Gå til innhold

Lønntrinn 61 i staten, er det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om jobb i staten. Dette er i Oslo og lønnstrinn 61.

Jeg har 4års erfaring og har mastergrad.

Ville du ha godtatt dette tilbudet?

Anonymkode: a9517...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men så flott - du har blitt innstilt! Dette betyr at de har tatt deg inn for vurdering av deres innstillingsråd og at du har blitt akseptert... De vil mao. ha deg som ansatt.

For en stilling i staten så skal alle utlysninger inneholde hvilken lønnsramme stillingen har blitt lyst ut med, og du skal ha hatt en diskusjon i forkant om dine forventninger til lønn minst en gang i løpet av dine intervjuer. Hvis du er usikker på lønna så kan du ta kontakt med din fagforening og deres representanter for å høre om lønnen du er tilbydd er rimelig i forhold til hvilket arbeid du utfører.

Det du vet om lønnsrammen og deres vurdering av deg ligger til grunn for den lønnen du har blitt tilbydd. Dette tilbudet/lønnen er i ettertid vanskelig å endre på etter at saken har blitt behandlet av innstillingsråd, men det er ikke for sent å forsøke å argumentere på hopp opp i lønnstrinn hvis du mener du har krav på dette - så lenge du kommer med gode argumenter for og det ikke er mange andre interessante søkere.

Jeg kan ikke svare deg direkte fordi lønn varierer veldig avhengig av type stilling, ansvar og etterspørsel. Men jeg kan svare for det jeg arbeider med: jeg aksepterte laveste lønn i lønnsrammen som nyansatt med bachelor og har i senere tid gått opp i både ansvar og lønn. Jeg vil anbefale at du ser hva som er lavest lønn i rammen og plusser på for det du mener du kan forvente for din ansinitet, evt. hva fagforeningen mener, og så aksepterer det nivået du ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Det er rundt 550.000kr. I hvilket spenn er stillingen utlyst og hvilken lønn har du der du kommer fra nå? Jeg jobber selv i staten i Oslo området og synes den lønnen er helt grei sammenlignet med hva de nyansatte med litt erfaring får når de starter hos oss. Men du kan jo uansett høre om høyere lønn, de aller fleste spør om det etter 1.tilbud. 

Anonymkode: 8b939...262

Skrevet

Bra om du ikke har andre tilbud. Dårlig om du har bedre tilbud.

Anonymkode: 0ff40...1aa

Skrevet

Du har krav på lønnstamtale etter 1 år  stilling. Du kan sikre "krangle" deg til 2-3 ekstra lønnstrinn når du har andre og sammenligne deg med.

Ltr. 61 Er ok i din alder uten ansinnitet 

Anonymkode: 1f318...53d

Skrevet

Jeg synes det høres høyt ut med så lite erfaring.

Anonymkode: 07cc0...4d7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke hvis dette er beskyttet teknisk tittel som sivilingeniør.

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (7 minutter siden):

Sannsynligvis. Vi fikk mange av disse inn på jobben under oljekrise for noen år siden. Aker solution m.fl nedbemannet og "alle" disse nyutdannede ingeniørutdannede leitet etter trygge havner i det offentlige som tok til takke med lavere lønn i det offentlige for en periode. Når industrien mannet opp igjen etter noen år forsvant de ut igjen.

Anonymkode: 1f318...53d

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har fått tilbud om jobb i staten. Dette er i Oslo og lønnstrinn 61.

Jeg har 4års erfaring og har mastergrad.

Ville du ha godtatt dette tilbudet?

Du må si litt mer? Hva er stillingstittel og innhold? Hva er mastergraden din i?

Anonymkode: d5e40...a4b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

61 med 4 års erfaring etter mastergrad er ikke høyt hvis hun har en ettertraktet utdannelse. Jeg begynte med ltr 75 med 7 årserfaring for noen år siden. Riktignok med attraktiv mastergrad, men 61 høres hvertfall ikke for høyt ut med 4 års erfaring.

Anonymkode: d5e40...a4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har master, jobber i staten, 16 års ansiennitet, og har lønnstrinn 59. Er misfornøyd selv, men med bare 4 års ansiennitet ville jeg vært fornøyd. :) Så kan man etter hvert se hva kollegene tjener, og hvis de tjener mer kan du bruke det for å få høyere lønn selv. :)

Anonymkode: 49d3f...b48

• Liker 1
Skrevet

Hvis en er medlem i en Akademiker-organisasjon får en i Staten lønn oppgitt i kroner. Det lønner seg for folk med master

Anonymkode: 1f2dd...464

• Liker 1
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (På 4.10.2021 den 7.50):

Jeg har mastergrad innen IT, men jobber ikke med programmering. Det er utviklere som tjener godt, men ikke de mindre tekniske ansatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 9.12):

Jeg har master, jobber i staten, 16 års ansiennitet, og har lønnstrinn 59. Er misfornøyd selv, men med bare 4 års ansiennitet ville jeg vært fornøyd. :) Så kan man etter hvert se hva kollegene tjener, og hvis de tjener mer kan du bruke det for å få høyere lønn selv. :)

Hvordan vet du hva kollegaene dine tjener?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt åpent hva alle tjener her. Jobber på et universitet. Enkelte fagforeninger (NTL) publiserer hefter med lønnsoversikt til alle ansatte, som medlemmene får tilsendt. Min fagforening gjør ikke det, men jeg kan komme og se på en PC hos tillitsvalgt. Åpenhet om lønn er viktig! Jeg er glad for at det er slik, i alle fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I offentlig sektor er hovedregelen at alle dokumenter er offentlige og enhver kan kreve innsyn i saksdokumenter, journaler og andre lignende registre, jf. offentleglova § 3. Det betyr at lønnsopplysningene til ansatte i staten, fylkeskommunene og kommunene skal være tilgjengelig for den som ber om innsyn.

Anonymkode: a19d9...3a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...