tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Hjelp.... Det nærmer seg privatist eksamen og jeg skal opp i tysk 1 Jeg har aldri hatt faget før og prøver å lære meg tysk Hvor dårlig må muntlig eksamen være for å værtfall klare og bestå?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Last ned duolingo appen? Anonymkode: 68bef...91e
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Last ned duolingo appen? Anonymkode: 68bef...91e Har brukt den i flere mnd allerede
Gjest Alterego666 Skrevet 4. oktober 2021 #5 Skrevet 4. oktober 2021 Hvorfor har du meldt deg opp i et språk du aldri har blitt undervist i, og aldri har hatt interesse for å lære?
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2021 Alterego666 skrev (Akkurat nå): Hvorfor har du meldt deg opp i et språk du aldri har blitt undervist i, og aldri har hatt interesse for å lære? Jeg hadde spansk 2 første vgs før jeg måtte droppe ut og finne meg en jobb. Nå har jeg blitt noen år eldre og vil ha et vitnemål for å komme inn på høyskolen så da tenkte jeg tysk 1 var lettest. (ja jeg vet om 23/5 regelen)
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 tito,lussi skrev (3 minutter siden): Jeg hadde spansk 2 første vgs før jeg måtte droppe ut og finne meg en jobb. Nå har jeg blitt noen år eldre og vil ha et vitnemål for å komme inn på høyskolen så da tenkte jeg tysk 1 var lettest. (ja jeg vet om 23/5 regelen) Da tror jeg helt ærlig at 23/5 hadde vært enklere. Hva mangler du for å komme deg videre? Strøk du spansk? Anonymkode: 9090f...3fb
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da tror jeg helt ærlig at 23/5 hadde vært enklere. Hva mangler du for å komme deg videre? Strøk du spansk? Anonymkode: 9090f...3fb Snittet er ikke bra nok da jeg nettopp fylte 23,da kommer jeg ikke inn da de fagene som går under 23/5 regelen var de fagene jeg gjorde det ok i Jeg gikk jo aldri vgs 2 så fullførte jo aldri spansk 2. Jeg er på et nivå der jeg kommer til å få rundt 3 kanskje 4 i skriftlig Men jeg sliter med muntlig, da jeg sliter generelt med språk, med uttale osv, jeg har allerede meldt meg på så tysk 1 eksamen skal jeg ta, er ikke vits å be meg om å gi opp. Er ennå noen uker igjen. Jeg ville bare høre Andres erfaringer
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2021 tito,lussi skrev (Akkurat nå): Snittet er ikke bra nok da jeg nettopp fylte 23,da kommer jeg ikke inn da de fagene som går under 23/5 regelen var de fagene jeg gjorde det ok i Jeg gikk jo aldri vgs 2 så fullførte jo aldri spansk 2. Jeg er på et nivå der jeg kommer til å få rundt 3 kanskje 4 i skriftlig Men jeg sliter med muntlig, da jeg sliter generelt med språk, med uttale osv, jeg har allerede meldt meg på så tysk 1 eksamen skal jeg ta, er ikke vits å be meg om å gi opp. Er ennå noen uker igjen. Jeg ville bare høre Andres erfaringer Har også evt et nytt forsøk til sommeren
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 tito,lussi skrev (1 minutt siden): Snittet er ikke bra nok da jeg nettopp fylte 23,da kommer jeg ikke inn da de fagene som går under 23/5 regelen var de fagene jeg gjorde det ok i Jeg gikk jo aldri vgs 2 så fullførte jo aldri spansk 2. Jeg er på et nivå der jeg kommer til å få rundt 3 kanskje 4 i skriftlig Men jeg sliter med muntlig, da jeg sliter generelt med språk, med uttale osv, jeg har allerede meldt meg på så tysk 1 eksamen skal jeg ta, er ikke vits å be meg om å gi opp. Er ennå noen uker igjen. Jeg ville bare høre Andres erfaringer Jeg ba deg ikke om å gi opp, jeg bare tenker at kanskje det er enklere å ta opp disse fagene, da du uansett kommer til å konkurrere i ordinær vitnemål-gruppe (altså samme gruppe som 23/5). Jeg var ikke kjempegod i tysk, kom ut av eksamen med en 4er. Men jeg hadde faget på skolen, så jeg vet ikke hvor enkelt det blir å lære seg på egenhånd. Dersom du er språklig god, så er det bare å øve og øve på uttale. Anonymkode: 9090f...3fb
tito,lussi Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #11 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ba deg ikke om å gi opp, jeg bare tenker at kanskje det er enklere å ta opp disse fagene, da du uansett kommer til å konkurrere i ordinær vitnemål-gruppe (altså samme gruppe som 23/5). Jeg var ikke kjempegod i tysk, kom ut av eksamen med en 4er. Men jeg hadde faget på skolen, så jeg vet ikke hvor enkelt det blir å lære seg på egenhånd. Dersom du er språklig god, så er det bare å øve og øve på uttale. Anonymkode: 9090f...3fb Hva kan jeg forvente på en muntlig eksamen? Skal man snakke tysk i 30 min helt feilfritt, skal jeg snakke om andre verdens krig, hvor høye krav stiller dem
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 tito,lussi skrev (14 minutter siden): Hva kan jeg forvente på en muntlig eksamen? Skal man snakke tysk i 30 min helt feilfritt, skal jeg snakke om andre verdens krig, hvor høye krav stiller dem Du må kunne holde i gang en samtale på tysk og snakke om emnet du får. Du har lest læreplanen, så du vet hvilke temaer som er aktuelle? Hvis målet er 2 må du ikke snakke feilfritt grammatisk, men du må skjønne tyske spørsmål og svare relevant på dem. Anonymkode: fa93c...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 tito,lussi skrev (15 minutter siden): Hva kan jeg forvente på en muntlig eksamen? Skal man snakke tysk i 30 min helt feilfritt, skal jeg snakke om andre verdens krig, hvor høye krav stiller dem Husker ikke helt lengre, er sikkert 15 år siden nå. Men jeg mener at jeg snakket om språk og kulturelle forskjeller. Tror jeg hadde 10 minutter med presentasjon, og 20 minutter med oppfølgingsspørsmål og snakk rundt det jeg hadde snakket om. Og jeg regner med at målplanen har endret seg litt siden den gang. Men dere får vel en læreplan/kompetansemål? Jo bedre du er på å holde en samtale flytende, svare på spørsmål osv, jo høyere vil du nå. Anonymkode: 9090f...3fb
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 På nivå 1 må det absolutt ikke være feilfritt. Jobb godt med spørreord, slik at du forstår spørsmål. Kan du fortelle om hverdagen din? Om hva du gjorde sist helg? Planer for fremtiden? Vet du endel om Tyskland? Litt om delstatene? Tradisjoner? Har du sett en tysk film/serie du kan fortelle om? Historie er ikke et kompetansemål på nivå 1, men det skader ikke om du trekker det inn hvis du kan noe om det. Anonymkode: f9c26...102 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 https://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-i Anonymkode: f9c26...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå