Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal AP fjerne skatt på uføretrygd? Var det ikke sånn for 8 år siden, før reformen? 

Anonymkode: 235e5...e22

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal AP fjerne skatt på uføretrygd? Var det ikke sånn for 8 år siden, før reformen? 

• Uføre skal ha omtrent samme ytelse som før uførereformen.

Står det på siden til AP. Noen sa at det var null skatt før uførereformen? Noen som vet?

Skrevet

Det har aldri vært null skatt på uføretrygd! 

Anonymkode: 824d3...255

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du tror oppriktig at den nye regjeringen  skal fjerne skatt på uføretrygden?

Anonymkode: 9b790...2a4

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har aldri vært null skatt på uføretrygd! 

Jeg også syntes det hørtes rart ut. Derfor jeg spør!

Men hvor stor var ytelsen før reformen i forhold til i dag?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du tror oppriktig at den nye regjeringen  skal fjerne skatt på uføretrygden?

Anonymkode: 9b790...2a4

Jeg spør fordi  ifølge folk i uføre gruppa på Facebook mener de det var nullskatt før uførereformen

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig ikke

Anonymkode: c3d37...871

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ikke

Anonymkode: c3d37...871

Herregud de kjerringene på den Facebook sida prater bare tull da. 

"Vil de gi oss tilbake null skatt ? Slik vi hadde det for 8 år siden !!! 🙏🙏"

Jeg spør her fordi jeg ikke finner svar på google. Noen som er helt ute på bærtur hvertfall.

• Liker 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet

Tidligere fikk mange skattebegrensning når de fikk uførepensjon. Dette ble gjort om til uføretrygd. Brutto ble økt, men det ble (mer) skatt på uføreytelsen. Det var en overgangsordning for de som kom dårlig ut av den. Skattebegrensning fases ut nå. Når det er sagt, kan det hende at en rød regjering vil øke uføreytelsene litt, men det ser ut til at skatt på uføretrygd har kommet for å bli. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud de kjerringene på den Facebook sida prater bare tull da. 

"Vil de gi oss tilbake null skatt ? Slik vi hadde det for 8 år siden !!! 🙏🙏"

Jeg spør her fordi jeg ikke finner svar på google. Noen som er helt ute på bærtur hvertfall.

Har søkt litt selv for å finne dokumentasjon på at det ikke har vært skatt, og selv om jeg leser dokumenter fra tilbake på tidlig 2000-tallet så finner jeg bare referanser til at det var skatt da og, og ikke motsatt. 

Det er svar nok for min del, det ville nok vært lett å finne om det var en overgang fra ingen skatt til dagens løsning for åtte år siden.

Anonymkode: 3c06a...867

Skrevet

https://indem.no/uforetrygdreformen/

«Før uførereformen hadde en uførepensjonist på minsteytelse inntekt på 2 G. Dette var en skattefri ytelse»

Fant dette, så kanskje det var sant? Men usikker på om jeg leser teksten riktig. Noen andre som forstår hva det egentlig står? 

Skrevet

Jeg betaler over 10000 kr I skatt og er uføretygdet.

Anonymkode: 06771...f0e

Skrevet

Samma det vel. Skatten til de uføre er omtrent bare symbolsk. De betaler jo i prinsippet bare skatt av andres skattepenger. Gi de heller en lavere trygdesats.

Anonymkode: db514...fb4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samma det vel. Skatten til de uføre er omtrent bare symbolsk. De betaler jo i prinsippet bare skatt av andres skattepenger. Gi de heller en lavere trygdesats.

Ja, men jeg tror trygdede håper å beholde sats og ikke betale skatt. Hvilket selvsagt ikke kommer til å hende.

Anonymkode: 6ef38...382

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):
  • Uføre skal ha omtrent samme ytelse som før uførereformen.

Står det på siden til AP. Noen sa at det var null skatt før uførereformen? Noen som vet?

Samme ytelse som før reformen? Så du vil ha mindre betalt og mindre skatt? For det var før reformen. Du blir ikke sittende med mer om du gror det. Snarere tvert om.

Anonymkode: 46cf8...112

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Økt sats og økt skatt var for at disse skulle ha sjans på å få boliglån og andre lån siden dette er inntektsbasert. Økt sats og Økt skatt er bra for alle. Om staten tar litt i skatt eller mye i skatt krever ikke noe mer Askim ressurser. 

Skrevet

*** admin ressurser

Gjest Tøffenbøffen
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har søkt litt selv for å finne dokumentasjon på at det ikke har vært skatt, og selv om jeg leser dokumenter fra tilbake på tidlig 2000-tallet så finner jeg bare referanser til at det var skatt da og, og ikke motsatt. 

Det er svar nok for min del, det ville nok vært lett å finne om det var en overgang fra ingen skatt til dagens løsning for åtte år siden.

Noen hadde null skatt før pensjonsreformen, ønsker du et dypdykk bør du lese om denne. Noen uførepensjonister fikk skattebegrensning etter skatteloven §17-1 første ledd slik den lød frem til 1.1.15. I tillegg hadde noen særfradrag som kunne medføre at skatten ble lav eller ikke noe. Ved innføring av uføretrygd ble brutto ytelse økt og man fikk skatt på ytelsen. Forskrift om omregning av uførepensjon til uføretrygd FOR-2014-07-03-947 omtaler omberegningene. Det er noen særregler for de som kom dårlig ut, blant annet unge uføre?

Gjest laPistola
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært null skatt. Reformen var og øke trygden og øke skatten , men sitte igjen med samme sum. Hvorfor skulle ap fjerne sin egen reform ? 

Endret av laPistola
Skrevet
2 minutter siden, Tøffenbøffen said:

Noen hadde null skatt før pensjonsreformen, ønsker du et dypdykk bør du lese om denne. Noen uførepensjonister fikk skattebegrensning etter skatteloven §17-1 første ledd slik den lød frem til 1.1.15. I tillegg hadde noen særfradrag som kunne medføre at skatten ble lav eller ikke noe. Ved innføring av uføretrygd ble brutto ytelse økt og man fikk skatt på ytelsen. Forskrift om omregning av uførepensjon til uføretrygd FOR-2014-07-03-947 omtaler omberegningene. Det er noen særregler for de som kom dårlig ut, blant annet unge uføre?

Takk, ja, fant et omfattende dokument som skriver en del om det, men det får bli lesestoff til uken som kommer :) Kanskje teit spørsmål, men er uførepensjonist det samme som de som i dag får uføretrygd? Det kunne virke slik, men det høres jo rart ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...