Gå til innhold

Kraftig PMS og forhold, flere som sliter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir snart gal av meg selv! Blir helt ubrukelig, stakkers mann og barn. Han er så klart lei og sliten av meg, og det forstår jeg så klart. Men jeg er sliten av meg selv også. 
Jeg klarer ikke kontrollere det. Tåler minimalt, gråter for alt, overreagerer, blir fort hissig, vonde tanker og føler egentlig hele livet er dritt. Flere som har det slik? 

Hva kan hjelpe? Hvordan få mannen til å forstå? 

Anonymkode: 6506e...324

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig å få behandling for ekstrem PMS.. ville sjekket det ut.. lykke til!❤️

• Liker 2
Skrevet

Dra til legen. 

Prøv nattlysolje og vitamin b6.

Anonymkode: 39de8...699

Skrevet

Du bør finne ut om det er PMS eller om det er andre problemer du har. Min kjæreste mener jeg lider av PMS. Kan ha like symptomer som deg. Men så bruker jeg p-piller da, så fysisk umulig at jeg egentlig skal ha PMS. 

Men jeg vet det er andre ting som plager meg, men jeg har ofte problemer med å finne ut av ting med en gang. Ting kan gjerne ulme og jeg vet ikke hva. Men så prøver jeg å gå i meg selv og kjenner mer på hvordan jeg har det og hva som egentlig plager meg. Og så pleier jeg som regel å finne ut av det. Så har sagt til min kjæreste at jeg trenger litt tid, og greit om han minner meg vennlig på at jeg bør ta en pause slik jeg får sjanse å summe meg litt før vi prates igjen. 

Uansett hva det er, bli enig om noe han kan si som minner deg på å ta en pause. Viktig det ikke er noe anklagende, for det hjelper ikke. Og viktig at han har forståelse for at du kan være slik i perioder. Og kanskje ikke hisser seg opp med en gang om du f.eks lett blir irritert på han. Kanskje det også er mulig å prate om at du kan ta deg litt ekstra pauser fra hjem og barn hvis du merker at følelsene snart tar overhånd. Trenger ikke være snakk om lenge, men bare det å få tatt en dusj, lagt seg nedpå 20min eller gå en kort tur. 

Nå vet jeg ikke hvilke andre plager du har, f.eks i forbindelse med mensen, men fader altså hva vi kvinner skal gjennom. Kroppslig sett så tror jeg nok vi lider mer enn menn (så sant mennene er friske). Menssmerter, enkelte har store blødninger, ryggsmerter pga. mensen, eggløsningssmerter, svimmelhet pga. blodtap, passe på å ikke blø gjennom, graviditet og fødsel, eventuelle komplikasjoner også, overgangsalder....Så ikke ha dårlig samvittighet om mannen må trå bittelitt mer til når du er slik. 

Anonymkode: 0984f...02c

• Liker 1
Skrevet

Prøv hormon spiral! Klikker fortsatt innimellom men ikke på langt så nært som før. 

Anonymkode: 422f5...bdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg blir snart gal av meg selv! Blir helt ubrukelig, stakkers mann og barn. Han er så klart lei og sliten av meg, og det forstår jeg så klart. Men jeg er sliten av meg selv også. 
Jeg klarer ikke kontrollere det. Tåler minimalt, gråter for alt, overreagerer, blir fort hissig, vonde tanker og føler egentlig hele livet er dritt. Flere som har det slik? 

Sjekk ut PMDD, kan være det du har. Jeg har det sjøl og regulerer det nå med p-piller. 

Anonymkode: d6040...7d7

• Liker 2
Gjest Lars1009
Skrevet

Last ned Clue-appen, så vet mannen din når han eller du bør stikke på hytta.

Skrevet

Exn min påsto at jeg hadde ekstrem pms og mente at jeg måte begynne med antidepressiva. Kvitta meg med han og har ikke hatt et snev av pms siden. Var bare han som var en dritt.

Anonymkode: a08ee...281

• Liker 3
Skrevet

Viktig å få i deg næring under mensen. Jern, jernholdig mat, magnesium. 

Anonymkode: 2fe71...f64

Skrevet

Hei! Jeg hadde også PMS, og var helt ubrukelig to uker hver eneste måned. Jeg var som natt og dag. Jeg gråt, tålte ingenting og trodde han skulle dra fra meg. Det var helt jævelig....Også kom mensen, og da ble jeg kongen på haugen i en periode.

Legen sa det var PMS, og den kan forverre seg etter en får barn....Han anbefalte p-piller, men jeg har endret kostholdet, siden jeg reagerer på piller. Jeg begynte med lavkarbo, mot keto, og vipps, jeg har minimalt med pms. Jeg vet sukker osv kan påvirke hormoner, og jeg tenkte det var verdt forsøket siden jeg slet så sinnsykt med pms. Jeg hadde lyst til å legge meg ned for å dø, men var ikke deprimert. Helt merkelig. Jeg er ikke overvektig, godt trent osv, så kostholdsendringen var ikke for å bli tynn, kun for å se hvordan maten endret hormonene i kroppen. 

Anonymkode: 92e4c...2d0

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med det samme. Er helt jævlig. Burde ikke være i nærheten av folk på de verste dagene. Føler jeg skal klikke på alle. Vet jo at det er jeg som er problemet, men herregud så idioter alle rundt meg er når jeg har pms. Har så lyst til å brøle det ut. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dra til legen. 

Prøv nattlysolje og vitamin b6.

Anonymkode: 39de8...699

Begge deler samtidig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mannen din burde vel snart se at dette er et mønster. Ellers må du vise han sider  om PMDD og PMS. 

Jeg tar SSRI- piller ca 10 dager før mensen. Det tar vekk alt sinnet og fortvilelse. Da er det bare hjernetåke og  generell kognitiv regresjon igjen :) https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-13077

• Liker 1
Skrevet

Har du kontroll på når du har PMS slik at du kan være føre var?

Har du mulighet til å være for deg selv? Gå deg turer mens far steller hjemme? Eller er du nødt til å tråkke tett oppi mann og barn disse dagene? Helt ærlig? Hadde mannen kunne tatt seg "fri fra familien" om det hadde vært omvendt? I så fall kan du også!
☝️

Og som noen andre er inne på her; Sinne som kommer under PMS, det KAN være reelle ting som plager deg i hverdagen som du ikke får utløp for, som samler seg opp, og som du slipper ut én gang i måneden. Hvordan har du det? Egentlig?

Anonymkode: 2471c...4db

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er du på jobb? Griner og kjefter du der også?

Anonymkode: d5827...4ca

Skrevet

Fluoksetin reddet meg. Symptomene er redusert med 97%, har et mye bedre liv nå. Har diagnosen PMDD

Anonymkode: 9a01c...c5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor er dette mannen sitt problem, hvorfor er det han som skal forstå, Hva er det han skal forstå? 

Han skal forstå, være ekstra varsom, være ekstra tålmodig, vise ekstra kjærlighet og omtanke, gi enda flere gaver m.m - fordi du har PMS? 

Ærlig talt, dette er ingen mann sitt ansvar, og ingen menn bør ta ansvar for at kvinnen selv har PMS. 

Det er nesten så jeg begynner å tro på de kvinner som virkelig hater menn, og som ikke prøver å skjule at de hater menn. Alle menn egentlig. 

De sier det så lett, dump mannen din. Han er årsaken til det meste som er ondt i livet ditt. Bli singel, bli lesbisk, gjør alt utenom å leve med en mann. 

Anonymkode: 86878...738

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fluoksetin reddet meg. Symptomene er redusert med 97%, har et mye bedre liv nå. Har diagnosen PMDD

Anonymkode: 9a01c...c5e

Hadde du andre plager enn pmdd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har PMDD, ekstrem form for PMS som varer opptil 14 dager før mensen. klarer noen lunde kontrollere meg nå etter årevis med dette faenskapet, men sliter noe sykt. 

Har hørt at St. johns worth og agnus castus skal funke litt...skal selv begynne på det. 

Når det gjelder mannen, forklar han hva skjer, send han linker så han kan lese og ellers må han bare være tålmodig. 

Anonymkode: 488b2...524

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er dette mannen sitt problem, hvorfor er det han som skal forstå, Hva er det han skal forstå? 

Han skal forstå, være ekstra varsom, være ekstra tålmodig, vise ekstra kjærlighet og omtanke, gi enda flere gaver m.m - fordi du har PMS? 

Ærlig talt, dette er ingen mann sitt ansvar, og ingen menn bør ta ansvar for at kvinnen selv har PMS. 

Det er nesten så jeg begynner å tro på de kvinner som virkelig hater menn, og som ikke prøver å skjule at de hater menn. Alle menn egentlig. 

De sier det så lett, dump mannen din. Han er årsaken til det meste som er ondt i livet ditt. Bli singel, bli lesbisk, gjør alt utenom å leve med en mann. 

Anonymkode: 86878...738

Herregud da, handler ikke om at han skal ta ansvar. Men i et forhold er an to om ting, og da skal det være gjensidig forståelse og respekt. Er jo greit når mannen skjønner at - oi, nå er hun på an igjen, bedre ligge lavt, det går over, la meg lukke ørene og late som alt er ok.

Anonymkode: 488b2...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...