AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg stresser veldig mye med at det er såppas lenge til jeg er ferdig utdannet og kan begynne å spare til bolig. Jeg tar opp fag nå og skal begynne på sykepleien neste år. Jeg er ikke ferdig før jeg er 28 år, og har null kroner spart opp på kontoen til bolig. Stresser når jeg ser folk på min alder er ferdigutdannet og allerede har kjøpt seg bolig og fått det bra økonomisk. Er redd jeg aldri skal få det bra økonomisk når jeg ikke kan begynne å spare før jeg er 28.. Andre som er i samme situasjon som meg eller noen som eventuelt kan roe meg ned? Anonymkode: 142b0...325 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Hvis økonomi er så viktig for deg, burde du kanskje studere noe annet enn sykepleie? Anonymkode: ddb51...ed5 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Hvorfor er det så utrolig viktig med boligkjøp tidlig i voksenlivet? Er det fordi vi har en kultur for det bare? Hvorfor stresse så mye med noe man ikke får gjort noe med og som uansett ikke er så alvorlig? Anonymkode: 2bb81...3de 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Jobb ved siden av studier og start sparingen som de fleste. Anonymkode: 04980...f16 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis økonomi er så viktig for deg, burde du kanskje studere noe annet enn sykepleie? Anonymkode: ddb51...ed5 Sykepleier er det jeg vil bli, så jeg tar ikke en annen utdanning bare pga lønn. Det jeg stresser med er at det tar tid før jeg kan begynne sparingen Anonymkode: 142b0...325
LoppeLiten Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 Hvis du stresser veldig med det, hva gjør du for å kunne spare penger nå? Bedre at du tar tak og legger til rette for å kunne spare nå hvis det skaper mye stress for deg. Du kan eventuelt gjøre noe med tankegangen din rundt det å kjøpe bolig og hvor på prioriteringslisten din det burde være. Hvis det ikke er realistisk å få til noe som helst sparing nå må du jobbe med aksept for situasjonen du står i. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Jepp. Er 30, enda ikke fått fast fulltidsjobb. Null sparepenger bortsett fra fattige 50k på BSU. Anonymkode: 6fdc3...e06
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 1) Har du mulighet til å bo hos foreldrene dine? 2) Har du mulighet til å jobbe som sykepleier et sted hvor det ikke er så dyrt å bo? Anonymkode: 15e84...95d 1
Mariell1995 Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg går sisteåret på det studiet jeg går nå, så jeg blir ferdig bare få måneder før jeg fyller 27 år 😅 Men jeg leier et sted jeg er fornøyd med, så her vil jeg bo frem til jeg får råd til å kjøpe meg noe etter hvert ☺️ Jeg tenker jo også på det med boligkjøp iblant, men det er egentlig ikke noe stress når jeg er så heldig som leier her jeg gjør - så får jeg kjøpe noe om noen år når jeg har råd og ser et hus jeg virkelig vil ha, eller noe ☀️ 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 LoppeLiten skrev (2 minutter siden): Hvis du stresser veldig med det, hva gjør du for å kunne spare penger nå? Bedre at du tar tak og legger til rette for å kunne spare nå hvis det skaper mye stress for deg. Du kan eventuelt gjøre noe med tankegangen din rundt det å kjøpe bolig og hvor på prioriteringslisten din det burde være. Hvis det ikke er realistisk å få til noe som helst sparing nå må du jobbe med aksept for situasjonen du står i. Jeg har en deltidsjobb. I tillegg har jeg støtte fra lånekassen med maksimalt lån. Så jeg legger bort alt jeg får fra lånekassen i mnd bort til sparing, nå enn så lenge. Spørsmålet er hvor lenge jeg orker å bo hjemme. For at jeg skal klare å spare blir jeg nødt til å bo hjemme med maksimalt lån fra lånekassen, og bruke dette til sparing. Da må jeg altså bo hjemme i 4 år til, fram til jeg er ferdig med studiene om jeg skal klare å spare til egenkappital. Og det vet jeg ikke om er så realistisk, men viljestyrken er der jo, så det kan gå. Anonymkode: 142b0...325
