over mange år, man har blitt den man har blitt pga ytre påvirkninger. K-PTSD er jo gjerne både angst, depresjon, dissosiasjon, spiseforstyrrelser, rus og alt - og likevel så har man ikke klart å klage en egen veileder innen helsevesenet som sørger for at denne gruppen blir tatt hånd om. Reparere en ødelagt barndom er jammen ikke enkelt. Anonymkode: 56db4...08c 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Michaelhe skrev (7 minutter siden): Ok, hvis du er slik, så er du slik. Jeg forholder meg likevel til deg, ikke til et ord. Du er mye viktigere enn ordet. Begrepet kan være nyttig for meg om det hjelper meg å skjønne ting jeg lurer på. Men det gir meg ingen kontrol over deg, og du har ingen plikt til å være noe annet enn deg selv. Hvis du er lei deg, får du likevel en klem. Selv om noen har satt en merkelapp på disse følelsene du har. Du misforstår jo helt. For å få behandling, så må man ha en diagnose. Det handler ikke om merkelapper og slikt. Det handler om å få en god utredning for å finne diagnose for å vite riktig behandling. Du kan ikke gå til legen og si du har vondt i kroppen også behandler de hele kroppen samtidig fra topp til tå. De må finne ut hvor du har vondt, hvorfor du har vondt og hva slags behandling som er best. Anonymkode: 68343...7c5 1
Michaelhe Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du misforstår jo helt. For å få behandling, så må man ha en diagnose. Det handler ikke om merkelapper og slikt. Det handler om å få en god utredning for å finne diagnose for å vite riktig behandling. Du kan ikke gå til legen og si du har vondt i kroppen også behandler de hele kroppen samtidig fra topp til tå. De må finne ut hvor du har vondt, hvorfor du har vondt og hva slags behandling som er best. Anonymkode: 68343...7c5 Jo, jeg skjønner. Men er ikke svaret på nesten alt kognitiv adferdsterapi uansett? Og piller må jo likevel prøves ut? Poenget mitt var bare at folk må fokusere mindre på ordene og heller se på effektene. Det er jo da man oppdager hva som er rett. Hvis skrujernet ikke passer, så prøver man et annet? Hva som passer for ulike mennesker i forumet kan jo jeg si null om. Jeg kan bare kommentere slike ting som jeg gjør. Endret 4. oktober 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Michaelhe skrev (15 minutter siden): Jo, jeg skjønner. Men er ikke svaret på nesten alt kognitiv adferdsterapi uansett? Og piller må jo likevel prøves ut? Poenget mitt var bare at folk må fokusere mindre på ordene og heller se på effektene. Det er jo da man oppdager hva som er rett. Hvis skrujernet ikke passer, så prøver man et annet? Hva som passer for ulike mennesker i forumet kan jo jeg si null om. Jeg kan bare kommentere slike ting som jeg gjør. Hva har piller med dette å gjøre? Det er ikke noe piller for PTSD eller personlighetsforstyrrelse. Nærmeste du kommer er valium for angst, men det kurerer ikke PTSD. Anonymkode: 68343...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Jøyemeg skrev (36 minutter siden): Det var beinhard jobbing. Jeg skal være ærlig å si at jeg ville slutte hver gang, men jeg ville også bli bedre, så jeg måtte bare bite tennene sammen og snakke alt som gjorde vondt i senk. Og den harde jobben lønte seg! Så nå er du i full jobb og har kjæreste og et normalt liv? Anonymkode: aaafa...47d
Jøyemeg Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så nå er du i full jobb og har kjæreste og et normalt liv? Anonymkode: aaafa...47d Tilnærmet. Jeg er 100% ufør, men jobber det jeg klarer. Dvs 4-8 timer 3 dager i uka. Jeg har kjæreste som for første gang i mitt liv fungerer. Jeg nærmer meg 40. Det er også første gang i mitt liv at jeg ærlig kan si at livet er fantastisk!! 1
Michaelhe Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva har piller med dette å gjøre? Det er ikke noe piller for PTSD eller personlighetsforstyrrelse. Nærmeste du kommer er valium for angst, men det kurerer ikke PTSD. Anonymkode: 68343...7c5 Det er de to valgene som finne, stort sett. Det er det jeg mener.
Michaelhe Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slik jeg oppfatter begrepet handler det da om hva som er galt med deg og personligheten din, ikke ytre faktorer og hvordan de har traumatisert deg. For eksempel at jeg dramatiserer, overdriver, har lite kontroll og kontakt med egne følelser, er selvopptatt, unnvikende, konfliktsky osv. Det kan fortsatt ligge traumer i bakgrunnen, men da blir fokuset mer på hvordan de har forandret deg som person og hvordan du må endre deg for å få det bedre. For meg er dette veldig triggende, jeg har hørt at det er noe galt med meg hele livet og at det er derfor jeg har blitt utsatt for vold osv. Anonymkode: 1b3d3...c72 Pf antyder at NOE er fastlåst, men det spesifiserer jo ikke HVA som er fastlåst. Når man da får denne diagnosen, så er det nesten en slags falitterklæring, er det ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå