Gå til innhold

Kontakte tidligere elevs foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer på barneskole. Ganske nyutdannet for 4 år siden, og startet som kontaktlærer med en gang. Hadde gjengen i 4 år og ble utrolig glad i dem. Syntes det var kjempetrist å sende dem over til ungdomsskolen i juni. 

En av elevene, en veldig sårbar elev, lurer jeg veldig på hvordan det går med nå. Er det upassende å sende en melding til foreldrene og spørre? Hennes mor og jeg meldte mye i fjor om eleven, men det er jo ikke min elev lenger, så er jo ikke naturlig at jeg tar kontakt. Men jeg er jo glad i barnet. Var der jo hver dag i 4 år. Hva hadde dere som foreldre tenkt om dere fikk en melding fra en tidligere lærer som spurte hvordan det går med barnet deres og hvordan overgangen til ungdomsskolen har vært? :)

Anonymkode: 03363...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du kan høre hva rektor tenker om det. Eller en kollega.

• Liker 23
Skrevet

Nå har jeg et barn på 5 år og en på 2 år, men jeg hadde syntes det hadde vært hyggelig 😄 

Anonymkode: dc08a...538

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er lærer på barneskole. Ganske nyutdannet for 4 år siden, og startet som kontaktlærer med en gang. Hadde gjengen i 4 år og ble utrolig glad i dem. Syntes det var kjempetrist å sende dem over til ungdomsskolen i juni. 

En av elevene, en veldig sårbar elev, lurer jeg veldig på hvordan det går med nå. Er det upassende å sende en melding til foreldrene og spørre? Hennes mor og jeg meldte mye i fjor om eleven, men det er jo ikke min elev lenger, så er jo ikke naturlig at jeg tar kontakt. Men jeg er jo glad i barnet. Var der jo hver dag i 4 år. Hva hadde dere som foreldre tenkt om dere fikk en melding fra en tidligere lærer som spurte hvordan det går med barnet deres og hvordan overgangen til ungdomsskolen har vært? :)

Det ville jeg syntes var veldig rørende og fint. Du trenger kanskje ikke spørre så mye. Du kan jo heller gjerne skrive at du har tenkt mye på eleven og at barnet fikk en litt ekstra plass i hjertet ditt. Og at du ville bare si at håper det går fint med barnet, og at ungdomsskolelivet går bra. Da er det opp til mor å dele det hun vil med deg, og du virker omsorgsfull og ikke bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 2fa20...861

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ville jeg syntes var veldig rørende og fint. Du trenger kanskje ikke spørre så mye. Du kan jo heller gjerne skrive at du har tenkt mye på eleven og at barnet fikk en litt ekstra plass i hjertet ditt. Og at du ville bare si at håper det går fint med barnet, og at ungdomsskolelivet går bra. Da er det opp til mor å dele det hun vil med deg, og du virker omsorgsfull og ikke bare nysgjerrig. 

Og jeg som skriver dette har to barn på 12-15 år. 

• Liker 6
Skrevet

Mja, ikke sånn ut av det blå synes jeg. Du er læreren, ikke venn.

Hadde satt pris på en type julehilsen heller, da kan man slippe å svare på private ting om man ikke ønsker.

Jeg har en ansatt pedagog på IG fra tidligere bhg, og hun liker bilder og sånt - men spør ikke konkret om hvordan det går med sønnen min utover «så søt som baby» osv. 

Anonymkode: e709d...3b8

Skrevet

Hvis dere ikke har opprettholdt en kontakt så er det bare merkelig av deg å kontakte din tidligere elevs foreldre. Upassende egentlig. Hadde ikke likt å bli kontaktet på den måten når man ikke har hatt kontakt i ettertid.

Anonymkode: 250ee...4ab

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes det høres koselig ut :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du kan sende en melding det du ikke konkret spør om hvordan det går, men noe ala:

«hei. Nå er det en stund siden sist, og jeg har tenkt mye på dere. Noen barn setter ekstra dype spor i en lærers hjerte, og X er en av de. Jeg håper det går bra med X og at livet på ungdomsskolen går fint»

noe i den duren, da spør du ikke konkret etter informasjon du ikke har rett på.

Anonymkode: 7331e...d7b

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har en sånn datter. En sårbar datter. Der ble det overgang nå til VGS. Jeg må jo si at jeg hadde satt pris på å få en melding fra tidligere lærer. Man er jo noe alene med alt som skjer som foreldre. Det er koselig at noen bryr seg. Overganger er vanskelig. 

Men du kjenner jo mora gjennom samtaler og vet vel kanskje hvilken type hun er? Ikke at jeg vet hvilke regler det er med slik kontakt. Men det kan vel ikke være feil å bry seg? 

Så heldig hun er som har hatt en lærer som deg!

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde syntes det var veldig hyggelig å få en slik melding, men jeg ville nok spurt en kollega eller rektor om dette er greit å gjøre siden man tydeligvis kan treffe på spesielt sure foreldre som ikke liker at man bryr seg om barna deres. 

Anonymkode: 44cdc...b2c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde syntes det var hyggelig, så lenge det var en lærer jeg hadde god dialog med og som var bra for barnet mitt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke hatt melding fra barnets tidligere lærer. Synes det hadde vært upassende. Hadde jeg møtt læreren tilfeldig på gata kunne jeg sagt hei, og snakket kort med henne/ han.

Anonymkode: 27fcd...0b1

• Liker 5
Skrevet

En ting er å hilse og prates om man tilfeldig treffes, men en sms helt ut av det blå? Det ville bare vært spesielt. 

Anonymkode: da4dc...507

• Liker 1
Skrevet

Lærer her, jeg forstår deg enormt godt! 

Vi blir glad i og bryr oss om elevene våre - ellers burde vi finne oss annet arbeid. 

Jeg opplever dog at problemstillingen din hovedsakelig ligger hos nyutdannede lærere. 
Mener at du bør trå varsomt, vi må bevare vår profesjonelle rolle. Det kan være vanskelig og sårt når elever skal videre i systemet, men din jobb stoppet når eleven gikk ut av skolen. 

Det er ikke meningen å virke hard i denne situasjonen, men tenk på mulige ringvirkninger det kan få. Andre foreldre som hører at du oppsøker tidligere elever, eller rektor/ledelse/kollegaer som kan reagere på det.

Du må i hvert fall ikke gjøre det uten at du har «rektor i ryggen». Du krysser med én gang en grense mellom privatliv og ditt liv som profesjonell lærer. 

Jeg forstår også godt foreldre som kommenterer her at de hadde satt stor pris på det, og det tror jeg også på. Det handler om medmenneskelighet, men skille av rollene kan være utfordrende. 

Som lærer må du ofte håpe på at din veiledning har styrket eleven godt nok til å gå inn i neste fase av utdanningen sin. 

Anonymkode: 5152b...2fe

• Liker 11
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket forhold dere hadde tidligere. 

Jeg mottok meldinger fra tidligere lærere da ungene mistet faren sin. Det betydde veldig mye for både ungene og meg. Det viser omsorg og det er alltid fint å vite at noen er glad i barnet sitt. 

Anonymkode: 0a083...3d5

• Liker 2
Skrevet

Som mor til et sårbart barn der kontakten med lærer har vært tett, hadde jeg satt utrolig stor pris på å få en sånn melding, selv flere år etterpå. 
Hadde ikke tenkt at det var upassende.   

Anonymkode: 362b3...250

• Liker 5
Skrevet

Jeg har fortsatt slik kontakt med Spesial pedagogen min datter hadde i bhg. Hun ble så glad i min datter og syns det er kjekt å se hvordan det går med henne. Min datter går nå i 4 klasse. Jeg synes det er koselig. 

Anonymkode: 5b332...88c

• Liker 4
Skrevet

Selv om din intensjon er hyggelig, så vil det allikevel være brudd på taushetsplikten.. Så nei. 

Anonymkode: 14e34...35e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lærer her, jeg forstår deg enormt godt! 

Vi blir glad i og bryr oss om elevene våre - ellers burde vi finne oss annet arbeid. 

Jeg opplever dog at problemstillingen din hovedsakelig ligger hos nyutdannede lærere. 
Mener at du bør trå varsomt, vi må bevare vår profesjonelle rolle. Det kan være vanskelig og sårt når elever skal videre i systemet, men din jobb stoppet når eleven gikk ut av skolen. 

Det er ikke meningen å virke hard i denne situasjonen, men tenk på mulige ringvirkninger det kan få. Andre foreldre som hører at du oppsøker tidligere elever, eller rektor/ledelse/kollegaer som kan reagere på det.

Du må i hvert fall ikke gjøre det uten at du har «rektor i ryggen». Du krysser med én gang en grense mellom privatliv og ditt liv som profesjonell lærer. 

Jeg forstår også godt foreldre som kommenterer her at de hadde satt stor pris på det, og det tror jeg også på. Det handler om medmenneskelighet, men skille av rollene kan være utfordrende. 

Som lærer må du ofte håpe på at din veiledning har styrket eleven godt nok til å gå inn i neste fase av utdanningen sin. 

Anonymkode: 5152b...2fe

Jeg er kontaktlærer på barnetrinnet, og jeg er helt enig I dette! Og hva med alle de andre elevene? Denne moren kan fortelle det til andre foreldre som synes det er rart at ikke de også fikk melding. 

Anonymkode: ba4f7...6eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...