AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Litt knotete tittel men lurer på om noen som har et navn som var populært, feks på topplistene, da dere ble født syntes det var. Eller dere som har barn med navn som var populære da de ble født, hvordan det var? Jeg er gravid og vi har ikke tenkt på så mange navn som både jeg og mannen liker. Det ene vi liker godt er på topp 10-listen for kjønnet og har vært det nesten alle år de siste 10-12 årene. Vi lurer derfor på om det kan være dumt for barnets del å velge dette navnet. Vi har selv ikke erfaring med å ha topplistenavn. Vi har begge helt ordinære navn, som tilfeldigvis er veldig populære i dag og har vært på topp-10 mange ganger de siste årene, men som da vi ble født på slutten av 80-tallet ikke var populære navn i det hele tatt. Så vi begge er vokst opp med å som regel alltid være eneste person med navnet vårt på klassetrinnet (eller nesten hele skolen..), i idrettslaget, i vennegjengen, i deltidsjobben, i studiegruppa osv... Vi vil gjerne høre om alle erfaringer 😊 Anonymkode: 1e48a...e4d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Ser først setning ble litt feil formulert. Lurer på hvordan dere syntes det var å vokse opp med et populært navn 😄 Anonymkode: 1e48a...e4d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Søsteren min, født på sent 80-tallet, hadde et svært typisk navn for sin periode(typ Tone, Silje, Ida, Karoline you name it). Vi bodde på bygda og hadde en liten skole, men ikke mindre enn 6 på trinnet het det og to til i hennes klasse. Det ble mye Silje A, Silje B. Nå er hun ute i verden og møter hele tiden på flere Siljer, både i jobb, andre mødre i barnehagen osv. hun synes det er ganske kjipt å ikke få ha navnet sitt i «fred». Være litt spesiell, hun er bare en av veldig mange. Jeg selv har et ganske sjeldent navn og har alltid hatt det alene. Det var ganske fint, men mange ble overrasket over navnet, aldri hørt før og det blir ofte feilstavet. Men jeg elsker det og ville aldri vært «Emma nr.5» eller «Lucas nr.7». Anonymkode: 3b494...252 4
Heisenberg Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg har et veldig vanlig navn og lever godt med det. Det året jeg ble født ble litt over 380 barn gitt samme navnet. Men når jeg gikk på barneskolen var det bare ei annen som het det samme og vi gikk ikke i samme klasse. Har du funnet et navn du liker så bruk det og ikke tenk mer over det. 3
Fireflies Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Det er uhorvelig kjedelig å ha samme navn som mange. Som AB 252 skriver så blir det slengt på bokstaver, tall og beskrivelser for å finne ut hvilken person man snakker om. Jeg endte opp med å endre navn og møter nå sjeldent folk med samme navn. Det er flott, og jeg vet som oftest at det er meg de skal ha tak i når jeg hører navnet mitt. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 En av grunnene til at jeg tenker litt ekstra på det er jo at jeg var vant til at det bare var jeg som het navnet mitt som barn (men likevel ikke et navn noen reagerte på siden det ikke er noe nylaget eller veldig spesielt navn), men de siste årene har jeg begynt å høre navnet mitt overalt og det er jo litt rart og var skikkelig uvant i starten, trodde alltid noen snakket til meg men så var det alltid et barn i nærheten som ble pratet til 😄 Anonymkode: 1e48a...e4d
Ulrikke Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Datteren vår har et 10-på-topp navn, oppkalt etter en oldemor hvor navnet har vært populært lenge. Hun fikk et fornavn nr 2 nettopp fordi vi regnet med at hun kom til å møte mange med samme navn.... Hele bhg-tiden og barneskolen var hun alene om sitt navn i barnehagen og på trinnet. På mellomtrinnet kom det ei på laget hennes med samme navn fra en annen skole. På ungdomsskolen var det heller ingen med samme navn i klassen. Nå begynte hun på vgs, ingen med samme navn i klassen, men jeg tar for gitt at det er flere på skolen, stor vgs. For henne har det altså ikke gitt en følelse av at "alle" heter det samme som henne.... Men det er nok tilfeldig! Er andre med navn som ikke ligger på topp 10 vi har hatt to av i klassen osv... Så som sagt, man aner ikke hvordan det blir. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Har et veldig vanlig navn selv i min aldersgruppe, og det var alltid noen andre som het det samme, typisk Ida A og Ida B. Det gjorde meg ingen ting. Mannen min det samme, og ingen av barna våre har noen unike, sjeldne navn. Aldri vært noe problem for noen av oss. At et navn er populært betyr jo at veldig mange syns det er fint. Er du alene om navnet, vel, ingen andre valgte dét…. Anonymkode: 4e427...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Har vært innom tanken på et mer unikt mellomnavn også men vi vil i utgangspunktet helst gi barnet bare 1 navn (pga langt etternavn og vi vil ikke ha et dobbeltnavn der begge sies.. Altså så vanskelig å velge navn når man ikke er enige + alle andre ting å tenke på 😄 Jeg liker mange pene enkle navn som ikke er så populære men de likte såklart ikke mannen. Vil jo gi barnet et navn det kan like hele livet sitt. Anonymkode: 1e48a...e4d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Vi var fire på trinnet med samme navn (55 elever) skikkelig dritt og jeg valgte å bytte navn. Var forsåvidt tre med likt jentenavn og tre med likt guttenavn også.. Jeg valgte ikke veldig populære navn på mine barn. Anonymkode: a7d7e...c8d 1