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg var heller ikke ferdig utdannet før våren det året jeg fylte 28. Jeg kjøpte bolig rett før det da, høsten før, men det var pga hjelp fra foreldre og at jeg jobbet alt for mye ved siden av studiene (som var en av grunnene til at jeg ikke ble ferdig før) og derfor sparte selv når jeg studerte. Kjøpte en liten leilighet på 40kvm. Den gang var prisene litt lavere da, er 10 år siden. Tenker du ikke får gjort så mye med det nå så ikke så mye å stresse over.. det ordner seg etterhvert Du kan jo se på om det er noe mulighet for å starte å spare litt allerede nå. Vil tro sykepleierstudenter er gode kandiater for en del sommerjobber i helsesektoren, som hjelpepleier osv. Kanskje jobbe litt ugunstige vakter og få tillegg for det Anonymkode: 67ee5...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en deltidsjobb. I tillegg har jeg støtte fra lånekassen med maksimalt lån. Så jeg legger bort alt jeg får fra lånekassen i mnd bort til sparing, nå enn så lenge. Spørsmålet er hvor lenge jeg orker å bo hjemme. For at jeg skal klare å spare blir jeg nødt til å bo hjemme med maksimalt lån fra lånekassen, og bruke dette til sparing. Da må jeg altså bo hjemme i 4 år til, fram til jeg er ferdig med studiene om jeg skal klare å spare til egenkappital. Og det vet jeg ikke om er så realistisk, men viljestyrken er der jo, så det kan gå. Anonymkode: 142b0...325 Høres jo egentlig ut som at du ikke ligger så dårlig an. Selv for 10 år siden da prisene var lavere så var de fleste jeg kjente 26-30 før de kjøpte sin første lille leilighet. Noen var ennå litt eldre (og noen yngre såklart) Anonymkode: 67ee5...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Høres jo egentlig ut som at du ikke ligger så dårlig an. Selv for 10 år siden da prisene var lavere så var de fleste jeg kjente 26-30 før de kjøpte sin første lille leilighet. Noen var ennå litt eldre (og noen yngre såklart) Anonymkode: 67ee5...3ce Jepp, vi kjøpte for ti år siden, og vi var da 30 og 32. Det er egentlig helt tullete at man skal ha en forventning om å kunne kjøpe egen bolig når man er i starten av 20-årene… For å klare det må man enten: 1) Bo på bygda, ta fagbrev og gå rett ut i godt betalt jobb når man er 21. Spare som f og ha fordel av lave boligpriser 2) Ha foreldre som betaler, eller ha arvet noen 3) Vinne i Lotto 4) Finne seg partner som tilhører kategori 1-3, eventuelt er mye eldre. Anonymkode: b18b7...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg tror de færreste kjøper bolig i 20-årene. Det er nok mer vanlig jo mer usentralt du bor. Jeg kjøpte ikke før i midten av 30-årene. Og nå sitter jeg på mer enn dobbelt så dyr bolig enn mine venner som etablerte seg tidlig. Men jeg har jobbet hardt og stått på i alle år. Anonymkode: 746fd...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 Du kan jo starte med å sette inn 100kr i mnd i fond. Såpass klarer du. Anonymkode: d014e...700
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sykepleier er det jeg vil bli, så jeg tar ikke en annen utdanning bare pga lønn. Det jeg stresser med er at det tar tid før jeg kan begynne sparingen Anonymkode: 142b0...325 hva med å ta en deltidsjobb og spare alt du får av stipend, ikke ta opp lån. Unngår du studielån så vil du jo ha noen penger til overs til boligkjøp når du har fått det jobb. Noen jeg kjenner gjorde dette. Anonymkode: 5c59f...6cf
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Begynn å spare allerede nå. Jeg begynte å spare da jeg var 18 og fikk min første sommerjobb. Har vært veldig gjerrig og har prioritert sparing fremfor shopping osv. Null problem med å kjøpe da jeg endelig fikk fast jobb. Hadde spart nok til egenkapital da. Jeg har ikke arvet noe, ikke jobbet veldig mye. Bare prioritert sparing. Anonymkode: fe5f4...ad2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 Du har vel ganske god tid på å spare, sjansene for å få fast fulltidsstilling med god nok lønn til å komme deg inn på boligmarkedet er vel ikke akkurat høye de første årene. Anonymkode: aa1ef...bd9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 39 minutter siden, AnonymBruker said: hva med å ta en deltidsjobb og spare alt du får av stipend, ikke ta opp lån. Unngår du studielån så vil du jo ha noen penger til overs til boligkjøp når du har fått det jobb. Noen jeg kjenner gjorde dette. Anonymkode: 5c59f...6cf Man bør alltid ta fullt studielån, det er et gunstig lån. Sett pengene på sparekonto eller fond om man ikke trenger dem ved utbetaling. Jeg fikk lov av banken å bruke penger jeg hadde spart til EK selv om jeg hadde samme sum i studielån. Dette var før nye regler da men vil tro en del banker synes det er ok fremdeles. Anonymkode: 67ee5...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå