Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby som ikke er så interessert i mat ennå. Vil gjerne smake på alt, det er jo positivt. Så hun får alltid smake på det jeg spiser. Men hun vil aldri ha mer enn en smak. 

Hun får havregrøt morgen og kveld, og godtar èn type middag. Lager selv, basert på avokado og havregryn. Vil helst lage mat til henne selv, men potet, søtpotet, gulrot osv som er fine start-grønnsaker vil hun IKKE ha. Prøvd glass også, og hun vil ikke ha. Så hun får kun denne avokado-middagen hver dag + smaksprøver fra meg. 

Har prøvd bananlapper, brød med og uten pålegg, hirsegrøt og omelett til lunsj. Ikke interessert. Spiser to biter, men ikke med glede. Prøver å lage mos av middagene våre, men det er ikke aktuelt heller.

Litt rådvill, spesielt mtp lunsj og middag. Noen tips? Kan jeg koke fullkornspasta og la henne spise med fingrene selv? Eller er det skummelt mtp å sette i halsen? Burde det moses evnt? Kom gjerne med all slags råd. Synes det er dumt å gi et tredje måltid med grøt også, redd hun blir lei og nekte det også..

Anonymkode: 32199...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut fra at hun får spise selv? Min var glad i sterke smaker og forskjellige konsistenser. Ikke alltid det ble så store mengder, men det er jo helt greit. Han fikk leke og utforske!

Særlig fisk, ulike ting i tomatsaus, og kjøtt i biter var populært. Sånne "fine startgrønnsaker" syntes han var kjedelig, og spiste lite av. 

La henne prøve selv :)

Anonymkode: 264e7...496

• Liker 1
Skrevet

Kan du spice opp disse kjedelige grønnsakene med noe krydder? Karri og litt olivenolje er en fin kombinasjon her. 

Anonymkode: 5016c...a0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Går ut fra at hun får spise selv? Min var glad i sterke smaker og forskjellige konsistenser. Ikke alltid det ble så store mengder, men det er jo helt greit. Han fikk leke og utforske!

Særlig fisk, ulike ting i tomatsaus, og kjøtt i biter var populært. Sånne "fine startgrønnsaker" syntes han var kjedelig, og spiste lite av. 

La henne prøve selv :)

Anonymkode: 264e7...496

Hun sitter ikke så godt selv ennå, så vi bruker denne spedbarnsdelen til Tripp trapp-stolen fortsatt. Hun sitter derfor litt bakovervendt og kan dermed ikke sitte å plukke selv ennå. Holder henne endel i fanget, og da får hun holde maten litt selv :) 

Kan godt hende hun vil ha litt mer spennende smaker. Skal prøve å tilby litt mer av det! :) takk for tips! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du spice opp disse kjedelige grønnsakene med noe krydder? Karri og litt olivenolje er en fin kombinasjon her. 

Anonymkode: 5016c...a0f

Godt tips, godt mulig hun vil ha litt mer smak! Skal prøve meg frem på det 😃

Skrevet

Mango er jo en smak mange liker, men det høyner ikke blodsukkeret. 

Ellers elsket min butternut gresskar som mos. Startet litt med fiskeboller etterhvert men ble først skikkelig interessert når han kunne ta mat selv 

Anonymkode: a9082...515

• Liker 1
Skrevet

Hvordan lager du gulrotter/søtpoteter?

Most bananer,  kokte og most pærer, eplemos osv likte mine godt. 

Anonymkode: e219c...cff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mango er jo en smak mange liker, men det høyner ikke blodsukkeret. 

Ellers elsket min butternut gresskar som mos. Startet litt med fiskeboller etterhvert men ble først skikkelig interessert når han kunne ta mat selv 

Anonymkode: a9082...515

Mango liker hun da faktisk, og andre søte frukter som pære, eple, banan ol :)   Men skulle gjerne sett at hun godtok grønnsaker og ordentlig mat også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan lager du gulrotter/søtpoteter?

Most bananer,  kokte og most pærer, eplemos osv likte mine godt. 

Anonymkode: e219c...cff

Jeg koker søtpotet, gulrøtter, potet ol, og moser med stavmikser og tilsetter fettkilde (olje eller smør). Har prøvd hver for seg, og blandet sammen. Da tar hun en skje før det er stopp 😅

Hun liker eplemos og pæremos ol også, og mango og banan. Men vil jo helst begrense mengden av frukt litt, ikke gi det som et fullverdig måltid.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...