Lea Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har ett veldig vanlig navn og er fornøyd med det.🙂 Selv om jeg ofte også ble kalt første bokstaven i etternavnet mitt på skolen. Jeg har en veldig rar skrivemåte og må ofte stave navnet mitt men det går helt bra det også.🙂 Hvilket navn er det du tenker på? Jeg hadde ikke brydd meg så mye om navnet er på topp listene. Det viktigste er at dere liker navnet og føler det navnet er det rette for barnet.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 Gjennom hele oppveksten ønsket jeg at jeg kunne hatt et vanlig navn, ikke det jeg har som «ingen» oppfatter riktig før jeg har sagt det minst tre ganger og helst stavet det. Anonymkode: 7dcd0...c58 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har et gammalt kjerring-navn og har fått hatt det i fred i min generasjon født på midten av 70-tallet. Husker vi hadde 3xThomas på ungdomsskolen i samme klasse. På barnetrinnet hadde vi 2xAnders. De ble kalt Lille-Anders og Store-Anders. Tipper det ikke var så veldig kult for Lille-Anders. 😑 Anonymkode: c5592...b26 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Det er flere navn «å velge mellom» nå enn det var på 80 tallet. Dvs at det er færre barn med samme navn som havner på topp 10 nå enn da. F.eks Nora som var 1.plass i 2020 var det 426 barn som fikk, mens Silje i 1985 var det 712 barn som fikk. Og hvis vi ser på 10.plassen Ingrid i 2020 var 271 barn, mens i 1985 fikk 383 navnet Anne. Anyways, jeg har et navn som var topp 10 hele 80 tallet. På trinnet var vi 100 elever, og 7 med mitt navn. Så jeg var ganske opptatt av å velge et navn utenfor topp 10. vi endte med et topp 30 navn. Men altså, det var ikke sååå plagsomt, men og alltid ha med etternavnet sitt når man blir snakket om er ikke så kult. Men vi var 2 i klassen med samme navn på barneskolen og det var helt uproblematisk. Har jobbet sammen med 2 andre med mitt navn på arbeidsplass med 15 stk, gikk egentlig greit det og, var i forskjellige avd, men hadde sosialt og lunsj og sånt sammen Anonymkode: 1912b...040 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 I bhg til mitt barn er det faktisk få med like navn, selv de som er fra toppliste. Det et to Nora og tre Sofia, men bare en Emma, Ella, Maja, Lea, Emil, Noa, Filip og Henrik. De andre navnene på topp 10 er det ingen av. Anonymkode: 1912b...040 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg er født helt på slutten av 70-tallet og heter Silje- så jeg har møtt noen andre Siljer opp gjennom. på ungdomsskolen var det en annen Silje i klassen. Jeg hadde et mellomnavn jeg egentlig ikke bruker, men det ble brukt på ungdomsskolen. Jeg mislikte å blir kalt for Silje + mellomnavnet, og ville mye heller hete Silje + første bokstav i etternavnet. Det ble likevel hengende ved gjennom hele ungdomsskolen selv om jeg aldri har identifisert meg med mellomnavnet. Bortsett fra dette har det vært helt uproblematisk. Det er faktisk ikke så utrolig mange ganger jeg treffer andre som heter det samme, og nå er det koselig. Om jeg hilser på en annen som heter det ler vi gjerne og sier «fint navn». Så jeg vil faktisk si det ikke er noe man trenger å tenke så mye på! Mine egne barn har ikke topp ti-navn. Hun ene har et navn som er laangt ned på listen. Hun har likevel en på laget som heter det samme, mens de to som har navn som er mer populære for sin alder ikke har noen i omgangskretsen som heter det samme. Anonymkode: 655cb...8d8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Har ett barn med topp 10 navn. Eneste i avdelingen, men ett annet barn i barnehagen med samme navn. Har ikke vært noe kjipt med det til nå. "Alle" kjenner noen som heter det samme, og det trenger ikke nødvendigvis være negativt. Hadde valgt navnet om igjen uansett, fordi vi valgte et navn vi syns er fint, og brydde oss ikke om det var på topp 10 eller ei. Jeg selv har et navn som ingen andre har! Men det betyr ikke at det er fint.. Anonymkode: 1efca...b6e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Sønnen min har flere venner som heter Theodor og Theo. Det er faktisk litt forvirrende og upraktisk. Vi kjenner imidlertid ingen som heter Jakob, og det har jo også vært et populært navn de siste årene. Vi kjenner bare 1 Nora. Disse to navnene ligger på topp 1, så man kan være heldig og ha et populært navn «for seg selv» også Anonymkode: e9ce8...c89 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er flere navn «å velge mellom» nå enn det var på 80 tallet. Dvs at det er færre barn med samme navn som havner på topp 10 nå enn da. F.eks Nora som var 1.plass i 2020 var det 426 barn som fikk, mens Silje i 1985 var det 712 barn som fikk. Og hvis vi ser på 10.plassen Ingrid i 2020 var 271 barn, mens i 1985 fikk 383 navnet Anne. Anonymkode: 1912b...040 Det er jo et godt poeng Takk for alle svar ene eller andre veien, ser folk har opplevd det veldig forskjellig, vi får tenke videre. Trenger ikke bestemme oss helt ennå heldigvis, er et par måneder igjen. Anonymkode: 1e48a...e4d
Daria Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har et navn som er veldig vanlig i min generasjon (men som nesten ingen får nå) - typisk kort og greit 70/80-tallsnavn som vi var tre som het bare på mitt trinn på barneskolen. Som barn syntes jeg det var litt kjedelig (vel så mye navnet i seg selv som at vi var så mange som het det), som voksen synes jeg det er helt greit med et navn alle oppfatter med en gang, staver riktig på første forsøk og aldri lurer på hvilket kjønn det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå