Gå til innhold

Er risgrøt verdt å lage fra bunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Solaire
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er verdt det. Noen av de ferdige grøtene inneholder sukker og/eller vanilje. Vaniljesukker har ingenting i grøt å gjøre. Selv Fjordland som ikke tilsetter dette har ikke like god grøt, det er noe med konsistensen som er feil. Bruk Geisha, ikke Ming. Den ekstra koketiden er vel verdt det. 

Anonymkode: 810d0...29f

Vi syns det blir supergodt med litt vaniljesukker i vi da. Smaken er som baken.Til jul så bruker vi vaniljestang 😋 Og det beste er å lage risgrøten i den store, tunge jerngryten som jeg har arvet etter moren min, da syns vi alltid er grøten blir ekstra god ☺

Endret av Solaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva er en kafferist om jeg kan spørre? 

Anonymkode: 4693e...d4d

Kafferist er sånn gryteunderlag laget av tynne tråder av metall.

og jeg syns også fjordlands grøt er mer en god nok, kan jo også pimpe det litt ved å tilsette litt vanilje… eller det beste jeg vet.. prøv å kjør blindtest en gang, det gjør vi her hjemme på alt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smak og behag her. Jeg liker Fjordland, fordi den er slik jeg likte grøt før jeg i det hele tatt smakte ferdiggrøt. Den er bl.a perfekt saltet.  Jeg tilsetter bare rosiner 😍 M50 

Anonymkode: 5e285...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Foretrekker å lage den selv - koker opp helmelk, grøtris, og en pris salt. Skrur ned temperaturen til det laveste evt. setter ei kafferist mellom plate og kjele, har lokk på kjelen, og lar det bare stå i 45 minutter før jeg tar av lokket. Rører av og til. Øker temperaturen til middels varme, og rører jevnlig rundt. Melkesukkeret gjør at grøten blir søt nok, men har av gammel vane sukker, kanel, og smørøye på. 

Anonymkode: d4227...f72

Eventuelt 70 grader og inn i komfyren 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er en kafferist om jeg kan spørre? 

Anonymkode: 4693e...d4d

Det er et grovmasket firkantet gryteunderlag laget av metall/stål. Den heter sikkert noe annent, men jeg kaller den kafferist fordi jeg pleier å sette kaffekjelen på denne rista.

Anonymkode: d4227...f72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pachka Sigaret skrev (11 timer siden):

Ordentlig geisha på helmelk smaker definitivt best. Men det er så mye herk med å passe på grøten sånn at den ikke svir seg og rengjøring i ettertid .................

Kok opp, sett kaserollen i senga og legg dyna over.  Tre timer senere er grøten ferdig, og trenger bare en rask oppvarming på komfyren.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ikke vanskelig. Hjemmelaget er bedre, men det ligger i de små delikate smakene der. Så hvis man bare skuffer nedpå har det ikke noe å si, men skal man nyte grøten er hjemmelaget best. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt det er verdt det, men det tar fort et par timer. Bruker alltid helmelk og Geisha. :)

Anonymkode: 14846...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Fjordland absolutt er best, men nå er også all den hjemmelagde risgrøten jeg har smakt vassen, overkokt (null motstand), og kokt på skummet- eller lettmelk :) Fjordland er tykkere og har litt mer tyggemotstand i riskornene

Anonymkode: b205f...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste i alle år Fjordland sin, men så prøvde jeg Toro sin. Den har så ekstremt mye bedre smak at jeg ikke eier ord en gang!!!

Fjordland har ingen smak i forhold!

Anonymkode: 1bd4f...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks-svigerfar lærte meg å koke sjikkelig god grøt. Ikke bruke vann i det hele tatt, bare h-melk. Koke den opp om morgenen, sette den i ovnen, på veldig lav varme, 50 gr. Ta den ut og gi et lite oppkok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...