Gå til innhold

Alminnelig inntekt og gjeldsrenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir gjeldsrenter regnet med i Alminnelig inntekt ? 

Hvis jeg betalte mye gjeldsrenter i 2020 men mye mindre gjeldsrenter i 2021. Blir Alminnelig inntekt for 2021 bedre da, eller har ikke gjeldsrenter noe å si ? 

Anonymkode: e7221...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg betalte mye gjeldsrenter i 2020 men mye mindre gjeldsrenter i 2021. Blir Alminnelig inntekt for 2021 bedre da, eller har ikke gjeldsrenter noe å si ? 

Hva du velger å bruke pengene dine på endrer jo ikke på hvor mye inntekt du har i utgangspunktet.

Anonymkode: e3977...d88

Skrevet

I og med at gjeldsrenter er en utgift så blir det ikke regnet med i inntekten din, nei.

Hvis du tjente 450 000 i fjor og 450 000 i år så har du tjent 450 000 i året uavhengig av hvor mye renter du har betalt.

Anonymkode: fc59f...6b9

Skrevet

Alminnelig inntekt på selvangivelsen er mye lavere en brutto lønna, så nøyaktig hva er det som reduserer da de to beløpene er jo ikke like. Vet at minstefradraget blir tatt med som minus, men hva mer ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I og med at gjeldsrenter er en utgift så blir det ikke regnet med i inntekten din, nei.

Hvis du tjente 450 000 i fjor og 450 000 i år så har du tjent 450 000 i året uavhengig av hvor mye renter du har betalt.

Jeg tok feil av begrepet ser jeg.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alminnelig inntekt på selvangivelsen er mye lavere en brutto lønna, så nøyaktig hva er det som reduserer da de to beløpene er jo ikke like. Vet at minstefradraget blir tatt med som minus, men hva mer ? 

Alminnelig inntekt fastsettes ved å ta personinntekten og trekke fra alle fradrag, som minstefradrag, personfradrag, renteutgifter og andre fradrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gjeldsrenter er med i beregningen av alminnelig inntekt. De er med på å redusere alminnelig inntekt.

Hvis du betalte mindre gjeldsrenter i 2021 enn i 2020 blir det mindre å trekke fra og alminnelig inntekt blir høyere i 2021 enn i 2020 (forutsatt at alt annet er likt). Dvs mer inntektsskatt.

Anonymkode: 6b344...a71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...