Gå til innhold

Hva regnes som normal slitasje på bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Leier ut en leilighet. 1.leietaker skal nå flytte. Da de flyttet inn var leiligheten helt ny. Vi oppdaget ved visning at de har klart å ødelegge gipsveggen ved at en bit av plata er borte.  
Er dette noe vi kan trekke fra på depositumet, eller må man regne det som normal slitasje? De har forøvrig bare bodd der 8 mnd. 

Anonymkode: 9d029...af6

Delryddet

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke ut som normal slitasje. 

Anonymkode: 8862a...df4

• Liker 5
Skrevet

Husk å ta bilder. 

Anonymkode: 8862a...df4

• Liker 2
Skrevet

"Hull" i gipsvegg er nok relativt langt unna "normal" slitasje i følge de aller fleste...

Anonymkode: 74582...c18

• Liker 6
Gjest TheCatLady
Skrevet

Nei, jeg tror ikke at det er normal slitasje. Der har de jo ødelagt en del av en vegg og ikke noe som kommer av vanlig slitasje når folk bor i en leilighet. 

Skrevet

Hadde jeg sørget for et hull i veggen der jeg leide så hadde jeg utbedret det før jeg flyttet..

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke oppfattet det som normal slitasje. Unntaket var om det fra før var svakhet der, feks at det var gammelt bygg med en dårlig vegg og den fikk hull pga noe form for ordinær bruk (lene noe mot den, komme borti eller noe). Høres absolutt ut som noe man kan ta av depositum for synes jeg. Husk bilder osv. 

Anonymkode: df47a...b85

• Liker 1
Skrevet

Skader er ikke innenfor normal slitasje.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er ikke normalt med "hull i veggen", jeg har bodd i hus fra 80tallet og vi hadde ikke slik slitasje.

Har du betalt ut depositumet / de har flyttet ut, så er det for sent. Frem krav til depositumskontoen med en gang, siden de ikke har nevnt dette til dere så er de ikke ærlige om skaden og da er det trolig sånn at du må gå juridisk frem for å få dekket skaden fra depositum, det er tross alt derfor du har den!

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet

Tette hullet, sparkle og male. Enkelt. Er nok ingen som har gjort sånt med vilje, men ting kan skje uten at leieboer kan styre over andres handlinger.

Anonymkode: 8dee6...e43

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (4 minutter siden):

Hadde jeg sørget for et hull i veggen der jeg leide så hadde jeg utbedret det før jeg flyttet..

De som leier er ikke smarte nok til å fikse det. 
De trodde de skulle slippe unna å betale husleie helt frem til ny leietaker flyttet inn fordi det ble vanskelig for dem økonomisk å betale for to leiligheter (oppsigelse til 31.12., vi har fått inn noen fra 15.november, så de slipper unna 1,5 mnd husleie). Men det var liksom greit at vi skulle tape penger på det… 

Spurt flere ganger etter batteri til røykvarsler fordi den piper. Vi har sagt at hvis de kjøper batteri kan vi bistå med hjelp til å bytte det (står i kontrakt at det er leietakers ansvar). 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 23.02):

Tette hullet, sparkle og male. Enkelt. Er nok ingen som har gjort sånt med vilje, men ting kan skje uten at leieboer kan styre over andres handlinger.

De er selv ansvarlig for sine handlinger. Vet det er enkelt å fikse, men jeg synes i grunn de kan lære seg at ting får konsekvenser og at man som voksen må ta ansvar for egne handlinger. 
Første gang de leier leilighet, og de tror det er andres ansvar å fikse alt for dem.

Delryddet.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville ikke oppfattet det som normal slitasje. Unntaket var om det fra før var svakhet der, feks at det var gammelt bygg med en dårlig vegg og den fikk hull pga noe form for ordinær bruk (lene noe mot den, komme borti eller noe). Høres absolutt ut som noe man kan ta av depositum for synes jeg. Husk bilder osv. 

Anonymkode: df47a...b85

Helt nytt hus, dd var første leietaker.

• Liker 1
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke normalt med "hull i veggen", jeg har bodd i hus fra 80tallet og vi hadde ikke slik slitasje.

Har du betalt ut depositumet / de har flyttet ut, så er det for sent. Frem krav til depositumskontoen med en gang, siden de ikke har nevnt dette til dere så er de ikke ærlige om skaden og da er det trolig sånn at du må gå juridisk frem for å få dekket skaden fra depositum, det er tross alt derfor du har den!

De har ikke flyttet enda. De har ikke nevnt noe til oss, selv om de burde skjønt at vi kom til å se det på visninga.

Vi har ikke sagt noe enda, tenker å ta alt i forbindelse med utflytting i tilfelle det skulle være noe mer som vi ikke har sett.

Skrevet

Gipsvegger er lett å skade men lett å fikse. Speilet kan de godt erstatte. 

Anonymkode: e827e...e0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De trodde de skulle slippe unna å betale husleie helt frem til ny leietaker flyttet inn fordi det ble vanskelig for dem økonomisk å betale for to leiligheter (oppsigelse til 31.12., vi har fått inn noen fra 15.november, så de slipper unna 1,5 mnd husleie). Men det var liksom greit at vi skulle tape penger på det… 

Spurt flere ganger etter batteri til røykvarsler fordi den piper. Vi har sagt at hvis de kjøper batteri kan vi bistå med hjelp til å bytte det (står i kontrakt at det er leietakers ansvar). 

Det er ditt ansvar å sørge for batteri i brannvarsleren men åkeeeeeeeei!

Anonymkode: 31aa4...e6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De har ikke flyttet enda. De har ikke nevnt noe til oss, selv om de burde skjønt at vi kom til å se det på visninga.

Vi har ikke sagt noe enda, tenker å ta alt i forbindelse med utflytting i tilfelle det skulle være noe mer som vi ikke har sett.

Hvordan vet du dette før de har flyttet? Har du inspisert leiligheten mens de var vekke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har leid i mange år, og leilighetene har alltid hatt ekstra batterier til røykvarslere liggende, fordi sånt skal boligen faktisk være utstyrt med, fordi det alltid skal være batteri i røykvarslere og det er en del av ditt ansvar som utleier å sørge for sikkerhet men ser at du virker som en vanskelig utleier som bare vil gjøre det enda hardere for leietakerne å være leietakere, for er helt tydelig at du ser ned på de med dine holdninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har de depositum dere kan ta det fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...