Gå til innhold

Omplassering/tilrettelegging ikke mulig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har hatt intense bekkensmerter som er hemmende på jobb. Jeg har kanskje 50% arbeidsevne, og halter omkring. Det er en del arbeidsoppgaver jeg ikke bør gjøre pga smertene, men som jeg gjør fordi jeg ikke vil være en byrde for kollegaene mine.

Saken er at jobben kan ikke omplassere meg eller tilrettelegge for meg. Jeg har forklart til sjefen at jeg vil jobbe, og vil helst ikke sykemeldes, men de sa at hvis jeg ikke klarer å fungere på jobb må jeg ha en sykemelding.

Etter noen dager med fri så merker jeg at bekkensmertene er mer tolerable, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her. Burde jeg presse meg selv mer eller snakke med legen om å sykemelde meg?

Anonymkode: a8e78...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykmelding. Å presse seg og ha smerter er bare dumt om du kan slippe. Ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ihjel på jobb.

Anonymkode: 54dc5...ae3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

har hatt intense bekkensmerter som er hemmende på jobb. Jeg har kanskje 50% arbeidsevne, og halter omkring. Det er en del arbeidsoppgaver jeg ikke bør gjøre pga smertene, men som jeg gjør fordi jeg ikke vil være en byrde for kollegaene mine.

Saken er at jobben kan ikke omplassere meg eller tilrettelegge for meg. Jeg har forklart til sjefen at jeg vil jobbe, og vil helst ikke sykemeldes, men de sa at hvis jeg ikke klarer å fungere på jobb må jeg ha en sykemelding.

Etter noen dager med fri så merker jeg at bekkensmertene er mer tolerable, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her. Burde jeg presse meg selv mer eller snakke med legen om å sykemelde meg?

Prøv heller å få svangerskapspenger.

Ganske kjipt å bruke opp sykepengerettighetene dersom du faktisk skulle bli syk under permisjonen 

• Liker 1
Skrevet
Mrs Robinson skrev (9 minutter siden):

Prøv heller å få svangerskapspenger.

Ganske kjipt å bruke opp sykepengerettighetene dersom du faktisk skulle bli syk under permisjonen 

Svangerskapspenger er kun hvis jobben er skadelig for fosteret?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sykmelding. Å presse seg og ha smerter er bare dumt om du kan slippe. Ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ihjel på jobb.

Anonymkode: 54dc5...ae3

Ja, det er sant. Lurer på hva legen min vil si om dette her…

• Liker 1
Skrevet

Du bør få sykemelding. Presser du deg for mye kan du slite med smerter også etter fødsel istedet for at bekkenløsningen går over da. Er jobben virkelig verdt det? Jeg tenker nei. Ta sykemeldingen legen sier du kan ta. 

Svangerskapspenger er om jobben er til fare for fosteret, det høres ikke ut som tilfelle her så vil ikke tro det er noe TS kan få. 

Anonymkode: 85e74...3a5

• Liker 2
Skrevet

Om det er helseplager hos mor som gjør at arbeidsevnen er nedsatt, så er sykemelding det riktige. Om jobben derimot utgjør en fare for fosteret (f.eks. jobber med kjemikalier, eller der det er fare for vold/slag/spark mot magen), men mor er ellers frisk, så er det svangerskapspenger som er det riktige. Felles for begge er at jobben ikke kan tilrettelegge så den gravide kan få andre arbeidsoppgaver. 

I din situasjon ville jeg absolutt gått for sykemelding. I verste fall kan bekkenplager bli kroniske (ikke gå over etter fødsel) om man pusher for hardt. 

Anonymkode: af289...aed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det er helseplager hos mor som gjør at arbeidsevnen er nedsatt, så er sykemelding det riktige. Om jobben derimot utgjør en fare for fosteret (f.eks. jobber med kjemikalier, eller der det er fare for vold/slag/spark mot magen), men mor er ellers frisk, så er det svangerskapspenger som er det riktige. Felles for begge er at jobben ikke kan tilrettelegge så den gravide kan få andre arbeidsoppgaver. 

I din situasjon ville jeg absolutt gått for sykemelding. I verste fall kan bekkenplager bli kroniske (ikke gå over etter fødsel) om man pusher for hardt. 

Anonymkode: af289...aed

Takk for svar. Jeg vet det må bli sykemelding da jeg ikke oppfyller kravene til svang.penger. Ganske dumt siden jeg blir tvunget ut av jobben fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge/omplassere, menmen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei,

Er dette noe å lure på?

Du har ingenting igjen for å presse deg selv og risikere dårligere helse. 

Men på den annen side: ingen kan tvinge deg til sykmelding, så i så fall er det vel bare å kjøre på videre hvis det er det du ønsker.

Anonymkode: 72600...043

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dette noe å lure på?

Du har ingenting igjen for å presse deg selv og risikere dårligere helse. 

Men på den annen side: ingen kan tvinge deg til sykmelding, så i så fall er det vel bare å kjøre på videre hvis det er det du ønsker.

Anonymkode: 72600...043

Jeg ønsker å jobbe fordi jeg liker å ha en rutine og savner jobben når jeg blir lenge borte, MEN jeg spør angående dette med bekkensmerter fordi jeg er førstegangsgravid og vet ikke hvor mye man skal tåle før man skal si stopp. 

Jeg vil selvfølgelig ikke skade kroppen min…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...