Gå til innhold

Er risgrøt verdt å lage fra bunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller smaker Fjordland/Toro såpass likt at det ikke er verdt det? 

Anonymkode: a0b57...f95

Skrevet

Jeg synes ferdigvariantene smaker omtrent det samme, med mindre man lager grøten på helmelk og tilsetter ekte vanilje.

Geisha, ikke Ming. Har ikke smakt andre typer.

Anonymkode: 9f971...e05

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Det er verdt det. Men bruk Geisha om du skal lage fra bunnen. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Her foretrekker en av ungdommene ferdiglagd. Fjordland eller Coop sin. Tror det er konsistensen, at de beholder litt tyggemotstand i grøten. Synest også de er gode selv, så kjøper de ferdig innimellom. 

Anonymkode: 3a74e...0b9

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke verdt tiden. Spar minuttene og kjøp toro ferdiggrøt.

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg synes ikke at ferdiggrøt, utenom den Nordfjord har, smaker særlig godt. Det er et eller annet med konsistensen jeg ikke synes er særlig bra og sist jeg smakte så hadde de tilsatt søtning som gjorde at det smakte helt jævlig. 

Så det er verdt det synes jeg, men kjøper ofte den til Nordfjord siden den er ganske god. 

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Jeg begynte å gå over til Fjordland. Spiser det så sjeldent at jeg like gjerne kan kjøpe ferdig.

• Liker 2
Skrevet

Nei. Fjordland smakert faktisk bedre.

Anonymkode: f5b9d...c33

• Liker 1
Skrevet

Fjordland brukes her hvis det skal serveres risgrøt eller riskrem. 

• Liker 1
Skrevet

Foretrekker å lage den selv - koker opp helmelk, grøtris, og en pris salt. Skrur ned temperaturen til det laveste evt. setter ei kafferist mellom plate og kjele, har lokk på kjelen, og lar det bare stå i 45 minutter før jeg tar av lokket. Rører av og til. Øker temperaturen til middels varme, og rører jevnlig rundt. Melkesukkeret gjør at grøten blir søt nok, men har av gammel vane sukker, kanel, og smørøye på. 

Anonymkode: d4227...f72

• Liker 3
Skrevet

Ordentlig geisha på helmelk smaker definitivt best. Men det er så mye herk med å passe på grøten sånn at den ikke svir seg og rengjøring i ettertid at jeg unner meg heller Fjordland,  som jeg mener er det nest beste alternativet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foretrekker å lage den selv - koker opp helmelk, grøtris, og en pris salt. Skrur ned temperaturen til det laveste evt. setter ei kafferist mellom plate og kjele, har lokk på kjelen, og lar det bare stå i 45 minutter før jeg tar av lokket. Rører av og til. Øker temperaturen til middels varme, og rører jevnlig rundt. Melkesukkeret gjør at grøten blir søt nok, men har av gammel vane sukker, kanel, og smørøye på. 

Anonymkode: d4227...f72

Hva er en kafferist om jeg kan spørre? 

Anonymkode: 4693e...d4d

• Liker 1
Skrevet

Den hjemmelagde er mye bedre. Fjordland etc smaker jo mer som riskrem enn som grøt. Vanilje og søtning har da ingenting i selve risengrynsgrøten å gjøre. Sukker skal på toppen og smørøye i ei grop på midten etterpå.

Anonymkode: 98e92...907

• Liker 3
Skrevet

Den ferdige grøten smaker jo vaniljesukker. Kan til nød brukes til å lage riskrem av. Samme gjelder de blå pakkene fra Toro(?) som liksom skal være ferdige på 15 minutter.

Bruker Geisha grøtris og skummet melk. Har aldri opplevd at grøten har svidd seg, og jeg står ikke ved komfyren og passer på i en hel time.

Anonymkode: 1268b...576

Annonse
Skrevet

Ja det er verdt det

Anonymkode: 2aad2...5a7

Skrevet

Jeg synes den hjemmelagde er best. Jeg setter den i stekeovnen. Rører en gang i blant. 

Anonymkode: 4f057...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den hjemmelagde er mye bedre. Fjordland etc smaker jo mer som riskrem enn som grøt. Vanilje og søtning har da ingenting i selve risengrynsgrøten å gjøre. Sukker skal på toppen og smørøye i ei grop på midten etterpå.

Anonymkode: 98e92...907

Det er ikke tilsatt sukker eller vanilje i Fjordland sin grøt, kun ris, melk og salt: 

https://www.fjordland.no/grot/risgrot-460g?gclid=CjwKCAjwqeWKBhBFEiwABo_XBokY3WyTj0M7ZA4wfX3sg1kqEIbSNyHJsBZk9r5CPHmiEFy5WooLshoCjSUQAvD_BwE

Anonymkode: 3a74e...0b9

• Liker 1
Gjest Solaire
Skrevet

Den hjemmelagede grøten er så sjukt mye bedre, men du må jo ha god tid da ☺ Lager den på helmelk og tilsetter et par teskjeer med vaniljesukker. Blir helt himmelsk.

Skrevet

Ja, det er verdt det. Noen av de ferdige grøtene inneholder sukker og/eller vanilje. Vaniljesukker har ingenting i grøt å gjøre. Selv Fjordland som ikke tilsetter dette har ikke like god grøt, det er noe med konsistensen som er feil. Bruk Geisha, ikke Ming. Den ekstra koketiden er vel verdt det. 

Anonymkode: 810d0...29f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...